Gå til innhold

Hamas har erklært krig mot Israel


Anbefalte innlegg

Rexxus skrev (2 minutter siden):

Dette er og forblir ett problem så lenge man ikke flytter palestinerne til vestbredden.
Håper det skjer i fremtiden.

Vel, det vil være etnisk rensing og brudd både på folkeretten og folkemordkonvensjonen. Å "flytte" millioner av mennesker vekk fra sine hjem er kanskje også en umulig oppgave. Og løser det flere problemer enn det skaper? Høyst tvilsomt.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Markiii skrev (11 minutter siden):

Jødene ønsket sin egen stat for å kunne ivareta sin egen sikkerhet, så Israel ble grunnlagt. Det første som skjedde var at arabere angrep Israel både innenfra og utenfra, noe som medførte at arabere enten rømte eller ble kastet ut av Israel, og jøder ble utsatt for etnisk rensing i blant annet Jordan (den egentlige palestinske staten, som kanskje egentlig burde hatt navnet "Palestina").

det er ren historie-forfalskning.

sannheten er at staten Israel ble grunnlagt ved hjelp av jødisk terror, både mot arabere/kristne, FN og England, som hadde Palestina som protektorat. Etter å ha bedrevet terror og massakre både mot arabere og engelskmenn og FN-utsendinger, kastet aktørene inn håndkle og trakk seg ut. Det banet veien for å opprette en stat.

Terroristen som ble statsminister i Israel

https://www.nettavisen.no/historie/terroristen-som-ble-statsminister-i-israel/s/12-95-3703133

 

Med andre ord, det er ingen som vet bedre enn jødene selv, at terror kan lønne seg for å oppnå et mål.

Men det har de visst "glemt".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Camlon said:

Gislene vil utgjøre null forskjell. Hamas kommer ikke til å sende dem tilbake og Israel sender inn bakkestyrker uansett. 

Hamas sier selv at gislene skal utveksles med (de mere enn 4,000) palestinerne som sitter fengslet i Israel. Hamas sier og at israelske bakkestyrker er "velkommen".
 
Det er og verdt å merke seg at krigen og er motivert av å beskytte Al Aqsa moskeen i Jerusalem. Jeg har sagt dette i tidligere posts: Dette handler ikke bare om palestinsk "frigjøring" lengre, men opprettelsen av en islamsk stat med muslimenes tredje viktigste moskee (Al Aqsa) i senter. Hamas er på samme groteske nivå som ISIS med sin drøm om å samle Levanten og Hamas fortjener derfor samme behandling som ISIS ble tildelt.

"Hamas leader Ismail Haniyeh, who said in a statement on Saturday that the terror group’s large-scale onslaught against Israel came after it issued warnings that it would not tolerate Israeli “violations” of the Al-Aqsa Mosque, repeating the long-standing talking point that the Muslim holy place is in “real danger” and that Israel has been trying to impose full sovereignty over it.

Haniyeh said Hamas’s goal was to liberate “our land, our holy sites, our Al-Aqsa, and our prisoners,” and added that Hamas was fighting the battle with all Palestinian armed resistance factions, including in the West Bank."

https://www.timesofisrael.com/hamas-deputy-chief-anticipates-hostages-will-be-swapped-for-palestinian-prisoners/

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
7 hours ago, 0laf said:

Så et lite område hvor det vokser trær, betyr at jødene tok de beste områdene?

Historisk sett, så er jo de nordlige delene av Gaza regnet for å være noen av de beste landbruksområdene i Levanten, og drev under osmanene med utstrakt dyrking av sitrus blant annet.

Merkelig at ikke Israel bruker de områdene til å dyrke da, men i stedet de i nord langs grensa til Vestbredden.

De fortsatte tom. å ta mer av de beste områdene da de bygget muren. Den ble bygget slik at flere områder der palestinerene kunne dyrke oliven havnet på israelsk side og de som drev dem ikke lenger fikk tilgang.

https://www.bbc.com/news/world-middle-east-30290052

Artikkelen viser også hvor ekstremistiske mange israelske jøder er, spesielt blandt de som okkuperer palestiske områder. Jeg skjønner i midlertid at de fleste som deltar her ikke bryr seg så mye om å se begge sider av saken. Jeg skal derfor slutte å kaste bort tiden og la dere få ha propagandaspredningen og krigshissingen deres i fred.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Mr.M said:

det er ren historie-forfalskning.

sannheten er at staten Israel ble grunnlagt ved hjelp av jødisk terror, både mot arabere/kristne, FN og England, som hadde Palestina som protektorat. Etter å ha bedrevet terror og massakre både mot arabere og engelskmenn og FN-utsendinger, kastet aktørene inn håndkle og trakk seg ut. Det banet veien for å opprette en stat.

Terroristen som ble statsminister i Israel

https://www.nettavisen.no/historie/terroristen-som-ble-statsminister-i-israel/s/12-95-3703133

 

Med andre ord, det er ingen som vet bedre enn jødene selv, at terror kan lønne seg for å oppnå et mål.

Men det har de visst "glemt".

