Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Evil-Duck skrev (6 minutter siden):

Fikk med en "multilader" i BMWen med overganger til div. industrikontakter på 230 og 400 volt. Er dette noe en risikerer å møte ute på tur med tanke på destinasjonslading om dagen? Eller er det bare å selge unna? Tidligere vet jeg det ikke var så uvanlig, men kan ikke huske å ha sett slike nå de siste årene.

Greit å ha til nøds. Men jeg har bare brukt de hjemme i perioder jeg ikke har hatt boks. Dog versjonen med schuko. 

Tviler på det er noe særlig salgsverdi i det heller, følger vell stort sett alle bilene? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På Biltema og Megaflis (av alle steder) selger de slike "industri-kontakter" for 50-100 kroner. Jeg kjøpte alle typene: 1-fas 16 og 32 Ampere, og 3-fas 16 og 32 Ampere, og 400V 3-fas 16 og 32 Ampere... Har de liggende i en bag i bilen sammen med en ledningsstump med en kontakt som passer på Tesla sin 32A overgang til UMC'en, og skrujern til å montere riktig kontakt på. Tar to minutt. Da kan jeg i beste fall lade med 7kW.

Kontaktene koster deg ca 400 kroner, og er tjent inn igjen på den første eller andre gratis-ladingen du gjør i et kjøpesenter, parkeringsanlegg, hotellovernatting, eller kompis sitt verksted, jobben osv. Slike kontakter kryr det av på sånne steder! De brukes til lifter, høytrykkspylere, kraner, tungt elektrisk utstyr og slike ting.

Her er ikke poenget å være kjip, men å være sikker på at jeg ikke går glipp av en sakteladingsmulighet over natten når bilen står i ro likevel.

EDIT: Nå skal det sies at jeg har elektroutdannelse så jeg vet hva jeg gjør, men det er fort gjort for alle å få hjelp til å lage noen slike overganger.
 

Endret av ozone
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (31 minutter siden):

Greit å ha til nøds. Men jeg har bare brukt de hjemme i perioder jeg ikke har hatt boks. Dog versjonen med schuko. 

Tviler på det er noe særlig salgsverdi i det heller, følger vell stort sett alle bilene? 

Det følger og med en med fast schuko så har på en måte dobbelt opp, den multiladeren jeg snakker om har et koblingspunkt for å koble på forskjellige typer kontakter. Slik som den under

BMW Flexible Fast Charger | Borusan Oto

Ganske svær og upraktisk kabel å pakke med seg :p

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 time siden):

Fikk med en "multilader" i BMWen med overganger til div. industrikontakter på 230 og 400 volt. Er dette noe en risikerer å møte ute på tur med tanke på destinasjonslading om dagen? Eller er det bare å selge unna? Tidligere vet jeg det ikke var så uvanlig, men kan ikke huske å ha sett slike nå de siste årene.

Jeg fikk med kun denne multiladeren med 230v/schuko adapteret som nødlader.
Så det ville vært uklokt å selge den for min del da jeg ikke har noen annen nødlader.

Andre har fått med både denne multiladeren + en 10A standard Aptiv nødlader (bilde)

IMG_8501.jpeg

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Greit å ha til nøds. Men jeg har bare brukt de hjemme i perioder jeg ikke har hatt boks. Dog versjonen med schuko. 

Tviler på det er noe særlig salgsverdi i det heller, følger vell stort sett alle bilene? 

Denne flexible fast chargeren fra BMW kan erstatte hjemmelader/ladeboks. Man får kjøpt braketter for veggmontering av den. 
Genial sak om man har alle adaptere.
Adapterene har ulik plugg sense koding slik at chargeren vet hva den er tilkoplet. 
 

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar

Disse adapterne som tar 400V 3 fase kan gå for en del på finn.

Kjøpte selv en slik for noen år siden for noen tusenlapper på finn for å få ladet på diverse industrikontakter på jobb. Får jo da 11kW noe som er litt mere enn de 2kW'ene man får av shucko laderen.

Men om du ikke trenger den selv er det bare å selge unna.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (6 minutter siden):

Disse adapterne som tar 400V 3 fase kan gå for en del på finn.

Kjøpte selv en slik for noen år siden for noen tusenlapper på finn for å få ladet på diverse industrikontakter på jobb. Får jo da 11kW noe som er litt mere enn de 2kW'ene man får av shucko laderen.

