Gå til innhold

Hamas har erklært krig mot Israel


Anbefalte innlegg

Markiii skrev (58 minutter siden):

når palestinernes HAMAS mål hele tiden har vært å utslette Israel?

Er enig i en del av det du skriver, men måtte bare rette på den der.

Og ja, jeg vet at betydelige deler av befolkningen i Palestina støtter Hamas, men når de er hermetisk lukka inn sammen med de under bedritne forhold sier det desverre seg sjøl at man er dømt til å sannsynligvis bli red-pilled av Hamas før eller siden.

Den Israelske regjering skapte dette monsteret, og nå betaler de sivile prisen. Og bare så det er sagt, regjeringen til Netanyahu har også fått et større preg av red-pilling med tiden. Og denne situasjonen vil bare eskalere det i samme grad som 9/11 kortsluttet mange hjerner i USA og vesten generellt...

Endret av AtterEnBruker
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/usmakelig-beskrivelse-av-voldsbruken-mot-sivile-israelere/o/5-95-1379120

Her hjemme blir terrorisme omtalt som frihetskamp. Mens israelere og jøder minnes på en grusom del av sin historie.

Mahmoud Farahmand er spaltist i Nettavisen og stortingsrepresentant for Høyre. Farahmand er født i Iran og kom til Norge i 1987. Han er utdannet fra Høyskolen i Telemark 2003 og fra Krigsskolen 2009. Han arbeidet i Forsvaret fra 2003 til 2012 og har blant annet arbeidet i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap og i Jernbaneverket (nå Bane Nor).

 

Nok en gang har Hamas gått til angrep på Israel. På sosiale medier finnes det nå utellelige bilder og videoer av Hamas pågående angrep på Israel.

Bildene er grafiske og levner liten tvil om at Hamas bevisst går etter sivile mål.

Her hjemme mener den norske Palestinakomiteen og et par forståsegpåere at Gaza endelig har brutt ut av buret, og omtaler regel rett terrorisme som frihetskamp. Mens israelere og jøder nå minnes på en heller grusom del av sin historie der jøder ble utsatt for vilkårlig vold.

Som mål å utslette Israel

Israel har helt siden dens opprettelse hatt som mål å beskytte sine borgere, noe som har blitt utfordret en rekke ganger. Landets nabolag er ikke de mest gjestmilde.

Iran på sin side har helt siden revolusjonen i 1979 hatt det som mål å utslette Israel.

Bakteppet for det iranske regimets intense hat mot Israel kan spores tilbake til det som er en av hovedelementene i dette regimets eksistensgrunnlag. Forakt for Vesten, vestlige verdier og alle som kan være en representant for Vesten i regionen. Men det handler også om at PLO støttet og trente grupper som var aktive under 1979-revolusjonen i Iran.

En sentralt del av Irans strategi har vært å opprette bevæpne og finansiere ikke-statlige militante grupper som blant annet libanesiske Hizbollah.

De siste årene har Teheran franchisetatt Hizbollah-modellen, opprettet sjiamilitser i flere andre land i regionen. Iran har også helt siden 1979 vært en betydelig støtte spiller for væpnede palestinske grupper som blant annet Hamas. Teheran har investert milliarder av dollar og utallige arbeidstimer for å bevæpne og trene disse militsene.

Teheran kobler den væpnede-strategien med en myk-makt-strategi der grupper som Hamas ofte yter sosiale tjenester, konkurrerer i valg og til og med setter opp regjeringer – noe som utvider deres maktbase og legitimitet hos befolkningen.

Uttrykker stor glede over Hamas angrep

Iran har hatt en finger med i spillet i samtlige større angrep mot Israel i de siste tiårene.

Allerede i april 2023 ble det avholdt en rekke møter mellom lederen for den iranske enheten som koordinere iranske militser i regionen og Irans proxyer i Israels naboland. Wall Street Journal skrev om utstrakt møtevirksomhet mellom Hamas, Hizbollah og Islamsk jihad og deres iranske herrer i nevnte periode. Allerede da starte nok Iran aktivitetene som ledet fram til den vilkårlige nedslaktingen av sivile israelere.

Så sent som i august 2023, etter Israels angrep på den militante palestinske gruppen Islamsk jihad, oppfordret den iranske Revolutsjonsgarden til frigjøring av Quds (Jerusalem) og fjerning av «Israels kreftsvulst» fra verdenskartet.

