Gå til innhold

Playstation 5 - Generell diskusjon

LarZen

Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?  

729 stemmer

1. 1. Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?

• Ja.
      426
    • Nei.
      99
    • Like stor.
      65
    • Altfor tidlig å si noe om.
      114
    • Vet ikke.
      26

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
vidor skrev (7 timer siden):

Konsollkvaliteten bør være relativt høy fordi resten av forretningsmodellen baserer seg på det siden konsollene i alle fall i begynnelsen subsidieres prismessig. En gjør seg avhengig av ar folk kjøper spill og tilleggsutstyr, så at utstyret fungerer godt er ren egeninteresse. Kvaliteten har nok gått noe ned over tid, men dette er vanligvis nøye planlagt for å optimalisere inntjening for konsollens kommersielle levetid.

Kvaliteten har vel gått opp siden PS4. De første revisjonene av PS1, 2 og 3 var veldig upålitlige.

Bortsett fra XB360 har Xbox vært ganske pålitlig.

Endret av MistaPi
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
13 hours ago, MistaPi said:

Kvaliteten har vel gått opp siden PS4. De første revisjonene av PS1, 2 og 3 var veldig upålitlige.

Bortsett fra XB360 har Xbox vært ganske pålitlig.

Microsoft lærte mye av de første revisjon Xbox 360 feilene og har siden det vært spesielt gode på varmehåndtering.

Generelt virker det som de fleste produsenter går mer og mer mot at produktene skal virke *en* dag lengre enn garantitiden.

Yrkesstolthet er byttet ut med rå kapitalisme.

Skrevet

Det har vært bortimot fritt frem for de etablerte, så lenge de holder markedsandeler. Alle tre har tvilsom byggekvalitet på konsoll og gamepad og problemer som ikke blir utbedret selv om det går ti år. Alle tre knoter, fomler og tar Forbrukerfientlige avgjørelser. Nintendo tar kaka med digitale nedlastinger kamuflert som fysiske produkter. Men her var Valve flere tiår foran med fysiske og salg som sendte deg rett til Steam.

Autoriteter i bransjen skal ha det til at de tre store taper kunder til alternativer bokser (håndholdt/emulatorbokser/FPGA) og PC (diverse digitale plattformer).

Tiden vil vise. Slik jeg ser det er det på tide med ei ny plattform for både spill og produktivitet.

Skrevet

@BadCat har et poeng da. Styrespake-problemene kunne i stor grad vært unngått med hallsensorer i analog XY styrespaker, men disse bruker man ikke i standardutstyr. Ikke fordi det er for dyrt, men på grunn av planned obsolesce. Det er enkelte som bruker det i produktene sine, men da er det et ettermarkeds produkt.

Skrevet

8bitdo Ultimate 2 har TMR-sensorer (bedre enn hall effect) og koster litt over 600 kr.

Disse trenger en converter for å brukes på PS5.

Poenget er at det er mulig å selge holdbare kontrollerte til en fornuftig pris.

Når PS gjør det vanskelig å bruke tredjeparts utstyr som ikke er lisensiert, bør de sannelig levere på det som følger med konsollen eller kan kjøpes til.

• 1 måned senere...
Skrevet

Enda en disk vs digital-win på meg(sannsynligvis - gitt at anmeldelser ikke slakter spillet):

007 First Light

PS Store-pris: 769,-

Elkjøp klikk & hent: 539,-

• 5 uker senere...
Skrevet

Nærmer seg nå ja! Gleder meg veldig til GTA 6, kjøpte ultimate utgaven. No brainer for min del.

Har vært litt flere spill jeg er interessert i dette året, en stund siden sist. Kjøpte 007 First Light. Ikke noe game of the year akkurat, men underholdende nok og gøy med litt nye enspillerspill. Tenker også å kjøpe Wolverine-spillet som kommer, det lover godt.

Skrevet (endret)
TheDarkSycamore - SCM skrev (2 minutter siden):

Jeg skjønner ikke at enkelte ikke gidder i og hjelpe noen. Det går ann og prøve og hjelpe selv om men ikke har stor kunnskap bak enkelte ting. FAEN meg takk for hjelpen. 😣😩😥😤

Hvorfor vil dere ikke helpe meg? 🤔😥😳

EDIT: Såklart jeg vil ha oppmerksomhet nå, siden ingen gidder i og hjelpe.

