Gå til innhold

Hamas har erklært krig mot Israel


Anbefalte innlegg

2 minutes ago, :utakt said:

Noen burde sperre Abbas og Netanyahu inne i et lite rom uten vinduer og dass, og si at de ikke fikk komme ut før de hadde blitt enige om en avtale. 

Og hva skulle så den avtalen være som er mulig å selge til befolkningen begge steder? Spesielt på Gaza der målet er utryddelse av Israel, hvordan lager du en avtale rundt det? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, :utakt said:

Det palestinerne (Hamas) gjør mot Israel er også under enhver kritikk. Det som skjedde nå er selvsagt helt uakseptabelt, Israel har all rett til å reagere. 

Det Hamas gjør er terror mot sivile. Det Israel gjør er å bygge bosetninger og bombe terrorister. Det er ikke sammenlignbart.

Eller er det noe annet du tenker på?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Følger CNN angående President Biden og USA hangarskipet.

Hangarskipet vil være der for å advare andre land og aktører mot å involvere seg i konflikten.

Et ganske relevant strategisk trekk.

Usa vil ikke involvere seg i striden annet enn å støtte Israel med våpen og annet det de måtte trenge.

Det er ordlyden fra USA.

Men det som er interessant er hva Iran og Egypt gjør... Deres retorikk.

Endret av Gouldfan
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Dette er noe av problemet.

Når vanlige folk karakteriserer slik terror som "en seier":
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/jl2ade/khaled-33-tror-israel-vil-invadere-vi-maa-betale-prisen

Sitat

"I en serie talemeldinger til VG, forsvarer han det brutale angrepet som er blitt utført av Hamas."
"– Byrden av okkupasjonen har bare økt og økt, så vi har eksplodert i sinne. Vi har klart å ydmyke okkupasjonsmakten slik de ydmyker oss.

– Men hvordan kan du støtte drap på sivile?

– Jeg støtter det ikke, men mange palestinere ser på dette som eneste mulighet fordi i våre øyne er også sivile israelere okkupanter av landet vårt. Og den israelske okkupasjonshæren dreper palestinske barn og sivile."

Gitt at han kaller det "en seier" støtter han det jo indirekte.

Dette illustrerer også at hamas har MYE støtte i befolkningen. Det gjør det vanskelig å skille Hamas fra Gaza-palestinere.
Den mentaliteten denne personen viser er noe av problemet. Man ønsker IKKE fred.
Man ønsker at den andre parten skal ydmykes.

Ja, Israel gjør også mye forkastelig, og jeg misliker Netanyahu sterkt, men det er fortsatt en viss forskjell i hvordan man håndterer dette. Israel prøver i hvert fall til en viss grad å unngå sivile tap, og har i hvert fall til en viss grad forsvart at palestinerne kan ha sitt eget område, dog ikke sitt eget land. (Men sannsynligvis ikke godt nok, og ikke alltid så helhjertet)

Endret av KalleKanin
La sitatet inn i en sitatblokk
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (Akkurat nå):



Mange de som hevder nyanser bruker imidlertid falsk ekvivalens mellom Israel og HAMAS.

Israel er en demokratisk rettsstat. Israel forsvarer seg. Israel går etter militære mål.
HAMAS er en terrororganisasjon. De angriper. Og de går etter sivile.

Å sette ekvivalens mellom disse to og sende støtte til HAMAS er én av grunnene til at denne konflikten fortsatt pågår.

Jeg synes det å blokkere for mat, elektrisitet og medisin, er å gå etter sivile. 

Uten å måtte gå i en stor diskusjon rundt blokkaden. Jeg referer kun til hvem som blir mest påvirket.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Just now, Gouldfan said:

Følger CNN angående President Biden og USA hangarskipet.

Hangarskipet er der for å advare andre land og aktører mot å involvere seg i konflikten.

Et ganske relevant trekk.



Da var det som jeg antok. Det er flere andre faksjoner og tom. land som kunne finne på å utnytte situasjonen fordi Israel er tatt på senga og sliter med å respondere raskt nok.

Israel er også en bitteliten nasjon, med atomvåpen, som de fint kunne finne på å bruke i en forsvarssituasjon om naboland gikk til angrep.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (1 minutt siden):

Dette er noe av problemet.

