Gå til innhold

Spillteori: Russland og atomvåpen

Anbefalte innlegg

Skrevet
SlemmePutin skrev (44 minutter siden):

Alle sammen må drepes, fra Putin til den vanlige menige soldat. De kan dømmes in absentia, og så kan man bruke atomvåpen for å få det til før Ukraina går tomt for stridsdyktige menn og man må hente dem som har røymt til utlandet. Eller i en kombinasjon, alle monner drar og om dem kan sende droner så kan dem også sende atombomber, og det burde dem begynne med synes jeg da.

Kanskje litt off-topic sjølv om det er relatert til spel-teori.

Eg synes ikkje at dødsstraff skal være eit krav, og i den grad det skal benyttast dødsstraff for krigsforbrytingar så må det være heilt spesifikke grunnar for å bruke dødsstraff.
Grunnen til det, er at vi ikkje er tjent med å presse den tapande part oppi eit hjørne. For Putin sin del så bør han ha andre handlingsalternativ enn å avslutte krigen, bli kasta som president før han blir utlevert til Ukraina for å motta dødsstraff. Når det er dette som er konsekvensen av å avslutte krigen så vil det være i Putin sin eigeninteresse å fortsette krigen lengst mogleg og tvihalde på makta lengst mogleg.
Det er ein grunn til at Haag ikkje dømmer til dødsstraff.

Erfaringsmessig så ser vi også at blodtørsten etter å henrette krigsforbrytarar døyr ganske fort ut etter krigen.
For Norge sin del så vart siste dødsdommen etter krigen fullbyrda i 1948, dei øvrige som fortsatt satt fengsla med dødsdom fekk etterkvart sine dommar omgjort til vanlege fengselsstraffer. Mange av dei som fekk omgjort dommane sine for landssvik frå dødsstraff til fengselsstraff fekk ikkje ein gong livsvarig fengsel, og ein god del blei til og med benåda utover 50-talet.
Dette viser at rettsprosessen i krigsoppgjeret har vært objektivt mangelfull.
Det er heller ikkje heldig for ettertida at det for landssvikere som Quisling var ei feilvurdering å gi frå seg makta og overgi seg fredeleg, og det er vi som nasjon lite tjent med skal være lærdommen til neste gong Norge havnar i krig.

Krigsforbrytingar må straffast for å ha preventiv virkning effekt. Men vi må ikkje kome dit at alle som har begått krigsforbrytingar etter spel teorien må kjempe til døden fordi alternativet er ein tidleg død frå rettsapparatet, og at det å holde krigen i gang lengst mogleg er det som gir beste utfallet for den som har makta.

• Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
SlemmePutin skrev (12 timer siden):

Jeg tror jeg forstod hva misforståelsen her gikk ut på, slik jeg da konkluderte med så er det noen som mener at erobrede områder for et land fremdeles er en del av landet, selv om de ble erobret. 

Og det er jo en objektivt sett helt grei subjektiv mening å ha, og jeg håper at disse områdene (og mer!) kan gjenerobres, gjerne et stykke inn i Russland for å ha en buffer-sone. Derfor altså nødvendigheten av atomvåpen når diverse droner ikke fører nok frem.

Områdene er fremdeles en del av Ukraina, selv om de er okkuperte.

Endret av bjokys
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...