Jump to content

Matsemann

Medlemmer
  • Content Count

    12788
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

Matsemann last won the day on May 6 2011

Matsemann had the most liked content!

Community Reputation

4412 :)

About Matsemann

  • Birthday 08/01/1991

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Recent Profile Visitors

35874 profile views
  1. Folq har en del https://www.folq.no/bli-selvstendig/ Merk at de selvfølgelig ønsker at man skal bli selvstendig, da det er i deres interesse. Men synes fortsatt det de skriver er fornuftig. Som jeg har skrevet om før her, så var det en del i mitt kull som prøvde seg for seg selv med 2-3 års erfaring. De slet litt med å få de gode oppdragene og måtte ta litt ymse. Men det er mer vanlig med enkeltkonsulenter nå enn det var da (~5 år siden) som nirolo er inne på. Så kanskje litt bedre nå. Evt fikk jeg masse nyttig erfaring på samme tid i konsulenthuset jeg jobbet for. Fikk prøve meg som tech lead på prosjekt, andre testet det å være teamlead. Å gjøre slikt i trygge rammer er nice, ikke like lett å gjøre som enkeltkonsulent. Var også en del kursing siden man nå var "senior". Med det sagt, det er ikke noe man trenger for å maksimere inntekt. Da er det bare å begynne for seg selv så tidlig som mulig, I guess. Det jeg evt kunne anbefalt er å prøve seg i et produktselskap / ikke være konsulent, men det blir litt på siden av det hele.
  2. ~1200kr, noen ganger litt mer. Prisen omtrent stått stille de siste 5+ årene. Merk at det også ikke alltid er rett frem slik. Feks kan det være avtaler om at nye på prosjektet, juniorer osv er "gratis" i starten for å få dem av benken, eller fastprisavtaler (ikke så vanlig lengre) eller annet som gjør at man ikke bare kan se på timesprisen. Husk at selskapet du jobber for også bruker tid på å finne prosjekter/salgsarbeid, tid på fakturering, lønn ved sykdom, goder, betaler arbeidsgiveravgift, pensjon, lønn selv om du ikke fakturerer 100% (konferanser, kompetansearbeid, sosiale ting) osv osv. Selvfølgelig er det en margin mellom hva du koster arbeidsgiver og hva de får inn, men om du fakturerer 700 kr timen vil du nok fort ende opp med å tjene mindre enn du gjør i dag. Husk også at mange bedrifter lyser ut anbud / store rammeavtaler. De kjøper sjelden enkeltkonsulenter. Med det sagt, det er penger å tjene på å være selvstendig, men du må fakturere en ordentlig timespris. Og for å få oppdrag fort gå igjennom en konsulentmegler / bedrift som skal ha ~10% provisjon. Med summene man tjener som IT-konsulent lønner det seg nesten alltid å starte et AS. Fylle opp folketrygden og pensjon, og så ta resten som utbytte, evt la det være i selskapet for å utsette skatt. Da blir man også ansatt på ekte, med fordelene det gir.
  3. Enda en sak med tragisk utfall i dag 😔 Her er et arrangement om bedre sikkerhet for syklende som kan trenge oppslutning. https://facebook.com/events/s/appell-for-økt-trafikksikkerhe/395302492472913/
  4. Jeg svarte deg på samme spørsmål på forrige side i denne tråden 😅 Jeg bruker GoPro MAX. Scorer nok ikke helt på topp i bildeklarhet, ettersom 6k sensoren deles på alt som skjer rundt deg, men fordelen er at den filmer alt i alle retninger. Men koster nok litt mye om det bare er for å filme sykkelbruk. Typ en litt eldre gopro fra finn kan fungere fint også, gitt batteriet er ok. Edit: Jeg har også brukt billigmerker tidligere. Fungerer helt fint, spesielt om det ikke er for dårlig lys (typ mørkt om vinteren). Feks Apeman sine kameraer.
