Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

12 hours ago, Runar said:

Jeg har ikke klart å finne kjente medier som bekrefter saken, men søker man på «Denis Kireev» får man opp både bilder av det som skal være en død Kireev og flere mindre kjente medier som skriver det samme. Jeg ønsker ikke å lenke til disse da jeg ikke kjenner til troverdigheten deres, men jeg fant flere interessante tråder på Twitter:

https://nitter.net/GeorgePapa19/status/1500107930552737798

https://nitter.net/Panther7112/status/1500081584304656386

https://nitter.net/politblogme/status/1500062701220999170

https://nitter.net/ChristopherJM/status/1500086374896185345

Hvorfor dukker ikke disse opp som https, når man klikker på dem?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
12 hours ago, Gouldfan said:

Russiske myndigheter kan ikke reise gjennom Finland og Norge nå. Norge er NATO og Finland er ikke russere velkommen nå såvidt jeg vet.

Det er også russisk flyforbud i hele Europa så dette flyet tar mange omveier og eventuelt rare mellomlandinger.

Dette kommer til å påvirke oss også, om vi skal ut å reise østover, jeg tror det bare er spørsmål om tid før Kina og kanskje India melder seg på Russlands allianse.

Jeg tror ikke Russland hadde våget dette stuntet uten støtte fra Kina, de er deres fullmakt og garantist for økonomi, handel og energi eksport... Nå som Europa avbestiller alt.

Hva er dine tanker rundt det om India beholder sin tillit og bånd til Russland? Disse inderne har jo mange bånd til Vesten og de har vel ikke samme type sensur som det Kina driver med?

Lenke til kommentar
12 hours ago, Espen Hugaas Andersen said:

Det kan så klart ikke utelukkes at Kina kunne forsøke utnytte kaoset til å forsøke seg på Taiwan, men det er ganske usannsynlig. For det første er det jo ikke mye kaos å snakke om - NATO er ikke involvert i krigen i Ukraina, og har all mulighet til å assistere Taiwan. Men for det andre har Kina fortsatt ekstremt mye å tape på å bli et mål for sanksjoner.

Og så har du India, som har ingenting å tjene på å blande seg inn i noe som helst.

Det ville ha vært en kortvarig katastrofe å miste Taiwan. Da mye av halvlederutviklingen og produksjonen skjer der. Tviler på at USA ville ha tillatt kineserne å ta Taiwan.

Lenke til kommentar
G skrev (32 minutter siden):

Hva er dine tanker rundt det om India beholder sin tillit og bånd til Russland? Disse inderne har jo mange bånd til Vesten og de har vel ikke samme type sensur som det Kina driver med?

Jeg tror ikke dette er så komplisert, men handler om handels og allianse avtaler. Akkurat som om med Tyskland delvis Sverige og Italia og Japan under WW2.

Var ikke så mye "bånd-relasjon" mellom Tyskland og Japan heller, men de hadde diplomatiske bånd og avtaler fra før av.

Dette viste de som fulgte med i timen, dvs politikere, avisene, og slike som feks meg...

Men allikevel kom det som et sjokk på verden når Japan angrep USA/Hawaii.

Jeg tror vi har et sjokk i vente, kanskje i Kinahavet. Det er like stor aktivitet ved Fillipinene og Taiwan som det var i Ukraina, såklart maritimt militære da.

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Dubious said:

Gjør det for meg. 

Trykk i søkefeltet 2 ganger så du får opp hele teksten. 

Snodig. Prøvde lenken på nytt, og da kom den opp. Var via nettleser Brave på alle forsøk. Jeg har åpnet den lenken med Panther sikkert 4 ganger og fått at det er utrygt pga. mangel av https. Men, nå en del minutter senere så laster samme nettleser siden.

