Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Powertrainer skrev (25 minutter siden):

Finner det merkelig at det skulle gjelde CEE. Trodde det var kun schuko på dedikerte ladekurser som var blitt forbudt. Planlegger jo selv å legge opp en 32A CEE kontakt i og med at det fulgte med en lader til det på bilen.

 

Så vidt jeg vet, er det ikke ulovlig å sette opp en type 3 ladeboks med CEE som kobling mellom boks og kabel fra sikringsskapet. Så det er jo temmelig latterlig at man ikke da kan lade direkte på CEE.

EDIT: Nå er det ikke blitt ulovlig å lade på dedikerte ladekurser med schuko, men det er blitt ulovlig å sette opp nye ladekurser med schuko, og å benytte disse. Her er det mange som trør feil, og tror at punket satt opp for lading etter gamle regler, er blitt ulovlige.

Endret av Snowleopard
Presisering
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (9 minutter siden):

Finner det merkelig at det skulle gjelde CEE. Trodde det var kun schuko på dedikerte ladekurser som var blitt forbudt. Planlegger jo selv å legge opp en 32A CEE kontakt i og med at det fulgte med en lader til det på bilen.

 

Om så vil denne mobile ladeboksen til elbilgrossisten være ulovlig å selge/bruke.

https://www.elbilgrossisten.no/products/spark-red-416-6?variant=32799540084839&gad=1&gclid=CjwKCAjwoqGnBhAcEiwAwK-OkVCxVWm6aPTKtEfQQfl8mZ__9MnzC2uYBFdqFljHMwrFCqGQQAApihoC-QUQAvD_BwE

IMG_8505.jpeg

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (1 minutt siden):

Nei, de vil være lovlig til "nødlading". Det er å benytte slike på nye CEE-kontakter som er ulovlig, og da for fast lading, f.eks. der du bor. Du må sette opp dedikert ladeboks på nye anlegg etter de nye reglene.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (19 minutter siden):

Nei, de vil være lovlig til "nødlading". Det er å benytte slike på nye CEE-kontakter som er ulovlig, og da for fast lading, f.eks. der du bor. Du må sette opp dedikert ladeboks på nye anlegg etter de nye reglene.

Jeg har hele tiden nevnt på eksisterende CEE stikk og eksisterende kurs. Endringene i NEK 400:2022 vil gjelde for nye installasjoner og har ikke en tilbakevirkende kraft. Dersom man derimot gjør endringer på et eksisterende ladepunkt skal det monteres en ladestasjon.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (8 timer siden):

Så vidt jeg vet, er det ikke ulovlig å sette opp en type 3 ladeboks med CEE som kobling mellom boks og kabel fra sikringsskapet. Så det er jo temmelig latterlig at man ikke da kan lade direkte på CEE.

EDIT: Nå er det ikke blitt ulovlig å lade på dedikerte ladekurser med schuko, men det er blitt ulovlig å sette opp nye ladekurser med schuko, og å benytte disse. Her er det mange som trør feil, og tror at punket satt opp for lading etter gamle regler, er blitt ulovlige.

Ja forskriftene har ikke tilbakevirkende kraft bortsett fra noen få unntak som kulokabel og vribrytere fra 60-tallet eller eldre. Når det er sagt så var eg ikke klar over at CEE også var bannlyst som dedikert kurs, tenkte det gjaldt kun schuko siden cee er mer holdbar for belastning over tid. Hadde et lite håp om at det skulle være et smutthull i loven der😅

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (9 timer siden):

Jeg har hele tiden nevnt på eksisterende CEE stikk og eksisterende kurs. Endringene i NEK 400:2022 vil gjelde for nye installasjoner og har ikke en tilbakevirkende kraft. Dersom man derimot gjør endringer på et eksisterende ladepunkt skal det monteres en ladestasjon.

Ja, da er vi helt enige. Har du eksisterende CEE, så er det bare å lade i vei med en slik.

