Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Uderzo skrev (10 minutter siden):

de virker å ha vært der en stund (Georgian National Legion (GNL), en paramilitær gruppe av frivillige krigere, som ble startet under konflikten på Krim-halvøya i 2014)

- bare "for ordens skyld" det er ikke lov å joine slike paramilitære grupper. Den eneste måten man lovlig (etter norsk lov) kan verve seg til Ukraina, er regjeringshæren. og er dit man blir henvist, når man kontaker ukrainske ambassader for info og registrering.

Den nylig opprettede

International Legion of Territorial Defense of Ukraine

https://uacrisis.org/en/algorithm-for-foreigners-to-join-the-foreign-legion-of-territorial-defense-of-ukraine

 

btw, hvis jeg har skapt inntrykk av at jeg tviler på at utenlandske frivillige (altså andre nasjonaliteter) har reist til Ukraina for å kjempe, så stemmer ikke det. Det jeg setter spørsmåltegn er ved at "16,000" alt er på plass der. Men kan godt være at 2-3000 har ankommet kanskje. Det er min magefølelse.

Hvis det virkelig hadde strømmet på med 16,000 skandinaver, engelskmenn, amerikanere, franskmenn, osv. over grensestasjonene, ville det nok vært fanget opp av nyhetskanalene som er på plass der.

men nok en gang, ikke gjør min innsigelse til noe "stort nummer", det viktige er jo at såpass mange som det er, har vist interesse for å sloss for Ukraina's uavhengighet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tallet er nok blåst opp ja, som Rekawek blir sitert på i artikkelen:

Sitat

– De sier nå at 16.000 fremmedkrigere er på vei. Det tallet er blåst opp, men om bare 1600 av dem faktisk kommer, så er det utrolig. Det er galskap, sier Rekawek, som bruker uttrykket «bonkers».

 

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar
_R2D2_ skrev (2 timer siden):

Ser Ukraina får inn flere Bayraktar TB2 droner fra Tyrkia nå, når man ser hvor effektive disse billig dronene er, kan man jo bare tenke seg hva høyteknologiske Amerikanske MQ-9 Reaper/SkyGuardian droner hadde klart å utrette. Russerne har vel heller ikke klart å lage noe tilsvarende Javelin etter det jeg har lest, og det militære utstyret til Russland ser jo heller ut som noe gammalt ræl utgått på dato for lengst. For meg virker det Russiske militæret å være kvantitet over kvalitet.

Noe jeg har tenkt på med de Amerikanske dronene. Hvorfor angriper de ikke Russiske styrker? Jeg vil tro det er lett å legge skylden over på Ukrainske droner hvis Russiske styrker blir angrepet? Russland har neppe noen måte på å bevise at det var Amerikanske (droner)missiler som skjøt på dem?

Lenke til kommentar

Russere tatt til fange og blir intervjuet.

Forteller mye av det samme som tidligere russiske fanger:
Trening nær grensen
Blir plutselig sendt over grensen
Får beskjed om å dra til Kyiv og bidra med støtte "in capturing capital"

Hele intervjuet her:
(Videokilden på Youtube er fjernet)

Kortversjon skrevet av noen i kommentarfeltet:

Tl;dw and armchair analysis:

3 guys from OMON, SOBR - Russian riot police and special forces, something like SWAT, they're the guys pacifying demonstration in Russia. Their car got blown up, got captured, they knew something was up cause they went for training in Belarus and all of a sudden they're supposed to pacify civilian population in Kyiv? He said that's not their mandate, they're Russian police. So they knew something was fishy about it. Felt conflicted because media was massaging them for months that the country is full of nazis. Is very ashamed and apologetic.

Armchair analysis:

- video is mostly uncut, it's like 20 minute long single take

- he talks in a way someone ashamed would, like he wants to get it off his chest and knows people won't like what he's gonna say (in Russia)

- the guys around are nervous (obviously)

- they have signs of light physical trauma: one of them has black eye and another one has some stitches and fresh flesh wounds on his face > if you wanted picture perfect propaganda, you'd choose someone else, they don't even do most of the talking, they're messed up, but it's a shitty propaganda if you show us guys in this state and let us assume they were coerced (could be Ukraine counter-intelligence playing 4D chess, like next next next level propaganda, 3 layers deep)

- he does sound sincere and full of shame, if it's acted 20-minute long single take then it's a stellar job

- we don't really see who's interviewing or where they are, but it's war out there and shelling so where would you conduct an interview like this anyway and spotlight is on them, understandably

- oh, first few seconds show outside street, I think there's big glass window behind the curtain on the left, very open setting, it's not some detention center underground to make them feel trapped

I'm usually good judge of character so this is purely gut feeling.