Det er nok også derfor Iran øverste leder Ali Khamenei uttrykker stor glede over Hamas angrep på Israel.

Myndighetene i Teheran har gjentatte ganger bedt de palestinske såkalte «motstandsgruppene» om å øke intensiteten i angrepene sine mot israelske mål.

Usmakelig og underlig

Dagens angrep finner sted mens forhandlinger pågår for å normalisere forholdet mellom Tel Aviv og Riyadh. Denne normaliseringen vil frigjøre begge lands kapasiteter til å sette større fokus mot Irans ambisjoner i regionen.

Den islamske republikken har brukt sterke ord for å fordømme reetableringen av relasjoner mellom Israel og landene i regionen. Hovedsakelig fordi Irans ledere er redde for at dette vil føre til Teherans isolasjon i regionen.

I denne konteksten fremstår det som usmakelig og underlig at norske NGO-er som mottar statsstøtte, spiller på lag med iranske ambisjoner og bruker Teheran-regimets sjargong når de beskriver den pågående voldsbruken mot sivile israelere.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Gouldfan said:

Ja det var terrorbombing på begge sider i WW2 men de hadde ikke smarte våpen heller da.

Og en Verdenskrig er også total, et Atomangrep idag vil være mye værre en en teppebombing. Uansett om det er strategisk I noen grad.

Tyskerne hadde langtrekkende artilleri, men vellykkede sabotasjeaksjoner, blant annet med fly, satte dette ut av spill før det kom ordentlig til anvendelse. I alle fall hvis man skal tro diverse dokumentarfilmer, hvis flere av disse er sendt på NRK.

Quote

The Germans planned to use the weapon to bombard London from two large bunkers in the Pas-de-Calais region of northern France, but they were rendered unusable by Allied bombing raids before completion. Two similar guns were used to bombard Luxembourg from December 1944 to February 1945.

 

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Scarvo said:

Er det kommet ut noe mer informasjon eller rykter om de mange sivile israelerne som skal ha blitt bortført? Er det sannsynlighet for at de vil kunne benyttes i eventuelle byttehandeler, eller er alt håp ute for disse?


Siste jeg har hørt er at en del er reddet, men ca. 100 fremdeles skal være tatt som gisler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (7 minutter siden):

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/mQ2rWq/reuters-hamas-krigere-kommer-seg-fortsatt-inn-i-israel

Israel setter inn 300,000 soldater

Mobiliseringen er den største av sitt slag i Israel. IDF meldte tidligere mandag at de satt inn 100.000 reservestyrker, men tallet er nå oppjustert til 300.000 ifølge Reuters.

Såpass ja, nå begynner det å spisse seg til her. Og hvor mange soldater har egentlig Palestina?

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Psykake said:

Men dette er en unødvendig diskusjon jeg forsøkte å unngå. Jeg ville bare påpeke at jo, Israel går etter sivile.


Jeg vil ikke karakterisere det slik. I min oppfatning er det forskjell på å gå dør til dør og plaffe ned småunger, og det å stanse veldedighet pga. en krigstilstand, hvor deler av den veldedigheten også benyttes til å angripe en selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (1 minutt siden):



Gaza grenset sist jeg sjekket også både til havet og til Egypt?

Egypt er et mye større land enn Israel, og et 'broderfolk' i følge dem selv. Hvorfor bidrar ikke de mer? Er de drittlei terrorredet på Gaza de også?

Dette blir igjen avsporing. Jeg snakker ikke om Egypt. 

Jeg sier at Israel også går etter sivile i måten de kontroller flyten av mat, medisin og elektrisitet.

Dette som svar på påstanden din om at det kun er Hamas som går etter sivile, noe jeg mener feil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Psykake said:

Dette blir igjen avsporing. Jeg snakker ikke om Egypt. 

Jeg sier at Israel også går etter sivile i måten de kontroller flyten av mat, medisin og elektrisitet.

Dette som svar på påstanden din om at det kun er Hamas som går etter sivile, noe jeg mener feil.



Jeg synes ikke det er avsporing, jeg synes det er svært relevant.

Og jeg forstår ikke hvordan du kan sammenligne nedplaffing av sivile med å stanse frivillig hjelp.

Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (1 minutt siden):


Jeg vil ikke karakterisere det slik. I min oppfatning er det forskjell på å gå dør til dør og plaffe ned småunger, og det å stanse veldedighet pga. en krigstilstand, hvor deler av den veldedigheten også benyttes til å angripe en selv.

