Gå til innhold

Hamas har erklært krig mot Israel


Anbefalte innlegg

Hamas har som mål å styrte Israel og skape en Islamistisk Stat med Sharia. Skriver svenske terror eksperter på svenske nyheter.

Fælt at det skal være så mye krig i verden.

Jeg sendte en melding til en HiFi intressert på Youtube i Israel. Håper de har det bra.

Nå ser jeg ikke noen fredelig utsikt for arabere eller jøder. Jeg skjønner ikke og ser ikke noen utvei nå.

Det er helt uakseptabelt å støtte Hamas i denne konflikten som er en invasjon med sivile som mål, som dessuten er støttet og planlagt av Iran. Vår støtte må gå til de sivile på begge sider.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Markiii skrev (5 minutter siden):

Hva er det du snakker om? Påstår du at disse festivaldeltakerne ønsket noen drept eller fordrevet? Du er klar over hva slags arrangement det var, ikke sant?

Det er litt ironisk. Å arrangere et rave med hippiekultur og mengder psykedeliske substanser et steinkast unna Gaza.

Ønsker man fred og kjærlighet på Gaza kan jeg tenke meg utallige andre måter å utrykke dette på.

Endret av Psykake
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (3 minutter siden):

Joe Biden har beordret verdens største hangarskip USS Gerald R. Ford å hjelpe Israel

b0weoiQ.jpg

mot "overmakten" ??

VwALM9T.png

som vanlig blir det en kamp mellom likemenn [/sarkasme]

Hva er det her for noe tull?!? Hvis jeg og mine 100 venner ser noen bli skambanka av en annen person, så venter vi vel ikke til voldsutøverne er 100 stykker før vi griper inn heller?

Nå snakker vi også kun om denne enkelte hendelsen, ikke hva som tidligere har skjedd i omrpdet mellom partene!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva er planen til USA mtp de sender det største hangarskipet i verden mot Israel nå? Skal de gå inn og angripe Gaza med flyene deres, og hvor mange soldater er det snakk om som er ombord på hangaren tro? Ser ikke for meg at Hamas kommer til å vike en tomme selv med USAs tilstedeværelse. Er jo snakk om at Israel kommer til å gå inn med bakkestyrker snart, kommer amerikanske soldater til å bidra her også?

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (31 minutter siden):

Litt off-topic, men har du ikke fulgt helt med? Det finnes bokstavelig talt politiske partier med profilerte politikere som åpent har støttet ABB i Norge. Det ene partiet ble valgt inn i flere kommunestyrer. 


Norgesdemokrater da vil jeg formode? Ikke Frp håper jeg.

Lenke til kommentar
Iterion skrev (2 minutter siden):

Hva er planen til USA mtp de sender det største hangarskipet i verden mot Israel nå? Skal de gå inn og angripe Gaza med flyene deres, og hvor mange soldater er det snakk om som er ombord på hangaren tro? Ser ikke for meg at Hamas kommer til å vike en tomme selv med USAs tilstedeværelse. Er jo snakk om at Israel kommer til å gå inn med bakkestyrker snart, kommer amerikanske soldater til å bidra her også?

Israel har verdens beste flygerpiloter, dem treng IKKE hjelp fra USA.
Er nok kanskje for og være der til hjelp /støtte hvis Israel mangler noe tenker jeg som en ressursterk venn, ikke noe mer foreløpig.
Israel har alltid klart seg selv dem siste 20 åra.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Når ungdommer blir jaktet på og massakrert på festival, når uskyldige meies ned på åpen gate, og når mishandlede kropper slepes inn i lastebiler og gjennom gater som trofeer, er det minste alle kan gjøre å vise solidaritet uten forbehold, uten noe *men*. Det er testen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Iterion skrev (11 minutter siden):

Hva er planen til USA mtp de sender det største hangarskipet i verden mot Israel nå? Skal de gå inn og angripe Gaza med flyene deres, og hvor mange soldater er det snakk om som er ombord på hangaren tro? Ser ikke for meg at Hamas kommer til å vike en tomme selv med USAs tilstedeværelse. Er jo snakk om at Israel kommer til å gå inn med bakkestyrker snart, kommer amerikanske soldater til å bidra her også?

Det er nok for avskrekking både for Hamas og deres allierte i landene rundt, og som en ekstra sikkerhet for Israel. De vil ikke trenge hjelp til luftstøtte, men dersom "shit hits the fan" vil man altså ha denne ekstra tryggheten. At amerikanske fly vil bidra er lite trolig, og at USA skal bidra med bakkestyrker er per nå helt usannsynlig.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Camlon skrev (26 minutter siden):

Jeg forstår ikke hva du prøver å si. Kan du utdype? Israel kommer ikke til å godta våpenhvile selv om Hamas frigir gislene.

