Espen Hugaas Andersen
Medlemmer-
Innlegg
9 559 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
-
Dager vunnet
43
Espen Hugaas Andersen vant dagen sist 11. august 2022
Espen Hugaas Andersen hadde mest likt innhold!
Nylige profilbesøk
17 588 profilvisninger
Espen Hugaas Andersen sine prestasjoner
23,3k
Nettsamfunnsomdømme
-
De har fortsatt mye folk, og det er lett å kjøpe/bygge lastebiler og kaserner, og utstyre soldatene med grønne klær og rifle. Mer avanserte ting som pansrede kjøretøy er vanskelig å oppdrive, men kjøttbølger vil de være kapable til for den overskuelige fremtid. Men økonomien lider. De har økt budsjettene enormt, og samtidig faller inntektene, spesielt etter at Ukraina begynte å treffe oljeinfrastrukturen. Det fører til et enormt underskudd. Det er ikke levelig i lengden. Sovietunionen bukket under pga overinvesteringer i militæret, og Russland ser ut til å følge samme strategi. Hvis Russland i praksis går konkurs, så vil vi nok se lignende ting som etter Sovietunionens fall, der militær aktivitet faller til et svært lavt nivå, ettersom soldatene ikke får betalt, og det er ikke penger til trening. Kanskje vil soldatene fortsatt være i basene, men de vil da bare sitte der og drikke.
- 90 861 svar
-
- 10
-
-
-
Noen spørsmål til Tesla Model Y - Juniper før "kjøp"
Espen Hugaas Andersen svarte på AndersT2 sitt emne i Elbil
Den viser faktisk målt spenning, og det er noe som varierer. "230 V" er akseptabelt innenfor +/- 10%, altså det vil være i området 207-253V. Dette vil variere fra sted til sted og fra tid til tid, utifra ting som avstand til trafo, og andre strømforbrukere på samme trafo. I tillegg vil man ved å trekke mye strøm på kretsen øke varmeutviklingen i kabling, noe som reduserer den effektive spenningen som når frem til bilen. Altså ubelastet kan spenningen være f.eks 230V, men trekker man 14A så kan den synke til f.eks 225V.- 45 svar
-
- 1
-
-
Jeg tror nok Musk også ville sagt svært tøff dag. Husk at målet ved første Starship oppskytning var å få raketten vekk fra oppskytningsstedet, nettopp fordi det er svært krevende å bygge opp all infrastrukturen igjen. Starship programmet har ikke hatt en enkelt hendelse som har vært så ødeleggende for fremdriften som denne eksplosjonen. Det er rett og slett hjerteskjærende å se. Det er ikke slik at de bare har tapt en rakett. Dette er eneste oppskytningssted for New Glenn, og skadene er massive. Det er ingen grunn til å tro at det vil være en ny New Glenn oppskytning de neste 12 månedene. Det ryktes at de vurderer å pensjonere dagens New Glenn, og heller fokusere på den nye New Glenn 9x4, fordi de vil uansett ikke ha anledning til å skyte opp raketter på lenge, og da kan de muligens bruke tiden til å lage en bedre utgave av New Glenn. Dette har heller ikke bare konsekvenser for Blue Origin. NASA kan se langt etter fremdrift på månelander-siden fra Blue Origin de neste 1-2 årene. Amazon står plutselig uten kapasitet for oppskytning av satellittene sine (som skal konkurrere med Starlink), og de står i fare for å miste spektrum-rettigheter fordi de sannsynligvis ikke vil klare å bygge ut konstellasjonen på forutsatt tid. Det kan hende at ULA må sette Vulcan Centaur på bakken i en stund mens man finner utav rotårsaken.
-
Varmeskjoldet så ganske bra ut. Men det er litt vanskelig å bedømme om det var bedre enn tidligere, fordi SpaceX har hatt flere forskjellige varmeskjold-eksperimenter på forskjellige flygninger. Når de blant annet har fjernet noen varmeskjold-fliser på tidligere flygninger, så er forventningen at varmeskjoldet vil bli skadd. Denne gangen hadde de også noen eksperimenter, men i hovedsak var varmeskjoldet slik de planlegger å ha det på operasjonelle flygninger.
-
I hovedsak gikk det bra. Om det hadde vært en operasjonell Starlink oppskytning så ville den blitt betegnet som en suksess. Men det var noen ting som gikk galt: 1. En Raptor 3 på Super Heavy sluknet på vei opp. 2. Noe gikk galt i oppstarten av boost-back på Super Heavy, så det var mange motore som startet og sluknet og om SpaceX hadde forsøkt å fly Super Heavy tilbake til Boca Chica for å lande så hadde den vært tapt. 3. En vakuum Raptor 3 på Starship (øvre trinn) sluknet på vei opp. 4. Fordi vakuum Raptoren sluknet så fikk de ikke gjennomført testen med oppstart av Raptor i verdensrommet. Summen av feilene tilsier at mest sannsynlig vil neste oppskytning også være en sub-orbital testflygning uten landingsforsøk, ikke en operasjonell oppskytning. Men for at så mye var nytt var ikke resultatet veldig galt. Mye gikk bra. Starship begynner å virke robust. Selv med så mange motorfeil på Super Heavy klarte den entre atmosfæren kontrollert, og den klarte starte opp minst en motor for landing. Starship øvre trinn klarte også å lande innenfor noen meter av planlagt landingssted, til tross for at den mistet en motor ganske tidlig. Lignende feil har tidligere ført til eksplosjon.
