Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Snowleopard skrev (20 minutter siden):

Har du nok grunnlag for den påstanden? Hvor mange saker har det vært at de har saksøkt kunde? For min del ser det ut som det er noen situasjoner om selvsagt burde vært behandlet annerledes, å saksøke kunder kan og skal man være forsiktig med, og man skal være helt sikker i sin sak når man gjør dette.

Men jeg tror ikke det har vært nok saker til at man kan lande den konklusjonen du kommer med her.

Har du ikke Google? Nok av oppslag i norsk media om dette. Sett deg litt inn i dette, da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
FrihetensRegn skrev (3 minutter siden):

Nei, og man forventer vel ikke heller at man skal få nøyaktig samme rekkevidde i alle scenarier. Men 1/3 av rekkevidden tapt synes jeg er mye. Hvor mange av bilene har forresten varmepumpe? Det må jo hjelpe noe på rekkevidden.

Nå tar det jo mest å få bilen varm, og heller lite å beholde varmen, så på kortrekkeviddebiler var vi oppe i 50 % av WLTP/NEDC. Biler med rundt 300 km rekkevidde kunne nærme seg 33 %, og biler med rundt 450 km rekkevidde burde ligge på ca 25 % på en vinterdag som dette. Og når bilene begynner å få 600 km og mer, bør prosenten gå enda lengre ned, så 15-20 % høres ikke helt feil ut.

Igjen, fordi den store varmekostnaden er i starten når bil og batterier er kalde, og må varmes opp. Når det først er varmt, så er det bare vedlikeholdsvarming på en slik langtur. Når bilene kommer rundt 800 km rekkevidde, så bør vi altså nærme oss 10-15 % tap pga oppvarming.

Så kommer selvsagt føre, vind, regn/snø/sludd og enda flere flere kuldegrader til gjøre sitt til å forstyrre de tallene.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (10 minutter siden):

Nei, og man forventer vel ikke heller at man skal få nøyaktig samme rekkevidde i alle scenarier. Men 1/3 av rekkevidden tapt synes jeg er mye. Hvor mange av bilene har forresten varmepumpe? Det må jo hjelpe noe på rekkevidden.

Er jo de færreste som leverer så dårlig da. Men mercedes må skamme seg for det resultatet. Skal være 'det beste' også leverer de nesten dårligst, trist.

Lenke til kommentar
Retroman skrev (Akkurat nå):

Har du ikke Google? Nok av oppslag i norsk media om dette. Sett deg litt inn i dette, da

Jeg ser selvsagt at det er noen saker, men nå etterspurte jeg tallgrunnlaget ditt. Har du ikke annet å komme med enn å be meg søke på internet, så vil jeg slenge det i kategorien humbug og pølsevev. Så, venter på at du hoster opp noe bedre enn dette.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (3 minutter siden):

Jeg ser selvsagt at det er noen saker, men nå etterspurte jeg tallgrunnlaget ditt. Har du ikke annet å komme med enn å be meg søke på internet, så vil jeg slenge det i kategorien humbug og pølsevev. Så, venter på at du hoster opp noe bedre enn dette.

Bra du erkjenner at Tesla saksøker kundene sine i Norge når kundene reklamerer på produktet sitt. Det var akkurat poenget mitt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Retroman skrev (1 minutt siden):

Bra du erkjenner at Tesla saksøker kundene sine i Norge når kundene reklamerer på produktet sitt. Det var akkurat poenget mitt.

Jeg har ikke nektet for at det skjer. Jeg er ikke blind. Men det var den påstanden din om at dette skjedde på alle steder av landet og uavhengig av service-senter, og var som policy å regne, som jeg ikke var med på. Det er vel og en klar oppfatning hos endel Tesla-eiere at dette er noen få senter det skjer på, noe jeg har lettere for å tro på.

Men da velger jeg å tolke dette til at du overdrev litt, for å få frem poenget om at Tesla har saksøkt kunder. Det skjer nok hos de fleste, uansett bilmerke, for noen ganger er det ikke helt enkelt å tro på at alle kunder er like ærlige med hva som faktisk har skjedd.

Og av og til får man servert historier fra selvpåståtte kunder som skriver at de har fått dekket ting som de egentlig ser at de er skyld i selv, men det klarer ikke verkstedet å bevise, så de får det dekket likevel.

Som sagt, om kunden er å klandre og verkstedet mener å kunne bevise eller sannsynliggjøre dette, så er de i sin rett å avvise sak, og om kunden tar det til media, så vil det og være rett å ta det rettens vei. Men bevisbyrden er verkstedets, og da bør de ha solide argumenter og bevis på dette.

Og det er det ikke alltids så lett å se om de har i de sakene som jeg har sett, mens andre virker klare på at her må verkstedet/forhandler bare holde kjeft og ta kostnaden. Derfor bør de som sagt være temmelig sikre på å vinne saken, eller bite i det sure eplet selv om det koster endel kroner. En rettsak er ikke gratis den heller, og spesielt ikke om den tapes.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (34 minutter siden):

Men da velger jeg å tolke dette til at du overdrev litt, for å få frem poenget om at Tesla har saksøkt kunder. Det skjer nok hos de fleste, uansett bilmerke, for noen ganger er det ikke helt enkelt å tro på at alle kunder er like ærlige med hva som faktisk har skjedd.

