Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
Elgen-Hansi skrev (2 timer siden):

Ikke kjip, smart! ;)

Er viktig å se på tester utført på grov nok asfalt! Hvis ikke får dekkene helt andre støyratinger enn det man vil oppleve på norske veier. Nokian Hakka Black 3 Silent Drive vinner typisk testene på støy på grovere underlag, er min erfaring. Et behagelig (mykt) og stille dekk.

Har hatt elektriker tape rundt felgene mine før. Ble lei. Nå er eg for gammel.

Skal kjøre bilen, ikke se på den.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 hour ago, Travellingman said:

Det kommer jo helt an på hvilken bil det er snakk om, isolasjon vil være ulik.

Er mer det at det er en eller annen sammenlikning med samme kjøretøy for å se hva som differensierer de forskjellige dekkene. Umulig å vite i dag når det er lyd utenfra som måles.

Skrevet
The Very End skrev (2 timer siden):

Er mer det at det er en eller annen sammenlikning med samme kjøretøy for å se hva som differensierer de forskjellige dekkene. Umulig å vite i dag når det er lyd utenfra som måles.

Du mener de bør teste alle dekkene i alle biler?

Skrevet (endret)

Vil ikke være fasiten å teste alle dekk i en bil men enig i at det er bedre.

Bilene demper jo forskjellige frekvenser på forskjellige måter.

Endret av Jotun
  • Liker 1
Skrevet

Jeg visste ikke at denne fantes før den plutselig dukket opp på finn. Microlina 2026 modell. https://microlino-car.com/en-no/microlino

Ser ut som den gamle livsfarlige og er sikkert fortsatt det under L7e regelverket. Man trenger B i sertifikatet siden den kan gå i livsfarlige 90 km/t, med sine millimetere med kollisjonssone. Den veier 496 kg og har overraskende 228 km rekkevidde. 

Skrevet (endret)
Simen1 skrev (17 minutter siden):

Jeg visste ikke at denne fantes før den plutselig dukket opp på finn. Microlina 2026 modell. https://microlino-car.com/en-no/microlino

Ser ut som den gamle livsfarlige og er sikkert fortsatt det under L7e regelverket. Man trenger B i sertifikatet siden den kan gå i livsfarlige 90 km/t, med sine millimetere med kollisjonssone. Den veier 496 kg og har overraskende 228 km rekkevidde. 

Første som slo meg var Bmw Isetta. 😅

https://en.wikipedia.org/wiki/Isetta

Edt* Ser den du linka inne på wikilinken, så var vel ikke helt bomskudd.

Endret av Duriello
Skrevet
On 4/11/2026 at 6:51 AM, Nedward said:

Har et lite dilemma, eller undrer på hva som er smarte valget:

Har bestemt oss for å kjøpe elektrisk bil, og det blir med 99% sannsynlighet Peugeot e-5008 med 4x4. Så det er egentlig ikke et spørsmål om hvilket annet merke. Problemet er egentlig at valget står mellom å bestille en helt ny fra fabrikk (utstyret vi ønsker og farge var ikke på lager), eller kjøpe en demobil fra september 2025 med rett under 6000 km på telleren. Demobilen har utstyr for rundt 60k som vi valgte bort: (hengerfeste, komfortpakke, sikkerhetspakke 2 og elektrisk justerbare seter med massasje). 

Vi kan betale 584k ferdig levert for eske-ny eller 589 for demobilen. Sitter igjen med at vi får veldig mye mer for pengene på demobilen, men den dagen den skal selges er det en 25-modell og ikke en 26-modell. Hvor mye har det egentlig å si?

Og: Er det noen øvrige forskjeller på en 25 og en 26-modell?

Det er mulig V2L og forvarming av batteri mangler på 25-modellen. Forvarming av batteri skal komme som en OTA hvis den ikke har fått det. V2L tror jeg ikke du får hvis den ikke har det fra før. Mener selgeren min sa at "skiftet" fra 25 til 26 modell var i slutten av oktober. Min er bygget i slutten av november og har begge deler. Både Facebook og Hudd har Peugeot grupper hvis du lurer på noe.

Skrevet (endret)
freedomseeker skrev (2 timer siden):

I motsetning til karosseriet ser jeg for meg at den ikke er galvanisert heller.

Galvanisering er en teknikk som brukes på stål, ikke aluminium. Model 3 har aluminium-chassi. Se under.

Endret av Simen1
Skrevet (endret)
4 hours ago, Simen1 said:

Galvanisering er en teknikk som brukes på stål, ikke aluminium. Model 3 har aluminium-chassi.

Model 3 er primært bygget i stål, med litt aluminium rundt om kring.

Eksempel på rumpa:

Tesla-Model-3-structures_underside.thumb.png.e898666fec2cd1352bb2f683b7965ab3.png 

Model S/X var for det meste aluminium 

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

Det spørs hvor gamle disse bilene blir på vegen. 6 år gammel bil med hull i batteriet. Går sikkert ikke på garanti en gang. Det man kan gjøre hvis det har rustet hull er jo å fylle batteriet helt opp med vann og håpe det stopper å fungere. Så blir de nødt til å bytte dritten på 8 års batterigaranti. 

Skrevet
kremt skrev (10 minutter siden):

Det spørs hvor gamle disse bilene blir på vegen. 6 år gammel bil med hull i batteriet. Går sikkert ikke på garanti en gang. Det man kan gjøre hvis det har rustet hull er jo å fylle batteriet helt opp med vann og håpe det stopper å fungere. Så blir de nødt til å bytte dritten på 8 års batterigaranti. 

AI påstår at tesla ikke er like gode på galvanisk korrosjon/isolasjon som andre merker. Veldig skummelt å blande stål og alu i kombinasjon med ledende veske(Saltvann)

Skrevet
freedomseeker skrev (8 timer siden):

Wow, batteripakken på Model 3 ligger skikkelig utsatt til. I motsetning til karosseriet ser jeg for meg at den ikke er galvanisert heller.

En modig mann som stikker hull på en 400 volts batteripakke med ett strømledende skrujern 😅

Skrevet
Evil-Duck skrev (6 minutter siden):

En modig mann som stikker hull på en 400 volts batteripakke med ett strømledende skrujern 😅

Tror kanskje ikke modig er rett?

Skrevet

Husk at dekk-testene til Motor / NAF alltid eller nesten alltid ender opp med Continental som vinner fordi de har en samarbeidsavtale med de. Dette er ikke nøytrale uavhengige tester.

Skrevet
Simen1 skrev (3 minutter siden):

Husk at dekk-testene til Motor / NAF alltid eller nesten alltid ender opp med Continental som vinner fordi de har en samarbeidsavtale med de. Dette er ikke nøytrale uavhengige tester.

Hvor finner vi informasjon om denne samarbeidsavtalen, og gjelder den da også svenske Vi Bilegare som de gjør testen sammen med?

• Liker 1
  • Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...