Gå til innhold

Serieprat - Generell diskusjon om/rundt serier. Bruk spoilertags


Anbefalte innlegg

Comma Chameleon skrev (1 time siden):

Der er jeg helt motsatt. Det med hun overnaturlige jenta gjorde at ting ble litt for teit, selv om det var morro, for ellers er det forholdsvis normalt mye av det som skjer.


Okey, smaken er forskjellig.
Jeg ser på det som en mørk komedie, hvor fint lite av det som skjer er "normalt" eller "realistisk", men heller grovt overdrevet, helt til det blir morsomt.
Forsøkene på episk drama og kjærlighetshistorier når aldri helt opp, og er mest "fyll".

Jeg mener, en skranglete fyr som tjenestegjorde i militæret dreper alt og alle, banker opp taekwondo-mestere og hele den tsjetsjenske mafiaen, null problem, og overlever det mest utrolige, som at hele avhørsrommet blir drept .. utenom Barry da. Veldig realistisk?

Legg til en merkelig homofil gangster ... vel, egentlig to merkelige homofile gangstere, fyren som tar i mot oppdrag, nå kjent som "The Raven", som er en tulling, og kanskje minst troverdig av alle, Cousineau, som er så taperaktig, og roter seg bort gang på gang, på spektakulært vis, og like lite troverdig hver gang. 

Min oppfatning er at Cousineau ville vært helt forferdelig kjedelig, hadde det ikke vært for at the "The Fonz" passer perfekt til rollen, og er en fantastisk skuespiller.

Den mest ekte er vel "Sally", som også er den kjedeligste og tåpeligste i serien, men noe må man jo fylle det med for å få en historie, slik at det blir noe avbrekk fra leiemorderen som dreper alt og alle, da det også blir kjedelig i lengden uten at man sper på med noen mer "ekte" personer. Så er det en gang slik at slike serier gjerne er skrevet på en måte hvor vanlige folk skal være forferdelig, og hvor man skal få sympati for leiemordere, seriemordere, narkolangere ... sett inn det som passer. Da må man ha noen litt mer normale mennesker med også.

At andre ser på det mer som psykologisk triller eller kjærlighetsdrama, har jeg ingen problemer med, men for meg er det de delene av serien som er verst, og de siste episodene har derfor for egen del vært heller dårlig TV, i forhold til de episodene med litt mer action.

Det var så vidt jeg klarte å komme meg gjennom den halvtimen som er "ørkenepisoden", det hadde vært bedre underholdning å se Jan Tomas danse tango i en halvtime.
  

Comma Chameleon skrev (1 time siden):

Barry har alltid vært drama, selv om det har vært veldig mye humor stort sett hele veien.


Vel, komedie. Ikke drama.
Dog komedie med en hel del drama er nok mer korrekt.

Serien har vært nominert og vunnet flere Emmy i kategorien "komedie", Hader vant blant annet "Outstanding Lead Actor In A Comedy Series" i 2018 og 2019, og i 2018 vant Winkler (The Fonz) "Outstanding Supporting Actor In A Comedy Series" osv.

barry.jpg.fa3d5c9b5c4b57bf5baff84012970283.jpg

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
0laf skrev (19 minutter siden):

Veldig realistisk?

Ekstremt usannsynlig, men realistisk. Det med hun jenta er jo fysisk umulig. Fjern delen rundt henne så følger alt fysiske lover såvidt jeg husker.

0laf skrev (22 minutter siden):

Den mest ekte er vel "Sally", som også er den kjedeligste og tåpeligste i serien, men noe må man jo fylle det med for å få en historie, slik at det blir noe avbrekk fra leiemorderen som dreper alt og alle, da det også blir kjedelig i lengden uten at man sper på med noen mer "ekte" personer. Så er det en gang slik at slike serier gjerne er skrevet på en måte hvor vanlige folk skal være forferdelig, og hvor man skal få sympati for leiemordere, seriemordere, narkolangere ... sett inn det som passer. Da må man ha noen litt mer normale mennesker med også.

Sally virker nok mest normal ja, men hun er jo åpenbart en parodi på typiske skuespillere i LA og gjør mye teit hun også. Litt mer grounded enn en leiemorder så klart, men også litt "out there" i en måte som er normal i LA. Sally kan være irriterende ja, men en viktig karakter i serien og skuespilleren gjør en fantastisk jobb.

0laf skrev (25 minutter siden):

At andre ser på det mer som psykologisk triller eller kjærlighetsdrama, har jeg ingen problemer med, men for meg er det de delene av serien som er verst, og de siste episodene har derfor for egen del vært heller dårlig TV, i forhold til de episodene med litt mer action.
Det var så vidt jeg klarte å komme meg gjennom den halvtimen som er "ørkenepisoden".

Det har jo ikke alltid verdt slik, men det har blitt mer av det i de to siste sesongene. Noen mørke øyeblikk som med kompisen "Chris" i S01E07 har det dog verdt. Den satt skikkelig synes jeg. Jeg setter pris på at serien utvikler seg og går mot et mål. 