Jeg gjetter at dette er pga. eksterne faktorer og ikke noe som har med min PC å gjøre. Kan hende det har vært korreksjoner på meldingene og lenkene, som har skjedd i løpet av disse minuttene? Noter det ned gjerne som en kuriositet. For jeg gidder ikke å grave i det. Dessuten så fanger vel slike "time machines" ofte ikke opp så korte intervallers endringer.

Kan det ha vært et finurlig cyberangrep / evt. nedetid for nettside mot disse? Tenker ikke kun på østlig der, men kanskje vestlig som ønsker at saken presenteres riktig, eller at Ukraina ønsket å rette på noe?

Endret av G
Lenke til kommentar

6. mars 2022 kl. 00:56 Redaksjonskomitéen i Oslo SV går inn for Nato-medlemskap Redaksjonskomitéen i Oslo SV går enstemmig inn for Nato-medlemskap etter Russlands invasjon av Ukraina.
Deres innstilling til årsmøtet i Oslo SV er følgende:

«Den russiske invasjonen av Ukraina har endret den sikkerhetspolitiske situasjonen i Europa. Oslo SV mener at det beste ville være en ny forsvarsallianse uten stormakter, men så lenge dette ikke er realistisk i overskuelig framtid, er medlemskap i NATO den mest troverdige garantien for norsk sikkerhet. Oslo SV ber partiet ta initiativ til en bred debatt om norsk forsvars- og sikkerhetspolitikk fram mot neste landsmøte. Landene i Europa må forplikte seg til samarbeid for fred og demokrati.»

Instillingen vil bli stemt over søndag ettermiddag.

https://www.nrk.no/nyheter/redaksjonskomiteen-i-oslo-sv-gar-inn-for-nato-medlemskap-1.15880836

WHAT! Jeg skjønner egentlig ikke hva jeg leser i det ovenfor. Vi er jo NATO-medlem. Hvilke land prater SV om her? Er det noe endring av NATO de prater om? Virker veldig utydelig av SV eller journalist.

Endret av G
Lenke til kommentar

...

– Hjertet mitt brister når jeg ser alle disse menneskene, sier kirurgen Julia Khomyn til NRK.

Hun er en av en gruppe leger og annet helsepersonell som døgnet rundt jobber frivillig på stasjonen.

Khomyn forteller at det kommer folk som bare har de klærne de går i. Det kommer barn som ikke har yttertøy, folk som ikke har penger.

– Det er vondt å se dem stå i kulda i kø på stasjonen i timevis. De tør ikke forlate den for å skaffe seg mat, fordi de er redde for å miste plassen i køen.

...

https://www.nrk.no/urix/ukrainerne-stiller-opp-for-landets-flyktninger-1.15878996

Lenke til kommentar
G skrev (10 minutter siden):

6. mars 2022 kl. 00:56 Redaksjonskomitéen i Oslo SV går inn for Nato-medlemskap Redaksjonskomitéen i Oslo SV går enstemmig inn for Nato-medlemskap etter Russlands invasjon av Ukraina.
Deres innstilling til årsmøtet i Oslo SV er følgende:

«Den russiske invasjonen av Ukraina har endret den sikkerhetspolitiske situasjonen i Europa. Oslo SV mener at det beste ville være en ny forsvarsallianse uten stormakter, men så lenge dette ikke er realistisk i overskuelig framtid, er medlemskap i NATO den mest troverdige garantien for norsk sikkerhet. Oslo SV ber partiet ta initiativ til en bred debatt om norsk forsvars- og sikkerhetspolitikk fram mot neste landsmøte. Landene i Europa må forplikte seg til samarbeid for fred og demokrati.»

Instillingen vil bli stemt over søndag ettermiddag.

https://www.nrk.no/nyheter/redaksjonskomiteen-i-oslo-sv-gar-inn-for-nato-medlemskap-1.15880836

WHAT! Jeg skjønner egentlig ikke hva jeg leser i det ovenfor. Vi er jo NATO-medlem. Hvilke land prater SV om her? Er det noe endring av NATO de prater om? Virker veldig utydelig av SV eller journalist.