Når vanlige folk karakteriserer slik terror som "en seier":
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/jl2ade/khaled-33-tror-israel-vil-invadere-vi-maa-betale-prisen

"I en serie talemeldinger til VG, forsvarer han det brutale angrepet som er blitt utført av Hamas."
"– Byrden av okkupasjonen har bare økt og økt, så vi har eksplodert i sinne. Vi har klart å ydmyke okkupasjonsmakten slik de ydmyker oss.

– Men hvordan kan du støtte drap på sivile?

– Jeg støtter det ikke, men mange palestinere ser på dette som eneste mulighet fordi i våre øyne er også sivile israelere okkupanter av landet vårt. Og den israelske okkupasjonshæren dreper palestinske barn og sivile."

Gitt at han kaller det "en seier" støtter han det jo indirekte.

Dette illustrerer også at hamas har MYE støtte i befolkningen. Det gjør det vanskelig å skille Hamas fra Gaza-palestinere.
Den mentaliteten denne personen viser er noe av problemet. Man ønsker IKKE fred.
Man ønsker at den andre parten skal ydmykes.

Ja, Israel gjør også mye forkastelig, og jeg misliker Netanyahu sterkt, men det er fortsatt en viss forskjell i hvordan man håndterer dette. Israel prøver i hvert fall til en viss grad å unngå sivile tap, og har i hvert fall til en viss grad forsvart at palestinerne kan ha sitt eget område, dog ikke sitt eget land. (Men sannsynligvis ikke godt nok, og ikke alltid så helhjertet)

Man ønsket ikke å drepe sivile tyskere,  men bombet tyske byer sønder og sammen okke som. 

Bare for å illustrere logikken her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, Psykake said:

Jeg synes det å blokkere for mat, elektrisitet og medisin, er å gå etter sivile. 

Uten å måtte gå i en stor diskusjon rundt blokkaden. Jeg referer kun til hvem som blir mest påvirket.


Tja. Maten, elektrisiteten og medisinen, kommer for det første fra Israel, som humanitær hjelp.

Elektrisiteten ble brukt i det koordinerte angrepet på Israel.

Det er klart palestinerne har dårligere levekår. Men er det Israel sin skyld? Er det Israel som tvinger dem til å angripe Israel i stedet for å bygge landet sitt? Er det Israel som tvinger dem til å ha verdens høyeste fertilitetsrate?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (7 timer siden):

Han har rett i at Israel er fæle, men han kunne med fordel understreket mer hvor fæle også Hamas og de andre gruppene som terroriserer israelere (og palestinere) er.

Jeg har alltid vært forundret over hvordan mange her i Norge ikke klarer å se at begge partene er kreft. Hamas er så godt som på IS-nivå, og Israel er ikke stort bedre enn Sør-Afrika under apartheid nærmest inspirert av Putins Russland. Alle i min familie i Israel og nesten alle jeg kjenner der er langt mer kritisk til sitt eget lands politikk enn jeg ser blant mange nordmenn. Kanskje fordi vi er så distansert her at nyansene blir borte, og at mange derfor velger en side og ser på dette som helt svart/hvitt.

Hamas er redusert til å planlegge og utføre nedslakting av hundrevis av sivile inkludert barn og kvinner. Det er ingen "ekvivalens" på israels side. Det må gå an å fordømme Hamas på det sterkeste nå uten å komme med "but Israel". Kritikk av Israel vil komme og mye vil være berettighet. Men ikke i dag mens de kjemper for å stoppe massakrene og redde de som er fanget.

Lenken under viser hva Hamas står for. Tilsvarende video av NZ ekstremist som slaktet ned muslimer i Christchurch ble tatt ned umiddelbart. Men når fredens religion er synderen får dette være fritt tilgjengelig.

ADVARSEL: Meget sterke scener WARNING: Unspeakable atrocities.
 

*fjernet link*

 

Endret av aklla
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (Akkurat nå):


Tja. Maten, elektrisiteten og medisinen, kommer for det første fra Israel, som humanitær hjelp.

Elektrisiteten ble brukt i det koordinerte angrepet på Israel.

Det er klart palestinerne har dårligere levekår. Men er det Israel sin skyld? Er det Israel som tvinger dem til å angripe Israel i stedet for å bygge landet sitt? Er det Israel som tvinger dem til å ha verdens høyeste fertilitetsrate?

