Jump to content

RamGuy

Medlemmer
  • Content Count

    17065
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    10

RamGuy last won the day on November 14 2016

RamGuy had the most liked content!

Community Reputation

6944 :)

1 Follower

About RamGuy

  • Birthday 03/10/1990

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Recent Profile Visitors

35105 profile views
  1. Høyere priser er nå en ting. Problemet oppstår når du får spill til 800 kr hvor det pushes mikrotransaksjoner over en lav sko og du helst må kjøpe 4x DLC'er til 300 kr per stykk eller season pass til 500 kr oppå disse 800 kr igjen. Nå skal det sies at Sony har vært veldig flink til å ikke tulle med den slags på sine first-party spill. Men det er så mange griske jævler i denne bransjen at det er mange som kommer til å se sitt snitt til å utnytte dette til det maksimale så så fort det blir en aksept rundt det at spill nå koster 800 kr så forhindrer ikke det folk å kaste alt mulig annet rææl oppå det igjen. Det at spill kostet 600-700 kr til Nintendo 64 osv er ikke direkte sammenlignbart i all den tid produksjon og distribusjon var vesentlig dyrere da sammenlignet med nå. Nå pushes det jo for at alt skal distribueres digitalt. Da er det jo plutselig knapt noen kostnad i forbindelse med distribuering og ingen kostnad forbundet med produksjon og det blir også færre mellomledd frem mot sluttbruker. For ikke å snakke om at det er et latterlig mye større marked i dag enn det var tilbake på 90-tallet så de fleste AA og AAA-utviklere kan føle seg temmelig trygge på at spillene vil nå ut og selge til et langt større antall spillere i 2020 sammenlignet med midten av 90-tallet.
  2. Er det samme håpløse opplegget med RTX 3090? At emargo for FE løftes dagen i forveien og at emargo på tredjepartskort løftes samtidig som du kan bestille? .. FE på RTX 3080 imponerer, men de beste kortene fra tredjepart gjør det jevnt over bedre. Men er ikke så lett å vite om det samme gjelder RTX 3090 da FE på 3090 er vesentlig større. Så større kjøleribbe, større vifter osv sammenlignet med 3080. Men på tredjepartkortene så ser det for det meste ut som Gaming X Trio, TUF, Strix osv kjører samme størrelse på kjølingen på 3090 som på 3080 så med mindre bildene er misvisende så vil jo trolig FE på 3090 gjøre det bedre sammenlignet med kjøling fra tredjepart enn hva som er tilfellet på 3080.
  3. Merkelig hvordan prisene er like i Storbritannia som i USA på henholdsvis PS5 og Xbox Series S/X men ikke her i Norge. Er dette fordi vi kjent som en eneste stort Sony marked så de nærmest tar det for gitt at det ikke blir så stor konkurranse her uansett?
  4. Var vel mer eller mindre som forventet dette. Og jeg blir satt i akkurat den situasjonen som jeg forventet hvor hoppet fra 2080 Ti til 3080 blir litt snevert så 3090 fremstår som en mer logisk oppgradering men det koster såpass mye at man gjerne skulle ha visst litt mer om 3080 Ti, om det blir en ting og eventuelt når for å klare å ta en skikkelig vurdering. Virker som nye FE-kjøleren imponerer stort også. Dette er jo noen beist av noen kort som pøser ut varme og den takler dette imponerende bra. Ikke helt overbevist om at tredjepartkortene vil gjøre det særlig bedre her og de bedre kortene fra tredjepart er jo merkbart dyrere også og ser jo ikke i nærheten like sexy ut som FE.
  5. Med dagens status på SLI så hadde jo ikke det vært noen spesielt fornuftig investering uansett.
  6. FE skal vel kun selges direkte fra NVIDIA, hvertfall i starten. NVIDIA må følge norsk forbrukerkjøpslov som alle andre i og med at de selger direkte til det norske markedet. De slipper ikke unna det.
  7. Du sier noe der. Spørs om ikke World of WarCraft har utspilt sin rolle, hvertfall for min del. Har dog klokket inn en god del timer i Classic og storkost meg det.
