Gå til innhold

Playstation 5 - Generell diskusjon


LarZen

Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?  

717 stemmer

  1. 1. Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?

    • Ja.
      420
    • Nei.
      95
    • Like stor.
      64
    • Altfor tidlig å si noe om.
      114
    • Vet ikke.
      25


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mala skrev (3 minutter siden):

Tenker å prøve meg på Demon's Souls, kan raskt bli dyrt hyllefyll det altså. Absolutt nabb på denne typen spill, med unntak av Sekiro som rett og slett var ett gedigent bomkjøp for min del 😂 

Vil gjerna at du sette opp eit kamera, så me kan følga med når du spele Demon's  Souls, trur da kan bli ein artig opplevelse ;)

Endret av Knopflerius
Lenke til kommentar

Jeg har aldri hatt et så ambivalent forhold til spill som med den serien der. Universet er sykt fett lagt opp, stemningen og musikken er top notch, og samtlige Demon/Dark-Souls spillene er i bunn og grunn sabla gode håndverk. I det ene øyeblikket går det pent og rolig for seg, du får "feelingen" med spillet og kontrer angrepene til motstanderne, du har full kontroll og føler at du virkelig behersker spillet. I det neste øyeblikket blir du one-shot-misbrukt av en 14 meter høy jævel med en ljå som er større enn bilen din. "You died".

489.jpg

Endret av Retroman
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva er greien med at Sony ikke har VRR eller ALLM klart til release?

Brukt litt tid på å finne en decent TV med begge deler og så støttes det ikke fra dag én.

Når du er vandt til at Xbox-en slår på game-mode automatisk så føles det veeeeldig gammeldags å måtte gjøre dette manuelt - uansett hvor enkelt det er.

Og hvis de ikke hoster opp VRR, så er det tragisk IMO.

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke kompatibelt utstyr enda til å utnytte det der, men der virker ganske sløvt av Sony å ikke ha det på plass. Regner jo med det kommer rimelig kjapt etter lansering. Microsoft virker å være mye mere robuste ved lansering sammenlignet med Sony denne gang.

Endret av Mala
Lenke til kommentar
Mala skrev (Akkurat nå):

Nå har jeg ikke kompatibelt utstyr enda til å utnytte det det, men der virker ganske sløvt av Sony å ikke ha det på plass. Regner jo med det kommer rimelig kjapt etter lansering. Microsoft virker å være mye mere robuste ved lansering sammenlignet med Sony denne gang.

Enig. Typisk at Sony melder at konsollen vil støtte det, og så viser early reviews at den ikke gjør det. Men Sony bekrefter/avkrefter ikke om det kommer eller ikke før release. Det er mange som fremdeles sitter på gjerdet å lurer på hvilken konsoll de skal gå for, og da kan sånne ting, samlet sett, vippe vekten den ene eller andre veien.

Lenke til kommentar
Marcuzani skrev (7 minutter siden):

Hva er greien med at Sony ikke har VRR eller ALLM klart til release?

Vet ikke om ALLM, men VRR hadde Sony vistnok litt problemer med lisensieringen. Funksjonen kom nylig til Sony TVer, men ble trukket tilbake pga issues. PS5 har vært i produksjon allerede en stund, så de hadde nok ikke lisensieringen for VRR på plass tidsnok. Er rimelig sannsynlig at dette kommer i en tidlig update, om det ikke er klar til release, spesielt siden de har reklamert med å ha det.

Lenke til kommentar
Rider of Reason skrev (15 minutter siden):

Vet ikke om ALLM, men VRR hadde Sony vistnok litt problemer med lisensieringen. Funksjonen kom nylig til Sony TVer, men ble trukket tilbake pga issues. PS5 har vært i produksjon allerede en stund, så de hadde nok ikke lisensieringen for VRR på plass tidsnok. Er rimelig sannsynlig at dette kommer i en tidlig update, om det ikke er klar til release, spesielt siden de har reklamert med å ha det.

Ja. Har lest noe tilsvarende. Håper det kommer. Det er litt samme vibes som når Samsung snakket om at eARC skulle rulles ut til 2019 modellene sine med one connect boks, og siden har ingen sett eller hørt noe. 

Endret av Marcuzani
Lenke til kommentar
2 hours ago, Marcuzani said:

Hva er greien med at Sony ikke har VRR eller ALLM klart til release?

Brukt litt tid på å finne en decent TV med begge deler og så støttes det ikke fra dag én.

Når du er vandt til at Xbox-en slår på game-mode automatisk så føles det veeeeldig gammeldags å måtte gjøre dette manuelt - uansett hvor enkelt det er.

Og hvis de ikke hoster opp VRR, så er det tragisk IMO.

 

Jeg har vanskelig for å tro at HDMI VRR kommer til å bli spesielt relevant til å begynne med. Spillutviklere er vel vitende om at kun et brøkdel av spillerne vil spille på TV-er/skjermer med HDMI VRR så alt av spill kommer til å sette spesifikke ytelsesmål så spill vil nok for det meste sikte seg inn på 4K@60, de som peiser med på ray-tracing ender vel fort opp med 4K@30 som target også er det sikkert en ytelsesmodus som vil tilby 1080P/1440P@120 om det er noe særlig marked for det.