  5. Ikke relevant, da det ikke var det som skjedde. Det var åpenbart ikke klart, og syklisten brøt ingen trafikkregler. Joda, om det var det som det var snakk om. I tilfellet jeg skrev det her, var det en lastebilsjåfør som skylder på de han evt kjører over.
  6. Fyren her bryter §3 ved å uaktsomt krysse et annet felt og forårsake en kollisjon. Du må være bra bilhjernevasket om du klarer få det til å bli syklisten sin feil 😂
  7. Lastbilsjåfør publiserte denne i dag 😂 https://vartoslo.no/oslo-sykkel-sykkelvei/dette-er-ikke-en-trussel-men-en-bonn-ta-hensyn-til-oss-sa-vi-ikke-skader-deg-i-oslotrafikken/371271 "Jeg kjører på deg fordi jeg har tusen blindsoner og er uoppmerksom" => "Din feil" Jepp, du beskriver artikkelforfatter godt der. Han bryter vikeplikten, men mener alle andre er problemet.
  8. Artig at vedkommende selv i det innlegget innrømmer at han bryter vikeplikten, og likevel i den situasjonen klarer å skylde på syklisten. Gjør jo at man har liten tiltro til alt annet som kommer fra den kanten, veldig farget og polarisert syn. Igjen, victim blaming av ofre. Hvor mange dødsulykker skyldes at en syklist ikke fulgte trafikkreglene? Hvor mange dødsulykker forårsaker bilister hvert år? Latterlig å kalle syklister for trafikkproblem nummer 1.
  9. Hadde du noen argumenter..?
  10. Nettopp, så derfor må man fikse konsekvensene disse får. Sier du man ikke skal gjøre noe som helst, fordi det ikke er mulig å få det perfekt? Feks vil veldig mye vært unngått om man sørget for at biler og lastebiler ikke ferdes der myke trafikanter oppholder seg. Å sette ned fartsgrensene ville også gjort at feil som fører til dødsulykker kunne blitt mindre alvorlig, feks. Men ja, kan godt fjerne all trafikk spør du meg, bra du er enig
  11. Feil innstilling. Ulykker har en årsak, og den bør man fikse. Hvor mange menneskeliv er det verdt per år at lastebiler får kjøre uhindret som de vil i sentrum? Av gruppene du nevner er det enkelte som fører til langt flere ulykker (bil, lastebil) enn de andre (fotgjengere, sykkel). Å gruppere dem og si alle er like ansvarlige blir totalt feil.
  12. https://www.ao.no/lastebilsjafor-siktet-for-uaktsomt-drap/s/5-128-298535 Lastebilsjåføren nå siktet for uaktsomt drap på syklisten. Et krav kan være at det kun er lov med lastebiler med lav front og godt utsyn der folk ferdes. Ala søppelbilene i oslo
  13. Lol, jo, det er det nok stor tvil om. For en påstand. 😂
  14. Stort sett alltid, blant annet her: Selv i din hypotetiske situasjon har du oppkonstruert en historie der en syklist "fortjener" å bli påkjørt, og bestemt deg for at de alltid bryter trafikkreglene? Dette er implisert victim blaming. Selvfølgelig skal man passe på, men hvorfor er det relevant å si i konteksten av en som akkurat ble drept av en lastebil? Jo, fordi du prøver legge litt skyld over på offeret som "ikke passet seg godt nok". Det er i samme gate som å si "må ikke gå med skjørt". Du burde kanskje kjøpe tilgang til artikkelen, du har en del holdninger som må endres.
  15. En kommentar om lastebiler i bybildet, og hvordan det alltid skyldes på ofrene burde unngått blindsoner. Fra https://www.morgenbladet.no/ideer/kommentar/2022/04/25/dagens-manglende-regelverk-for-lastebilenes-blindsoner-er-et-sanksjonert-overgrep-mot-byenes-myke-trafikanter/
×
×
  • Create New...