Lenke til kommentar
Kaplan skrev (På 25.8.2023 den 12.29):

image.png.1b636b3893d9f6f38638bb32ae306e40.png

 

Jeg har aldri brukt brikke selv, egentlig ikke skjønt poenget. Men denne er veeeeldig lei😠

TAKK, der fikk jeg den grunnen jeg trengte for å ta den avgjørelsen at de brikkene jeg har liggende i en skuff ALDRI skal bli tatt i bruk. Har heldigvis aldri trengt å ta de i bruk, og nå kommer det ALDRI til å skje.

Tesla-nettverket dekker heldigvis vårt behov på en glimrende måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

NFC tag lesing fra "stor" avstand er ikke mulig.

For å forstå hvorfor dette ikke er mulig, er det sannsynligvis en god idé å vite hvordan NFC-kommunikasjon fungerer:
NFC-kontrolleren må drive NFC-taggen via RF-feltet.
Under kommunikasjon sender ikke NFC-taggen som en radiostasjon.
I stedet kommuniserer den ved å bruke/absorbere mer eller mindre strøm.
NFC-kontrolleren oppdager denne variasjonen i strømforbruk og oversetter dette tilbake til én og null bit.
Hvis du bare øker kraften til RF-feltet med en RF-forsterker eller så, kan du utvide rekkevidden som driver taggen.
Samtidig vil mengden strøm som NFC-taggen må forbruke for kommunikasjon også vokse. Mengden strøm som NFC-taggen kan forbruke er imidlertid begrenset av design. Så hvis du øker RF-feltet, gjør du det vanskeligere for NFC-taggen å kommunisere. De to kravene (å få strøm og forbruke betydelig strøm for kommunikasjon) er motstridende. Det er derfor det er en rekkeviddegrense for NFC-kommunikasjon som du ikke bare kan bryte.

Den svært smale rekkevidden er en personvernfunksjon i NFC og designet. Med større innsats, eksterne kretser og en enorm antenne kan du kanskje øke rekkevidden til ca. 30 cm, men det er den fysiske grensen.

Lenke til kommentar

Jeg mente ikke klone den mens den var i bruk, jeg skjønner at man ikke kan stå i nærheten og lese den av mens den brukes på en ladestasjon. Derimot må man komme helt i kontakt med brikken, f.eks finne en som slenger eller tyvlåne den litt. Men gjør man det kan vel Flipper Zero klone brikken uten store problemer? Og da på få sekunder, så hvis du legger fra deg brikken uten oppsyn og en luring med en F0 finner den, så er det "gjort".

Lenke til kommentar
Kajac skrev (På 11.1.2021 den 11.37):

Nei, det er jeg ikke enig i. Veldig mange av de som leier er studenter og har ikke bil. Da blir det passe idiotisk om utleier må prioritere elbil-lader som ikke blir brukt kontra et muggent bad.

Selv med mugg på badet i to mnd lenger enn ønskelig for å finansiere en tenkt lader, så kan man gjøre tiltak som demper skadevirkningene. Avfukter, varme på badet, kortere dusjtid, og god utlufting av bad og tilstøtende rom. Selv om det er en ikke-ideell situasjon. 

Lenke til kommentar
Kaplan skrev (14 minutter siden):

Men gjør man det kan vel Flipper Zero klone brikken uten store problemer?

Kommer an på teknologien brukt i brikken. Er det bare en dum ID av noe slag som brikken sender fra seg, er det trivielt å kopiere og så emulere. Men har brikken en intern krypteringsnøkkel, så sender den aldri den fra seg. Litt forenklet er det terminalen som sender en kode til brikken, brikken tar den og krypterer med sin unike nøkkel og sender tilbake en ny verdi, og terminalen verifiserer at ting er som forventet. En terminal vil bruke en ny kode hver gang, så en må derfor finne ut den interne krypteringsnøkkelen for å klare og emulere brikken.

For Mifare classic klarer Flipper det som regel, det bare tar litt tid siden den kjører et dictionary attack og gjetter basert på noen tusen nøkler helt til den finner en match. Men har de som laget brikken brukt en unik nøkkel får men det nok ikke til. Mifare desfire klarer man ikke emulere i det hele tatt. Samme med bankkort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Syar-2003 said:

NFC tag lesing fra "stor" avstand er ikke mulig.