Jeg vil sette litt fokus på disse gisslene. Det at det holdes gissler er med på å fyre opp under situasjonen. Frigivelse av gissler er selvfølgelig viktig for gisslene, men også at ikke situasjonen og krigen blir verre enn den trenger å bli.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Iterion skrev (15 minutter siden):

Hva er planen til USA mtp de sender det største hangarskipet i verden mot Israel nå? Skal de gå inn og angripe Gaza med flyene deres, og hvor mange soldater er det snakk om som er ombord på hangaren tro? Ser ikke for meg at Hamas kommer til å vike en tomme selv med USAs tilstedeværelse. Er jo snakk om at Israel kommer til å gå inn med bakkestyrker snart, kommer amerikanske soldater til å bidra her også?

Det er vel for å avskrekke, og prøve å forhindre at dette skal eskalere og involvere flere land. Det vil være krise for USA, å måtte bruke penger på en stor krig i midtøsten, samtidig som de bruker enormt med penger på krigen i Ukraina. Enkelte spekulerer vel i at dette er motivet til Iran (dersom de har bistått HAMAS) , å hjelpe Russland ved å skape en situasjon som USA må bistå i, også i midtøsten. 

2 store kriger nå, med en vaklende verdens-økonomi høres dessverre ut som en gedigen kruttønne. 
For å gjøre konspirasjonsteorien min komplett, kan man jo se for seg et scenario der Kina (den tredje allierte) utnytter situasjonen og går til angrep på Taiwan

 

Endret av Baranladion
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Aiven skrev (8 timer siden):

Ordet er jeg nøytral til. Jeg liker dog ikke feil bruk av ord, som her. Når noe er en direkte konsekvens av noe annet, så er ikke whataboutisme et magisk ord som tryller vekk årsaker til en hendelse.

Det er en falsk ekvivalens, det er det det er.

 

Aiven skrev (8 timer siden):

Det er et veldig kort og greit svar på dette: Israel har ansvaret. Den tragiske massakren kommer som en direkte konsekvens av landets politikk gjennom tiår. Enda mer tragisk er det at de ikke kommer til å lære av dette, men bare plaffe ned ti ganger så mange palestinere i stedet, slik som de pleier.

Dette er terrorisme, en ting er konflikten som har pågått alle disse årene, noe annet er skyting av festivaldeltagere og andre sivile.
Så det du sier at de kan takke seg selv, det er staten Israel sin skyld at sivile blir massakrert og bortført.
Dette er så drøyt at jeg vet ikke hva jeg skal si.

Aiven skrev (8 timer siden):

Denne taktikken er nokså standard for okkupasjonsmakter. Eksempelvis gjorde tyskerne det samme i Norge under krigen, som var en direkte årsak til at hjemmefronten kuttet ned aktiviteten drastisk. Hadde tyskerne tatt alle nordmenn i landet, dyttet dem inn i høyblokker i Oslo  og latt tyskere overta alle norske gårder og hus i resten av landet, tror jeg nok at det hadde blitt langt mer terroraksjoner her også.

Klassisk respons og dra inn norsk okkupasjonshistorie for å "legitimere" motstandskampen til palestinerne. Nå var det ikke det som skjedde, når dro "Gutta på skauen" til Tyskland og drepte sivile?
 

Aiven skrev (9 timer siden):

De ignorerer det meste som skjer. Det er bare å se på terrorstatistikken mot palestinere de siste åra, så ser man jo at det meste ikke dekkes. Den eneste grunnen til at man kan få inntrykk av noe annet er vel at det skjer så ekstremt mye – og noe faktisk dekkes.

Det er trefninger omtrent daglig, så det er ikke så rart at ikke alt rapporteres om daglig, det kan man si om ganske mye som foregår i verden, det meste blir ikke dekket, det er ikke nok tid og plass. At du mener det skulle ligge noe annet bak det får du ta på din egen kappe.
 

Aiven skrev (9 timer siden):

Det er godt mulig at det er litt fånyttes å diskutere årsaker såpass ferskt opptil hendelsen.

Jeg synes det er svært usympatisk å snakke om årsaker, som om de "had it coming".
Det fremstår som et forsvar av terrorisme.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Delvis skrev (55 minutter siden):

Hvis Jødene fikk det landet en gang i tiden ( altså det med Moses og de greiene i Bibelen), når havnet de utav det landet senere og hvorfor?  Det kan jeg ikke huske å hørt noe om. Og så fikk de det tilbake senere i 1948 altså. Var det sånn at masse Palestinere måtte jages vekk fra akkurat der jødene skulle være da? Eller ble det lagt opp til at de kunne være der sammen?

Dette har ikke noe med religion å gjøre. Det handler om jødenes historiske, etniske og kulturelle tilknytning til området. Det har vært tydelig lenge at jødene trengte en egen stat så de kunne beskytte seg selv. Andre verdenskrig bare bekreftet dette. Palestina var relativt ubebodd da jødene først begynte å migrere dit. De jødiske migrantene gjorde jorden fruktbar og økte levestandarden, noe som så tiltrakk seg arabere til disse områdene. Dette førte etter hvert til konflikter, og ble vel for alvor igangsatt av araberne i 1920.

