Gå til innhold

Serieprat - Generell diskusjon om/rundt serier. Bruk spoilertags


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
15 hours ago, Reg2000 said:

Jeg har vel alltid oppfattet at det er hele poenget med serien.

Ja, enig.
Jeg var nok langt på vei en analfabet på mediet da jeg så serien første gang, (jeg gjorde samme bommert med sopranos) jeg var en av disse som  risikerer å misforstå Scarface eller Wall Street slik at hovedpersonene leses som helter, eller forbilder.

Det var noe uvant med å ha en karakter hvis person til slutt viste seg å ikke egentlig inneholde noe formildende, hvis reise ikke innebar noen form for frelse eller sympatisk forløsning (kanskje med untak av å være offer for USA's arbeider- og helse-rettigheter), sikkert fordi jeg var for vant til at hovedpersonen i en film eller serie måtte ha noen sympatiske trekk og rettferdiggjorte handlinger, da hovedpersonen tross alt var seerens vei inn i universet, tv-titterens øyne, og således kunne ikke vår avatar være fullstendig usympatisk, siden man delte perspektiv, og misforståelsen oppstod vel i en følelse at man også måtte dele moral (noe man selvsagt ikke trenger).

Det er kanskje overflødig å påpeke, men jeg synes serien var mye bedre ved gjensyn, selv om det var ubehagelig å se Walts sanne jeg gjennom hele serien, frustrerende å se han lyve, manipulere, og mishandle alle i sin vei, samtidig som han var så uvillig til å betrakte seg selv og sine handlinger i et ærlig lys.

Lenke til kommentar
39 minutes ago, Theo343 said:

Det er jeg enig i. Den av Senna var golden. Har ikke sett de andre, men godt tips.

De likner mye på hverandre da alle handler om unge genier på hvert sitt område, og er bygd opp på samme måte der historien blir fortalt gjennom gamle filmklipp og intervjuer uten en egen fortellerstemme. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dead Boy Detectives er foreløpig ganske bra! En tie-in til Sandman universet av Neil Gaiman.

Herlig intro!

kombinasjonen av orgel og det "old school Sci-fi/UFO lyd" instrumentet er artig! Hva heter det instrumentet igjen?

 

Endret av Enceladus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har lenge klaget for meg selv over at norske streamingtjenester har hengt igjen på 720p alt for lenge. I det siste har jeg merket NRK har uppet gamet innimellom. Men i dag så jeg sesong 2 av Cowboyen og Kongen. Jeg kunne banne på at det var 4K, eller i det minste høyere kvalitet 1080p på noe vis? Det var spesielt tydelig i flere naturscener. Noen som vet? Har de endelig kommet i 2020? :)

Lenke til kommentar

Hvilken enhet så du det på? Jeg kikke litt her på Chrome og da virket det ikke særlig skarpt, men de fleste streaming-tjenester har elendig kvalitet i nettleseren så jeg tror ikke det er noe bevis verken for eller mot. Garantert bedre på Apple TV-en min. Nå skal det jo sies at nedskalert til 1080p fra et høykvalitets digitalt filmkamera vil lage ganske bra bilde og at bitrate har ofte mer å si enn oppløsning, men bedre bilde er jo bare flott uansett hvordan de oppnår det.

4K burde jo være en selvfølge å tilby da så håper det er det du ser. Umulig å ta en streaming-tjeneste som ikke leverer 4K seriøst, og det har det vel egentlig vært i flere år som du sier.

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (23 minutter siden):

Hvilken enhet så du det på?

Nvidia Shield. Jeg trenger ikke 4K på alt nødvendigvis, men 720p har vært standard inntil ganske nylig. Hvertfall på NRK. Det er alt for dårlig. Så jeg ble positivt overrasket. Har ikke sett noe annet «rent» norsk på stream i 4K.

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Nimrad said:

Nvidia Shield. Jeg trenger ikke 4K på alt nødvendigvis, men 720p har vært standard inntil ganske nylig. Hvertfall på NRK. Det er alt for dårlig. Så jeg ble positivt overrasket. Har ikke sett noe annet «rent» norsk på stream i 4K.

Shield har AI powered upscaling så det kan jo være at du syns kvaliteten er så bra? Har fungert meget bra på det lille jeg har sett på NRK (eksklusivt ufrivillig Fantorangen og annet barnetv).

Lenke til kommentar
b-real skrev (10 timer siden):

Shield har AI powered upscaling så det kan jo være at du syns kvaliteten er så bra?

Nei, det tviler jeg på. Det er første NRK-serien jeg har reagert på. Det er merkbart bedre kvalitet på den enn andre.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Nimrad said:

Nei, det tviler jeg på. Det er første NRK-serien jeg har reagert på. Det er merkbart bedre kvalitet på den enn andre.

Ser forsatt ut som 720p som er tilgjengelig, hvis ikke de har gjort noe ved bruk av selve NRK-appen som serverer et annet filformat/codec?
Kanskje filmet i 4K/H og så nedskalert for å serverer streamingtjenester?

Screenshot from 2024-05-05 09-50-17.png

Screenshot from 2024-05-05 09-50-42.png

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
b-real skrev (29 minutter siden):

Ser forsatt ut som 720p som er tilgjengelig, hvis ikke de har gjort noe ved bruk av selve NRK-appen som serverer et annet filformat/codec?
Kanskje filmet i 4K/H og så nedskalert for å serverer streamingtjenester?

Nå har jeg svaret. Og for et merkelig svar. Jeg kom på at jeg jo kan sjekke info på en piratkopiert versjon. Jommen var det ikke 1440p og HDR. HDR virket ikke på Shield-en da den ikke støtter HLG visstnok. For et merkelig format.

Video.....: 2560x1440 H.265 HLG 25FPS @ ~11,8 mb/s

Lenke til kommentar

Star Wars Ahsoka er helt utrolig ræva. Herregud for et makkverk av et manus.

At dette prosjektet var drømmen til Feloni og det første prosjektet han fikk håndtere alene viser bare hvor oppskrytt han er og at den ekte kreative kraften bak alt som har vært Feloni, Kasdan og co.

Profesjonelle anmeldere ga serien 86%. Så jeg kan bare anta at de er korrupte eller sovnet i løpet av de første par episodene.

Lenke til kommentar

Ser ut til at Sony kanskje kjøper Paramount. De har budt 26 milliarder dollar i cash, visstnok.

Per i dag har vel ikke Sony noen egen strømmetjeneste, men lisensierer filmene og seriene sine til andre. Håper dette ikke bare er et forsøk på å komme seg inn i 'gamet', for det er i så fall lovlig sent, når andre strømmetjenester (med unntak av Netflix) sliter sånn med lønnsomheten.

Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (1 time siden):

for det er i så fall lovlig sent, når andre strømmetjenester (med unntak av Netflix) sliter sånn med lønnsomheten.

Jeg minnes de gode, gamle dager da HBO hadde kun egenprodusert og Netflix hadde "alt annet". Nå har det nesten gått inflasjon i strømmetjenester hvor alle skal drifte sin egen tjeneste. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...