Det at spillutviklere på konsoll går bort ifra spesifikke FPS-targets med det første tror jeg ikke noe på. Markedet for VRR er alt for lite til at det gir noe mening. Så lenge spillene blir optimalisert for locked 30 og 60 FPS så har jo HDMI VRR forsvinnende lite å si i praksis. Det er jo først ved flukserende/varierende FPS at VRR har stort å si. Om spillene er i locked 30 eller 60 så slipper man jo tearing og judder på TV-er og monitorer som har 60 Hz og 120 Hz skjermpanel.

ALLM har jo heller ikke stort å si. Men er jo teit å ikke ha lagt til støtte for dette. Med mindre du bruker konsollen til ting utover spilling (Netflix osv..) så er det jo ikke særlig poeng å ikke bare ha HDMI-input hvor du kobler til konsollen satt til Game Mode uansett.

 

Selv har jeg en LG OLED65C7V som jo mangler et par ting. Den har ikke HDMI VRR, den har ikke ALLM og den støtter ikke 4K@120. Men så langt så har jeg vanskelig for å tro at en LG OLED65CXV vil gi meg særlig til fordeler i praksis. Det jeg vil savne mest er muligheten for BFI (Black-Frame-Insertion) for CRT-lignende motion men det går såpass hardt utover lysstyrken at når nesten samtlige spill til PlayStation 5 og Xbox Series X uansett kommer med HDR så er det neppe noe jeg ville aktivert uansett da det gir for stor reduksjon i bildekvaliteten.

Men jeg er forsåvidt enig i at det er litt spesielt og teit at disse funksjonene ikke er aktivert fra starten av. Men jeg forstår godt at det ikke har stått i nærheten av på toppen av Sony sine prioriteringer frem mot lansering.

Lenke til kommentar
RamGuy skrev (10 minutter siden):

Jeg har vanskelig for å tro at HDMI VRR kommer til å bli spesielt relevant til å begynne med. Spillutviklere er vel vitende om at kun et brøkdel av spillerne vil spille på TV-er/skjermer med HDMI VRR så alt av spill kommer til å sette spesifikke ytelsesmål så spill vil nok for det meste sikte seg inn på 4K@60, de som peiser med på ray-tracing ender vel fort opp med 4K@30 som target også er det sikkert en ytelsesmodus som vil tilby 1080P/1440P@120 om det er noe særlig marked for det.

Det at spillutviklere på konsoll går bort ifra spesifikke FPS-targets med det første tror jeg ikke noe på. Markedet for VRR er alt for lite til at det gir noe mening. Så lenge spillene blir optimalisert for locked 30 og 60 FPS så har jo HDMI VRR forsvinnende lite å si i praksis. Det er jo først ved flukserende/varierende FPS at VRR har stort å si. Om spillene er i locked 30 eller 60 så slipper man jo tearing og judder på TV-er og monitorer som har 60 Hz og 120 Hz skjermpanel.

ALLM har jo heller ikke stort å si. Men er jo teit å ikke ha lagt til støtte for dette. Med mindre du bruker konsollen til ting utover spilling (Netflix osv..) så er det jo ikke særlig poeng å ikke bare ha HDMI-input hvor du kobler til konsollen satt til Game Mode uansett.

 

Selv har jeg en LG OLED65C7V som jo mangler et par ting. Den har ikke HDMI VRR, den har ikke ALLM og den støtter ikke 4K@120. Men så langt så har jeg vanskelig for å tro at en LG OLED65CXV vil gi meg særlig til fordeler i praksis. Det jeg vil savne mest er muligheten for BFI (Black-Frame-Insertion) for CRT-lignende motion men det går såpass hardt utover lysstyrken at når nesten samtlige spill til PlayStation 5 og Xbox Series X uansett kommer med HDR så er det neppe noe jeg ville aktivert uansett da det gir for stor reduksjon i bildekvaliteten.

Men jeg er forsåvidt enig i at det er litt spesielt og teit at disse funksjonene ikke er aktivert fra starten av. Men jeg forstår godt at det ikke har stått i nærheten av på toppen av Sony sine prioriteringer frem mot lansering.

Sant det. Xbox One X støtter VRR mellom 40hz og 60hz. Da burde next-gen gjøre det også. Som du sier så er det ikke et problem med locked 4k@30 eller 4k@60. Men hvis et spill i fremtiden med feks. ray tracing kjører variabel framerate med et mål tett opp mot 60 fps så kan VRR gjøre opplevelsen smoothere hvis den dropper når det er mye som skjer samtidig.

Tipper det kommer, men hadde vært greit å vite.

Min Samsung Q85R støtter VRR Freesync, ALLM og har akkurat slupper update med forbedret HDR Gaming (HGIG). Jeg får heller ikke 4k@120, men det lever jeg godt med. Men synd at PS5 droppet 1440p ettersom TV støtter 1440p@120. Jeg velger ofte fidelity mode fremfor performance uansett.

Blir uansett rått å få maskinen i hus. Har en del eldre spill jeg må se på ettersom jeg gikk fra PS4 til Xbox for noen år siden. 
 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...