Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jarmo skrev (1 time siden):

På vei til USA.

Kuvassa on Iljushin II-96-300 -tyypin kone. Se ei kuitenkaan ole täysin sama kuin kone, joka lentää lauantaina Pietarista Washingtoniin.

La oss håpe det ikke er en "Trojansk hest".  Virker liksom litt sært at russerne sender fly for å hente ut sine folk - det går jo vanlig rutefly til f.eks. Finland/Norge hvor det er trygt å ta landeveien noen mil til grensen.    Timingen ift at de nå sier at sanksjoner mot Russland er en krigserklæring er litt spennende...

Lenke til kommentar
Rune_says skrev (Akkurat nå):

La oss håpe det ikke er en "Trojansk hest".  Virker liksom litt sært at russerne sender fly for å hente ut sine folk - det går jo vanlig rutefly til f.eks. Finland/Norge hvor det er trygt å ta landeveien noen mil til grensen.    Timingen ift at de nå sier at sanksjoner mot Russland er en krigserklæring er litt spennende...

Jo flere stopp og flere nasjoner det er snakk om jo større sannsynlighet er det for at det går galt. Direktefly for diplomater er det vanligste

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (4 minutter siden):

La oss håpe det ikke er en "Trojansk hest".  Virker liksom litt sært at russerne sender fly for å hente ut sine folk - det går jo vanlig rutefly til f.eks. Finland/Norge hvor det er trygt å ta landeveien noen mil til grensen.    Timingen ift at de nå sier at sanksjoner mot Russland er en krigserklæring er litt spennende...

Russiske myndigheter kan ikke reise gjennom Finland og Norge nå. Norge er NATO og Finland er ikke russere velkommen nå såvidt jeg vet.

Det er også russisk flyforbud i hele Europa så dette flyet tar mange omveier og eventuelt rare mellomlandinger.

Dette kommer til å påvirke oss også, om vi skal ut å reise østover, jeg tror det bare er spørsmål om tid før Kina og kanskje India melder seg på Russlands allianse.

Jeg tror ikke Russland hadde våget dette stuntet uten støtte fra Kina, de er deres fullmakt og garantist for økonomi, handel og energi eksport... Nå som Europa avbestiller alt.

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Runar skrev (17 minutter siden):

Jeg har ikke klart å finne kjente medier som bekrefter saken, men søker man på «Denis Kireev» får man opp både bilder av det som skal være en død Kireev og flere mindre kjente medier som skriver det samme. Jeg ønsker ikke å lenke til disse da jeg ikke kjenner til troverdigheten deres, men jeg fant flere interessante tråder på Twitter:

https://nitter.net/GeorgePapa19/status/1500107930552737798

https://nitter.net/Panther7112/status/1500081584304656386

https://nitter.net/politblogme/status/1500062701220999170

https://nitter.net/ChristopherJM/status/1500086374896185345

Utenfor sosiale medier finner jeg foreløpig kun omtale i tre større nyhetsmedier om dette.

Alle er indiske. CNN News18, RepublicWorld, og IndiaTV. Samt en rekke litt mindre indiske medier, og litt diverse andre små aktører i forskjellige land.

Søker man opp saken på Twitter, er det svært mange brukerkontoer med 1) få følgere og tweets 2) som har delt propagandainnhold og 3) indiske, som har delt dette.

Keep in mind at russerne har forsøkt å starte desinformasjonskampanjer i indiske medier tidligere. Jeg tror ikke man helt kan utelukke en informasjonskrig i forbindelse med detaljer rundt denne saken riktig ennå.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Gouldfan said:

Russiske myndigheter kan ikke reise gjennom Finland og Norge nå. Norge er NATO og Finland er ikke russere velkommen nå såvidt jeg vet.

Det er også russisk flyforbud i hele Europa så dette flyet tar mange omveier og eventuelt rare mellomlandinger.

Dette kommer til å påvirke oss også, om vi skal ut å reise østover, jeg tror det bare er spørsmål om tid før Kina og kanskje India melder seg på Russlands allianse.

Jeg tror ikke Russland hadde våget dette stuntet uten støtte fra Kina, de er deres fullmakt og garantist for økonomi, handel og energi eksport... Nå som Europa avbestiller alt.

India og Kina kan nok regnes mer som nøytrale enn støttende. De eneste som støttet Russland ved avstemningen i FN var Hviterussland, Eritrea, Syria og Nord-Korea.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (7 minutter siden):

India og Kina kan nok regnes mer som nøytrale enn støttende. De eneste som støttet Russland ved avstemningen i FN var Hviterussland, Eritrea, Syria og Nord-Korea.

Vel det sa vi om Japan også før de gjorde stuntet sitt i Pearl Harbour.....

Kina har veldig lyst på Taiwan, og vi vil ikke ha to fronter.

Jeg VET at Kina og Russland har en pakt akkurat som NATO...

Sjekk det opp, Iran er også med samt, usikker på NK men de er vel med Kina alt ettersom.. jeg viste ikke om India men har fått bekreftet det gjennom amerikanske myndigheter...