Tidligere ville SV ut av NATO og ville prioritere en annen forsvarsallianse, nå med Ukraina er de ikke like sikker på at det er det beste uten hva de anser som et realistisk alternativ. Det har igrunnen lite betydning utover SV's holdning til NATO, ingen praktiske endringer for folk flest.

Men... litt off topic, så kan la det ligge.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kina i samtale med USA: Vil ikke at situasjonen i Ukraina skal utvikle eg

Kinas utenriksminister Wang Yi snakket i helgen med USAs utenriksminister Antony Blinken. Her sa han at Kina ikke ønsker at situasjonen i Ukraina skal utvikle seg, skriver det kinesiske utenriksdepartementet i en uttalelse gjengitt av CNN.

Kina motsetter seg også alt som «kaster bensin på bålet», sa utenriksministeren.

Wang sa også at det må forhandlinger til for å løse krisen, i tillegg til samtaler om å skape en balansert europeisk sikkerhetsmekanisme, skriver NTB.

Kina mener at USA og Europa må ta i betraktning hvordan Natos ekspansjon østover påvirker Russlands sikkerhet negativt.

USAs Blinken sa at verden følger med for å se hvilke land som «står opp for frihet og suverenitetsprinsipper». Videre sa han at verden handler unisont i motstand mot Russlands aggresjon, og med å forsikre at Moskva betaler en dyr pris, ifølge amerikansk UD.

Kina har, i motsetning til USA, EU og deres allierte, ikke ilagt Russland sanksjoner etter invasjonen av Ukraina forrige uke

 

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/kina-i-samtale-med-usa-motsetter-seg-alt-som-kaster-bensin-paa-baalet.0hNPo04i3?utm_source=vgfront&utm_content=direktewidget&utm_medium=direktewidget_nyhetsdognet

Lenke til kommentar
15 minutes ago, iblazeqt said:

 

Kina motsetter seg også alt som «kaster bensin på bålet», sa utenriksministeren.

Wang sa også at det må forhandlinger til for å løse krisen, i tillegg til samtaler om å skape en balansert europeisk sikkerhetsmekanisme, skriver NTB.

Kina mener at USA og Europa må ta i betraktning hvordan Natos ekspansjon østover påvirker Russlands sikkerhet negativt.

Hmm, men kineserne unngår at det er Putin sin skyld med invasjonen. Putin må jo avsettes, noe annet kan en ikke akseptere. En får håpe på en snarlig dom i menneskerettighetsdomstolen.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Advarer om humanitær katastrofe i Mariupol
Den humanitære situasjonen i byen er katastrofal, og det er livsviktig at sivile blir evakuert, advarer Leger Uten Grenser

https://www.nrk.no/urix/advarer-om-humanitaer-katastrofe-i-mariupol-1.15880843

Russland gjenopptar angrepene i Ukraina
Våpenhvilen skal ha blitt brutt, og lørdag ettermiddag sier Russland at angrepene fortsetter. Mandag skal partene møtes til nye samtaler.

https://www.nrk.no/urix/russland-gjenopptar-angrepene-i-ukraina-1.15879968

Endret av G
Lenke til kommentar

Samme dag som president Vladimir Putin sendte russiske styrker inn i Ukraina, fikk han besøk av Pakistans statsminister Imran Khan i Kreml.

Under besøket undertegnet de to en bilateral handelsavtale som skal sikre Pakistan russisk gass, samt to millioner tonn hvete årlig, skriver The Independent.

Khan skal også ha presset på for å få fortgang i planen om å bygge en 1100 kilometer lang gassrørledning fra Russland til Pakistan, noe det ble inngått avtale om i 2015. Rørledningen skal etter planen finansieres av begge land, men bygges av et russisk selskap.