  8. Det er riktig som du sier at x80 Ti har vært normalen helt siden GTX 780 Ti tilbake i 2013. Men det er jo flere grunner til å kunne mistenke at 3080 Ti kanskje ikke blir en ting. For det første så har NVIDIA med RTX 2000 serien introdusert "Super" noe vi ikke har hatt tidligere så vi vet ikke så alt for mye om hvorvidt det vil spille inn på seriene fremover. Vi fikk jo aldri noe RTX 2060 Ti eller RTX 2070 Ti selv om vi hadde 1070 Ti, 760 Ti osv. Så Ti på de lavere modellene har jo vært noe sporadisk. Men vi fikk jo 2060, 2070 og 2080 Super og hvor realistisk er det at NVIDIA fremover skal forholde seg til både Super og Ti? Nå har vi jo ikke hatt noe xx90 modell på evigheter heller så hvordan spiller det inn? Og om det stemmer at 3090 bare yter 20% bedre enn 3080 så er jo det mindre enn forskjellen mellom 2080 og RTX Titan, men riktignok bedre enn forskjellen mellom 1080 og Titan X. Men samtidig så var jo ikke prisforskjellen på 1080 og Titan X like ille om jeg ikke husker helt feil? Og ikke minst så har jo alltid xx80 Ti vært en konsumerutgave av daværende Titan som har vært et prosumer kort. Nå er Titan brandet om til 3090 og prisen er langt mer aggressiv sammenlignet med RTX Titan. Så det ikke like mye tilrettelagt for at vi skal få både 3080 Super og 3080 Ti når forskjellen mellom 3080 og 3090 er hva den er. Men det er fult mulig det kommer. Overrasker meg jo ikke om NVIDIA re-brander Titan til 3090 bare for å gjøre oss ekstra forvirret så enda flere punger ut for 3090 fordi de er usikre på om det kommer til å komme noe 3080 Ti.
  9. Er det noen her som er hypet for Shadowlands? Må vel ærlig innrømme at dette er første utvidelse til spillet hvor jeg egentlig ikke føler noe som helst hype på forhånd og nærmest kommer til å spille av gammel vane. Jeg koster meg mest ved lansering da det er ekstra mye liv og ståhei, helt nytt innhold og kaos så jeg kommer til å spille ved lansering også denne gangen. Men Shadowlands har ikke klart å engasjere meg i det hele tatt. Nå synes jeg Battle for Azeroth har vært den kjedeligste utvidelsen til spillet så langt. Det kan vel argumenteres for at Warlods of Draenor var en dårligere utvidelse men personlig så finner jeg BfA langt kjedeligere. WoD synes jeg at på tross av at jeg ikke er noen stor tilhenger av tidsreiser da det bare skaper idiotiske paradokser og problemstillinger var en relativt underholdene utvidelse. Hovedproblemet med WoD var hvordan Garrison gjorde det til en langt mer "single-player" opplevelse selv om jeg likte en del av aspektene ved Garrisons og ikke minst hvordan Blizzard rett og slett forlot utvidelsen halvveis igjennom så det ble lagt til alt for lite innhold og det attpåtil alt for tregt og alt for sjeldent utover i utvidelsen. Det som faktisk ble levert i WoD synes jeg egentlig ikke var så ille og om Blizzard hadde hatt samme holdning til WoD som de har hatt til BfA hvor de desperat forsøker å holde en dårlig utvidelse i livet med nye patcher så hadde WoD blitt rangert over BfA uten tvil spør du meg. Må heller ikke glemme at WoD kom i 2014, BfA kom i 2018. Det skjer mye på fire år og det forventes bedre ting i 2018-2020 sammenlignet med 2014-2016 så alt i alt synes jeg BfA er det svakeste og mest skuffende Blizzard har prestert så langt. Sånn sett så har de veldig gode forutsetninger for å kunne få meg hypet på en ny utvidelse da jeg knapt har orket å forholde meg til BfA på år og dag. Men den gang ei. Jeg synes det som har blitt vist frem fra Shadowlands så langt har vært veldig meh og hele dette "afterlife" konseptet virker litt fjernt fra WarCraft. Jeg hadde også håpet at Blizzard etter braksuksessen til WoW: Classic skulle sette seg ned å forsøke å se litt på hva som gjorde Vanilla/Classic til en suksess og forsøke å sette seg litt inn i hva som gjør at folk selv i 2019 strømmer tilbake til det gamle og storkoser