Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Snowleopard skrev (12 timer siden):

Fått med meg den saken og. Men som sagt, det gir ikke dekning for påstanden som ble fremsatt. Dette er også en enkeltsak, og i seg selv ikke noe som viser hva som er vanlig. Andre service-senter har løst lignende problemer, til beste for kunden.

Det er flere saker, men spiller det noen rolle?  Tesla klarte ikke å produsere en bil hvor førersetet satt ordentlig, maktet ikke å feste det på service etter gjentatte forsøk og endte opp med å saksøke kunden. Hvis du mener det er sånn hos andre så er det bare å komme med eksempler.

Snowleopard skrev (12 timer siden):

direkte spørsmål til sjefen selv. Camper mode og dog mode er to gode eksempler på løsninger vi neppe hadde fått sett hos andre selskaper uten den korte kommunikasjonsveien. Nå har min egen bil noe de kaller "Utility mode", som tilsvarer camper mode.

Dette har jo ikke så veldig mye med det over, men når det gjelder praktisk funksjonalitet så står ikke en Toyota Corolla tilbake for det Tesla kan by på. Med tanke på Teslas historikk rundt programvare og regressive bugs så ville jeg tenkt meg godt om før jeg etterlot hunden min i en bil med "dog mode".

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snowleopard skrev (13 timer siden):

Jeg har ikke nektet for at det skjer. Jeg er ikke blind. Men det var den påstanden din om at dette skjedde på alle steder av landet og uavhengig av service-senter, og var som policy å regne, som jeg ikke var med på. Det er vel og en klar oppfatning hos endel Tesla-eiere at dette er noen få senter det skjer på, noe jeg har lettere for å tro på.

Men da velger jeg å tolke dette til at du overdrev litt, for å få frem poenget om at Tesla har saksøkt kunder. Det skjer nok hos de fleste, uansett bilmerke, for noen ganger er det ikke helt enkelt å tro på at alle kunder er like ærlige med hva som faktisk har skjedd.

Og av og til får man servert historier fra selvpåståtte kunder som skriver at de har fått dekket ting som de egentlig ser at de er skyld i selv, men det klarer ikke verkstedet å bevise, så de får det dekket likevel.

Som sagt, om kunden er å klandre og verkstedet mener å kunne bevise eller sannsynliggjøre dette, så er de i sin rett å avvise sak, og om kunden tar det til media, så vil det og være rett å ta det rettens vei. Men bevisbyrden er verkstedets, og da bør de ha solide argumenter og bevis på dette.

Og det er det ikke alltids så lett å se om de har i de sakene som jeg har sett, mens andre virker klare på at her må verkstedet/forhandler bare holde kjeft og ta kostnaden. Derfor bør de som sagt være temmelig sikre på å vinne saken, eller bite i det sure eplet selv om det koster endel kroner. En rettsak er ikke gratis den heller, og spesielt ikke om den tapes.

Kan ikke komme på ett eneste eksempel på at andre bilprodusenter enn Tesla har saksøkt norske kunder fordi kunden har benyttet seg av norsk kjøpslovgiving og reklamert på bilen. Her må du gjerne skape innsikt i stedet for å misforstå budskapet. Selv om du nekter for at ting har skjedd eller bruker stråmenn som motargument får heller du bringe litt innsikt i tråden.

Hanhijnn skrev (1 time siden):

Typisk svar fra folk som ikke har noe dokumentasjon på påstandene sine. Da er det som regel bare synsing.

Du følger ikke mye med, skjønner jeg. Du må nesten gi dette litt egeninnsats.

Pleier ikke å lete frem info til folk som ikke gidder å lete selv, men jeg kjedet meg litt: Til deres begges felles nytelse kan jeg finne frem tre NYLIGE saker til dere, og det finnes flere hvis man gidder å bla litt :) God lesing.

https://www.motor.no/aktuelt/rust-pa-tesla-model-x-etter-10-maneder/220680
Fikk rusttrøbbel etter 10 måneder – Tesla avviser alt ansvar
Bare 10 måneder etter kjøpet måtte Tesla behandle rust på den splitter nye Tesla Model X til over én million kroner. – Jeg føler meg lurt, sier Håvard Siegel Haukeberg.