Khan høstet kritikk internasjonalt for besøket i Moskva, men hevder at det var tvingende nødvendig for Pakistan å inngå en avtale om gassimport.

Vi har undertegnet avtaler med dem om å importere naturgass, for Pakistans egen gassreserve minker, sa han etter møtet med Putin.

Khan kommenterte så vidt den russiske invasjonen og sa at han «beklaget den siste situasjonen mellom Russland og Ukraina».

Pakistan avholdt seg fra å stemme da FNs hovedforsamling denne uken vedtok en resolusjon som fordømte invasjonen. Det samme gjorde India og Kina. (NTB)

Lenke til kommentar
Quote

U.S., Poland Look at Providing Soviet-Era Aircraft to Ukraine

Proposal comes after Ukraine’s President Zelensky makes impassioned plea to Congress for Soviet-era jet fighters

Quote

The U.S. is exploring a deal in which Poland would send Soviet-era aircraft to Ukraine in return for American F-16 jet fighters

https://www.wsj.com/articles/ukrainian-president-asks-congress-to-help-secure-russian-made-jet-fighters-11646511532

Artikkelen er bak betalingsmur. Jeg hørte det først på NRK nå nettopp som henviste til wall street journal.

 

Endret av Enceladus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (8 minutter siden):

Samme dag som president Vladimir Putin sendte russiske styrker inn i Ukraina, fikk han besøk av Pakistans statsminister Imran Khan i Kreml.

Under besøket undertegnet de to en bilateral handelsavtale som skal sikre Pakistan russisk gass, samt to millioner tonn hvete årlig, skriver The Independent.

Khan skal også ha presset på for å få fortgang i planen om å bygge en 1100 kilometer lang gassrørledning fra Russland til Pakistan, noe det ble inngått avtale om i 2015. Rørledningen skal etter planen finansieres av begge land, men bygges av et russisk selskap.

Khan høstet kritikk internasjonalt for besøket i Moskva, men hevder at det var tvingende nødvendig for Pakistan å inngå en avtale om gassimport.

Vi har undertegnet avtaler med dem om å importere naturgass, for Pakistans egen gassreserve minker, sa han etter møtet med Putin.

Khan kommenterte så vidt den russiske invasjonen og sa at han «beklaget den siste situasjonen mellom Russland og Ukraina».

Pakistan avholdt seg fra å stemme da FNs hovedforsamling denne uken vedtok en resolusjon som fordømte invasjonen. Det samme gjorde India og Kina. (NTB)

Russland, Kina, India og Pakistan. Det er tilnærmet halve jordens befolkning. Det er ganske drøyt hvor mange som bor i visse land.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvorfor ikke media har hatt et større fokus på Azov bataljonen, altså neo-nazistene i Ukraina som holder resten av den ukrainske befolkningen som gissel i denne konflikten. Det er jo disse Putin ønsker å ta knekken på først og fremst, er det ikke? Putin gjør selvfølgelig en stor feil i å invadere hele Ukraina, men denne nazist-gruppen burde vel ha vært eliminert for alle sitt beste? Da hadde det kanskje vært mulig for russere og ukrainere å bo sammen.

Tanker om dette? Hvor stor del av problemet er Azov bataljonen?

Lenke til kommentar
1 hour ago, iblazeqt said:

Kina i samtale med USA: Vil ikke at situasjonen i Ukraina skal utvikle eg

Kinas utenriksminister Wang Yi snakket i helgen med USAs utenriksminister Antony Blinken. Her sa han at Kina ikke ønsker at situasjonen i Ukraina skal utvikle seg, skriver det kinesiske utenriksdepartementet i en uttalelse gjengitt av CNN.

Kina motsetter seg også alt som «kaster bensin på bålet», sa utenriksministeren.

Wang sa også at det må forhandlinger til for å løse krisen, i tillegg til samtaler om å skape en balansert europeisk sikkerhetsmekanisme, skriver NTB.