Forskjellen er at en tradisjonell forhandler ikke trenger å krangle på biler med produksjonsfeil. De tar det med produsenten som må bekoste garantireparasjon eller tilbakekjøp. Det er fordelen med å handle fra en uavhengig forhandler. For Tesla derimot, er alt fra samme selskap og pengesekk så et salgs/service-senter har et incitament for å være vanskelig..

Mitt klare inntrykk er at Tesla er veldig ivrig på å saksøke kunder. Det er har vært flere saker i media og sikkert mange som ikke har dukket opp i media.

Denne fyren opplevde at førersetet ble løst og Tesla klarte ikke å få det til å sitte etter gjentatte forsøk. Tesla mente da plutselig at det ikke var så nøye at setet satt ordentlig på en bil til 1 million. Etter åresvis med faenskap så vinner kunden i Forbrukerklageutvalget. Tesla velger da å saksøke kunden med Simonsen Vogt i ryggen(de som sponser verdensmester Magnus Carlsen). Det er tydelig at taktikken er å overkjøre kunden som må ta stor personlig risiko i møte med et gigantselskap som har alle piggene ute.

Det hele er imidlertid en stor bløff. Tesla vil aldri tørre å få sin praksis eksponert i en offentlig rettsak så gjerne 5 minutter før saken begynner så tilbyr de et gunstig forlik med en omfattende NDA.  Best å gjøre det hemmelig så andre i liknede situasjon ikke får vite hvor sterkt de står.

 

Endret av uname -i
  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (5 minutter siden):

Forskjellen er at en tradisjonell forhandler ikke trenger å krangle på biler med produksjonsfeil. De tar det med produsenten som må bekoste garantireparasjon eller tilbakekjøp. Det er fordelen med å handle fra en uavhengig forhandler. For Tesla derimot, er alt fra samme selskap og pengesekk så et salgs/service-senter har et incitament for å være vanskelig..

Mitt klare inntrykk er at Tesla er veldig ivrig på å saksøke kunder. Det er har vært flere saker i media og sikkert mange som ikke har dukket opp i media.

Denne fyren opplevde at førersetet ble løst og Tesla klarte ikke å få det til å sitte etter gjentatte forsøk. Tesla mente da plutselig at det ikke var så nøye at setet satt ordentlig på en bil til 1 million. Etter åresvis med faenskap så vinner kunden i Forbrukerklageutvalget. Gigantselskapet Tesla velger da å saksøke kunden med Simonsen Vogt i ryggen(de som sponser verdensmester Magnus Carlsen). Det er tydelig at taktikken er å overkjøre kunden som må ta stor personlig risiko i møte med et gigantselskap som har alle piggene ute.

Det hele er imidlertid en stor bløff. Tesla vil aldri tørre å få sin praksis eksponert i en offentlig rettsak så gjerne 5 minutter før saken begynner så tilbyr de et gunstig forlik med en omfattende NDA.  Best å gjøre det hemmelig så andre i liknede situasjon ikke får vite hvor sterkt de står.

 

Fått med meg den saken og. Men som sagt, det gir ikke dekning for påstanden som ble fremsatt. Dette er også en enkeltsak, og i seg selv ikke noe som viser hva som er vanlig. Andre service-senter har løst lignende problemer, til beste for kunden.

Jeg ser at dette med at Tesla er selger, og ikke service-senteret. Men det kan like godt slå andre veien. Nemlig at noen sentralt og med tråder inn til sentrale avdelinger er det som sørger for å finne løsninger. Men slike saker kommer sjeldent i aviser eller på sosiale medier, for kunden ser kanskje ikke dette.

Ikke minst så har jo Tesla kommet med flere gode løsninger, etter tips og direkte spørsmål til sjefen selv. Camper mode og dog mode er to gode eksempler på løsninger vi neppe hadde fått sett hos andre selskaper uten den korte kommunikasjonsveien. Nå har min egen bil noe de kaller "Utility mode", som tilsvarer camper mode.

Men selv om løsningen har vært i flere år, så ser vi at VW AG ikke klarte å kommemed dete selv til den bilen det burde vært obligatorisk på, nemlig ID.Buzz.  Heller ikke Stellantisfirlingene som er blitt femlinger ved at både Fiat og Toyota nå har kommet med rebrandede modeller på samme vogna, har klart å implementere dette for disse person-varebilene sine. Jeg tror ikke engang MB har dette på EQV og den noe rimeligere eVito. Ser riktignok at det er kommet en campervan ombygging av EQV, men uten camper mode eller induksjonsovn, og heller ikke V2L-mulighet.

https://electrek.co/2022/01/05/mercedes-benz-camper-eqv-electric-van-life-experience/

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Toyota is known mostly for its hybrid-powered vehicles, with the Prius first coming into mind, but with all the other manufacturers racing towards an EV-only future, the Japanese brand seems to be lagging in terms of a wider-scale adoption on the electric-only front.

