Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

15 minutes ago, Complexity said:

Hvilken elbil hadde du før da? Bil er en dyr luksus ja. Hyundai å Kia er holdbare greier men veldig dyr service. Tipper Toyotaen og er ganske holdbar.

BYD kan være litt joker. Begynner å bli store nå så plutselig får de kansje Huawei behandling. Men definitivt det mest spennende valget spør du meg. De andre bilene er temmelig kjedelig.

Edit: Leste meg litt opp på BYD Seal U. Forhjulsdrift og ikke spesielt sprek. Trodde den var mer spennende enn som så..

Dog har den fanzy infotainment som kansje blir oppdatert med årene.

En kollega og jeg kjøpte hver vår Kona i 2018. Var fra den første batchen som kom. Han hadde veldig mye mer tull en meg med både bytte av motor og girkasse, men min ble også plukket ned i deler med dashbordet tatt ut etc. Hadde det vært utenfor garanti hadde det nok blitt noen økonomiske omprioriteringer det året. En annen kollega kjøpte Ioniq og hadde mye tull om enn bare en stor i forbindelse med ombord laderen. Han slet mest med at interiøret gikk i oppløsning med døråpner som røyk etc.  Angående Byd seal u er det er en skandale at de har gått for forhjulstrekk når det er så mye moment. Sikkert billigere når allt er i en pakke, men det er langt fra optimalt på vinteren. Plusset med den er bakkeklaring, plass innvendig og 1300kg hengervekt. Men jeg synes den er for dyr. Ikke så ille dyr som Atto 3 er i forhold til hva man får, men fortsatt for nær Model Y i pris. Teslaen er fortsatt en mer komplett elbil selv om den har ett mindre batteri. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
16 minutes ago, Femtekolonne said:

En kollega og jeg kjøpte hver vår Kona i 2018. Var fra den første batchen som kom. Han hadde veldig mye mer tull en meg med både bytte av motor og girkasse, men min ble også plukket ned i deler med dashbordet tatt ut etc. Hadde det vært utenfor garanti hadde det nok blitt noen økonomiske omprioriteringer det året. En annen kollega kjøpte Ioniq og hadde mye tull om enn bare en stor i forbindelse med ombord laderen. Han slet mest med at interiøret gikk i oppløsning med døråpner som røyk etc.  Angående Byd seal u er det er en skandale at de har gått for forhjulstrekk når det er så mye moment. Sikkert billigere når allt er i en pakke, men det er langt fra optimalt på vinteren. Plusset med den er bakkeklaring, plass innvendig og 1300kg hengervekt. Men jeg synes den er for dyr. Ikke så ille dyr som Atto 3 er i forhold til hva man får, men fortsatt for nær Model Y i pris. Teslaen er fortsatt en mer komplett elbil selv om den har ett mindre batteri. 

Som inoniq-eier så har jeg ikke hatt noe problemer utenom en 12v stopp, men fronthjulsdrift på en elbil med ca 50/50 vektbalanse er grusomt på dårlig vinterføre. Hvis man pakker noe tungt i bagasjerommet uten andre enn sjåføren i bilen, så telles det som selvmordsforsøk på vinterføre :p

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
55 minutes ago, Complexity said:

Hvilken elbil hadde du før da? Bil er en dyr luksus ja. Hyundai å Kia er holdbare greier men veldig dyr service. Tipper Toyotaen og er ganske holdbar.

BYD kan være litt joker. Begynner å bli store nå så plutselig får de kansje Huawei behandling. Men definitivt det mest spennende valget spør du meg. De andre bilene er temmelig kjedelig.

Edit: Leste meg litt opp på BYD Seal U. Forhjulsdrift og ikke spesielt sprek. Trodde den var mer spennende enn som så..

Dog har den fanzy infotainment som kansje blir oppdatert med årene.

Seal u er på eldre fosil platform, tviler på den blir veldig oppdatert med årene. Er litt forvirende, seal sedan er på ny plattform mens suv u er på gammel.