For å forstå hvorfor dette ikke er mulig, er det sannsynligvis en god idé å vite hvordan NFC-kommunikasjon fungerer:
NFC-kontrolleren må drive NFC-taggen via RF-feltet.
Under kommunikasjon sender ikke NFC-taggen som en radiostasjon.
I stedet kommuniserer den ved å bruke/absorbere mer eller mindre strøm.
NFC-kontrolleren oppdager denne variasjonen i strømforbruk og oversetter dette tilbake til én og null bit.
Hvis du bare øker kraften til RF-feltet med en RF-forsterker eller så, kan du utvide rekkevidden som driver taggen.
Samtidig vil mengden strøm som NFC-taggen må forbruke for kommunikasjon også vokse. Mengden strøm som NFC-taggen kan forbruke er imidlertid begrenset av design. Så hvis du øker RF-feltet, gjør du det vanskeligere for NFC-taggen å kommunisere. De to kravene (å få strøm og forbruke betydelig strøm for kommunikasjon) er motstridende. Det er derfor det er en rekkeviddegrense for NFC-kommunikasjon som du ikke bare kan bryte.

Den svært smale rekkevidden er en personvernfunksjon i NFC og designet. Med større innsats, eksterne kretser og en enorm antenne kan du kanskje øke rekkevidden til ca. 30 cm, men det er den fysiske grensen.

Man kan nok strekke rekkevidden en del mer, men det krever mer av avleseren og antennen blir svært stor. Husk man kan korrelere mange avlesingsforsøk og dermed forbedre sensitiviteten dramatisk. Det er imidlertid ingen hard fysisk grense det er ikke slik at EM feltet bare slutter etter 30cm, men noe særlig mer enn en meter er neppe realistisk uten å bli oppsiktsvekkende. Det mest åpenbare angrepet metodene er jo imidlertid å gjemme en leser på en ladestasjon rett ved der disse taggene benyttes. 

Se f.eks: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-642-36095-4_14 Hvor man ikke bare har avlest en tag men også uført DPA kryptoanalyse på den. (For å ekstrahere nøkkelmatriale en aktiv tag benytter for å kryptere data som kommuniseres)

Autocharge kan forøvrig kopieres med en tilsvarende mekanisme hvor du kan sniffe på kommunikasjonen og lese ut det som autocharge benytter. 

P&C og kredittkort bruker protokoller som ikke er sensitive til avlesing så for disse er dette irellevant. 

Hemmelige proprietære protokoller kan vi ikke si noe sikkert om.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
4 hours ago, Kaplan said:

Jeg mente ikke klone den mens den var i bruk, jeg skjønner at man ikke kan stå i nærheten og lese den av mens den brukes på en ladestasjon. Derimot må man komme helt i kontakt med brikken, f.eks finne en som slenger eller tyvlåne den litt. Men gjør man det kan vel Flipper Zero klone brikken uten store problemer? Og da på få sekunder, så hvis du legger fra deg brikken uten oppsyn og en luring med en F0 finner den, så er det "gjort".

Dette jeg lurte på også. 
Hva med nummeret på brikken. Dersom man vet produsenten og har serienummeret, kan man da i teorien duplisere den?

Det skal jo bare en brikke fra elbilladeforeningen eller hva det heter, så kan man lade i hele europa? 
Man kan også dele «filen», slik at hacker bro’sene i andre land kan lage sine egne?

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (9 minutter siden):

Dersom man vet produsenten og har serienummeret, kan man da i teorien duplisere den? Det skal jo bare en brikke fra elbilladeforeningen eller hva det heter, så kan man lade i hele europa? 
Man kan også dele «filen», slik at hacker bro’sene i andre land kan lage sine egne?

Jepp! Hvis de bruker en helt basic brikke så er det scenariet fullt mulig!
Håper de bruker PIN-kode i tillegg, og helst en kryptert brikke...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...