In fact, it’s reportedly one of the reasons why its CEO, Akio Toyoda, who’s the grandson of the firm’s founder, will be stepping down in April. But even as Toyota moves to develop its first dedicated EV platform, it still won’t make the shift to an all-electric lineup and now it’s using science to tell EV-only extremists that they’re wrong.

The best approach for a sustainable future is a multipronged one, blending EVs with hybrids and other green technologies, and not a full-on commitment to battery-powered cars only.

Toyota wants to sell around 5.5 million internal combustion-engined and plug-in hybrid cars per year from 2030, as well as 3.5 million EVs, including 1 million Lexus-branded cars.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (På 31.1.2023 den 21.29):

Ja de har kommer langt siden den tid! Om du får mulighet, prøv en S/X refresh også. Enda noen hakk opp.

Stiller min til disposisjon om det passer med lokasjon:)

Takk for tilbudet, men i prisklassen S/X ser jeg ikke for meg å bli imponert. Jeg prøvesatt X Plaid med Yoke inni butikken og det er en herlig bil altså, men til prisen er det ikke nok.  Nå har jeg ikke prøvesittet Nio ES7 enda, men sjekk f.eks. passasjersetet fremme der. Den virker bedre enn X på alle måter unntatt software?

Lenke til kommentar
magb skrev (14 timer siden):

Naf testen har store svakheter. Snitthastigheten er latterlig lav, og så stiller de klima på 21 grader, mens reel temperatur i noen av bilene er da 16-17 grader. Hvorfor ikke kjøre med lik temperatur? De måler den i alle bildene.

Temperaturen i min bil ble ubehagelig varm i går. Kjærringa hadde kjørt den, og satt temp til 21 grader. Måtte sette den ned til 20 grader tvert, så 21 grader på skjermen er nok mye mer enn 16 - 17 grader i kupeen. På TMY i hvertfall.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (3 timer siden):

Takk for tilbudet, men i prisklassen S/X ser jeg ikke for meg å bli imponert. Jeg prøvesatt X Plaid med Yoke inni butikken og det er en herlig bil altså, men til prisen er det ikke nok.  Nå har jeg ikke prøvesittet Nio ES7 enda, men sjekk f.eks. passasjersetet fremme der. Den virker bedre enn X på alle måter unntatt software?

Må si jeg aldri har sett en Nio nærme, så her aner jeg ingenting. Skulle gjerne sett komfort seter som opsjon til X/S. For setene er noe stive etter min smak. Foretrekker egentlig y/3, de er noe mykere.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (8 minutter siden):

Tesla er clickbait til tusen, akkurat som Apple. Hvis du tror det er representativt så du ganske på jordet.

Nå har Retroman sitt på det rene, da Tesla har sattt klagerekord hos forbrukerrådet flere ganger. Konspirasjon kanskje?

https://www.forbrukerradet.no/siste-nytt/tesla-pa-klagetoppen-i-et-el-bilmarked-med-barnesykdommer/

https://www.motor.no/elbil-forbrukerrettigheter-tesla/forbrukerradet-far-tre-nye-tesla-klager-hver-uke/114422

At et bilmerke med så liten prosent av bilparken står for det antallet er oppsiktvsvekkende, derav nyhetene om det.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (20 timer siden):

Åja, hva var galt med de?

Ja kvaliteten i gammel S var ikke tipp topp, imo.

Dårlige tilpasninger, med gliper både her og der. Billige materialer, masse plast. Selv setene er plast. Knirk og andre ulyder. Ikke akkurat premium....

Lenke til kommentar
Casey skrev (3 minutter siden):

Dårlige tilpasninger, med gliper både her og der. Billige materialer, masse plast. Selv setene er plast. Knirk og andre ulyder. Ikke akkurat premium....

Det er så og si ingen harde overflater i bilen, ja materialet er plast og ikke skinn. Hvor var det gliper? Langt mer hardplast i feks en Mercedes. Og langt mer knirk fra all den harde plasten. 

Lenke til kommentar

NAF burde oppgitt høyden bilene stopper på. Det å heve en bil tar mye energi og gir også da bilen en vesentlig potensiell energi. Det tar  0.54 kWh* å løfte en 2 tonns bil 100m. Så om en bil stopper 500m over en annen bil så har denne i praksis brukt 2.5kW på å løfte bilen fremfor å øke distansen kjørt. Dette er sannsynligvis nok energi til å ta bilen 10-20 km ekstra.

*) Altså energien etter at alle ineffektiviteter er trukket fra. M.a.o. det faktiske arbeidet som er gjort for å løfte bilen til et høyere gravitasjonspotensiale.

Lenke til kommentar

Mye kan sies om kvaliteten på Tesla, hvor pålitelig autopiloten er etc, men denne saken tyder vel på at sikkerheten til de inni bilen ikke er så verst:

https://inyheter.no/02/02/2023/skal-ha-kjort-tesla-utfor-et-stup-med-vilje-alle-fire-overlevde/

Sitat

Politiet mener en 41 år gammel California-mann med vilje kjørte sin bil utfor et stup på rundt 75–90 meter, i et forsøk på å ta livet av kona og deres to små barn. Alle fire overlevde.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...