https://elbil.no/tapte-i-forliksradet-na-saksoker-tesla-kundene/
31 norske Tesla-eiere ble tilkjent 130.000 kroner hver fordi bilene ladet tregere etter en softwareoppdatering. Nå trekker Tesla kundene for tingretten.


https://www.motor.no/aktuelt/saksokes-av-tesla-etter-mekanisk-feil-pa-bilsetet/218664
Bilsetet har mekanisk feil:
Nå blir Marit saksøkt av Tesla
I over fire år har småbarnsforeldrene Marit Hval og Terje Askautrud brukt svært mye tid på å få Tesla til å reparere feil og mangler på deres nye Model X. Nå blir de i stedet saksøkt av Tesla.

Endret av Retroman
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (56 minutter siden):

NAF burde oppgitt høyden bilene stopper på. Det å heve en bil tar mye energi og gir også da bilen en vesentlig potensiell energi. Det tar  0.54 kWh* å løfte en 2 tonns bil 100m. Så om en bil stopper 500m over en annen bil så har denne i praksis brukt 2.5kW på å løfte bilen fremfor å øke distansen kjørt. Dette er sannsynligvis nok energi til å ta bilen 10-20 km ekstra.

*) Altså energien etter at alle ineffektiviteter er trukket fra. M.a.o. det faktiske arbeidet som er gjort for å løfte bilen til et høyere gravitasjonspotensiale.

Ruta går opp og ned, så høgdemeter klatra og høgdemeter kjørt ned er kanskje meir nyttig. Ein bil kan stoppa på 900 moh. og ha kjørt kortare enn ein som stoppa på 700 moh.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Zeph said:

Ruta går opp og ned, så høgdemeter klatra og høgdemeter kjørt ned er kanskje meir nyttig. Ein bil kan stoppa på 900 moh. og ha kjørt kortare enn ein som stoppa på 700 moh.

Man får en del av den potensielle energien tilbake når man kjører ned igjen, og hvor godt bilen utnytter det er fair game for en slik test. Men ingen vil reellt sett kjøre bilen tom så energi gjenværende som potensiell energi i bilen p.g.a. høyden den står på er en ren forvrengning av testresultatet. I all reell bruk vil bilen kjøre ned igjen alle høydemeter den klatrer opp.

Egentlig er jo den valgte ruta temmelig lite gjennomtenkt, men jeg antar det sitter langt inne å endre den . De burde ideellt sett funnet seg en mye kortere testrunde slik at avvik p.g.a. forskjellige stoppsteder kan minimeres ved at hver bil kjører mange runder.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (4 timer siden):

Temperaturen i min bil ble ubehagelig varm i går. Kjærringa hadde kjørt den, og satt temp til 21 grader. Måtte sette den ned til 20 grader tvert, så 21 grader på skjermen er nok mye mer enn 16 - 17 grader i kupeen. På TMY i hvertfall.

Ja Tesla er nok ganske nøyaktig, men de målte 16 grader på en bil i går (ikke Tesla). Da skjønner jeg ikke hvorfor de ikke kan øke temperaturen slik at det blir likt i alle bilene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (På 1.2.2023 den 18.08):

Liten oppsummering om Taycan vs Model S Raven

Taycan har dårligere akselerasjon 
Taycan har lavere toppfart
Taycan har høyere forbruk
Taycan går varm og får effekt og ladefart reduksjon ved langkjøring i høy fart
Taycan er tyngre
Taycan har dårligere plass (mindre bil)

Ladefart er tilnærmet likt, men tilgang på 800V ladere gjør at Taycan nok blir liggende endel bak på en skikkelig langtur.

Hvis vi sammenligner mot Model S Plaid kan vi også legge til:

Taycan er tregere rundt Nurburgring EDIT: Porsche var tilbake ifjor og tok rekorden tilbake! 1,5sek raskere enn Tesla, go Porsche!

Hvorfor er Teslafolket så opptatt av Taycan? Taycan er i en helt annen klasse enn en hvilken som helst Tesla, den mye bedre på alt som teller.