Kina mener at USA og Europa må ta i betraktning hvordan Natos ekspansjon østover påvirker Russlands sikkerhet negativt.

USAs Blinken sa at verden følger med for å se hvilke land som «står opp for frihet og suverenitetsprinsipper». Videre sa han at verden handler unisont i motstand mot Russlands aggresjon, og med å forsikre at Moskva betaler en dyr pris, ifølge amerikansk UD.

Kina har, i motsetning til USA, EU og deres allierte, ikke ilagt Russland sanksjoner etter invasjonen av Ukraina forrige uke

 

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/kina-i-samtale-med-usa-motsetter-seg-alt-som-kaster-bensin-paa-baalet.0hNPo04i3?utm_source=vgfront&utm_content=direktewidget&utm_medium=direktewidget_nyhetsdognet

Kina virker å være det landet som virkelig forstår denne konflikten, ser begge parters behov og kan løse dette. Fremfor vesten som ukritisk og uvettig turer frem med NATO utvidelser mot Russlands grenser. Man må jo være komplett idiot for å ikke forstå at det kan "vekke en sovende bjørn".

Det er interessant å se USA snakke så varmt om suverenitetsprisipper når det gjelder forsvar av egne interesser mens de har null skrupler med å invadere andre land så lenge det også er i deres interesse. Og folk svelger det ukritisk uten noe historisk våkenhet.

Og til de som ikke klarer å ha to tanker i hodet samtidig. Nei det betyr ikke at jeg er for invasjon i Ukraina - jeg står på Ukrainas side i dette. Men jeg er 100% mot hyklerisk politikk og idioter som ikke forstår hva de holder på med. Kanskje vi får et bedre styre i NATO snart.

Så lenge en person som Putin med hans idiologi, bakgrunn og oppvekstmiljø sitter med makten i Russland så kan man ikke ture frem som man vil rundt russlands grenser. En 10-åring hadde forstått dette.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
iMarius skrev (3 minutter siden):

Jeg lurer på hvorfor ikke media har hatt et større fokus på Azov bataljonen, altså neo-nazistene i Ukraina som holder resten av den ukrainske befolkningen som gissel i denne konflikten. Det er jo disse Putin ønsker å ta knekken på først og fremst, er det ikke? Putin gjør selvfølgelig en stor feil i å invadere hele Ukraina, men denne nazist-gruppen burde vel ha vært eliminert for alle sitt beste? Da hadde det kanskje vært mulig for russere og ukrainere å bo sammen.

Tanker om dette? Hvor stor del av problemet er Azov bataljonen?

Den ukrainske regjeringen har spilt på lag med disse i lenger periode i borgerkrigen mot den slavisk-russisk snakkende delen av Ukraina. Når først Putin innvandrete hele landet så måtte Ukraina benytte alle de hadde til rådighet i denne kampen. Inkludert pensjonister, kriminelle som ble hentet ut av fengsel samt nazistene i Azov.

Vi i NATO inkludert Norge har tatt en side i konflikten og da rapporteres det saker som er i favør av vår side, og bortimot aldri slike saker som ikke støtter vår side.
Kriger er mer som en rettsak der forsvarer og anklager spiller på hver sin side av konflikten og benytter alt de kan for å rettferdiggjøre sin side sine handlinger samtidig som de ignorerer eller prøve å skjule handlinger eller informasjon som er i deres disfavør. Det er ikke en problemstilling der folk skal ha et objektivt syn og finne skyld der det er skyld, samt uskyld der det er uskyld for alle involverte parter.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
iMarius skrev (39 minutter siden):

Jeg lurer på hvorfor ikke media har hatt et større fokus på Azov bataljonen, altså neo-nazistene i Ukraina som holder resten av den ukrainske befolkningen som gissel i denne konflikten. Det er jo disse Putin ønsker å ta knekken på først og fremst, er det ikke? Putin gjør selvfølgelig en stor feil i å invadere hele Ukraina, men denne nazist-gruppen burde vel ha vært eliminert for alle sitt beste? Da hadde det kanskje vært mulig for russere og ukrainere å bo sammen.

