Gå til innhold

Playstation 5 - Generell diskusjon


LarZen

Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?  

717 stemmer

  1. 1. Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?

    • Ja.
      420
    • Nei.
      95
    • Like stor.
      64
    • Altfor tidlig å si noe om.
      114
    • Vet ikke.
      25


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilke spill på Xbox One X føler du at du får noe voldsomt til utbytte av VRR og LFC? Jeg har spilt mye Xbox One X på PC-skjermen og da benytter FreeSync med LFC og det har jo tilnærmet null praktisk effekt da 99% av alle spillene jeg spiller uansett kjører en fjellstabil 30 eller 60 FPS uten drops uansett.

Lenke til kommentar
RamGuy skrev (17 minutter siden):

Hvilke spill på Xbox One X føler du at du får noe voldsomt til utbytte av VRR og LFC? Jeg har spilt mye Xbox One X på PC-skjermen og da benytter FreeSync med LFC og det har jo tilnærmet null praktisk effekt da 99% av alle spillene jeg spiller uansett kjører en fjellstabil 30 eller 60 FPS uten drops uansett.

Legger merke til forskjell på alt. Selv 30FPS spill som er jo under VRR sin laveste grense. Må være LFC som gjør det. Har prøvd flere samme 30FPS spill på XboxOneX sammenlignet mot PlayStation4Pro og forskjellen er stor.

Du vet jo teknologien så ikke noe å diskutere der. Men har jo ikke sett et screentear på evigheter på XboxOneX. Kan ikke si det samme på PS4Pro...  

Siste ah ha opplevelse var Maid of Medan, slå av fps cap og på med VRR og se en transformasjon. 
 

Men PS5 får nok dette snart. Dem har jo nevnt at den skal ha det tidligere. Som forskjellige har nevnt så er det nok pga maskinen er rett og slett ikke godkjent enda av HDMI Forum. 
 

EDIT: Skal også nevnes at jeg spiller på OLED så pixel responsen er hysterisk. Men samme spill på OneX mot PS4Pro viser dramatisk forskjell...og det er hva jeg må forholde med til. 

Endret av LarZen
Lenke til kommentar
1 hour ago, RamGuy said:

Hvilke spill på Xbox One X føler du at du får noe voldsomt til utbytte av VRR og LFC? Jeg har spilt mye Xbox One X på PC-skjermen og da benytter FreeSync med LFC og det har jo tilnærmet null praktisk effekt da 99% av alle spillene jeg spiller uansett kjører en fjellstabil 30 eller 60 FPS uten drops uansett.

Hvis du ser herfra og halvannet minutt fram så er det et eksempelt på hvordan VRR hjelper Gears 5 til å holde seg låst på 60 i stedet for å ha små framdrops og stutters.

Lenke til kommentar

Det er klart at i spill som ikke klarer å holde seg stabilt på FPS target så kommer jo VRR til sin rett. Nå er Gears 5 et Xbox One spill så jeg har ikke så alt for store forhåpninger om at eldre spill som blir oppdatert og "enhanced" for Xbox Series klarer å holde en stabil 60 FPS. Men jeg tror og forventer at nærmest samtlige spill som er utviklet for PlayStation 5 og Xbox Series X fremover vil ha 4K@60 som target, kanskje en  4K@30 "quality mode" som aktiverer ray-tracing noe som selv PlayStation 5 og Xbox Series X kommer til å slite med å dra rundt i 4K og 60 FPS og kanskje en egen "performance mode" som legger til rette for 1080P/1440P@120.

Og jeg regner med at ting vil være relativt likt på denne generasjonen som det har vært på tidligere generasjoner hvor spill faktisk treffer sine performance targets med relativt få tilfeller hvor det eventuelt dropper under FPS target. Da har ikke VRR i nærheten av samme betydning og effekten som den har på eksempelvis PC hvor FPS er fullstendig variabel og hvor jeg som eksempel med RTX 3090 og Red Dead Redemption 2 på 3440x1440 med resolution scale til 1.5x som vil si 5160x2160 sitter med gjennomsnitt på ca 80 FPS, men minimum dipper helt ned mot 40 og maksimum peaker opp på 130 FPS.

Jeg ser på G-Sync som nærmest uvurderlig på PC, men VRR ser jeg på ingen måte som noe must på konsoll.

 

Det er klart at om du først skal anskaffe deg en ny TV i dag så burde du jo helt klart ta dette med i betraktningen og forsøke å peile deg inn på en TV som har HDMI 2.1 med VRR, ALLM osv. Men jeg vil på ingen måte si at de som sitter på TV-er som er noen år gamle burde føle noen voldsom stor trang til å oppgradere bare for å få VRR.

Nå er det vanskelig å si hvordan neste generasjon etter denne vil se ut. Vi får sikkert noen mid-cycle konsoller denne gangen også som sist med PlayStation 4 Pro og Xbox One X. Men jeg tviler veldig sterkt på at det vil skje noe voldsomt med spillutvikling på konsoll de nærmeste årene som tilsier at det går mer mot tankegang som baserer seg på variabel FPS. Men om 5-10 år hvor brorparten sitter med TV-er som alle støtter VRR så er det jo naturlig at spillkonsoller også beveger seg over i den retningen for hva er poenget med å sitte å ha 30 FPS, 60 FPS, 120 FPS som spesifikke performance target og låst FPS om TV-er uansett har VRR. Da kan jo fokus flyttes over til å sørge for at minimum FPS aldri dipper under et visst nivå så kan jo FPS bare få lov til å oppføre seg som den vil så lenge minimumsmålene oppnås.

Endret av RamGuy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Billon skrev (15 minutter siden):

Hvor viktig er hdmi 2.1 for playstation 5? leste nettopp at min oled55c7v 2017 modell har kun hdmi 2.0. Har helst ikke lyst til å investere i ny tv siden LG tven er 3 år gammel. Lurer litt på hva dere syns ps5 med min tv?

 

Du går glipp av mulighet for bla. 4k 120hz og VRR (PT. kanskje ikke støttet på PS5, men antar det kommer). Men jeg tror ikke jeg ville ha bekymret meg. Det kommer til å se bra ut uansett :)

Endret av Onkel Klo
Lenke til kommentar
Booba skrev (1 time siden):

hdmi 2.1 er irrelevant for nå, er det i heletatt noen spill som kjører i 4k/120hz ?

Er vel bare 1080p/120hz, 4k/60hz som er mulighetene for nå, så hdmi 2.0 holder

Det er overraskende mange som har 120hz støtte. DiRT 5, DMC5 og CoD Black Ops Cold War blant annet. Ser ikke ut til at det vil være noe veldig mangelvare akkurat. Men felles for alle disse er at de får dårligere grafikk i bytte mot 120FPS, og at det er valgfritt.

Billon skrev (1 time siden):

Hvor viktig er hdmi 2.1 for playstation 5? leste nettopp at min oled55c7v 2017 modell har kun hdmi 2.0. Har helst ikke lyst til å investere i ny tv siden LG tven er 3 år gammel. Lurer litt på hva dere syns ps5 med min tv?

Ikke viktig vil jeg si. Kos deg med nåværende TV du :)

I fjor fantes knapt HDMI 2.1 på noen TV-er i det hele tatt, og jeg kan garantere deg at de aller fleste vil kose seg glugg med next-gen konsoller på eldre TV-er. HDMI 2.1 er kun noe å tenke på for de som allerede vil oppgradere TV-en, eventuelt veldig seriøse kompetitive gamere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...