Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Hanhijnn skrev (1 time siden):

Går ikke med nøkkelknipper lenger. Det er bare SÅ 1990... 😉

Så bra for deg da :) 
Noen har hus leieligheter, hvor dører , bom/port , garasjeanlegg, postkasser bruker nøkler som man ikke får gjort om på vettu. Ikke noe 1990 med det , heller ikke å bruke keyfob til non-tesla bilen.

Du er vel en av disse uten lommebok med gyldig ID/legitimasjon eller da når du farter ute hjemmefra . Veldig 1990 det også 😛
Men kjipt og upraktisk når du skal innom apoteket å ha reseptvare eller hente pakker, eller andre ærend som krever legitimering på veien hjem.

Endret av Syar-2003
  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Går ikke med nøkkelknipper lenger. Det er bare SÅ 1990... 😉

Herregud, du kunne like gjerne sveiva igang bilen!

Bruker klokka til å åpne, proximity eller ved å si åpne bilen min til klokka. Det er få merker det er mulig med ennå, men det kommer til de mindre techy merkene etterhvert. Roter jeg bort bilen er det en liten dot i klokka som viser hvilken retning, kan også si "finn bilen min" og den lyser opp.

Men, det er mer for å fjolle med det fordi jeg er et gadgete fyr. Jeg har fortsatt tradisjonell nøkkel hjemme i døra så det gjør ikke noe om det er en liten plastfirkant på det knippet.

Lenke til kommentar

Møtte ett par lykkelige eiere av en Fisker Ocean utenfor butikken nå, fått bilen for under et døgn siden, og der sto de begge to å febrilsk trykte på mobilen i forsøk på å få dørene til å åpne, jeg gikk inn og handlet og når jeg kom ut igjen hadde de komt seg inn i bilen, men det virket ikke til at den ville gå i drive, så de satt der på telefonen 🫣 . Dette er vel det en kan kalle "early adopters" kanskje

Endret av Evil-Duck
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (3 timer siden):

Så bra for deg da :) 
Noen har hus leieligheter, hvor dører , bom/port , garasjeanlegg, postkasser bruker nøkler som man ikke får gjort om på vettu. Ikke noe 1990 med det , heller ikke å bruke keyfob til non-tesla bilen.

Du er vel en av disse uten lommebok med gyldig ID/legitimasjon eller da når du farter ute hjemmefra . Veldig 1990 det også 😛
Men kjipt og upraktisk når du skal innom apoteket å ha reseptvare eller hente pakker, eller andre ærend som krever legitimering på veien hjem.

Jeg har aldri med meg noe annet enn mobilen. Har kortene jeg bruker på den. Mye sikrere enn fysiske kort som kan stjeles og misbrukes til mindre beløp uten PIN-kode. Men legitimasjon er et poeng, derfor har jeg passet mitt liggende permanent i bilen. Førerkort er ikke nok da jeg innimellom henter pakker på steder som ikke godtar førerkort som ID. 

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (1 time siden):

Jeg har aldri med meg noe annet enn mobilen. Har kortene jeg bruker på den. Mye sikrere enn fysiske kort som kan stjeles og misbrukes til mindre beløp uten PIN-kode. Men legitimasjon er et poeng, derfor har jeg passet mitt liggende permanent i bilen. Førerkort er ikke nok da jeg innimellom henter pakker på steder som ikke godtar førerkort som ID. 

For å samle trumf på meny og få tilbudene de har må jeg betale med fysisk kort. Det kortet (virtuelle) som ligger i Curve på Wallet i mobil som ApplePay funker ikke til dette formålet (trumf + tilbud/rabatt). 
Sparebank1 som jeg benytter støtter ikke ApplePay :( 
Passet mitt ligger alltid hjemme foruten når man er på reise - da man har anskaffet seg det nye nasjonale id kortet i kredittkortformat.

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (1 time siden):

For å samle trumf på meny og få tilbudene de har må jeg betale med fysisk kort. Det kortet (virtuelle) som ligger i Curve på Wallet i mobil som ApplePay funker ikke til dette formålet (trumf + tilbud/rabatt). 
Sparebank1 som jeg benytter støtter ikke ApplePay :( 
Passet mitt ligger alltid hjemme foruten når man er på reise - da man har anskaffet seg det nye nasjonale id kortet i kredittkortformat.

Meny er såpass dyrt å handle på at det å få Trumf-bonus ikke redder økonomien akkurat ;) Så jeg handler heller på Coop Extra. Der trenger jeg bare appen, både til å scanne medlemskort og betale (Coop Pay, fungerer med alle kort). 

