Jump to content

Espen Hugaas Andersen

Medlemmer
  • Content Count

    3197
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    14

Espen Hugaas Andersen last won the day on December 11 2019

Espen Hugaas Andersen had the most liked content!

Community Reputation

4908 :)

2 Followers

Recent Profile Visitors

8953 profile views
  1. Har du aldri vært ute om natten? Da kan man se satellittene fyke over himmelen med sine egne øyne. Ellers er det ikke spesielt vanskelig å ta bilde av f.eks ISS når den passerer foran solen. Du trenger bare et helt OK teleskop. (Jo bedre teleskop, jo bedre bilder, så klart.) https://www.google.no/search?q=ISS+passing+in+front+of+sun&tbm=isch&source=univ&sa=X&ved=2ahUKEwiCsuTI15TnAhUv-yoKHU30DpIQsAR6BAgHEAE&biw=2560&bih=1505
  2. Induksjonsmotoren har mye kW/$ og kW/kg. Men så klart, motorer med like mye kW og Nm er like sterke, åpenbart. Tesla er heller ikke de eneste som bruker induksjonsmotor. F.eks bruker Audi e-tron induksjonsmotorer. De store kommer etter til slutt, men innen de gjør det har Tesla forbedret sitt design enda mer.
  3. De har ikke gått bort i fra induksjonsmotoren. Frontmotoren på Model 3 er induksjonsmotor. Den blir nok også med til Model Y. Tesla tar rett og slett og kombinerer det beste av to verdener. Induksjonsmotor for rå styrke, og PM/SRM for overlegen virkningsgrad.
  4. Tesla benytter ikke permanentmagnetmotorer som de de andre bilprodusentene benytter. De benytter et ganske nytt motordesign som de er alene om å benytte på kjøretøy. Tesla gjorde nok helt riktig i å ikke benytte samme motorer som de andre bilprodusentene. De har diverse ulemper. Når det gjelder induksjonsmotorer har de fortsatt en del fordeler, selv i forhold til de nyere motorene. De inneholder blant annet ingen sjeldne jordarter.
  5. Hvis du skal bytte ut 1x 50 kW lader med 1x 150 kW lader må man ha tre ganger mer pågang for lik inntjening. Men har man 2x 50 kW lader og bytter ut en av disse med 150 kW må man ha dobbelt så stor pågang, og bytter man ut 4x 50 kW lader med 1x 50 kW og 1x 150 kW så må man ha like stor pågang. Det kommer altså helt an på situasjonen og trafikkgrunnlaget.
  6. Det får ikke inn mindre penger heller, så fremt bilene i snitt lader med 3 ganger høyere effekt, og prisen per kWh er lik eller prisen per minutt er 3 ganger høyere. Da kan man erstatte f.eks 6x 50 kW hurtigladere med 2x 150 kW hurtigladere, ladetiden per bil går ned med 2/3, nettlinjen er like stor, omsetningen er lik, arealbruken er 1/3, og prisen for å sette opp og drifte stasjonen er noe lavere.
  7. Tesla er igjennom det verste av utfasing av insentiver. Ved årsskiftet 2018/2019 gikk det føderale skatteinsentivet ned fra $7500 til $3750. Det er altså et fall på $3750. Dette gjorde ting ganske utfordrende i forhold til etterspørsel i USA, og gjorde at Tesla måtte si opp en del ansatte og kutte prisene. Men de kom seg igjennom det. Ved skiftet fra Q2 2019 til Q3 2019 gikk det føderale skatteinsentivet ned med ytterligere $1875, uten at det hadde nevneverdig påvirkning på etterspørselen. Tesla har faktisk økt prisene gradvis i siste halvdel av 2019. I Q3 2019 hadde Tesla overskudd og leverte flere biler enn noensinne før. Det gjentok de i Q4 2019. Det virker ikke som det siste kuttet på $1875 har hatt særlig påvirkning heller, men det er riktignok litt tidlig i kvartalet for å si sikkert. Om Tesla ser en dipp i etterpørselen i USA pga utfasingen av det føderale skatteinsentivet vil de trolig sende flere biler til UK. Her blir Q1 et ekstremt bra kvartal. Et annet insentiv som er stort sett utradert er ZEV kreditter. Tidligere har Tesla ganske enkelt kunne selge disse til omkring $2500 per stk, og det genereres flere kreditter per bil solgt i CARB markedene. Men kravene i dette systemet har blitt ganske utvannet; bilprodusentene som ikke leverer elbiler har rett og slett ikke behov for kreditter, og Tesla får ikke solgt de til en meningsful pris.
  8. Det føderale skatteinsentivet: https://insideevs.com/news/390520/today-federal-tax-credit-tesla-gone/ Husket litt feil rundt insentivene til california. Intektsgrensen er for å få mer enn $2000 (men Model S/X er for dyre til å kvalifisere for insentivet): https://www.latimes.com/business/autos/story/2019-11-13/california-pulls-back-clean-vehicle-rebates-to-point-them-at-lower-income-buyers
  9. De $7500 er begrenset til 200.000 per bilprodusent, deretter er det en periode der de fases ut. For Tesla ble de faset ut i løpet av 2019 og er nå $0. For insentivene til California er det satt inntektsbegrensinger, altså man kan ikke ha inntekt høyere enn X dollar (husker ikke helt, men det var ikke et veldig høyt tall) for å kvalifisere for insentivet. Det faller altså bort for mange Tesla kjøpere.
  10. De sier det er litium-batterier (og man ser det). Altså batterier med anode av metallisk litium. Litium-ion inneholder ikke metallisk litium.
  11. Interessant video, syns jeg. Viser godt hvor mye hjelp sprinkleranlegg kan yte. Men klarer ikke å se noen kobling til min kommentar. Du har tatt inn over deg at litium-ion batterier ikke inneholder metallisk litium, og de tidligere videoene er helt verdiløse i forhold til problemstillingen med elbilbatterier?
  12. Elbiler benytter ikke litium-batterier. De benytter litium-ion batterier. De inneholder ikke metallisk litium. Det er litt som forskjellen mellom natrium og natriumklorid.
  13. https://epic.gsfc.nasa.gov/ Her er en haug med foto av jorden. Greit nok om du syns de er fake, men de slutter ikke å eksistere av den grunn.
  14. Batteriene har ganske god brannmotstand, men de er på ingen måte designet for å overleve et slikt inferno. Du har drivstofftanker som det går hull på/sprekker, og så renner det brennende diesel og bensin under de nærmeste bilene. Da har du kraftig brann på alle sider av batteriet. Dette akselererer brannforløpet i batteripakken ved at mange celler oppnår temperaturen for thermal runaway fortere. Og så vil det at disse cellene gjennomgår forbrenning tilføre enda mer energi og akselererer brannforløpet enda mer. Det er litt som forskjellen mellom å brenne et stearinlys via veken, eller å kaste stearinlyset inn i et bål. Et stearinlys som varer fem timer varer ikke fem timer i et bål... Jeg forventer at en god del batteripakker har gjennomgått tilnærmet fullstendig forbrenning. Og så har du batteripakker som har delvis tatt fyr, men som brannvesenet har slukket uten å tenke særlig mer over det. Nedkjøling med vann er akkurat hvordan en batteribrann skal slukkes.
×
×
  • Create New...