Lenke til kommentar
Retroman skrev (9 timer siden):

Kan ikke komme på ett eneste eksempel på at andre bilprodusenter enn Tesla har saksøkt norske kunder fordi kunden har benyttet seg av norsk kjøpslovgiving og reklamert på bilen. Her må du gjerne skape innsikt i stedet for å misforstå budskapet. Selv om du nekter for at ting har skjedd eller bruker stråmenn som motargument får heller du bringe litt innsikt i tråden.

Du følger ikke mye med, skjønner jeg. Du må nesten gi dette litt egeninnsats.

Pleier ikke å lete frem info til folk som ikke gidder å lete selv, men jeg kjedet meg litt: Til deres begges felles nytelse kan jeg finne frem tre NYLIGE saker til dere, og det finnes flere hvis man gidder å bla litt :) God lesing.

https://www.motor.no/aktuelt/rust-pa-tesla-model-x-etter-10-maneder/220680
Fikk rusttrøbbel etter 10 måneder – Tesla avviser alt ansvar
Bare 10 måneder etter kjøpet måtte Tesla behandle rust på den splitter nye Tesla Model X til over én million kroner. – Jeg føler meg lurt, sier Håvard Siegel Haukeberg.


https://elbil.no/tapte-i-forliksradet-na-saksoker-tesla-kundene/
31 norske Tesla-eiere ble tilkjent 130.000 kroner hver fordi bilene ladet tregere etter en softwareoppdatering. Nå trekker Tesla kundene for tingretten.


https://www.motor.no/aktuelt/saksokes-av-tesla-etter-mekanisk-feil-pa-bilsetet/218664
Bilsetet har mekanisk feil:
Nå blir Marit saksøkt av Tesla
I over fire år har småbarnsforeldrene Marit Hval og Terje Askautrud brukt svært mye tid på å få Tesla til å reparere feil og mangler på deres nye Model X. Nå blir de i stedet saksøkt av Tesla.

Man blir jo ikke fristet til å kjøpe en Tesla når man leser slikt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
uname -i skrev (9 timer siden):

Det er flere saker, men spiller det noen rolle?  Tesla klarte ikke å produsere en bil hvor førersetet satt ordentlig, maktet ikke å feste det på service etter gjentatte forsøk og endte opp med å saksøke kunden. Hvis du mener det er sånn hos andre så er det bare å komme med eksempler.

Dette har jo ikke så veldig mye med det over, men når det gjelder praktisk funksjonalitet så står ikke en Toyota Corolla tilbake for det Tesla kan by på. Med tanke på Teslas historikk rundt programvare og regressive bugs så ville jeg tenkt meg godt om før jeg etterlot hunden min i en bil med "dog mode".

 

Dette blir litt "tenk på en hendelse", og så mene at det skal gi tyngde til den opprinnelige påstanden, som var langt annerledes enn å finne frem til noen enkeltsaker. Påstanden blir sitert i svaret under, så du får med deg hva som var diskusjonen nå, for det var ikke enkelthendelser.

 

Retroman skrev (9 timer siden):

Kan ikke komme på ett eneste eksempel på at andre bilprodusenter enn Tesla har saksøkt norske kunder fordi kunden har benyttet seg av norsk kjøpslovgiving og reklamert på bilen. Her må du gjerne skape innsikt i stedet for å misforstå budskapet. Selv om du nekter for at ting har skjedd eller bruker stråmenn som motargument får heller du bringe litt innsikt i tråden.

Du følger ikke mye med, skjønner jeg. Du må nesten gi dette litt egeninnsats.

Pleier ikke å lete frem info til folk som ikke gidder å lete selv, men jeg kjedet meg litt: Til deres begges felles nytelse kan jeg finne frem tre NYLIGE saker til dere, og det finnes flere hvis man gidder å bla litt :) God lesing.

https://www.motor.no/aktuelt/rust-pa-tesla-model-x-etter-10-maneder/220680
Fikk rusttrøbbel etter 10 måneder – Tesla avviser alt ansvar
Bare 10 måneder etter kjøpet måtte Tesla behandle rust på den splitter nye Tesla Model X til over én million kroner. – Jeg føler meg lurt, sier Håvard Siegel Haukeberg.


https://elbil.no/tapte-i-forliksradet-na-saksoker-tesla-kundene/
31 norske Tesla-eiere ble tilkjent 130.000 kroner hver fordi bilene ladet tregere etter en softwareoppdatering. Nå trekker Tesla kundene for tingretten.


https://www.motor.no/aktuelt/saksokes-av-tesla-etter-mekanisk-feil-pa-bilsetet/218664
Bilsetet har mekanisk feil:
Nå blir Marit saksøkt av Tesla
I over fire år har småbarnsforeldrene Marit Hval og Terje Askautrud brukt svært mye tid på å få Tesla til å reparere feil og mangler på deres nye Model X. Nå blir de i stedet saksøkt av Tesla.