seg med det så mange år etterpå. Men for meg ser det ut som Shadowlands nærmest går i motsatt retning. Vi får en utvidelse som har helt minimalt med fokus på klasser, klasseidentitet osv. Alt skal shuffles inn og fokuseres på ekstra systemer som lappes på spillet ved end-game. Så fremfor å fokusere på min karakter, min karakterfantasi og min rase og rasefantasi så skal all progresjon av min karakter i denne utvidelsen handle om Covenats og diverse systemer som springer ut fra det og alt er borte til neste utvidelse. Jeg begynner å gå litt lei denne formelen. Med Legion så var det nytt og interessant, og der spilte jo hvertfall Artefact systemet på min klasse og klasseidentitet. Når jeg som Mage skaffet Artefactvåpen og gjorde Class Order Campaign så bar det et sterkt preg av klasseidentitet. Det var dritt når jeg mistet våpenet osv når Legion var over men det var nytt, spennende og underholdene og alt rundt systemet spilte på alt jeg liker med min egen karakter og klasse i spillet. I BfA så blir vi servert Heart of Azeroth og ingenting handler om min karakter eller klasse. Hele systemet omhandler en overordnet historie og blir for det meste det samme helt uavhengig av rasen og klassen du spiller. Det finner jeg langt kjedeligere og langt mindre engasjerende. Det hjelper jo heller ikke at alt føles som en kopi av Artefactsystemet fra Legion bare dårligere gjennomført og kjedeligere på egentlig alle områder. Nå virker det som Shadowlands blir utvidelse nummer tre på rappen som bygger på mye av den samme tankegangen og prinsippene. Og det gjør meg fryktelig skeptisk for å si det mildt. Jeg er ikke noe mindre lei av denne formen for systemer og progresjon nå for å si det sånn. Det som må bli Shadowlands sin fordel er hvordan det i det minste er fire forskjellige Covenants så alt blir ikke shufflet igjennom ett og samme system sånn som med BfA. Med Legion så hadde vi egen Artefact per klasse og spesifisering. Det var rett og slett bøttevis av de og selv om hvert våpen innenfor samme klassen føltes relativt lik i progresjonen etter intro questet hvor du fikk våpenet så føltes det nå hvertfall temmelig unikt og solid gjennomført på tvers av forskjellige klasser. I BfA så var det jo en slags "one-size-fits-all" løsning. Det virker ikke som Shadowlands drar det like langt som vi hadde det i Legion men det virker nå hvertfall som det blir noe bedre enn det var i BfA så det er da noe. Men samtidig så synes jeg det er fryktelig kjedelig at spillet har kommet inn i denne syklusen hvor egentlig alt du bygger opp i en utvidelse blir fjernet til neste. Du kan jo argumentere for at sånn har det alltid vært. Naxx utstyret ble erstatter raskt i TBC, Sunwell utstyret ble erstatter raskt i WotLK osv osv.. Men samtidig så følte jeg hvertfall en viss form for progresjon på karakteren min fra utvidelse til utvidelse. Jeg hadde nye kule abilities fra en utvidelse til en annen. Karakteren min føltes ikke lik i starten av WotLK som den gjorde i starten av TBC. Noe den på mange måte nå gjør etter at alt har blitt dyttet inn i end-game systems fra og med Legion. Karakteren min når jeg startet BfA føltes nærmest lik som karakteren når jeg startet Legion og nå når Azerite Essences, Corruption osv forsvinner med Shadowlands pre-patch så er egentlig karakteren min rett tilbake sånn som han var i starten av Legion og BfA med unntak av alle justeringene Blizzard har gjort med min klasse i mellomtiden da vel og merke. Men det er liksom ingen følelse av progresjon fra den ene utvidelsen til den andre. All tid shuffles i midlertidige end-game systemer som skal forsvinne fullstendig når neste utvidelse kommer.
