Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

1 minute ago, ism_InnleggNO said:

I dette tilfellet fremstilles det som om Tyskland forsøker å kvitte seg med gammel ubrukelig utstyr noe som er direkte feil.

Hvor i artikkelen står det at dette er noe "Tyskland forsøker å kvitte seg med"? Også i overskriften til Der Spiegel står det at mange av disse rakettene ikke kan brukes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange mediekorrespondenter i Russland må trekke seg fra området grunnet ny medielov som vil kvitte seg av «vestlig propaganda».

Blant annet NRKs korrespondent i Russland, veldig artig fyr, ble nødt til å reise hjem som følge av det.

Endret av Hugin
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (19 minutter siden):

Selvsagt.

Men du må fokusere på tonen på hva som blir sagt. Endring av tone er viktig.

Skjønner. Hvis det er sånn at Putin nå begynner å få nerver, og det blir slutt på kamphandlingene, så er det bra.
Men det har vært slike endringer i tone før også, og da var det bare lureri. Så jeg tviler på det.
Ikke bra om vi skal fortsette ha han sittende heller, men slutt på krigen er førsteprioritet iallefall.

Lenke til kommentar

Enda mer krigsretorikk rettet mot omverden fra russerne.

Russland: - En fiendtlig handling
https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=87311

Sitat

- Vi ser på det som en fiendlig handling som motsier ånden i det baltiske samarbeidet og rådets juridske grunnlag.

Det skriver det russiske utenriksdepartementet på Twitter, etter at det tidligere i dag ble kjent at Norge, ni andre land, og EU, besluttet å suspendere Russland fra Østersjørådet.

- Dette er ikke noe vi gjør med lett hjerte, men det er nødvendig å reagere. Russland må skjønne at det er de som sitter med nøkkelen til å løse opp igjen disse forbindelsene. Våre tiltak er rettet mot det politiske regimet, ikke mot det russiske folket.

Russerne skriver også at de vurderer å revurdere framtiden til det regionale samarbeidsrådet.

Østersjørådet ble etablert i 1992 og fokuserer sin virksomhet på områdene demokratiutvikling, økonomisk integrasjon og utvikling, utdanning, miljø- og energispørsmål, atomsikkerhet og bekjempelse av organisert kriminalitet.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Delvis skrev (10 minutter siden):

Skjønner. Hvis det er sånn at Putin nå begynner å få nerver, og det blir slutt på kamphandlingene, så er det bra.
Men det har vært slike endringer i tone før også, og da var det bare lureri. Så jeg tviler på det.
Ikke bra om vi skal fortsette ha han sittende heller, men slutt på krigen er førsteprioritet iallefall.

Tviler. In for a penny in for a pound. Han vil tape mer på å snu nå.
Denis Kireev; en av den ukrainske delegasjonen for forhandlinger med Russland har visstnok blitt drept av Ukrainske sikkerhetsstyrker i dag som følge av mistanke om forræderi og lekkasje av offisielle dokumenter til russerne.
Det skal visstnok være følgende dokument som utløste det, men ta alt med en klype salt da ingenting er bekreftet.
Noen som kan russisk? Jeg har kun fått første setningen oversatt

ark.png

Endret av Dudeliduu
Lenke til kommentar
58 minutes ago, Windfarmer said:

Av de mange "folkeskikkbrudd" Russland allerede har begått i denne krigen, er den manglende krigserklæringen en av de mest bagatellmessige.

Husk at dette ikke er en krig, men en "militær spesialoperasjon," og man kan jo ikke erklære krig når man ikke går til krig, dette er jo like selvsagt som at man ikke kan se den grense under vann:

Russisk ubåtkaptein på «fisketur» // Russian submarine captain goes «fishing» - YouTube

Dessuten er Ukraina ikke et eget land, det skjedde bare noen misforståelser og et par mindre glipp på 90 - tallet, da Russland mer enn en gang erklærte at de aldri skulle krenke Ukrainas "territoriale og politiske uavhengighet."  Og man behøver jo ikke å erklære krig for å gå til krig mot eget land, skjønner du ingen ting du?

