Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
bzzlink skrev (6 minutter siden):


Har ikke sjekka frakt og moms og installasjon, så dette er gjetting fra min side:

Nettsiden sier $6300 https://evplusetech.com/product/bmw-i3-154ah/

59000,- + 3000,-? (frakt) + moms = 75000,-
Innstallasjon 10000,-?
Totalpris 85 000,-

 

De folka i videoen med båten bruker elmotoren i et hybridsystem. Utvekslingen på Model S motoren lar den ligge mellom 0-5000 RPM som er der den trives best på forbruk. og gi perfekt marsfart RPM på propellen på båten.

(En model S motor har ca 4000 o/min I 65 km/t når den sitter i bilen)

Så de bruker diesel motoren for å akselerere. Clutcher ut dieselmotoren og så elmotoren for å holde hastighet. 

Spent på neste video for å se forbruket, og hvor mange timer de kan kjøre på el i marsjfart på en lading.

Såpass, ja. Men så får man jo en "nesten ny" bil ut av det. er jo fort mange ting man må gjøre som blir dyrere på andre biler! F.eks. skifte MM-skjerm+spiller på en Leaf! :thumbs:

OK, så ikke så nøye på det, og fulgte ikke lenken. Svarte mer ut fra mer teorien om fremdrift, og når du nevnte det med å sette inn elmotor fra Tesla + batterier, så trodde jeg tanken var å gjøre den hel-elektrisk, ikke hybrid. Et hybridsystem vil kanskje være mer aktuelt med båt.

Spesielt på seilbåt, der fremdrift ellers er med vindkraft, og kanskje bare ferdsel i indre havn vil skje med motor. Men da med mindre båter enn det skipet du visste bilde av i sted! 😎

Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 minutes ago, Snowleopard said:

Såpass, ja. Men så får man jo en "nesten ny" bil ut av det. er jo fort mange ting man må gjøre som blir dyrere på andre biler! F.eks. skifte MM-skjerm+spiller på en Leaf! :thumbs:

OK, så ikke så nøye på det, og fulgte ikke lenken. Svarte mer ut fra mer teorien om fremdrift, og når du nevnte det med å sette inn elmotor fra Tesla + batterier, så trodde jeg tanken var å gjøre den hel-elektrisk, ikke hybrid. Et hybridsystem vil kanskje være mer aktuelt med båt.

Spesielt på seilbåt, der fremdrift ellers er med vindkraft, og kanskje bare ferdsel i indre havn vil skje med motor. Men da med mindre båter enn det skipet du visste bilde av i sted! 😎

Ha ha, ja det er sant, de kan reklamere med at det er billigere med nytt batteri til leafen din enn ny navi :)

Skrevet
1 hour ago, Complexity said:

Hva med å pålegge obstacle aware acceleration som Tesla har?

 

Det er et tillegg ikke en erstatning. Aktive sikkerhetstiltak kan ikke erstatte passive. 

Skrevet (endret)
10 hours ago, sverreb said:

Det er et tillegg ikke en erstatning. Aktive sikkerhetstiltak kan ikke erstatte passive. 

Tenker bare det er bedre å pålegge moderne sikkerhetsfunksjoner i biler, enn å fjærne funksjoner biler har hatt i 10 år nå og som folk er veldig fornøyd med.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Skrevet (endret)
3 hours ago, Complexity said:

Tenker bare det er bedre å pålegge moderne sikkerhetsfunksjoner i biler, enn å fjærne funksjoner biler har hatt i 10 år nå og som folk er veldig fornøyd med.

Hvis det viser seg at enpedalkjøring medfører fler ulykker så bør man vurdere et forbud. Det må man i så fall gjøre et grundig forskningsprosjekt på.  Det er helt uavhengig ov mulige aktive mitigasjoner. 

Endret av sverreb
  • Liker 4
Skrevet

Jeg skjønner ikke vitsen med 1-pedal-kjøring.

Pleier å bruke 0-pedal-kjøring, også kjent som Traffic-Aware Cruise-Control.

