Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Casey skrev (Akkurat nå):

Bremsene skal fungere med en gang, ikke etter 5 år og hundrevis av rettsaker. Dessuten skal bremsene fungere i henhold til kreftene i bilen.

Ja bremsene mine fungerer absolutt hver gang, faktisk aldri opplevd at de ikke fungerer. 

Og jeg har hatt tesla i hm, 8 år er det vell blitt over 5 stykk. 

Bremsene brukes jo lite, pga regen og jeg kjører fast bremseservice pr år. Koster meg vell 100 lappen i måneden eller noe slik. Billig 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (2 timer siden):

Plaid skal jo komme med bremser for de høye hastighetene, men som vanlig tar ting tid med Tesla. Her i Norge er det dog ingenting å tenke på, bremsene fungerer HELT fint for normal kjøring. De er faktisk veldig gode. 

 

EDIT: OIDA, var imponert over tesla interiør sett i sammenligning med taycan... Enig.

Hvor nevner de Taycan?.....

Lenke til kommentar
Casey skrev (5 minutter siden):

Hvor nevner de Taycan?.....

De går regel rett over å viser hardplast på taycan og sammenligner smud overflate på plaid/refresh samt de sier flere ganger at de trodde de skulle bli skuffet etter tycan men heller ble positivt overrasket over refresh interiøret...

Hele videoen bunner egentlig ut i at bilen trenger nye bremser for å være optimal, og det skal tesla levere ellers er det grei skuring å bytte om en skal kjøre galmann..

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (45 minutter siden):

De går regel rett over å viser hardplast på taycan og sammenligner smud overflate på plaid/refresh samt de sier flere ganger at de trodde de skulle bli skuffet etter tycan men heller ble positivt overrasket over refresh interiøret...

Hele videoen bunner egentlig ut i at bilen trenger nye bremser for å være optimal, og det skal tesla levere ellers er det grei skuring å bytte om en skal kjøre galmann..

 

Jeg spurte hvor de nevner Taycan.....

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 hours ago, Casey said:

Best på drivverk? På hvilen måte, da? Har ingen problemer med å legge inn en valgt ladestasjon som neste stopp, Batteriet varmes da automatisk opp til ideell ladetemperatur. Porscen min er godt sammenskrudd, med ordentlige materialer, og har både kjøreegenskaper og bremser, noe som ikke engang er ekstrautstyr på Tesla.

Med drivverk mener jeg, motorer, batteri og likeretter, samt termperaturstyring av disse. (Mulig drivlinje er en mer korrekt navngivning?)

Tesla klarer bedre akselerasjon, toppfart og forbruk enn Porsche.
Porsche tyr til endring i utveksling for å holde omdreininger i motoren nede i høye hastigheter, og få bedre dreiemoment i lave.

Allikevel kommer Porsche til kort på akselerasjon, toppfart og forbruk.
Taycanen får også powerlimit på lading og utladning, ved gjentatte hurtigladninger og høyhastighetskjøring. Dette peker på at selv om de kjører på lavere turtall, så klarer de ikke å kjøle motorer, batteri og likeretter effektivt nok.

Itillegg veier Teslas motorer mindre, og er mindre i fysisk størrelse.

Det mente jeg med at Tesla er best på drivverk

Kjøreegenskaper og bremser
Ingen tvil om at Porsche er gode på det. Jeg vil fremholde at banekjøring på Nurburgring er en relativt god indikator her. 
Porsche vinner, men de vinner ikke akkurat på walkover….
Hvis du har kjørt ringen, så vet du at 2,2 sekunder raskere på en bane som er over 20km(!) er ikke akkurat mye….
 

64A647C7-5B77-4562-BECA-2AB12ED06CA8.thumb.jpeg.ffd9dbc5cb666a4af8bfbb454504a87d.jpeg

 

Putt drivlinja til Plaid inn i Taycan chassi…. Hva ville rundetiden blitt da? Det ville jeg likt å sett.

Endret av bzzlink
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

https://www.bil24.no/mg-4-blir-na-rabillig/

Rimelige utgave av MG4.....

Det de ikke skriver noe om er at prisen på luxury samtidig økes fra 335000 (318000 før nyttår) til 346300. Dvs MG4 har fått to prisøkninger på en måned, noe pga vektavgift så klart, men også generell prisøkning.

Nærmer seg at den ikke er verdt å vurdere opp mot konkurrentene. Ikke veldig stort hopp opp til kia niro ev, renault megane e tech og tesla m3, som jeg anser som en del bedre totalt sett.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar
Casey skrev (16 timer siden):

Best på drivverk? På hvilen måte, da? Har ingen problemer med å legge inn en valgt ladestasjon som neste stopp, Batteriet varmes da automatisk opp til ideell ladetemperatur. Porscen min er godt sammenskrudd, med ordentlige materialer, og har både kjøreegenskaper og bremser, noe som ikke engang er ekstrautstyr på Tesla.

Er ikke utregning og ladeplanlegging ekstrautstyr på Porsche som koster sånn 10 000kr? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (8 timer siden):

Med drivverk mener jeg, motorer, batteri og likeretter, samt termperaturstyring av disse. (Mulig drivlinje er en mer korrekt navngivning?)

Tesla klarer bedre akselerasjon, toppfart og forbruk enn Porsche.
Porsche tyr til endring i utveksling for å holde omdreininger i motoren nede i høye hastigheter, og få bedre dreiemoment i lave.