Ørken-episoden er jo også full av humor. Som at de sitter og har hjemmeskole med Youtube f.eks. Utrolig morsomt. En morsom dialog fra den episoden:

Spoiler

Når Sally spør "What else did you guys learn about" og Barry svarer med "Do you mean what else did I teach him?". Morsomt. Det er mørk humor som viser hvor absurd det er men også mørkt siden det er garantert noen som gjør det i det virkelige liv i USA.

 

0laf skrev (20 minutter siden):

Vel, komedie. Ikke drama.
Serien har vært nominert og vunnet flere Emmy i kategorien "komedie", Hader vant blant annet "Outstanding Lead Actor In A Comedy Series" i 2019.

Ja jeg er helt enig i at det er først og fremst en komedie når man skal kategorisere det slik, men det har alltid vært mer drama enn komedie i form av hva som får mest plass av innholdet. Og humoren skjer mer naturlig kontra "her er en vits. En motsetning er f.eks. Modern Family som er er vits på vits på vits uten pause.

Denne serien kunne absolutt vært noe sånn som "Brooklyn Nine Nine" om de bare hadde kjørt på med action og humor og totalt droppet alt dramaet, men det hadde vært en mye fattigere opplevelse synes jeg. 

Vi er nok bare uenig, men det gjør ingenting fordi det er jeg som er heldig og får det jeg ønsker meg av serien 😛 

Spent på hva Hader får til når han skal lage den horror-greia si. Han viser absolutt at han kan få til det. Samme med Jordan Peele, som selv sa "The difference between comedy and horror is the music".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Succession avsluttet sterkt.

Spoiler

Nest siste og siste episode fikk virkelig frem skuespiller prestasjonene.

Talen i kirken av broren til Logan var i sitt ess.
Tom og Greg sitter igjen som vinnerne… Tom fortjente det. Eneste faglig dyktige av gjengen. Roman har en pervers personlighet og stygg i kjeften, ellers udugelig. Kendall, er ikke en leder. Første og siste sesong ender med at han taper, begår sikkert selvmord. Shiv har fått stillinger pga pappa, er selvopptatt og ofrer alt og alle for egen vinning. Tragisk at hun velger å forbli i et kjærlighetsløst ekteskap med Tom, bare for en posisjon nær toppen. 

 

Endret av Megaoctane
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (1 time siden):

Kan noen gi meg en liten intro til Barry? Virker ikke særlig spennende når en leser hva den handler om, men ser den får mye god kritikk. 

Mørk komedie er vel den korteste versjonen. Mye satire av Hollywood og USA. Premisset for serien er at Bill Hader spiller en leiemorder som vil bli skuespiller. Det er mye humor, men en god dose drama, romanse og action. Synes serien balanserer de greit. Generell høy kvalitet på det meste synes jeg.

Relativt korte episoder så det går kjapt å komme igang. Jeg ville nok gitt det 4-5 episoder. Hvis du fortsatt er usikker etter det så er det kanskje ikke for deg.

Veldig ulikt Succession, så ingen fare der, men de to er noe av det beste hbo har laget på en stund synes jeg.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Sett et par episoder av white house plumbers. Akkurat like tullete all jeg håpet det skulle være. Sinnsyk historie på ordentlig også. Justin Theroux er fantastisk i alt han gjør og Woody passer godt til rollen. Veldig morsomt.

 

Og så vet jeg ikke om det telles i serietråden, men ny sesong av The Ultimate Fighter er startet. Første gang på  mange år jeg er gira på den. Startet bra i alle fall!

Lenke til kommentar

Eg takler ikke humoren i Barry, så jævlig teit, kjedelig og skamtørr. Akkurat den type humor eg ikke liker. Prøvde til og med å se nesten hele sesong 1. Kjipt å ha sær humor, for de fleste elsker jo sånt som kommer frem der

Succession datt eg vel av ett sted i sesong 2, en serie som er lett å glemme. 

Lenke til kommentar
itgrevelin skrev (13 minutter siden):

Kjipt å ha sær humor, for de fleste elsker jo sånt som kommer frem der


Hva med å prøve Jury Duty? Det er nok ikke for alle, men det er kanskje noe for deg?

Det er altså bare tull, men en av jurymedlemmene er ikke klar over at hele saken er oppspinn, og at de andre jurymedlemmene er skuespillere.
 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
itgrevelin skrev (På 31.5.2023 den 17.27):

Eg takler ikke humoren i Barry, så jævlig teit, kjedelig og skamtørr. Akkurat den type humor eg ikke liker.

Nå er humor veldig subjektivt, men den er definitivt ikke skamtørr hele veien. (spoiler fra nest siste episode)

Spoiler

Den scenen med de to damene når de diskuterer hvordan de kan forbedre seg for å ikke skremme de når de skal drepe og kutte hodet av folk er på grensen til fantastisk. Man kan gjerne ikke like humoren, men det er ikke tørr humor.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...