Er ikke så å si alle biler som tillater 1-pedal-kjøring utstyrt med TACC nå til dags?

  • Liker 1
Skrevet
trikola skrev (58 minutter siden):

Jeg skjønner ikke vitsen med 1-pedal-kjøring.

Pleier å bruke 0-pedal-kjøring, også kjent som Traffic-Aware Cruise-Control.

Er ikke så å si alle biler som tillater 1-pedal-kjøring utstyrt med TACC nå til dags?

Hver til sitt bruk. Og får du i det hele tatt startet kjøringen uten å bruke pedaler først?

Skrevet

Angående enpedal kjøring så skjønner heller ikke jeg vitsen. Men så er nok jeg en av dem som faktisk liker å kjøre bilen uten for mye hjelpesystemer som skal gjøre underverker. Jeg har testet det, men er ikke noe for meg heller.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
trikola skrev (2 timer siden):

Jeg skjønner ikke vitsen med 1-pedal-kjøring.

Pleier å bruke 0-pedal-kjøring, også kjent som Traffic-Aware Cruise-Control.

Er ikke så å si alle biler som tillater 1-pedal-kjøring utstyrt med TACC nå til dags?

O pedal gikk fint på min gamle 2012 modell også. Kunne sikkert kjørt Oslo Bergen uten å bruke pedaler. En bensin bmw med mekaniske bremser på cruise controll
 

Det er vel ved manøver i parkeringshus osv der man helst bør ha full kontroll på bilen

Å kjøre bilen i en pedal modus blir som å kjøre en motorsykkel i 1 gear hele tiden

Skrevet
1 hour ago, Snowleopard said:

Hver til sitt bruk. Og får du i det hele tatt startet kjøringen uten å bruke pedaler først?

Nei (brems for å slå på bilen, watt-pedal for å komme over 30 km/h), men betyr det noe?

Er det en konkurranse? Antall minutter med pedalaktivitet er mindre hos meg. Der har jeg vunnet. 🫤

Over og ut...

 

  • Liker 1
Skrevet (endret)

Ser ut som Bluecruise nå er godkjent i Norge, så om man synes det er slitsomt med å bruk ratt og pedaler på E18 og E6 i Østlandsområdet og deler av strekka mot byene i sør-vest, så er det kanskje en idé å vurdere en kvalifisert Ford el-bil.

https://www.tv2.no/broom/over-10000-norske-sjaforer-kan-lovlig-slippe-rattet/18756421/

"Alle nyere Mustang Mach-E produsert fra modellår MY23.75, har allerede BlueCruise programvare og nødvendig hardware som standard."

Også eiere av Puma kan få glede av dette, mot en kostnad, selv om det vil være gratis i en prøveperiode...

Endret av Snowleopard
La til "ratt og "
  • Liker 1
Skrevet

Og når jeg først er i gang, Polestar gir 0-rente vedl 0 innskudd, i tillegg til rabatter verdt opp mot nesten 200K i "kundefordel" (ifølge dem selv) ved kjøp av Polestar 4.

Kan komme så lavt som 5799,- i månedlige avdrag i perioden med 0-rente...

https://www.tv2.no/broom/na-kan-du-spare-197000/18752062/

Må innrømme at dette virket fristende, men jeg forholder meg til planen om å bli gjeldfri innen den tiden renter påfaller, så får man heller se hva som tilbys når den tid kommer....

  • Liker 2
Skrevet
33 minutes ago, Snowleopard said:

Ser ut som Bluecruise nå er godkjent i Norge, så om man synes det er slitsomt med å bruk pedaler på E18 og E6 i Østlandsområdet og deler av strekka mot byene i sør-vest, så er det kanskje en idé å vurdere en kvalifisert Ford el-bil.

https://www.tv2.no/broom/over-10000-norske-sjaforer-kan-lovlig-slippe-rattet/18756421/

"Alle nyere Mustang Mach-E produsert fra modellår MY23.75, har allerede BlueCruise programvare og nødvendig hardware som standard."