De har kommet med en ny model i kina som heter song l som er litt mer coupe formet men den er på ren elbil plattform som blir nok mer oppdatert med årene.

https://www.elbil24.no/nyheter/ny-modell-har-lavere-pris-og-storre-plass-enn-norgesfavoritten/80618108

Lenke til kommentar
21 minutes ago, Axefjord said:

Som inoniq-eier så har jeg ikke hatt noe problemer utenom en 12v stopp, men fronthjulsdrift på en elbil med ca 50/50 vektbalanse er grusomt på dårlig vinterføre. Hvis man pakker noe tungt i bagasjerommet uten andre enn sjåføren i bilen, så telles det som selvmordsforsøk på vinterføre :p

Er det 50/50 fordeling på de gamle Ioniq? Batteriet er jo over bakhjulene så vil tro den er tyngst der?

Forøvrig er de helt ubrukelige på vinteren med fremhjulstrekk ja.

Lenke til kommentar

Tesla har akkurat sparket hele divisjonen som driver med Superchargere. 500 stykker. 

Tidligere var det snakk om nedskjæringer, men dette er noe annet. Hele forretningsområder blir nedlagt.  Dette kommer i tillegg til Model 2-kansellering og at det ser ut som de har gitt opp masseproduksjon av 46800-batterier.

Hva er det som skjer der borte?

Tesla conducting more layoffs, including entire Supercharger team

  • Liker 1
Lenke til kommentar
41 minutes ago, uname -i said:

Tesla har akkurat sparket hele divisjonen som driver med Superchargere. 500 stykker. 

Tidligere var det snakk om nedskjæringer, men dette er noe annet. Hele forretningsområder blir nedlagt.  Dette kommer i tillegg til Model 2-kansellering og at det ser ut som de har gitt opp masseproduksjon av 46800-batterier.

Hva er det som skjer der borte?

Tesla conducting more layoffs, including entire Supercharger team

Nå er grensesnitt og plugg blitt standardisert og de er i ferd med å måtte gi åpen tilgang til laderne, så da er ikke lading noen vollgrav for å begrense utbredelse av andres elbiler lengre, da er det heller ikke noe stort poeng i å bygge ut noe mer.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (24 minutter siden):

Nå er grensesnitt og plugg blitt standardisert og de er i ferd med å måtte gi åpen tilgang til laderne, så da er ikke lading noen vollgrav for å begrense utbredelse av andres elbiler lengre, da er det heller ikke noe stort poeng i å bygge ut noe mer.

Teslas superladere har vært en del av kjernevirksomheten i alle år., det er et område i sterk vekst og det er fremdeles en av hovedgrunnene til at folk velger Tesla. At de snur på en femøring og legger ned hele forretningsområdet har nok andre årsaker enn standardisiering. Og det understøttes av at andre forretningsområder legges ned samtidig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, onkel_jon said:

Første test jeg har sett av 3008 med norske skilter: https://www.elbil24.no/pro/toyota-bz4x-moter-peugeot-e-3008/81311969

Nå står det ikke noe om rutevalget der, men 382 km i rekkeviddetest er smått katastrofalt. Det ville gitt sisteplass i Motors vintertest, og der var minusgrader og dårlig føre, mot tørr asfalt og plussgrader her. Elendig ladekurve også. Selv kan jeg fint leve med begge deler, men det lover dårlig for restverdien etter noen år. 

Lenke til kommentar
The Very End skrev (21 timer siden):

Hvis dette faktisk er sant så håper jeg Tesla kan sparke den narkissen uten av selskapet; for tilsynelatende ødelegger han alt rundt seg nå.

Njaa, dette er ikke nødvendigvis hans feil. Nå er optimismen i USA blitt så lav at det er vanskelig å snakke opp aksjekursen på selskaper basert på hva de skal få til i fremtiden, slik man har kunnet gjøre siste 20 år. Aksjonærene vil ha faktiske resultater. All cred til Musk som faktisk klarte å prate opp aksjekursen hele 11% etter Q1 til tross for at den faktiske rapporten så begredlig ut. Zuckerberg forsøkte det samme med Meta og da raste aksjen 19% umiddelbart. Det kan jo se rart ut at man trapper ned en virksomhet som er Teslas desidert største markedsfortrinn, men samtidig tjener Tesla alt for lite penger og heller ikke de kan fortsette å blø inn i evigheten.

