
J-Å
Medlemmer-
Innlegg
2 257 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Nylige profilbesøk
J-Å sine prestasjoner
2,3k
Nettsamfunnsomdømme
-
Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse
J-Å svarte på inside_997084 sitt emne i Diskuter artikler (Tu.no)
Det må jo finansieres basert på fremtidige strøminntekter, og ikke over nettleieregningene våre. Gjerne litt Nato penger også ja. -
Creep i bratt bakke: Slipp brems, bil går ikke oppover, kanskje den går nedover mot "creep" retning. Trykk inn brems for "hill hold". Flytt fot til gasspedal, beveg bilen forover, Husk å flytt fot tilbake til bremsepedal. Skift til R for å bevege deg nedover. Men behold nå fot på bremsepedal, slipp opp for å komme nedover. Ny bevegelse oppover. Trykk brems hardt for "hill-hold", skift til D, flytt fot til gasspedal osv. "Roll" i bratt bakke: Hold bilen stille med gasspedal, gi litt gass for å bevege deg oppover, slipp opp litt for å stå stille, slipp opp litt mer for å bevege deg bakover. Eventuelt venstre fot klar på bremsepedal.
-
Jeg har ikke helt fått inn det med å bruke venstrefot på brems, men jeg ser at det kan være en god løsning, Det jeg liker dårlig med 1-pedal løsningen til Tesla("hold"), er at parkeringsbremsen kommer på i det bilen stopper, og det blir gjerne et lite rykk når den skal av igjen. Jeg synes det fungerer dårlig hvis jeg trenger å flytte bilen nøyaktig, for eksempel innunder en tilhengerkrok. Creep fungerer til en viss grad for det formålet, men blir for svak i bratte bakker. Derfor bruker jeg altså "roll", hvor regenerering kobles ut rett før bilen stanser. Da kan jeg for eksempel også snu bilen i en bakke, mens den forsatt står i D.
-
Det er ikke helt det samme. I en automatbil hører man at motoren drar på, og forstår da lettere at man er på feil pedal. Responsen er også ofte tregere. Jeg bruker konsekvent "roll", altså at bilen ruller fritt når den kommer ned på lav hastighet og pedalene slippes. I både oppover- og nedoverbakker kan en da manøvrere veldig nøyaktig begge veier. På helt flat vei kan en bruke en fot på hver pedal, men det er sjelden nødvendig.
-
Jeg tror creep fikk skylden for endel tilfeller av ukontrollert akselerasjon. Av en eller annen grunn så var creep så svak at den ga opp i oppoverbakker og store humper, Dermed måtte foten over på "gass"pedalen, og så glemte folk å flytte den tilbake igjen. På min bil kan jeg få en slags creep ved å trykke på både brems og "gass" på en bestemt måte.
-
Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse
J-Å svarte på inside_997084 sitt emne i Diskuter artikler (Tu.no)
Det er prismodellen for det vanlige innenlandsnettet ja, men en slik kystkabel kunne hatt en modell mer lik utenlandskablene. -
Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse
J-Å svarte på inside_997084 sitt emne i Diskuter artikler (Tu.no)
Poenget er jo at det vil bli mer kraft tilgjengelig, slik at kabelen kan tjenes inn uten å øke prisene. -
Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse
J-Å svarte på inside_997084 sitt emne i Diskuter artikler (Tu.no)
Nei, jeg så for meg at dette skulle betales av kraftselskapene og de tunge industribrukerene. Men noen offentlige midler kunne sikkert vært tilført også. For eksempel fra diverse urealistiske hydrogenprosjekter. Vindkraft i Nord-Norge er betydelig mer verdifull enn vindkraft lenger sør, siden det blåser på andre tider. Jeg tror det er mye bedre å eksportere slik overskuddstrøm sørover, enn å produsere hydrogen lokalt. Så bør Nord-Norge ha endel industri også, men jeg tror ikke det vil fungere å løse det med å la kraften bli innestengt. -
Og nå kan du frigjøre kabelen også uten knapp, app eller skjerm. Ved å holde håndtaket på venstre bakdør ute noen sekunder.
-
Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse
J-Å svarte på inside_997084 sitt emne i Diskuter artikler (Tu.no)
Det virker som det går veldig tregt med kraftlinjer på land mellom sør og nord. Jeg mener Statnett i samarbeid med Statkraft og private burde fått på plass en HVDC kabel langs kysten. Slike løsninger har blant andre Canada og UK forlengst fått på plass. -
Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse
J-Å svarte på inside_997084 sitt emne i Diskuter artikler (Tu.no)
Ja, batterier med gode invertere bør kunne bidra betydelig lenger enn svinghjul til å holde frekvensen. Det er også gjort endel forsøk med vindmøller, hvor de bremses ned elektrisk for å levere ekstra energi kortsiktig. Men mens svinghjul og andre roterende masser er analoge, og veldig stabile, så vil elektroniske regulatorer veldig lett kunne føre til oscillasjoner. Tidsforsinkelse er den store bøygen for elektroniske regulatorer. Data må digitaliseres og prosesseres. Etterhvert som sanntidscomputere blir raskere, vil dette trolig bedre seg. -
Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse
J-Å svarte på inside_997084 sitt emne i Diskuter artikler (Tu.no)
Energioverskudd er en ting, men kapasiteten på utenlandskablene bør være slik at de ikke kan skape effektunderskudd på vår side. Å strupe kablene blir vanskelig, så da mener jeg vi bør prioritere enda mer å øke effektkapasiteten på regulerbar kraft. Effektkjøring kan være uheldig i endel vassdrag, så vi må kanskje se mer på tilpassede kraftanlegg, hvor utløpet går rett ut i en stor innsjø, eller rett i havet. Eller ihvertfall avlastningstunneler på kritiske strekninger, som gjør at vannføring i elver kan holdes på et jevnere nivå. Pumpekraft fra og til sjø kan også være et alternativ, hvis vi kan bygge sjøvannsmagasin i høyden, som ikke får uheldige utslipp til omliggende natur. Her kan vi kanskje få litt hjelp av tidevann, hvis vi pumper til høydebassenget fra et magasin utlignet mot høyvann, mens turbinutløp går til et magasin utlignet mot lavvann. -
Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse
J-Å svarte på inside_997084 sitt emne i Diskuter artikler (Tu.no)
Jeg lurer på når prosjektet i Bodø flopper: https://greenh.no/greenh-og-luxcara-tar-investeringsbeslutning-i-bodo/ https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/18058003/nytt-hydrogenanlegg-vil-bety-opp-mot-400-arsverk-i-bodo?publisherId=17848591&lang=no 800 årsverk for å produsere 10 tonn hydrogen pr. dag. Jeg regner meg fram til 100 kr/kg hydrogen, bare i lønnsutgifter. Så trengs det 50 kWh..... -
Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse
J-Å svarte på inside_997084 sitt emne i Diskuter artikler (Tu.no)
Ja, hvis en batteripakke skal brukes til de raskeste endringene, så vil på de mest brukte batteriene for tiden, bare en liten del av energikapasiteten utnyttes ved noen sekunders topplast. Slike batterier egner seg best for ladings- og utladingsperioder på ca. 0.5- 1 time (Charge rate 1C-2C). Mens for eksempel superkondensatorer egner seg for kortere perioder -
Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse
J-Å svarte på inside_997084 sitt emne i Diskuter artikler (Tu.no)
Nei, men jeg er enig i at det sannsynligvis er lavere. Det avhenger vel endel av hvordan betongen er fremstilt og fraktet. Og så bruker jo demonstrantene mot kjernekraft en god del energi :).