Guy on the left - he's scared shitless, doesn't really want to say anything
Guy on the right - feels like a little weasel, happy he got to dip before shit got bad, I wouldn't let him borrow $20 from me
Guy in the middle - seems sincere, he's talking the most and saying what Kremlin would execute him for, he takes over from the guy on the right when they ask him "You think you can go home after this.", he says "No." as if to shield him and take the spotlight off him, feels like he really wants to do what's right, in life in general, like that guy at work you all know is standup guy, borrows $5, brings it back next day with a cup of coffee

 

 

 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
6 minutes ago, drisas said:

Noe jeg har tenkt på med de Amerikanske dronene. Hvorfor angriper de ikke Russiske styrker? Jeg vil tro det er lett å legge skylden over på Ukrainske droner hvis Russiske styrker blir angrepet? Russland har neppe noen måte på å bevise at det var Amerikanske (droner)missiler som skjøt på dem?

Mange måter det kan gå galt. Kanskje skyter de ned dronen og har da en drone fra USA de kan vise frem. Kanskje får de filmet den. Kanskje har de fulgt den på radar fra NATO luftrom. Osv. Osv.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (12 minutter siden):

Så langt jeg vet eier ikke NATO et eneste fly.

Jeg vet ikke, men i 2019 signerte Stoltenberg en avtale med Boeing verdt en milliard USD, for kjøp av AWACS fly, som NATO drifter og benytter til overvåkning av alliansens områder.

https://www.nato.int/cps/en/natohq/news_171246.htm

NATO har vel også en del overvåkningsdroner, dog er nok kanskje jagerflyene eiet av medlemslandenes flyvåpen.

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (48 minutter siden):

de virker å ha vært der en stund (Georgian National Legion (GNL), en paramilitær gruppe av frivillige krigere, som ble startet under konflikten på Krim-halvøya i 2014)

- bare "for ordens skyld" det er ikke lov å joine slike paramilitære grupper. Den eneste måten man lovlig (etter norsk lov) kan verve seg til Ukraina, er regjeringshæren. og er dit man blir henvist, når man kontaker ukrainske ambassader for info og registrering.

Den nylig opprettede

International Legion of Territorial Defense of Ukraine

https://uacrisis.org/en/algorithm-for-foreigners-to-join-the-foreign-legion-of-territorial-defense-of-ukraine

 

btw, hvis jeg har skapt inntrykk av at jeg tviler på at utenlandske frivillige (altså andre nasjonaliteter) har reist til Ukraina for å kjempe, så stemmer ikke det. Det jeg setter spørsmåltegn er ved at "16,000" alt er på plass der. Men kan godt være at 2-3000 har ankommet kanskje. Det er min magefølelse.

Hvis det virkelig hadde strømmet på med 16,000 skandinaver, engelskmenn, amerikanere, franskmenn, osv. over grensestasjonene, ville det nok vært fanget opp av nyhetskanalene som er på plass der.

men nok en gang, ikke gjør min innsigelse til noe "stort nummer", det viktige er jo at såpass mange som det er, har vist interesse for å sloss for Ukraina's uavhengighet.

Forsøk å følg litt med, det er lenge siden tallet 16.000 var passert. Sjekk heller denne påstanden:

external Over 66,000 men return to Ukraine amid Russia’s war. 

According to Defense Minister Oleksii Reznikov, 66,224 men have already returned to Ukraine from abroad since the war started. He interpreted it as meaning they are returning to take up arms and “protect the country” from Russian forces.

The Kyiv Independent - News from Ukraine, Eastern Europe

Lenke til kommentar

Trykk på engelske subtitles og hør Alexei Navalny fortelle hele historien til Putin, fra han var KGB agent til der han er idag. Absolutt verdt å få med seg.

Den tar forresten for seg hvor ekstremt opptatt Putin har vært gjennom historien av penger og luksus. Kan hende han ikke er så fan av alle sanksjonene, spesielt de som for første gang er rettet mot hans selv.

Endret av shockorshot
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (11 minutter siden):

Jeg vet ikke, men i 2019 signerte Stoltenberg en avtale med Boeing verdt en milliard USD, for kjøp av AWACS fly, som NATO drifter og benytter til overvåkning av alliansens områder.

https://www.nato.int/cps/en/natohq/news_171246.htm

NATO har vel også en del overvåkningsdroner, dog er nok kanskje jagerflyene eiet av medlemslandenes flyvåpen.

Nå ble jeg usikker, er disse "eiet" av NATO, eller er de eiet av USA og finansiert av NATO?

Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (9 minutter siden):

Nå ble jeg usikker, er disse "eiet" av NATO, eller er de eiet av USA og finansiert av NATO?


Det vet jeg ikke, hele NATO er jo finansiert av medlemslandene, men det er i hvert fall NATO som drifter disse overvåkningsflyene sammen med en del droner osv. samt at det er NATO som har stått for innkjøpet fra leverandør.

Kampfly og annet mer militært materiell ville jeg tippe tilhører medlemslandene direkte, og kun går under NATO's kommando ved oppdrag?