Endret av TheDarkSycamore - SCM
Skrevet
TheDarkSycamore - SCM skrev (30 minutter siden):

Hvorfor vil dere ikke helpe meg? 🤔😥😳

EDIT: Såklart jeg vil ha oppmerksomhet nå, siden ingen gidder i og hjelpe.

Gi da litt lyd da plz uavhengig om dere har kunskap eller ikke. 🥺 Respons er viktig for den som spør etter hjelp. Og slutt og tro at andre skal forstå.

Er ikke sint på noen måter, mer frustrert pga ingen vil prøve i det minste i og hjelpe. 😒😔

Skrevet (endret)
On 6/25/2026 at 2:47 PM, vidor said:

Samme prisen som kommende AES+ kassetter i november. Da blir det AES+. Pulstar er evig bedre enn GTA.

neo-geo-aes-cartouche-de-jeu-pulstar-snk

Dog er det et frustrerende vanskelig spill. De fleste vil kaste kassetten mot veggen. 

Pulstar is so brutally hard that the vast majority of players will give up before finishing it. It is widely considered one of the most punishing and unforgiving shoot 'em ups ever created.

Endret av BadCat
Skrevet
1 hour ago, BadCat said:

Dog er det et frustrerende vanskelig spill. De fleste vil kaste kassetten mot veggen. 

Også kalt 80-talls vanskelig. Enten var tanken å sluke penger fra automatene, eller så var den å gi verdi for kjøpssummen for hjemmemarkedet sånn at en ikke ble ferdig så fort.

Neo Geo er jo fremdeles holdbart til arkade og hjemmemarked selv i dag

Skrevet
4 hours ago, vidor said:

Også kalt 80-talls vanskelig. Enten var tanken å sluke penger fra automatene, eller så var den å gi verdi for kjøpssummen for hjemmemarkedet sånn at en ikke ble ferdig så fort.

Neo Geo er jo fremdeles holdbart til arkade og hjemmemarked selv i dag

Jeg synes i alle fall det er mer fornuftig enn sandkassespill hvor man kan slå ihjel dagevis uten å få noe mestringsfølelse.

Skrevet

Physical disc production ending in January 2028 for new games releasing on PlayStation consoles

Sitat

As consumer preferences and the broader entertainment industry continue to shift away from physical discs to digital, physical game disc production for all new games releasing on PlayStation consoles will be discontinued starting January 2028. Following this date, new games will be available on PlayStation Store and at retailers in digital formats only. This transition has no impact on games that already released, or will be releasing, prior to January 2028 in disc format.  

https://blog.playstation.com/2026/07/01/physical-disc-production-ending-in-january-2028-for-new-games-releasing-on-playstation-consoles/

Samlere som foretrekker å ha spill stående i hylla er en utdøende rase. 

Skrevet

Vi har jo allerede sett hvordan Amazon trekker tilbake titler i ettertid som kunder har kjøpt.

Greia nå er vel at du kjøper en slags begrenset bruksrett som i praksis kan være en form for brutal DRM.

Ser på dette med litt skepsis, men ser også at det blir uunngåelig.

Skrevet
On 6/29/2026 at 11:57 AM, BadCat said:

Jeg synes i alle fall det er mer fornuftig enn sandkassespill hvor man kan slå ihjel dagevis uten å få noe mestringsfølelse.

Spillmarkedet kan handle om mye forskjellige ting nå. Før var det mer hardcore og skills-basert.

Skrevet (endret)
1 hour ago, vidor said:

Spillmarkedet kan handle om mye forskjellige ting nå. Før var det mer hardcore og skills-basert.

Det er det som er spill. For eksempel å ha vett nok til ikke å samle poeng eller liv i Bubble Bobble, så vanskelighetsgraden ikke øker før den må. Men har tross alt bare to liv til å kunne ta ned vanskelighetsgraden over de hundre brettene. I tillegg må man nå level 50 uten å dø for å få warp til level 70.

Du mener kanskje at man skal motta ei middelmådig historie mens man ikke blir målt i noe som helst. Det du kaller hardcore er nok det min generasjon ser på som helt vanlige spill. Tre liv til å fullføre spillet eller død ved første treff.

Det er fort mange ok seier nå til at man skal bruke tid på å spille spill uten spill i seg. Folk i dag er for myke.

Endret av BadCat
Skrevet

Et eksempel på et slikt spill er Spelunker til NES. Faller du 1 pixler for langt ned dør du og det er feller man går i fordi man ikke vet om de. Da er det ikke skills-basert engang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...