Lenke til kommentar
The Very End skrev (På 30.4.2024 den 7:01 PM):

Hvis dette faktisk er sant så håper jeg Tesla kan sparke den narkissen uten av selskapet; for tilsynelatende ødelegger han alt rundt seg nå.

Da har det kommet enda fler opplysninger om den saken og i god hakeslepp-ånd som det vanligvis er med Elon Musk.

De hadde i utgangspunktet tenkt å bare kutte deler av Supercharger-teamet, men lederen for teamet, Rebecca Tinucci, protesterte og mente at tallet på nedskjæringer var for høyt. Da responderte Elon Musk med å kvitte seg med absolutt hele teamet på 500 personer for å "sette et eksempel"." Det er voksen og rasjonell oppførsel. 

Elon Musk is throwing his weight around Tesla, comes in like a wrecking ball

"Two sources told Electrek that Tinucci was fighting back pressure from Musk to fire a bigger percentage of her team, and the CEO decided to let go of the entire team as an example."

Forresten så sluttet også lederen for HR, den tredje på to år. 

 

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Skal ikke gjøre dette til en Teslatråd, men vet ikke hvor jeg ellers kan spørre disse spørsmålene (Tesla har jo ikke lengre noe kundemottak / PR avdeling som kan svare skriftlig på noe som helst, så da er alt vi har ord fra "gata"). 

1. Blir det Europeiske markedet påvirket? 

2. Hvordan har dette påvirket aksjekursen? 

3. Hvor mye skal til for at Musk kan avsettes som CEO av selskapet?

 

Endret av The Very End
Lenke til kommentar

Volvo på toppen av statistikken for april:

image.png.e74c2436f2a7f414588ef6145ab62386.png

 

En annen interessant betraktning fra artikkelen:

Sitat

 

I dag er det cirka 90 elbiler pr. hurtiglader, mens beregningene til Recharge viser at det på sikt bør være 125 biler pr. lader for å sikre lønnsomhet.

Dette er i tråd med regjeringens ladestrategi, som sier at det bør være mellom 10.000 og 14.000 hurtig- og lynladere i Norge i 2030. Med 8000 ladere allerede i dag, betyr det at vi går mot en overetablering av ladestasjoner.

 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Var innom en Ford forretning idag for å ta en nærmere titt på nye Explorer EV og må si jeg likte synet, selv om den nok ikke viste seg fra sin beste side i svart lakk. Uvant med et lite hud display bak rattet, men synes bilen var meget komfortabel å sitte i, både foran og bak. Ikke spesielt lang, men deilig å kunne sette seg rett inn i bilen og ikke ned som jeg må i min Model 3 😛 Så det blir mest sannsynlig prøvekjøring i juni en gang. Veldig kompakt bil, garantert ikke den mest sexy bilen på markedet, men jeg må si jeg liker designet, spesielt fra siden og foran. Ellers hadde de også EX30 der som jeg såvidt titta på, og den er ekstremt liten! Mindre enn jeg hadde forestilt meg faktisk.  Elegant interiør og følelsen av god kvalitet, men det holder ikke for min del gitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sjekket ut EX30 jeg også, men ble for minimalistisk. Og plassen i baksetet er katastrofal.

Så overraskende at den har solgt såpass bra. Men er nok mye pga de endelig har fått biler å levere, så tror ikke den vil være på topp mer enn noen få mnd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sfRoyal12 skrev (7 minutter siden):

Kia har lansert norgesmodell av EV6, og det virker som om denne modellen har det meste man trenger for 499k. Er det et godt kjøp, eller mangler den noe essensielt?

Ikke noe essensielt. Synes basisutgaven virket svært godt utstyrt egentlig. Du kan se her: https://www.kia.com/no/kjop/bygg-din-bil/#/utstyrsnivå

Det som er listet opp på Exclusive og GT Line er ikke med i 499k-modellen. Det jeg personlig ser på som de mest essensielle manglene er vel elektrisk åpning av bagasjerom, 360-kamera(?), HUD og auto-fjernlys.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...