Også eiere av Puma kan få glede av dette, mot en kostnad, selv om det vil være gratis i en prøveperiode...

Vet ikke helt hvorfor man skal slippe rattet. Dette er fortsatt et SAE level 2 system. Systemet garanterer ikke at du ikke må ta over umiddelbart og uten varsel. Jeg ville ihvertfall ha hendene på rattet hele tiden. Sikkerhetsgevvinst får man jo bare her når systemet er en backup og ikke skal prøve å erstatte føreren. Man bør ha hendene på rattet og bare merke hvorvidt systemet i bilen er enig med deg eller ikke via motstanden i rattet.

Å kjøre uten å røre pedalene på motorvei kan vel de fleste moderne biler. Du trenger bare ACC for det.

Skrevet
sverreb skrev (5 minutter siden):

Vet ikke helt hvorfor man skal slippe rattet. Dette er fortsatt et SAE level 2 system. Systemet garanterer ikke at du ikke må ta over umiddelbart og uten varsel. Jeg ville ihvertfall ha hendene på rattet hele tiden. Sikkerhetsgevvinst får man jo bare her når systemet er en backup og ikke skal prøve å erstatte føreren. Man bør ha hendene på rattet og bare merke hvorvidt systemet i bilen er enig med deg eller ikke via motstanden i rattet.

Å kjøre uten å røre pedalene på motorvei kan vel de fleste moderne biler. Du trenger bare ACC for det.

Jeg refererte bare til at Bluecruise nå var tilgjengelig. Men ser jeg skulle skrevet "ratt og pedaler" for å slippe slike kommentarer som dette! 😎

  • Hjerte 1
Skrevet
Jalla21 skrev (1 minutt siden):

Nå kan vel eiere av Hyundai Ioniq 5- og Ioniq 6-biler sove litt bedre.

Hyundai utvider garantien for ICCU-enheten til 15 år/300 000 km - avhengig av hva som inntreffer først.
I Norge gjelder om lag 10 000 biler, mens det på tvers av Europa er snakk om inntil 145 000 kjøretøy.

https://www.elbil24.no/nyheter/gladmelding-til-flere-tusen-norske-eiere/84498507

 

Godt å se at de velger å gi dette i Norge også! Det bør gjøre det langt tryggere å kjøpe både ny og brukt Hyundai! Tipper det og vil komme info om tilsvarende garantiutvidelser på KIa (og Genesis, om de kommer til å bli solgt i Norge)!

👍

Skrevet
Jalla21 skrev (17 minutter siden):

Nå kan vel eiere av Hyundai Ioniq 5- og Ioniq 6-biler sove litt bedre.

Hyundai utvider garantien for ICCU-enheten til 15 år/300 000 km - avhengig av hva som inntreffer først.
I Norge gjelder om lag 10 000 biler, mens det på tvers av Europa er snakk om inntil 145 000 kjøretøy.

https://www.elbil24.no/nyheter/gladmelding-til-flere-tusen-norske-eiere/84498507

 

Hva hjelper egentlig dette når du står der om morgenen med en død bil?

 

  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
obygda skrev (3 minutter siden):

Hva hjelper egentlig dette når du står der om morgenen med en død bil?

Hjelper deg ikke på jobb eller hvor du skulle, men kan sørge for at du får bilen reparert gratis. Og at du ev. får leiebil tilkjørt når de kommer for å hente den defekte/strandede bilen...

Endret av Snowleopard
Skriveleif
Skrevet
Snowleopard skrev (Akkurat nå):

Hjelper deg ikke på jobb eller hvor du skulle, men kan sørge for at du får bilen reparert gratis. Og at du ev. får leiebil tilkjørt når de kommer for å hente den defekte/srandede bilen...

Mister en hel arbeidsdag om noe slikt skulle skje her. Men jeg var kjent med merke og disse problemene så jeg har holdt meg unna. De burde byttet denne delen på alle bilene til en som faktisk fungerer...

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...