Til alt annet benyttes Bank Norwegian, som støtter Apple Pay. Debetkort bruker jeg omtrent aldri. Er årevis siden jeg kom over terminal som ikke tok kredittkort sist, og skjer det igjen får de akseptere Vipps om de vil ha betalt ;)

 

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (14 minutter siden):

Meny er såpass dyrt å handle på at det å få Trumf-bonus ikke redder økonomien akkurat ;) Så jeg handler heller på Coop Extra. Der trenger jeg bare appen, både til å scanne medlemskort og betale (Coop Pay, fungerer med alle kort). 

Til alt annet benyttes Bank Norwegian, som støtter Apple Pay. Debetkort bruker jeg omtrent aldri. Er årevis siden jeg kom over terminal som ikke tok kredittkort sist, og skjer det igjen får de akseptere Vipps om de vil ha betalt ;)

 

Jeg handler på meny kun grunnet det gode utvalget dems og delikatesser, ikke for å spare penger. Å automatisk få litt cashback på trumf i tillegg er jo kjekt (om betalingen registreres).

Har heller ingen aversjoner mot å ha med meg en kortholder i innerlomma og et nøkkelknippe  ;)

Madamen vil på Coop (og er fullverdig medlem der)

Men dette er blitt litt off topic fra Elbil. Så avslutter med dette butikk og betalingskort-diskusjoner :)  
 

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (7 timer siden):

Så bra for deg da :) 
Noen har hus leieligheter, hvor dører , bom/port , garasjeanlegg, postkasser bruker nøkler som man ikke får gjort om på vettu. Ikke noe 1990 med det , heller ikke å bruke keyfob til non-tesla bilen.

Du er vel en av disse uten lommebok med gyldig ID/legitimasjon eller da når du farter ute hjemmefra . Veldig 1990 det også 😛
Men kjipt og upraktisk når du skal innom apoteket å ha reseptvare eller hente pakker, eller andre ærend som krever legitimering på veien hjem.

Løses fint med å ha lappen i bilen og til nøds får en somregel brukt førerkort appen om en er uten bilen. Det er få ganger jeg har fått nei med appen, men med beskjed om å ta med skikkelig førerkort neste gang.

Jeg er også en av de som kvittet meg med lommebok og nøkler for årevis siden. 

 

Lenke til kommentar

Så lenge jeg bor i blokk med systemnøkkel har jeg nødt til å ha med meg nøkkelknippet ut uansett (oh, the humanity!), men forstår jo at det kan være kjekt å slippe å ha en ekstra ting i lomma. BMWen min har  så mange alternativer til hvordan en vil åpne og starte bilen at det nesten kan bli forvirrende, enten kan du gjøre det på gamlemåten ved å ha keyfoben i lomma, andre alternativet er å bruke apple klokka ved å bare legge den inn til håndtaket på bilen , tredje alternativet er å bruke mobilen på samme måten som klokka og tredje alternativet er å bruke noen fancy karbon look kort med en diger M logo på som fungerer på samme måten som klokka og mobilen. Kjekt å ha muligheten om en skulle komme i en situasjon hvor en har glemt eller mistet  keyfoben, men holder meg nok likevel til å ha med den i lomme, hvertfall til jeg flytter til bolig hvor jeg ikke uansett må ha med meg nøkler når jeg skal ut.

En funksjon dog som BMW har som kan være veldig kjekk er at du kan dele det digitale nøkkelkortet som du har på telefonen din med andre som har iPhone via wallet appen. Så om jeg eksempelvis er ute på ferie og jeg av en eller annen grunn må få noen til å flytte bilen eller de skal låne den så kan jeg bare dele nøkkelkortet med dem, og trekke tilbake tilgangen deres når jeg måtte ønske det :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (2 timer siden):

For å samle trumf på meny og få tilbudene de har må jeg betale med fysisk kort. Det kortet (virtuelle) som ligger i Curve på Wallet i mobil som ApplePay funker ikke til dette formålet (trumf + tilbud/rabatt). 
Sparebank1 som jeg benytter støtter ikke ApplePay :( 
Passet mitt ligger alltid hjemme foruten når man er på reise - da man har anskaffet seg det nye nasjonale id kortet i kredittkortformat.