 


Du måtte grave 80 år tilbake i tid for å finne dette eksemplet. Og fyren ble myrdet av sine egne.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
1 minute ago, Ankor said:

Artikkelen viser også hvor ekstremistiske mange israelske jøder er, spesielt blandt de som okkuperer palestiske områder. Jeg skjønner i midlertid at de fleste som deltar her ikke bryr seg så mye om å se begge sider av saken. Jeg skal derfor slutte å kaste bort tiden og la dere få ha propagandaspredningen og krigshissingen deres i fred.


Ortodokse jøder er nesten like ekstreme som muslimer.

De er merkelig nok også untatt militærtjeneste.

Personlig ville jeg minelagt disse områdene, særlig mot Gaza.

Lenke til kommentar

Fra NRK:

Sitat

Iran nekter for å ha vært involvert i angrepet mot Israel

 

Iran nekter for å ha hatt noen rolle i angrepet på Israel, melder nyhetsbyrået AFP.

Iran kalte i dag inn til et hastemøte i Organisasjonen for islamsk samarbeid (OIC).

Avisen The Wall Street Journal har tidligere meldt at Iran bidro i planleggingen av Hamas' angrep og ga grønt lys til det, noe også Irans FN-delegasjon avviser blankt.

Hamas innledet lørdag morgen et storstilt angrep mot Israel. Samtidig gikk militante Hamas-krigere inn i Israel og angrep både sivile og militære mål. Israel svarte med angrep mot Gaza.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kilik skrev (14 minutter siden):

Ser Bjørnar Moxnes er tilbake i manesjen og lirer av seg klassisk SV/Rødt-retorikk om hvor fæle Israel er. 

Han har rett i at Israel er fæle, men han kunne med fordel understreket mer hvor fæle også Hamas og de andre gruppene som terroriserer israelere (og palestinere) er.

Jeg har alltid vært forundret over hvordan mange her i Norge ikke klarer å se at begge partene er kreft. Hamas er så godt som på IS-nivå, og Israel er ikke stort bedre enn Sør-Afrika under apartheid nærmest inspirert av Putins Russland. Alle i min familie i Israel og nesten alle jeg kjenner der er langt mer kritisk til sitt eget lands politikk ovenfor palestinerne enn jeg ser blant mange nordmenn. Kanskje fordi vi er så distansert her at nyansene blir borte, og at mange derfor velger en side og ser på dette som helt svart/hvitt.

Endret av Snikpellik
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (1 minutt siden):

Du måtte grave 80 år tilbake i tid for å finne dette eksemplet.

hva så? fakta står seg, selv om enkelte lukker øynene eller ikke kjenner hele bakgrunn.

helst skal vi vel se på jødene som utelukkende ofre, mens de tvert imot er grunnleggerne av moderne terrorisme.

Makan til frekkhet, burde skamme seg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Mr.M said:

hva så? fakta står seg, selv om enkelte lukker øynene eller ikke kjenner hele bakgrunn.

helst skal vi vel se på jødene som utelukkende ofre, mens de tvert imot er grunnleggerne av moderne terrorisme.

Makan til frekkhet, burde skamme seg.




Problemet er at du likeså har et selektivt forhold til fakta. Kontekst er viktig.

Dette skjedde i 1948. Israel var tre måneder gammelt. Skjedde mye annet rart på 40-tallet også. Nordmenn gjorde mange lignende ting.

Det faktum at du må tilbake til 1948 viser hvor dårlig poenget ditt er. Jeg hadde personlig skammet meg om jeg dro så langt tilbake i tid for å bevise at noen var like ille. Det er som å kalle en tysker i dag for nazist fordi de er innvandringskritiske. Ting har skjedd i mellomtiden.
 

Endret av Brother Ursus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Jeg har alltid vært forundret over hvordan mange her i Norge ikke klarer å se at begge partene er kreft.

Ja, det er helt snodig hvordan diskusjonene arter seg ved at folk tar 100% og ukritisk parti med den ene siden. 

Det Israel gjør mot palestinerne er under enhver kritikk. 

Det palestinerne (Hamas) gjør mot Israel er også under enhver kritikk. Det som skjedde nå er selvsagt helt uakseptabelt, Israel har all rett til å reagere. 

Og ingenting kommer til å løse seg ved at de bomber hverandre i hjel. 

Noen burde sperre Abbas og Netanyahu inne i et lite rom uten vinduer og dass, og si at de ikke fikk komme ut før de hadde blitt enige om en avtale. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, :utakt said:

Det Israel gjør mot palestinerne er under enhver kritikk. 

Det palestinerne (Hamas) gjør mot Israel er også under enhver kritikk. Det som skjedde nå er selvsagt helt uakseptabelt, Israel har all rett til å reagere. 



Mange de som hevder nyanser bruker imidlertid falsk ekvivalens mellom Israel og HAMAS.

Israel er en demokratisk rettsstat. Israel forsvarer seg. Israel går etter militære mål.
HAMAS er en terrororganisasjon. De angriper. Og de går etter sivile.

Å sette ekvivalens mellom disse to og sende støtte til HAMAS er én av grunnene til at denne konflikten fortsatt pågår.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...