Det kan se ut som russerne simpelthen bare har kjørt seg bort og egentlig skulle invadere USA.

https://www.youtube.com/watch?v=PBHYbeg2nao

 

Lenke til kommentar

Jeg er for meg følge de scenario. Putin har nå forbudt all vestlig info om krigen i Russland så nå kan han erklære seier i Ukraina til sitt eget folk, trekke seg ut og forsøke å få sanksjonene opphevet ettersom det nå ikke lenger er Russiske millitære operasjoner i Ukraina.

Lenke til kommentar
perpyro skrev (1 minutt siden):

Jeg er for meg følge de scenario. Putin har nå forbudt all vestlig info om krigen i Russland så nå kan han erklære seier i Ukraina til sitt eget folk, trekke seg ut og forsøke å få sanksjonene opphevet ettersom det nå ikke lenger er Russiske millitære operasjoner i Ukraina.

Tror det er nokså utenkelig. Det vil bare resultere i et mer anti-Russisk Ukraina, som da får anledning komme seg inn i NATO på notime.
At Putin kommer til å nå akseptere det, og forsøke skjule/bortforklare det til folket, er veldig urealitisk. Får håpe han er "dum" nok til det da. Det blir nok ganske fort gjennomskuet, pluss at sanksjonene vil fortsette. Ser ikke noen måte Putin kan klare å komme seg ut av dette nå egentlig.

Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (55 minutter siden):

Med forbehold om at dette er en rimelig korrekt oversettelse så begynner dette å ligne på en desperat søken etter en vei ut. "Nå har vi gjort det vi kom hit for å gjøre så nå kan vi si oss ferdig. Jeg aner virkelig ikke hva de europeiske lederne maser om."

Neppe, det vil endog russerne, til tross for all sensuren, gjennomskue. Før eller siden kommer bildene av utbombede boligblokker, sykehus og barnehager for en dag. Det er lov å håpe, men hvis det å ødelegge all militær infrastruktur var "lissom målet,"  så vet jo Putin at den infrastrukturen vil bli bygget opp igjen hurtig, og da er han like langt. I verste fall (for Putin) blir både den militære infrastrukturen og de sivile ødeleggelsen bygget opp igjen med russiske penger som er beslaglagt av vestlige regjeringer.

Jeg har en tanke om at denne krigen, sanksjonsregimet og hele vestens forhold til Russland ikke finner sin løsning så lenge Putin sitter ved makten. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Runar said:

Jeg savner kilder på mye av informasjonen som postes her. Ikke fordi jeg ikke stoler på dere, men fordi jeg i mange tilfeller gjerne skulle lest originalkilden, eller hele artiklene i de tilfellene hvor det postes utdrag og sitater.

Hvis dere limer inn et utdrag fra en artikkel, post gjerne en lenke til selve artikkelen også.

I mitt tilfelle over så er hele artikkelen linket til i twitter meldingen. Men den må oversettes, da den er på russisk.

https://faridaily.substack.com/p/-?s=r

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dudeliduu skrev (32 minutter siden):

Tviler. In for a penny in for a pound. Han vil tape mer på å snu nå.
Denis Kireev; en av den ukrainske delegasjonen for forhandlinger med Russland har visstnok blitt drept av Ukrainske sikkerhetsstyrker i dag som følge av mistanke om forræderi og lekkasje av offisielle dokumenter til russerne.
Det skal visstnok være følgende dokument som utløste det, men ta alt med en klype salt da ingenting er bekreftet.
Noen som kan russisk? Jeg har kun fått første setningen oversatt

ark.png

I inform you that NATO does not foresee the provision of real military assistance to Ukraine.

As of March 4, 2022. More than 40% of the territory of Ukraine is captured and controlled by units of the Russian Armed Forces.

The civilian population continues to hastily leave the territory of Ukraine (as of 04.03.2022, 180 thousand people).

Conflicts between the Azov battalions and the Armed Forces of Ukraine have escalated. The nationalist battalion completely got out of control.

Over 75% of the military potential of the Armed Forces of Ukraine has been destroyed.

 

Resten får jeg ikke oversatt. Hvem er det som angivelig sender dette til hverandre?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nedward skrev (10 minutter siden):

I inform you that NATO does not foresee the provision of real military assistance to Ukraine.