-
Det ser ut som SpaceX går for et oppskytningsforsøk ca kl 00:30 norsk tid. Stream starter ca 45 minutter før: Det som er nytt på denne oppskytningen:
-
12. oppskyting av Starship er nå planlagt til 19. mai. https://www.spacex.com/launches/starship-flight-12 SpaceX har lat ut en del informasjon om endringene fra tidligere flygninger. https://www.spacex.com/updates#starship-v3
-
Det er ikke sånn at alternativet er nødvendigvis billigere. Hvor mye prosessorkraft trengs det for å kjøre vurderingene av når viskerne skal gå? RAM og GPU er ikke billig. Og så har man trolig også redusert etterspørsel fordi alternativet ikke er veldig bra. Redusert salg med én bil nuller nok ut besparelsene fra titalls biler. Det var et idiotisk valg å fjerne regnsensoren, men kanskje ikke fullt så idiotisk som å fjerne blinklyshendelen, eller så ville de nok gått tilbake på det.
-
Espen Hugaas Andersen begynte å følge Hva er det han her tror han har forstått?
-
Det kan være noe på merking som tilsier at brikkene er spesialbestilt eller lignende, altså ikke for ordinært salg. Derifra er det mulig å hoppe til antakelsen at de er stjålet. Men det er ikke en rimelig antakelse.
- 11 svar
-
- 1
-
-
LabPadres støttekjøretøy for kamerariggene fikk blåst ut alle vinduene. Slikt har skjedd før, men denne gangen var det trolig pga rent overtrykk/akustisk sjokk, ikke stein og slikt.
-
Det ble gjennomført static fire på Super Heavy for 12. flygning av Starship i går. Dette er altså den nyeste utgaven av Super Heavy, med Raptor 3 motorene. Altså den kraftigste static fire noensinne, og det kan man se i sjokkbølgene! Med dette nærmer oppskytningen seg, kanksje så tidlig som fredag om en uke.
-
Hvis henger-kontakten faller ut under kjøring så bør ikke responsen fra bilen være å slå av hengermodus. Så jeg antar dette er en feature, ikke en bug. Så kan man vurdere om funksjonaliteten kunne vært bedre. Den kunne f.eks heller brukt ryggekamera til å detektere henger.
-
I utgangspunktet trenger vi ikke soldatene. Men de hjelper på avskrekking, og viser at USA og Europa står sammen. Det er ikke slik at Russland må ha en reell sjanse til å vinne en krig mot Europa for at 3. verdenskrig starter. Alt som kreves er at Putin gjør en like dårlig avgjørelse i forhold til Europa som han gjorde i forhold til Ukraina. Det er usannsynlig, men ikke umulig, at om USA fjerner sine soldater fra Europa vil Putin se på dette som at Europa er svake og forsøke gjøre noe. Om Russland invaderer Baltikum, er NATO land påkrevd å sende styrker dit. Da har man en direkte krig mellom Russland og NATO, og det kan fort eskalere til bruk av atomvåpen. (Selv om Europa er mer enn sterke nok i forhold til konvensjonelle styrker til å håndtere en slik krig.)
-
Det virker ikke som denne saken har noen sammenheng med tidligere saker. De mest profilerte tidligere sakene har jo i hovedsak vært ganske åpenbare tilfeller av pedalforvirring eller brukerfeil. Denne virker som å være en reell feil med bilen, jeg ville anta at ACC har ikke vært mulig å slå av eller har kunnet komme på av seg selv. Det er vel ingen som har påstått at feil som fører til akselerasjon ikke kan inntreffe. Men de høyt profilerte sakene har gjerne inkludert påstander som ikke passer sammen med hvordan man vet ting er designet. Ett punkt er at ACC har begrensninger på effekt, altså akselerasjonen er ganske forsiktig (men kan riktignok fortsatt føles brå når man ikke forventer det). Et annet punkt er at det ofte har blitt påstått at bremsene har blitt benyttet uten at de fungerte. Og når påfølgende undersøkelser av bremsene har ikke vist noen feil så kan man være tilnærmet helt sikker på at bremsene ikke har blitt benyttet. Denne saken kan ha skjedd som forklart, uten at det virker veldig rart.