Hvordan du velger å karakterisere dette er irrelevant når sluttproduktet er at begge parter påfører sivile lidelse, med overlegg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (3 minutter siden):



Jeg synes ikke det er avsporing, jeg synes det er svært relevant.

Og jeg forstår ikke hvordan du kan sammenligne nedplaffing av sivile med å stanse frivillig hjelp.

Jeg mente at hva Egypt gjør er ikke relevant for hva Israel gjør.

 

Jeg sammenligner ikke. Jeg sier at Israel vet at det påvirker sivile og da pr definisjon går etter sivile.

At de gjør det av logiske grunner er helt annen sak. Man bør være forsiktig med å forsvare handlingene til begge sidene med samme logikk som de selv bruker. Hvis man er objektiv vel å merke.

 

Endret av Psykake
  • Liker 2
Lenke til kommentar
28 minutes ago, Snikpellik said:

Han har rett i at Israel er fæle, men han kunne med fordel understreket mer hvor fæle også Hamas og de andre gruppene som terroriserer israelere (og palestinere) er.

Jeg har alltid vært forundret over hvordan mange her i Norge ikke klarer å se at begge partene er kreft. Hamas er så godt som på IS-nivå, og Israel er ikke stort bedre enn Sør-Afrika under apartheid nærmest inspirert av Putins Russland. Alle i min familie i Israel og nesten alle jeg kjenner der er langt mer kritisk til sitt eget lands politikk ovenfor palestinerne enn jeg ser blant mange nordmenn. Kanskje fordi vi er så distansert her at nyansene blir borte, og at mange derfor velger en side og ser på dette som helt svart/hvit

Joda, man kan kritisere Israel for mye (f.eks. nybyggerpolitikken). Men synes det var veldig utidig og direkte moralsk feil å ensidig kritisere Israel dagen etter den verste massakren på uskyldige mennesker siden 9/11.

Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (22 minutter siden):

Hamas er redusert til å planlegge og utføre nedslakting av hundrevis av sivile inkludert barn og kvinner. Det er ingen "ekvivalens" på israels side.

Jeg har vel heller ikke sagt at det er noen ekvivalens til Hamas på israelsk side..? De er derimot vidt forskjellige. Men felles for de begge er at de er jævlige, og både Hamas og Israel dreper og skader sivile og barn i hopetall.

Sitat

Det må gå an å fordømme Hamas på det sterkeste nå uten å komme med "but Israel". Kritikk av Israel vil komme og mye vil være berettighet. Men ikke i dag mens de kjemper for å stoppe massakrene og redde de som er fanget.

Det er jeg enig i. Ingenting av hva Israel har gjort kan forsvare denne bestialske terroren (og forsåvidt vice versa).

Sitat

Joda, man kan kritisere Israel for mye (f.eks. nybyggerpolitikken). Men synes det var veldig utidig og direkte moralsk feil å ensidig kritisere Israel dagen etter den verste massakren på uskyldige mennesker siden 9/11.

Enig, og akkurat det er også min kritikk av Moxnes. Som jeg var inne på i samme innlegg er frontene så steile, og mange er så unyanserte at de mister gangsynet. Selvsagt burde han først og fremst kritisert Hamas etter et slikt angrep som vi nå har sett.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Psykake said:

Israel kontrollerer trafikken inn og ut av Gaza (bortsett fra Hamas krigere på motorsykler)

Selvfølgelig kan de (og gjør) begrense hva som blir sendt inn i Gaza av medisin og mat.

Hamas har også en grense mot Egypt så de er like ansvarlige hvis Gaza ikke får importert medisin og mat.

Jeg har også ikke sett noen bevis på at Gaza har ikke fått importert mat og medisiner før krigen startet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Russland hevder de er "ekstremt bekymret" over at en av deres allierte har fått hjelp av en annen alliert til å gjøre omtrent det samme som russerne selv gjør i Ukraina hver dag.

Russland: Ekstremt bekymret etter angrepene i Israel
https://www.nrk.no/nyheter/den-israelsk-palestinske-konflikten-1.11060771

Sitat

Talsmann for Kreml, Dmitry Peskov, sa mandag at Moskva er svært bekymret over situasjonen i Israel og palestinske områder. Han sa at hendelsene der er en stor trussel mot hele regionen.

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...