Du fortsetter med å komme med enkelthendelser, men jeg ba om statistikk som underbygger påstanden som var noe langt annet enn at Tesla har saksøkt kunder.

Retroman skrev (På 1.2.2023 den 21.46):

Det at Tesla saksøker sine kunder er landsomfattende.

Er det snakk om enkelthendelser, eller mener du fremdeles at dette skjer i alle landsdeler, på en sånn måte at man kan antyde at dette er offisiell policy?Kan du fremlegge statistikk som underbygger påstanden din? Eller er det fremdeles

Retroman skrev (23 timer siden):

Har du ikke Google?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
9 hours ago, oOF said:

Man blir jo ikke fristet til å kjøpe en Tesla når man leser slikt.

Nei, det er absolutt grunn til å være skeptisk. Men det er jo et faktum at Tesla selger enormt med biler. Og de driver ikke reklame i media, så de er ganske avhengig av hvordan bilene oppfattes av kunder og testere.

Selv om Tesla ikke har forhandlere, så er jo mange lokalavdelinger drevet av lokale folk med solid bransjeerfaring. Så lenge sakene kan løses på dette nivået,  uten å involvere advokater,  så går det gjerne bra, selv om det kan kreve en enorm tålmodighet. Jeg hadde for eksempel fire verkstedbesøk for å få en dør tett. Den lakk når det var mellom +5°C og 0°C ( vinduet går automatisk litt ned i kulde), var tett når den kom inn i en oppvarmet vaskehall. 

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (10 timer siden):

Dette blir litt "tenk på en hendelse", og så mene at det skal gi tyngde til den opprinnelige påstanden, som var langt annerledes enn å finne frem til noen enkeltsaker. Påstanden blir sitert i svaret under, så du får med deg hva som var diskusjonen nå, for det var ikke enkelthendelser.

 

Du fortsetter med å komme med enkelthendelser, men jeg ba om statistikk som underbygger påstanden som var noe langt annet enn at Tesla har saksøkt kunder.

Er det snakk om enkelthendelser, eller mener du fremdeles at dette skjer i alle landsdeler, på en sånn måte at man kan antyde at dette er offisiell policy?Kan du fremlegge statistikk som underbygger påstanden din? Eller er det fremdeles

Hva om du heller kommer med statistikk som STYRKER dine påstander? Ser ingen poeng i å motbevise deg når de aller fleste er av en  annen oppfatning? Trenger du statistikk på dette også fordi all verdens mediaoppslag etter din mening er svake påstander som skal diskuteres?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (12 timer siden):

Dette blir litt "tenk på en hendelse", og så mene at det skal gi tyngde til den opprinnelige påstanden, som var langt annerledes enn å finne frem til noen enkeltsaker. Påstanden blir sitert i svaret under, så du får med deg hva som var diskusjonen nå, for det var ikke enkelthendelser.

 

Du fortsetter med å komme med enkelthendelser, men jeg ba om statistikk som underbygger påstanden som var noe langt annet enn at Tesla har saksøkt kunder.

Er det snakk om enkelthendelser, eller mener du fremdeles at dette skjer i alle landsdeler, på en sånn måte at man kan antyde at dette er offisiell policy?Kan du fremlegge statistikk som underbygger påstanden din? Eller er det fremdeles

Tesla er dårlige greier.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-11-15/tesla-tsla-ranks-low-in-consumer-reports-survey-due-to-ev-problems

https://auto.economictimes.indiatimes.com/news/passenger-vehicle/tesla-evs-ranked-worst-in-annual-reliability-survey-by-consumer-reports/95544441?redirect=1

https://www.theregister.com/2022/08/09/tesla_autopilot_child_testing/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
14 hours ago, Casey said:

Hvorfor er Teslafolket så opptatt av Taycan? Taycan er i en helt annen klasse enn en hvilken som helst Tesla, den mye bedre på alt som teller.