Fungerer det ikkje om du scanner Trumf-kortet ved betaling heller? Sjeldan eg er på Meny lengre (☹️), men om eg scanner på Kiwi eller Spar så dukkar det opp som Trumf-kvittering.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (18 minutter siden):

andre alternativet er å bruke apple klokka ved å bare legge den inn til håndtaket på bilen , tredje alternativet er å bruke mobilen på samme måten som klokka

Problemet med Apple sin Carkey er at du må fysisk inntil da den bruker NFC. Som oftest er Apple sine løsninger veldig enkle, men her har de bommet. Vurderte det samme til døra på huset mitt, men skal man først ha smart lås må det være enklere enn som så spør du meg.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (24 minutter siden):

Problemet med Apple sin Carkey er at du må fysisk inntil da den bruker NFC. Som oftest er Apple sine løsninger veldig enkle, men her har de bommet. Vurderte det samme til døra på huset mitt, men skal man først ha smart lås må det være enklere enn som så spør du meg.

Apple CarKey v3 bruker ikke NFC lengre men UWB. Bmw har inplementert v3 i IX ,7-Serie/i7 og IX1 . Det er dessuten ikke Apple alene som utvikler CarKey. Men et consortium som utvikler en standard for digitale bilnøkler. BMW støtter nå CarKey også på Android .

Men i4 pt har CarKey v2.0 (NFC)
Man slipper uansett nøkkel/keyfob i lomma som mange tydligvis er så opptatt av. 

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (3 minutter siden):

Apple CarKey v3 bruker ikke NFC lengre men UWB. Bmw har inplementert v3 i IX ,7-Serie/i7 og IX1. Det er dessuten ikke Apple alene som utvikler CarKey. BMW støtter nå CarKey også på Android .

Var ikke klar over at flere faktisk har gått over til UWB, det var jo bra. Tja, Car Key er vel Apple sitt navn på Digital Key som er en (åpen?) standard flere kan bruke.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (25 minutter siden):

Var ikke klar over at flere faktisk har gått over til UWB, det var jo bra. Tja, Car Key er vel Apple sitt navn på Digital Key som er en (åpen?) standard flere kan bruke.

CCC Digital Key er det offisielle navnet. 

I iPhone wallet heter det BMW digitale nøkkel kortet «BMW i4M50 Car Key» oversatt : Bil Nøkkel og det er BMW som er utsteder.
Får ikke noe treff i iPhone innstillinger på søk etter Car Key/CarKey.

Apple Car Key er vel bare et navn som har blitt hengende .

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (53 minutter siden):

Eneste funksjonalitetet med dette jeg ser på som veldig kjekt er akkurat dette med å kunne dele nøkler digitalt hvor du har kontrollen på hvem som får tilgangen og hvor lenge, det er jo faktisk en funksjon jeg har hatt bruk for tidligere men ikke hatt.

Også nyttig å vite er at man faktisk kan låse opp og starte bilen selv om mobilen som inneholder den digitale nøkkelen er død/tom for batteri. Krever at det er satt Express Mode.

Sitat

A power reserve feature will allow iPhone to open the doors for up to five hours – model depending – even if the iPhone itself won't turn on because of insufficient charge.

 

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (10 timer siden):

Skikkelige mannfolk har skikkelige lommer! Hehehe!

 

Jepp! Når jeg leste tråden her følte jeg meg i starten skikkelig gammel, men så kom jeg til å tenke over hva jeg trengte nøkler til, og så skjønner jeg bare at jeg trolig har et helt annet liv. Ok, jeg har kodelås på husdøra, men jeg bruker kort til betaling, da jeg irriterer meg over alle som knoter med mobil i kassen på butikken. Det er mer stress enn å bruke kort, så der ser jeg rett og slett ikke poenget. Og nøkler? Hvordan erstatter man nøklene til veteranbilen, motorsykkelen, båten, boden, hobbygarasjen, verktøykassa, takbøyler/ski/kajakstativ, leiligheten på fjellet (Ok, den kan oppbevares i resepsjonen), postkassa etc? 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (3 timer siden):

Jepp! Når jeg leste tråden her følte jeg meg i starten skikkelig gammel, men så kom jeg til å tenke over hva jeg trengte nøkler til, og så skjønner jeg bare at jeg trolig har et helt annet liv. Ok, jeg har kodelås på husdøra, men jeg bruker kort til betaling, da jeg irriterer meg over alle som knoter med mobil i kassen på butikken. Det er mer stress enn å bruke kort, så der ser jeg rett og slett ikke poenget. Og nøkler? Hvordan erstatter man nøklene til veteranbilen, motorsykkelen, båten, boden, hobbygarasjen, verktøykassa, takbøyler/ski/kajakstativ, leiligheten på fjellet (Ok, den kan oppbevares i resepsjonen), postkassa etc? 

Jeg hadde sjekkhefte back in the days :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...