Som sagt. 

Poenget mitt var at Israel går etter sivile når de begrenser tilgang på mat, medisin og elektrisitet.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Psykake skrev (1 minutt siden):

Man ønsket ikke å drepe sivile tyskere,  men bombet tyske byer sønder og sammen okke som. 

Bare for å illustrere logikken her.

Ja det var terrorbombing på begge sider i WW2 men de hadde ikke smarte våpen heller da.

Og en Verdenskrig er også total, et Atomangrep idag vil være mye værre en en teppebombing. Uansett om det er strategisk I noen grad.

Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (Akkurat nå):


Tja... brannbombingen av tyske byer tilsier vel egentlig noe annet.

De allierte så seg nødt til å ta igjen med samme mynt til slutt.

De allierte ville selvsagt ikke drepe tusenvis av uskyldige tyskere, men det var et nødvendig onde.

Og før du legger ord i munnen min, jeg mener ikke at terroren i Israel var et nødvendig onde, men jeg kan forstå hva mannen som blir intervjuet mener.

Ref nødvendig onde.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, Psykake said:

Som sagt. 

Poenget mitt var at Israel går etter sivile når de begrenser tilgang på mat, medisin og elektrisitet.


Israel begrenser humanitær hjelp de selv velger å sende. De har ikke okkupert Gaza siden 2005, vel? Og har da heller ikke noe ansvar for dette. Det er noe de har gjort frivillig.

Kan de overhodet levere mat og medisiner i en krigstilstand?
Og strøm er som sagt brukt i en militær kapasitet av palestinerne, bla. til jamming og koordinering.

Lenke til kommentar

Norsk media nevner lite om at ikke bare israelere er berørt. De døde på festilvalen(e) utgjør en stor andel av de døde og det var ikke bare lokale folk.

Den tid det var 400 døde så utgjorde festivalfolket over halvparten av de drepte. Det viser hvor effektivt det er å angripe arrangement, som ofte er annonsert måneder i forveien.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Psykake skrev (4 minutter siden):

De allierte ville selvsagt ikke drepe tusenvis av uskyldige tyskere, men det var et nødvendig onde.

Og før du legger ord i munnen min, jeg mener ikke at terroren i Israel var et nødvendig onde, men jeg kan forstå hva mannen som blir intervjuet mener.

Ref nødvendig onde.

Det er forskjell på å bombe byer og fysisk gå inn med bakkestyrker å målrettet henrette sivile da.

WW2 var en total krig på vinn eller forsvinn.

En WW3 vil ikke være forskjellig fra dette tror jeg.

En mindre konflikt som Ukraina eller Israel så gjelder andre regler.

Det som skjer nå i angrepet på Israel er 100% Krigsforbrytelser. Uavhengig av politikken som Israel har ført tidligere.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (5 minutter siden):


Israel begrenser humanitær hjelp de selv velger å sende. De har ikke okkupert Gaza siden 2005, vel? Og har da heller ikke noe ansvar for dette. Det er noe de har gjort frivillig.

Kan de overhodet levere mat og medisiner i en krigstilstand?
Og strøm er som sagt brukt i en militær kapasitet av palestinerne, bla. til jamming og koordinering.

 

Israel kontrollerer trafikken inn og ut av Gaza (bortsett fra Hamas krigere på motorsykler)

Selvfølgelig kan de (og gjør) begrense hva som blir sendt inn i Gaza av medisin og mat.

 

Men dette er en unødvendig diskusjon jeg forsøkte å unngå. Jeg ville bare påpeke at jo, Israel går etter sivile.

 

Endret av Psykake
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (Akkurat nå):

Det er forskjell på å bombe byer og fysisk gå inn med bakkestyrker å målrettet henrette sivile da.

WW2 var en total krig på vinn eller forsvinn.

En WW3 vil ikke være forskjellig fra dette tror jeg.

En mindre konflikt som Ukraina eller Israel så gjelder andre regler.

Det som skjer nå i Israel er 100% Krigsforbrytelser. Uavhengig av politikken som Israel har ført tidligere.

Det er forskjell på en potet og gulrot også, uten at vi trenger å utbrodere dette til det kjedsommelige. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...