Jeg postet det som en svar til girkasse diskusjonen. Tesla er bedre på omtrent alle drivverk parametre uten at de har «gir» eller endring av utveksling om du vil.

Ellers er jeg opptatt av bil generelt, og elbil akkurat nå på grunn av den store endringen som ser ut til å skje med personbiler.

Tesla er bedre enn alle de andre på det som teller når man skal bytte til å ha elbil som eneste bil. Derfor er jeg opptatt av Tesla.

Hva som teller når man skal ha seg bil er nok veldig forskjellig fra person til person, men jeg vil påstå at det er et par ting som endrer seg signifikant ved å skifte til elbil som eneste bil.

Infotainment som regner ut ladestoppene dine, viser om de er ledige basert på tilstanden til bilen din, og ytre faktorer, blir plutselig veldig viktig.
At bilen temperaturstyrer batteri for holdbarheten på batteriet og sikrer at du får lengst mulig rekkevidde og kortest mulig ladestopp er en annen. 

Uten at disse to tingene skjer sømløst og at du kan stole på det, så blir skiftet til elbil unødvendig kronglete. 

Taycan og by extention VAG er nok den fabrikanten som kommer nærmest til å konkurrere med Tesla, om å levere en totalpakke for å ha elbil som nr1 bil. Men de ligger langt bak.

Denne video serien setter fingeren på opplevelsen det er å kjøpe det beste VAG har å by på innen BEV. (De havner på tauebil to ganger før de er fremme)

 

Endret av bzzlink
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ikke prøvd Taycan men audien som vel er samme ulla. Morsom bil med veldig god komfort, men den har jo mindre plass enn en Model 3..

Så at den er bedre på alt som teller er vel ganske individuelt etter hva som teller..

Men absolutt flotte biler, og virker som Porche er ærlige når det kommer til Service også ved å nevne at det knapt behøves og at batterikjølevannet aldri trenger å byttes, slik man må gjøre jevnlig på visse andre biler...

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Om din ide av en perfekt bil er en stor, rimelig elbil som går langt - ja da er det meget gode grunner å velge Tesla. Om du har lyst på noe ekslusivt, som ser kul ut både inni og utenpå nedlesset med skinn, knapper og funksjoner - da er ikke Tesla et alternativ lenger. Det finnes ikke en eksklusiv Tesla, det mest ekslusive de har laget er Model X.

Det finnes mange ting jeg ikke personlig velger, men som jeg kan forstå at andre velger å gå for. En av de er Model Y, om du har en familie og skal dra rundt på den i Elbil må du enten bruke mer penger eller gå for den. Plaid må være sinnsykt artig å kjøre med den ekstreme effekten, men jeg hadde fortsatt satt Taycan milevis foran. 

Man ser det samme innen alle andre bransjer, hvorfor ikke bilbransjen? "Hva som teller" er da ikke et objektivt tema. Hvorfor kjøper folk dyre klokker, klær? En Casioklokke trenger ikke koste allverden, men har funksjoner, vekt og levetid på sin side. Verdens beste klokke med andre ord? Hvorfor skal folk ha de dyre da?

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar

Det er noe hjemmekjært og kjent når jeg går inn og leser litt i disse trådene. Etter 12 år er det fortsatt Tesla mot røkla. Personlig mener jeg jo at Leaf var en like viktig modell, om ikke viktigere siden den viste veien for de tradisjonelle aktørene, men det er ikke tvil om hvilket firma som var den store disrupteren. Og forsåvidt har den mest feberforvirra menigheten. Men de har fortjent det, da. 

Hvor går veien videre? Skal det være svindyrt å kjøpe bil? Det er jo mye dyrere nå enn for ti år siden. Fortsetter nordmenn å kjøpe (el-)bil når det er moms på toppen? Klarer Tesla eller noen andre å faktisk få prisene ned på et fornuftig nivå?

Endret av tommyb
Det så teit ut med stor N i nordmenn.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...