  10. Er jo selvsagt helt urealistisk med slike tilstander på WoW Classic i all den tid det er et spill alle kjenner til fra før av og selv de som ikke kjenner til det har jo all mulig av informasjon lett tilgjengelig på Internett. Ting er optimalisert for maksimal effektivitet og ytelse fra selv før det er ute og da går det jo som det går. Kan jo selvsagt kritisere Blizzard for å levere RAID post-patched, så ting er ikke like vanskelig som det var når det ble sluppet i Vanilla men det gjøres jo først og fremst fordi ting ble sluppet i broken state så ting var jo rett og slett bugget som resulterte i at det ble umulig og det er jo temmelig teit å slippe det sånn i Classic bare fordi de gjorde en rææva jobb med kvalitetskontrollen tilbake i Vanilla. Burning Crusade og Wrath of the Lich King vil uansett ha potensiale for å bli vanskeligere som resultat av at World Buffs ikke lenger er en ting. Folk spilte med langt mindre kunnskap i Vanilla så det var ikke sånn at alle og enhver satt å stacket world buffs før RAID's osv.. Denne kunnskapet og min/max'ingen har jo resultert i at Classic blir langt enklere enn hva folk flest opplevde Vanilla. Det er ikke helt det samme potensiale for "misbruk" av diverse mechanics i TBC og WotLK da spillet rett og slett ikke inneholdt like mange "loop holes" sammenlignet med Vanilla. Men folk vil jo fremdeles ha langt større kjennskap til alle aspekter av både TBC og WotLK nå enn de hadde da så ting blir jo automatisk enklere som et resultat av at alle er bedre forberedt, innehar bedre kunnskap og alt og ingenting i spillet osv. Men det har i det minste potensiale for å fungere bedre enn hva det gjør i Classic i dag.
  11. Vi fikk da 2080 og 2080 Ti samtidig, så hvorfor ikke? Er ingen stor fan av denne melkingen som NVIDIA ofte bedriver med Ti kortene hvor de gir oss Titan til overpris for utålmodige sjeler hvor de venter 6-10 mnd på å slippe Ti kortet som gir deg 99% av Titan til halve prisen. Liker det enda dårligere denne gangen da 3090 gjør det hele enda mer forvirrende og man blir enda mer usikker på hvorvidt 3080 Ti i det hele tatt vil bli en ting.
  12. Er det et så stort tomrom? Om ryktene rundt ytelse stemmer så er det mindre forskjell på ytelse mellom 3080 og 3090 og prisforskjellen er mye mindre mellom de sammenlignet med hva det var mellom 2080 og RTX Titan. Så mellomrommet er langt mindre hva gjelder pris, og mellomrommet er også mindre hva gjelder ytelse og alle forventer vel et 3080 Super på et eller annet tidspunkt som tar over for 3080 og det gjør ytelsesforskjellen enda mindre. Tror nok re-brandingen og den lavere prisen på "Titan" som vi nå får i form av 3090 indikerer at noe xx80 Ti er en utgående rase med mindre AMD drar noe veldig godt opp av hatten som legger litt ekstra press på NVIDIA i entusiast siktet men har vel dessverre mine tvil om det.
  13. Nå kom vel de fleste med A-chip? Jeg kjøpte det rimeligste kortet jeg fant hos Komplett da jeg uansett skulle ha vannblokk (2080 Ti vel og merke) og jeg fikk med A-chip.
  14. Kildene er Reddit? Må ta det med et par tonn salt med andre ord. Er ikke helt overbevist om at det kommer noe 3080 Ti ettersom Titan nå er re-brandet 3090 og prisen for Titan er sløyfet nokså kraftig sammenlignet med hva RTX Titan kostet. 3090 er på mange måter en mellomting mellom RTX Titan og 2080 Ti. Spørsmålet er jo da om NVIDIA har så stor interesse av noe 3080 Ti eller om det bare blir et 3080 Super. Det blir hvertfall trangt om vi skal få både 3080 Super og 3080 Ti presset mellom 3080 og 3090. Det hele avhenger vel kanskje mye av RDNA2 serien fra AMD og hvor konkurransedyktig den er i entusiastsegmentet.
  15. Var det ikke akkurat samme greia når RTX 2000 serien kom hvor det viste seg at det var rent lotteri? Hadde ingenting å si om du gikk for FE, billigste serie fra PNY eller dyreste serie fra Asus og MSI. Ingen hadde "cherry picked" kort så det var ingen garanti for å få bedre binned uansett hvor mye penger du la i det eller hvilken serie du gikk for?
×
×
  • Create New...