Araberne i området er forresten også i utgangspunktet migranter, fra den arabiske halvøy.

Jødene ønsket sin egen stat for å kunne ivareta sin egen sikkerhet, så Israel ble grunnlagt. Det første som skjedde var at arabere angrep Israel både innenfra og utenfra, noe som medførte at arabere enten rømte eller ble kastet ut av Israel, og jøder ble utsatt for etnisk rensing i blant annet Jordan (den egentlige palestinske staten, som kanskje egentlig burde hatt navnet "Palestina").

Mange arabere dro frivillig fra Israel med tanken om at snart ville jødene være utslettet og de kunne flytte hjem igjen. Slik gikk det ikke.

Uansett, da krigen var vunnet så var jødene naturligvis lite interessert i å la arabere som nettopp hadde prøvd å drepe dem slippe tilbake.

Så arabere ble nok både jaget, de flyktet, og de dro midlertidig (trodde de). Men alt koker ned til at de angrep jødene og Israel.

  

Inspector skrev (35 minutter siden):

Noen som fortsatt tror på «løsningen» som handler om å sveise igjen en trykk-koker ?

Hva var løsningen da, når palestinernes mål hele tiden har vært å utslette Israel?

 

  

Mr.M skrev (22 minutter siden):

Joe Biden har beordret verdens største hangarskip USS Gerald R. Ford å hjelpe Israel

b0weoiQ.jpg

mot "overmakten" ??

VwALM9T.png

som vanlig blir det en kamp mellom likemenn [/sarkasme]

Når man skal fordrive den dypeste ondskap, så må man sørge for at man er så militært overlegen som mulig.

Og husk at det ikke bare er snakk om Hamas her, men også Iran og Russland.

Demokratiet kan kun overleve med overveldende maktovertak.

Forresten så er det interessant hvordan Russland snakker om ukrainske nazister, men hvis man ser på hvem som støtter Russland så er de ofte de som er motstandere av den jødiske staten.

 

  

kilik skrev (Akkurat nå):

Pågår fortsatt kamper 8 steder utenfor Gaza, på israelsk jord. Det spørs om Israel klarer å stå i mot dette alene.

Det er ingen grunn til å tro at de ikke klarer det. De slår jo angriperne tilbake over alt de møter på dem, men problemet er vel at terroristene opererer i mindre grupper som dukker opp "uventet" rundt omkring. Så det kan ta litt tid å få fjernet alle sammen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Rexxus skrev (11 minutter siden):

Israel har verdens beste flygerpiloter, dem treng IKKE hjelp fra USA.
Er nok kanskje for og være der til hjelp /støtte hvis Israel mangler noe tenker jeg som en ressursterk venn, ikke noe mer foreløpig.
Israel har alltid klart seg selv dem siste 20 åra.

 

Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Det er nok for avskrekking både for Hamas og deres allierte i landene rundt, og som en ekstra sikkerhet for Israel. De vil ikke trenge hjelp til luftstøtte, men dersom "shit hits the fan" vil man altså ha denne ekstra tryggheten. At amerikanske fly vil bidra er lite trolig, og at USA skal bidra med bakkestyrker er per nå helt usannsynlig.

Ok, det gir mening. Det israelske forsvaret er visstnok # 18 i verden og har nok fått massevis av utstyr oppgjennom åra av USA som nevnt over. Men har egentlig landet Palestina erklært krig også, eller er det kun snakk om Hamas gruppen? Isåfall så kan de jo umulig vinne en krig mot hele Israel? Selv med hjelp fra Iran eller andre allierte, når USA så aktivt er klar til å bidra på Israelsk side. 

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Svein M said:

Jeg vil sette litt fokus på disse gisslene. Det at det holdes gissler er med på å fyre opp under situasjonen. Frigivelse av gissler er selvfølgelig viktig for gisslene, men også at ikke situasjonen og krigen blir verre enn den trenger å bli.

Gislene vil utgjøre null forskjell. Hamas kommer ikke til å sende dem tilbake og Israel sender inn bakkestyrker uansett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iterion skrev (8 minutter siden):

 

Ok, det gir mening. Det israelske forsvaret er visstnok # 18 i verden og har nok fått massevis av utstyr oppgjennom åra av USA som nevnt over. Men har egentlig landet Palestina erklært krig også, eller er det kun snakk om Hamas gruppen? Isåfall så kan de jo umulig vinne en krig mot hele Israel? Selv med hjelp fra Iran eller andre allierte, når USA så aktivt er klar til å bidra på Israelsk side. 

På sikt er det Umulig utrydde Hamas, da må man drepe alle ca 20.000 medlemmene i den organisasjonen, dete r Umulig.
Men få dempet dem er mye mulig, fjerne top 100 av ledere innerste sirkel så er dem  tilbake noen tiår.

Problemet er at mange normale folk palestinere støtter Hamas, der ligger mye av problemet tankegangen dems også.
Dette er og forblir ett problem så lenge man ikke flytter palestinerne til vestbredden.
Håper det skjer i fremtiden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...