Gå til innhold

Serieprat - Generell diskusjon om/rundt serier. Bruk spoilertags


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tomeito skrev (1 time siden):

Det er bare å ta seg av hatten for starten av sesong 4 av Barry

Helt enig. For en fantastisk serie Barry er, og S4 skuffer ikke. Bill Hader viser igjen hvor dyktig han er både som skuespiller og serieskaper.

Som Jordan Peele sa: "The difference between comedy and horror is the music". Bill takler også både komedie og thriller-stemningen bra.

Lenke til kommentar

Ser på "Suits" og hovedhandlingen er at hovedkarakteren aldri gikk på advokatskole, men er ansatt som advokat, ulovlig.
Det er faktisk helt lovlig i New York, der serien foregår, han må bare ta eksamen i sitt eget navn. 

Dette fant jeg ut på minutter, så dette burde adokatene i serien vite.
Mange andre stater de kunne spilt inn serien, hvor det er ulovlig å være advokat uten skolegang. 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (28 minutter siden):

Ser på "Suits" og hovedhandlingen er at hovedkarakteren aldri gikk på advokatskole, men er ansatt som advokat, ulovlig.
Det er faktisk helt lovlig i New York, der serien foregår, han må bare ta eksamen i sitt eget navn. 

Dette fant jeg ut på minutter, så dette burde adokatene i serien vite.


Okey? Så man kan bare ta en juridisk embetseksamen i sitt eget navn, så en såkalt "bar exam" for å bli advokat, uten utdannelse?

https://www.newyorkbarexam.com/new-york-bar-exam-eligibility-requirements/

 

You must meet eligibility requirements to sit for the New York bar exam.  

You may be wondering whether you need to attend law school to be eligible to sit for the New York bar exam.  
In short, every method for qualifying to sit for the New York bar exam requires some study in law school.  
There are several alternative New York bar exam eligibility requirements.

1. Obtain a Juris Doctorate degree from a law school approved by the American Bar Association (ABA).
2. Complete a combination of law school study and law office study.
3. Practice in another jurisdiction and complete study in law school not approved by the ABA.
4. Study in a foreign law school.
5. Qualify under the Pro Bono Scholars Program

_

Ser ut for meg som om man trenger en lengre utdannelse for å bli advokat?
Dog finnes det ofte muligheter for å studere som privatist mange steder?
Det gjorde det også i Norge ved det juridiske fakultetet, frem til for noen år siden, men man må likevel følge forelesninger, gruppearbeid og annet som må fullføres ved oppmøte, så bestå en juridisk embetseksamen, ha praksis, og så til slutt bli advokat osv, man kan ikke gå rett opp til "bar exam", selv om man kan loven på rams.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
On 4/23/2023 at 12:38 AM, Dubious said:

han må bare ta eksamen i sitt eget navn. 

 I serien så framgår det at han (Mike Ross) ikke kan ta eksamen i sitt eget navn fordi han blei tatt i å ta den for noen andre. Så han praktiserer juss uten denne, og det er ikke lov.

Det at han ikke har gått på Harward er (ihvertfall tidlig i serien) et problem siden firmaet han blir ansatt i KUN ansetter personer med utdannelse derfra.

Lenke til kommentar

Ferdig med hele The Last Kingdom sagaen på Netflix, det startet ypperlig de tre første sesongene, falt littegrann av i 4 og 5. Avsluttende film ble dessverre holdt ikke samme standard men fortsatt severdig. Gir hele sulamitten en sterk 8\10, vil hevde det er på nivå høyde med Vikings, gjør noen ting bedre og noen ting litt svakere.

Dernest gikk jeg rett på Beef, som var en positiv overraskelse ut av intet. Selvom begivenhetene stort sett foregår mellom amerikanere av asiatisk opphav er dette noe for alle og enhver, veldig menneskelig for å si det sånn. nok en sterk 8\10.

Nå har endelig fått somlet meg til å sjekke ut Barry, som jeg registrerer er nevnt flere ganger i denne tråden. Sesong 1 ble unnagjort kjapt, jeg liker 'viben' så langt. Blir nok å se resten ja.

Lenke til kommentar
On 4/2/2023 at 3:53 PM, Reg2000 said:

Det kommer flere slike avsporinger som er minst like dårlige.

 

Ja det er ikke engasjerende. Det blir bare at de surrer rundt og oppfører seg som bortskjemte småunger avbrutt av konseptuelle b-filmaktige avsporinger som liksom skal illustrere albumene. Det er noen lysglimt men lite igjen av det som gjorde de to første sesongene interessante. Da handlet det mer om musikken og hvordan de sto på for å slå igjennom.

Jeg synes det holdt et jevnt nivå hele veien, å lage en serie med ni hovedpersoner er vanskelig nok i seg selv, men å i tilegg lykkes med å formidle så mye intimitet og innsikt i deres spesifikke perspektiv og utfordringer er imponerende.

Det er selvsagt lettere å skape interesse for rags-to-riches narrativet, hvor de lykkes å lage noe som Wu-Tang ut av ingenting, at noe av momentumet forsvinner etter de er suksessfulle artister er vel ikke så rart, kult at de brukte tiden som tidligere ble brukt til å formidle hvordan de overkom sine inviduelle utfordringer til å fortelle mer om deres konsepter og personligheter.
Kudos til dem for å ikke velge bort fremstillingen av dem selv som bortskjemte diva-er.

Jeg synes konsept-episodene fungerte slik de skulle, men kunne nok tenkt meg å få se mer av produksjonen av Wu Tang Forever, samtidig som det er sannsynlig at det kanskje ikke var noe utpreget interessant over den, kanskje er det en grei destillering at medlemmene var skeptiske til orkester instrumenteringen for deretter å innse at de tok feil, jeg synes det virker som samtlige av medlemmene (sans. Raekwon & U-God?) har vært temmelig åpne med å formidle sine fortellinger til serien, og kan godt tenke meg at det som forbigås litt raskere kanskje ikke inneholdt så mange gode anekdoter eller synspunkter.

Endret av Atib Azzad
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...