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Visa og Mastercard stanser driften i Russland 
Lørdag kunngjorde både Visa og Mastercard at de stanser alle transaksjoner med sine kunder og partnere i Russland, på grunn av invasjonen av Ukraina. Visa skriver i en pressemelding at når arbeidet er fullført vil ikke lenger noen transaksjoner utført med Visa-kort som er utstedt i Russland fungere utenfor landet. Mens Visa-kort utstedt av finansinstitusjoner utenfor Russland vil ikke lenger fungere i Russland. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
blured skrev (15 minutter siden):
Vet ikke om delt tidligere i dag, men fin liten detalj av Zelensky der. 

Kontekst om andre enn meg ikke forstod den med en gang:

For those that don’t know, Putin released the video recently that shows him at a table with some students, but it was shown to be a fake video that Putin made to show he wasn’t cowering away somewhere. Putin’s hand in the video actually goes through the microphone. So Zelensky showed he’s actually real, by moving the mic.
Lenke til kommentar

Ikke enkelt å være flyktning i Polen, ingen støtteordninger bortsett ifra 500 til 1000 zloty i barnebidrag hvis man har flere enn ett barn. Kun hjelp til å finne bolig hvis man er ansatt og har barn, ellers blir man stua inn på en gymsal og er avhengig av frivillige. Kort oppsummert, ingen særordninger  for flyktninger. 99% vil nok reise videre.

Endret av bruker-540634
Lenke til kommentar

Blir litt mye å følge med på for min del. Dere får unnskylde dersom er postet i fra før av. Ganske tydelig at Putin ikke anser Ukraina som en selvstendig stat i det hele tatt i fra før av heller, med denne retorikken:

Ifølge New York Times kom Putin også med en advarsel til det ukrainske lederskapet om at landets status som selvstendig stat er i fare,

– Det nåværende ledelsen må forstå at hvis de fortsetter å gjøre det de gjør, risikerer de fremtiden til landets status som selvstendig stat, sa Putin.

– Hvis det skjer, la han til, «må de ta skylden».

Putin utdypet ikke om han truet med å annektere og innlemme Ukraina som en del av Russland.

..

Tror ikke mange andre land ser på det som krigshandlinger:

I dag beskrev sammenlignet han sanksjonene med krigshandlinger.

https://www.nrk.no/urix/putin-kommer-med-advarsler-om-flyforbudssoner-1.15880528

 

Fant denne også som er interessant nok. Hun har jo rett i at det er vanskelig å endre status quo ift. situasjonen i Russland:

https://www.nrk.no/trondelag/sletter-alle-i-vennelista-som-stotter-putin_-_-det-blir-for-mye-for-meg-1.15880699

Endret av G
Lenke til kommentar
14 hours ago, xRun said:

CNN m.fl. viser video av det som hevdes å være et russisk helikopter som blir skutt ned i Ukraina og ender i et flammehav.
Opptaket hevdes å stamme fra det ukrainske forsvaret.
Samme video hentet fra Youtube:

  Hide contents

 

 

Er det der håndnedskutt, eller er det datastøttet sporing for en slik nedskyting en ser her. Dersom det er på manuellt, så veldig imponerende.

Lenke til kommentar
13 hours ago, Snikpellik said:

Bilder fra frontlinjene med ukrainske styrker. Fotografen er Maks Levin.

AM-JKLUqWFwgpikb3HzK2I56Jp_pPstM4M9NgBoT

  Hide contents

AM-JKLUtXCr0DzZifg_frWczxK1ch9uCPyVrC4wt

AM-JKLWnuoB1gaGZ8Py3KIMXgNIRkUubuoEJ9W51

AM-JKLULcnWR33YYCfpIZ3ssf6RDmdVH7vJy77WA

AM-JKLW3TovBvdiRox-v1gaOcpammb-DxuffrAUi

AM-JKLWJMPBVWJHX1-jTJoEZT5OQJV3pUPaElwsL

AM-JKLVAsBBxHh34d51hucNJSeZmT-aZs977bWW-

AM-JKLVq6Ee8aqysOEjLJ1oOB2I_Uex1HOx9zUmZ

AM-JKLUyaNMgONbShaQtlNpai8R2m3Z-_O6CGoC4

AM-JKLWO6uOdu7DlaRgTadmWXHOHpv21aVM8Hq_6

AM-JKLU6WuAix97Pvh1Hq7C7SK3rZ8SSJYamlA22

AM-JKLV7qlgYz9lCZscmHBtms-UlXifU7jiW5_lt

AM-JKLViGet87X86ev3JOrmrJxBRM-LqqUJ5Bdqk

 

Hva er mest treffsikkert mellom en slik RPG (høyre) som på foto og en M72? Er den RPG-en mer vellykket i å brenne seg gjennom panser?

AM-JKLULcnWR33YYCfpIZ3ssf6RDmdVH7vJy77WA

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...