Allikevel kommer Porsche til kort på akselerasjon, toppfart og forbruk.
Taycanen får også powerlimit på lading og utladning, ved gjentatte hurtigladninger og høyhastighetskjøring. Dette peker på at selv om de kjører på lavere turtall, så klarer de ikke å kjøle motorer, batteri og likeretter effektivt nok.

Itillegg veier Teslas motorer mindre, og er mindre i fysisk størrelse.

Det mente jeg med at Tesla er best på drivverk

Kjøreegenskaper og bremser
Ingen tvil om at Porsche er gode på det. Jeg vil fremholde at banekjøring på Nurburgring er en relativt god indikator her. 
Porsche vinner, men de vinner ikke akkurat på walkover….
Hvis du har kjørt ringen, så vet du at 2,2 sekunder raskere på en bane som er over 20km(!) er ikke akkurat mye….
 

64A647C7-5B77-4562-BECA-2AB12ED06CA8.thumb.jpeg.ffd9dbc5cb666a4af8bfbb454504a87d.jpeg

 

Putt drivlinja til Plaid inn i Taycan chassi…. Hva ville rundetiden blitt da? Det ville jeg likt å sett.

Nettopp! Aksellereasjon rett fre, det er det Tesla vinner. hvor mange bryr seg om aksellerasjon rett frem, tror du? eller er det fit and finish, pålitelighet, gode materialer, og ikke minst komfort og kjøreegenskaper som teller? For der er Taycan milevidt foran enhver Tesla. Den er rett og slett i en helt annen klasse. Ingen ville funnet på å sammenligne en Kia med en Rolls Royce, bortsett fra Teslafolket, da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (19 timer siden):

De går regel rett over å viser hardplast på taycan og sammenligner smud overflate på plaid/refresh samt de sier flere ganger at de trodde de skulle bli skuffet etter tycan men heller ble positivt overrasket over refresh interiøret...

Hele videoen bunner egentlig ut i at bilen trenger nye bremser for å være optimal, og det skal tesla levere ellers er det grei skuring å bytte om en skal kjøre galmann..

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
kremt skrev (6 timer siden):

iX1 badge-engineering?

Meget mulig. Spent på hvordan det blir.

 

Casey skrev (6 minutter siden):

hvor mange bryr seg om aksellerasjon rett frem, tror du?

For veldig mange er det viktig å kunne skryte av. Personlig så er opplevelsen viktigere enn faktiske prestasjoner. For svært mange så er enhver tesla en stor oppgradering. Om du kommer far en sliten japse eller noe kjipt fransk så er det ett enormt steg opp. Mange synes også alt dillet du kan gjøre på skjermen på en tesla er helt fantastisk. Du trenger ikke å være enig med de, men en må kunne forstå at folk liker det.

Lenke til kommentar

Noen som har prøvd MME, er den noe særlig? Ser de har kuttet prisen nylig men er vel kanskje fortsatt dyrere enn andre. Dette var litt interessant dog:

Quote

Ford CEO said: “We didn’t know that our wiring harness for Mach-E was 1.6 kilometers longer than it needed to be. We didn’t know it’s 70 lbs heavier & that that’s [cost an extra] $300 a battery; “We didn’t know that we underinvested in braking technology"

 

Lenke til kommentar
37 minutes ago, kremt said:

Noen som har prøvd MME, er den noe særlig? Ser de har kuttet prisen nylig men er vel kanskje fortsatt dyrere enn andre. Dette var litt interessant dog:

 

Jeg har en, type long range RWD.

Bilen er en veldig god pakke, selv om den ikke er best på noe. Den har god rekkevidde, god komfort / lydisolering, bra lydanlegg, god plass, litt treg ladehastighet, gode lys, litt dårlig ladeluke, et ok-ish infotainment system, grei henger-kapasitet, greit OTA system etc.

Så kommer an på hva du ønsker og trenger, men personlig er det store batteriet med mye buffer en fin ting, du vil kunne ha bil i mange år og mye degrasjon før du merker noe som helst. Tenker du kan se på den som en mellomting av tysk luksus og Teslas nytenking (uten å henge ut noen).

Mitt tips: prøvekjør! Vi hadde egentlig ikke tenkt på denne, men vi ble solgt (kona digger den) etter en tur.

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, The Very End said:

Jeg har en, type long range RWD.

Bilen er en veldig god pakke, selv om den ikke er best på noe. Den har god rekkevidde, god komfort / lydisolering, bra lydanlegg, god plass, litt treg ladehastighet, gode lys, litt dårlig ladeluke, et ok-ish infotainment system, grei henger-kapasitet, greit OTA system etc.

Så kommer an på hva du ønsker og trenger, men personlig er det store batteriet med mye buffer en fin ting, du vil kunne ha bil i mange år og mye degrasjon før du merker noe som helst. Tenker du kan se på den som en mellomting av tysk luksus og Teslas nytenking (uten å henge ut noen).

Mitt tips: prøvekjør! Vi hadde egentlig ikke tenkt på denne, men vi ble solgt (kona digger den) etter en tur.

Har fortsatt ikke varmepumpe så da mister den vel en del rekkevidde på vinteren

Lenke til kommentar
15 minutes ago, onkel_jon said:

Har fortsatt ikke varmepumpe så da mister den vel en del rekkevidde på vinteren

Det gjør den! Så regner man med 30% ish reduksjon når det er en del minusgrader så er man litt rundt hva man kan forvente. NAF klarte 617km på sommeren og rett over 500 på vinteren: https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/ford-mustang-mach-e/rekkeviddetest-ford-mustang-mach-e.

Men de færreste orker og tør å kjøre til 0, tenk realistisk 4-500km sommer og 3-400 vinter.

 

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...