Tanker om dette? Hvor stor del av problemet er Azov bataljonen?

Det nynazistiske miljøet i Ukraina er betydelig og de spilte en stor rolle i kuppet i 2014. Det er definitivt en usympatisk side ved Ukraina, som Russland vet å spille på. Om de egentlig spiller så stor rolle i forhold til Russlands angrep er en annen sak. Ja de har en militia som er betydelig i antall som sloss mot russerne, men Russland hadde nok ikke brydd seg så mye om disse om det ikke var for andre faktorer (etter mitt syn å sikre Russlands sikkerhet gjennom dette århundret, andre her mener at dette er en krig som føres fordi Putin vil tjene penger o.l.)

Russland vet vel at store deler av dagens politiske (såkalte venstre-) miljø i Vesten ikke har andre kampsaker enn sirkelrunk om hvor mye de hater nazister og rasister – og nazister er ikke populære i Russland heller - de mistet millioner i kamp mot dem for to generasjoner siden. Vest-Ukraina hadde også en betydelig andel som gikk over til å sloss for nazistene under andre verdenskrig mot Russland, basert på gammelt agg mot Russland som de lå under, samt jødehatet som lå latent i befolkninga der som andre steder. Det er deres barnebarn som er i disse grupperingene i dag. Stepan Bandera, en ukrainsk militsleder som jobbet for nazistene regnes som en helt av disse gruppene, han massakrerte hundretusener av sivile polakker, jøder og russere:

 

Sitat

Ukrainsk fascisme og pogromer

Den vest-ukrainske våren kom først med Hitlers invasjon av Polen. Organisasjonen av ukrainske nasjonalister OUN-B, med Den Ukrainske Opprørshæren UPA som militær fløy, ble dannet av den legendariske fascisten Stepan Bandera. Bevegelsen kjempet for opprettelsen av en selvstendig nasjonalistisk og etnisk ren ukrainsk stat, og nøt tysk støtte gjennom de første krigsårene. Bevegelsen var eksplisitt tilhenger og utøver av pogromer og etnisk rensning. Tyskerne hadde ingen interesse av et selvstendig Ukraina, men brukte Bandera så lenge han var nyttig. Og nyttig var han.

bandera-demo.jpg Hyllest av fascisten Stepan Bandera er nå beskyttet av loven

Pogromer og folkemord

Lvov-pogromene sommeren 1941, en felles operasjon av UPA, lokal ukrainsk milits og tyske Einsatz-grupper, drepte ca. 10.000 jøder på noen få døgn. Den nakne sannhet foreligger i bilder og filmer på enhver søkemotor. I de vest-ukrainske områdene Volhynia og østre Galizia ble det fra mars 1943 til januar 1945 drept ca. 120.000 polakker. Det toppet seg i juli-august 1943, da vest-ukrainske, Bandera-ledede UPA beordret og forsøksvis utførte utslettelse av alle polske menn mellom 16 og 60 år. Et flertall av ofrene var imidlertid kvinner og barn. Det Bandera-inspirerte ukrainske ”hjelpepolitiet” deltok aktivt i, eller utførte, massakrene i Babi-Jar utenfor Kiev, der 33.000 jøder ble drept for hånd på ett døgn i september 1941, der til sammen minst 150.000 jøder, sigøynere, russere, polakker og andre, inkludert ukrainere, ble manuelt skutt ned i massegraver i løpet av krigen.





Konklusjon: Å "denazifisere Ukraina" er et godt slagord for krigen, men ikke en årsak. En mer tvilsom side er Vestens samarbeid med og støtte til disse grupperingene de siste åra, men det er det vel ikke så populært å nevne i denne tråden.

 

Endret av Aiven
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...