As of March 4, 2022. More than 40% of the territory of Ukraine is captured and controlled by units of the Russian Armed Forces.

The civilian population continues to hastily leave the territory of Ukraine (as of 04.03.2022, 180 thousand people).

Conflicts between the Azov battalions and the Armed Forces of Ukraine have escalated. The nationalist battalion completely got out of control.

Over 75% of the military potential of the Armed Forces of Ukraine has been destroyed.

 

Resten får jeg ikke oversatt. Hvem er det som angivelig sender dette til hverandre?

Brev mellom delegatene. Men jeg gir det 70% sjanse for at det propaganda.
Ellers tror jeg sterkt på at Denis er drept, da det ikke er smart å navngi folk i propaganda hvis det ikke er sant.

Lenke til kommentar

Russiske fiskere skrapte sammen 5000
https://www.kystogfjord.no/nyheter/forsiden/Russiske-fiskere-skrapte-sammen-5000?fbclid=IwAR3MJrlKFdnAz7vwlxQTIwOqdOLt6sEo_C8ZcLybNmGwXoE1rFh-luDvXeU

Sitat

Emil Rollan hadde akkurat avsluttet en vareleveranse til en russisk tråler, da et av mannskapet stakk en konvolutt i hånden på ham merket «Human help for the Ukrain». Konvolutten inneholdt 5000 kroner.

18-åringen har nylig startet som lærling i bedriften Tromsø Kranbilservice, og var på et av sine første oppdrag.

Han hadde akkurat levert varene til den russiske tråleren som lå ved kai i Tromsø og var i ferd med å avslutte oppdraget da han ble stanset.

- Jeg skjønte først ingen ting og visste ikke om jeg skulle tørre å ta imot konvolutten, sier Emil Rollan til Kyst og Fjord etter at Nordlys først hadde skrevet om den rørende hendelsen.

Rollan sier at han spurte hva russeren ville og fiskeren fikk formidlet på dårlig engelsk at Rollan måtte sende innholdet til Ukraina – før han forsvant om bord i båten igjen.

Ble helt skjelven
Etter å ha blitt stående med konvolutten i hånden, ringte han en kollega for å høre hva han skulle gjøre. De ble enige om at han skulle åpne den. Da fikk han nesten sjokk. Konvolutten inneholdt nemlig 5.000 kroner – som er et meget stort beløp for russiske fiskere.  Ikke minst i en tid der Russland er usatt for de strengeste økonomiske sanksjonene noen sinne og Russiske banker bokstavelig talt er utelukket fra vesten.

Emil Rollan sier han nesten ble helt skjelven da han fikk telt over beløpet, og ringte med en gang sjefen.

Daglig leder i Tromsø Kranbilservice Tobias Lorentzen, sier at de formidlet den humanitære gaven umiddelbart videre til Transportsentralen i Tromsø.

Rørende hendelse
Daglig leder Bård Ovesen i Transportsentralen sier gaven berørte dem og har sørget for at pengene skal nå fram.

– Vi ble litt tankefulle i går kveld. Dette er fiskere i en veldig vanskelig situasjon, som forsøker å leve et normalt liv her. Så håper de noen nordmenn kan hjelpe dem å gi disse pengene.

Ovesen sier fiskerne i Tromsø nå har en svært usikker fremtid, også økonomisk. De får lønn i rubler som nå har stupt i verdi.

– Det er innlysende at dette er et svært stort beløp for dem.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dudeliduu skrev (18 minutter siden):

Ellers tror jeg sterkt på at Denis er drept, da det ikke er smart å navngi folk i propaganda hvis det ikke er sant.

Jeg har ikke klart å finne kjente medier som bekrefter saken, men søker man på «Denis Kireev» får man opp både bilder av det som skal være en død Kireev og flere mindre kjente medier som skriver det samme. Jeg ønsker ikke å lenke til disse da jeg ikke kjenner til troverdigheten deres, men jeg fant flere interessante tråder på Twitter:

https://nitter.net/GeorgePapa19/status/1500107930552737798

https://nitter.net/Panther7112/status/1500081584304656386

https://nitter.net/politblogme/status/1500062701220999170

https://nitter.net/ChristopherJM/status/1500086374896185345

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...