Men om du ikke trenger den selv er det bare å selge unna.

De adapterene det her snakkes om kan kun brukes med BMW sin flexible fast charger.

Lenke til kommentar

kan hende jeg gjorde meg selv litt dårlig forstått her. Jeg har altså en standard schuko lader, i tillegg til BMW Flexible Fast Charger sammen med blå og rød CEE industrikontakt kabler. Jeg ser selv ikke helt når jeg vil trenge noe annet enn den standard Schuko laderen med mindre CEE "ladekontakter" er vanligere enn hva jeg tror rundt omkring. Ser absolutt bruksområdet om en har industrikontakter hjemme og vil spare på å sette opp en dedikert ladestasjon, som sikkert er bruksområde tidligere eier hadde :) 

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (24 minutter siden):

De adapterene det her snakkes om kan kun brukes med BMW sin flexible fast charger.

Selvsagt. De er jo del av et sett. Men om man har adapteren og flex-laderen, er man klar for å lade så godt som alle steder. Veldig fint å ha om man er litt vågal og tar med elbilen til land og områder der ladetilbudet er så som så med.

Tilsvarende ladere fra andre produsenter går fort for 10-12 K og oppover...

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (14 minutter siden):

kan hende jeg gjorde meg selv litt dårlig forstått her. Jeg har altså en standard schuko lader, i tillegg til BMW Flexible Fast Charger sammen med blå og rød CEE industrikontakt kabler. Jeg ser selv ikke helt når jeg vil trenge noe annet enn den standard Schuko laderen med mindre CEE "ladekontakter" er vanligere enn hva jeg tror rundt omkring. Ser absolutt bruksområdet om en har industrikontakter hjemme og vil spare på å sette opp en dedikert ladestasjon, som sikkert er bruksområde tidligere eier hadde :) 

Campingsteder, bensinstasjoner og andre industrianlegg har gjerne slike. Finner det og på gårdsbruk som bruker slikt til diverse utstyr på gården.

Rød schuko med 16 A eller 32 A er nok mer vanlig i Sverige og utlandet forøvrig. Vi ser ut til å bruke mest av 16 A blå CEE, som og er gjengs på de fleste campingplasser.

Endret av Snowleopard
Skriveleif/Tankeleif
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (53 minutter siden):

Denne flexible fast chargeren fra BMW kan erstatte hjemmelader/ladeboks. Man får kjøpt braketter for veggmontering av den. 
Genial sak om man har alle adaptere.
Adapterene har ulik plugg sense koding slik at chargeren vet hva den er tilkoplet. 
 

Nei slikt er ikke lov lengre, ble vell endret i 2022. Nå skal det installeres fast boks

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

ja absolutt. Til nød, men bruksendring fører til at en må oppgradere.

Er du sikker på at det stemmer? Regelen om bruksendring gjaldt schuko-stikk og ikke CEE, da CEE nettopp var begrunnet i at den var beregnet for høy og kontinuerlig last.

Det er vel kun nymonterte CEE som ikke lengre er tillatt å bruke til el-billading. Altså etter siste versjon av NEK-standarden.

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (1 minutt siden):

Hvis du har eller har hatt en Renault Zoe med ladetrafo og har fra tidligere et dedikert CEE stikk som eneste forbruker på kursen med b-vern  formål elbil lading , da er det ingen bruksendring.

Dersom du fjerner ladetrafoen, så kan dette tolkes som endring av ladeløsningen, og da vil det nok kreves at man setter opp en egen type 3 ladeboks.

Men den er kanskje i grenseland, om trafoen bare var koblet til CEE-stikket i ettertid, slik at det var CEE som var satt opp med formål elbil-lading.

Da kan man argumentere for at trafoen bare var "annet tilfeldig utstyr" som var koblet på.

Lenke til kommentar

så lenge man har det som er påkrevd med tanke på DC vern (type B jordfeilbryter) , overspenningsvern og kursen eller er dimmensjonert etter de lover og regler som gjelder så er det helt tullete å skulle gjøre det ulovlig å lade på industristikk, det er jo kontakter som er nettopp laget for høye langvarig kontinuerlige laster. Men det er ikke første gang noe ulogisk har blitt vedtatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...