Du ser allianse der folk ikke stemmer, det er få som tjener på å stemme imot....

Men det å ikke stemme er et signal også.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
58 minutes ago, Windfarmer said:

Neppe, det vil endog russerne, til tross for all sensuren, gjennomskue. Før eller siden kommer bildene av utbombede boligblokker, sykehus og barnehager for en dag. Det er lov å håpe, men hvis det å ødelegge all militær infrastruktur var "lissom målet,"  så vet jo Putin at den infrastrukturen vil bli bygget opp igjen hurtig, og da er han like langt. I verste fall (for Putin) blir både den militære infrastrukturen og de sivile ødeleggelsen bygget opp igjen med russiske penger som er beslaglagt av vestlige regjeringer.

Jeg har en tanke om at denne krigen, sanksjonsregimet og hele vestens forhold til Russland ikke finner sin løsning så lenge Putin sitter ved makten. 

Jeg er ikke helt uenig i det.

På den annen side så tror jeg ikke Putin er så redd for hva som vil bli gjennomskuet i etterkant.

Russland gjør det katastrofalt dårlig på bakken i Ukraina. Slik det ligger an nå tror jeg ikke Putin har noen sjanse til å vinne i Ukraina og hva er alternativet da? Eskalere konflikten med strategisk atomvåpen? Eller finne en måte å avslutte konflikten uten å tape ansikt? Det kan selvsagt argumenteres for at hele verden nå vet hvilken taper Putin er og at det dermed ikke er mulig for ham å gi seg, men han har verdens mest effektive propagandahær til å pushe løgnen om målene, tiltaken og resultatene. Kanskje han anser det som godt nok.

Jeg er ikke overoptimistisk for at han vil bruke dette som utvei for å avslutte kampene, men jeg anser sannsynligheten som større enn null - og det er da noe 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Gouldfan said:

Vel det sa vi om Japan også før de gjorde stuntet sitt i Pearl Harbour.....

Kina har veldig lyst på Taiwan, og vi vil ikke ha to fronter.

Jeg VET at Kina og Russland har en pakt akkurat som NATO...

Sjekk det opp, Iran er også med samt, usikker på NK men de er vel med Kina alt ettersom.. jeg viste ikke om India men har fått bekreftet det gjennom amerikanske myndigheter...

Du ser allianse der folk ikke stemmer, det er få som tjener på å stemme imot....

Men det å ikke stemme er et signal også.

Det kan så klart ikke utelukkes at Kina kunne forsøke utnytte kaoset til å forsøke seg på Taiwan, men det er ganske usannsynlig. For det første er det jo ikke mye kaos å snakke om - NATO er ikke involvert i krigen i Ukraina, og har all mulighet til å assistere Taiwan. Men for det andre har Kina fortsatt ekstremt mye å tape på å bli et mål for sanksjoner.

Og så har du India, som har ingenting å tjene på å blande seg inn i noe som helst.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Gouldfan said:

Vel det sa vi om Japan også før de gjorde stuntet sitt i Pearl Harbour.....

Kina har veldig lyst på Taiwan, og vi vil ikke ha to fronter.

Jeg VET at Kina og Russland har en pakt akkurat som NATO...

Sjekk det opp, Iran er også med samt, usikker på NK men de er vel med Kina alt ettersom.. jeg viste ikke om India men har fått bekreftet det gjennom amerikanske myndigheter...

Du ser allianse der folk ikke stemmer, det er få som tjener på å stemme imot....

Men det å ikke stemme er et signal også.

Dårlig tidspunkt for Kina å invandere Taiwan, siden Russland gjør det så dårlig og det vil føre til en global koalisjon mot Russland og Kina. Det er mer en nok kapisitet til å beskytte begge to.

Kina har uansett ikke soldatene sine i angrepsposisjon, så det er ikke noe vi trenger å beskymre oss over.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (26 minutter siden):

La oss håpe det ikke er en "Trojansk hest".  Virker liksom litt sært at russerne sender fly for å hente ut sine folk - det går jo vanlig rutefly til f.eks. Finland/Norge hvor det er trygt å ta landeveien noen mil til grensen.    Timingen ift at de nå sier at sanksjoner mot Russland er en krigserklæring er litt spennende...

De må sikkert lande på en flyplass langt unna nærmeste storby, og ingen får forlate flyet.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Hehe, det bordet er så komisk at jeg trodde først det var en parodi. Man kan jo lure på hva han forsøker å kompensere for.. Menn litt over midt i livet med personlighetskrise og behov for å markere seg på et vis.

Han stoler ikke på noen, og det vanskelig å drepe han fra den avstanden, selv med pistol .

Lenke til kommentar
shockorshot skrev (Akkurat nå):

... ikke vært i Kinas interesse. Snarere tvert imot.


Så lenge Kina får solgt alt skrotet sitt i vesten, så er de nok fornøyd.

Det er nesten helt utenkelig at Kina vil utsette seg for noen som helst risiko for å ende opp i andre enden av lignende sanksjoner som det vesten har påført Russland.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...