Gå til innhold

Hamas har erklært krig mot Israel


Anbefalte innlegg

Ekspertkommentator skrev (1 time siden):

Dette viser at landet er i endring. 

Pragmatiske, forsiktige og velmenende nordmenn i kontrast til mange blodtørstige nye landsmenn som mangler snev av moralsk kompass. Dette er personer som en kansje må forholde seg til daglig, men som i skjul bak tastaturet gleder seg over uskyldige menneskers tragedier. I dette tilfellet israelske ungdommer rammet av islamsk terror men andre ganger er "fienden" tilfeldige vestlige rammet av islamske terror på Europeisk eller norsk jord.
            
Hvor kommer alt dette hatet fra? De lever i et land hvor det ikke mangler mulighter og hvor de kan si og gjøre omtrent hva de vil. Likevel velger de å feire hensynsløs islamsk terror mot uskyldige mennesker? Er det dette de lærer hos foreldrene, på skolen og i moskeen? Eller er det fordi de tror de har det norske samfunnet på sin side når de ser at endel norske politikere og media fortsatt sliter med uforbeholdent å fordømt islamsk terror?

Disse holdningene må det taes et oppgjør med.



 

Det har du helt rett i, men det vil ikke skje med det første. Historien har vist at selv terrorangrep er ikke nok. Ikke vet jeg hva som skal til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ekspertkommentator skrev (1 time siden):

Den erfarne CNN journalisten Nick Robertson sliter med å holde tilbake tårene på slutten av denne rapporten fra NOVA festival massaker og gisselsituasjonen.

Hvorfor er det så vanskelig for mange norske politikere å fordømme Hamas i sterkest mulige ordelag? Hvor er den norske muslimske mediaeliten? Musestille som vanlig hver gang islamistene går berserk.
 



image.thumb.png.342c5d3158521b7de902271a9ee28d8e.png

Norske politikere har investert for mye i pro-Palestina-narrativet, har for tette bånd til Palestina/HAMAS gjennom NGOer, osv osv. Pluss ekstrem berøringsangst for alt som har med islam å gjøre.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Gargantua said:

Massakren på Nova-festivalen avslører hvor onde og blodtørstige Hamas er. Å slakte ned uskyldige festivalgjengere på den måten, for å skade og drepe flest mulig ikke-militære, myke mål er helt avsindig og forrykt. Det har ingenting med en krigshandling å gjøre, men det er ren og skjær sadisme og voldsbrunst.

Det er lett å være enig i dette. Problemet er at Norge styres av politikere som ikke ser det slik. Her er utdrag fra en tale Huitfeld hadde på Universitetet i Oslo i 2022. 

Huitfeld sier klart fra at hun ikke anser Hamas for å være en ekstrem aktør på linje med ISIS. Hvis Huitfeld hadde giddet å lese Hamas sitt charter så sier dette at staten Israel skal "fjernes fra jordens overflate" og erstattes med en islamsk stat. Hvorfor er ikke det ekstremt nok for Huitfelt og regjeringen? Det er på tide at norske politikere tar islamistene på alvor. De mener 100% det de skriver og sier!

"Vår holdning er at vi kan snakke med alle grupper som ønsker en politisk dialog. Og som det er mulig å engasjere. Derfor snakker vi med Hamas. Ikke fordi vi er enige med dem, men fordi de spiller en betydelig rolle i de palestinske flyktningleirene. Og fordi FN verdsetter vår dialog med dem. Tilsvarende har vi kontakt med Taliban, Hizballah og med houthiene. – Men, selvsagt, det går en grense, for eksempel ved ekstreme aktører som ISIL. De snakker vi ikke med!"

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/tale-pa-universitetet-i-oslo-om-norge-i-midtosten/id2911708/

Endret av Ekspertkommentator
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (7 minutter siden):

Det er lett å være enig i dette. Problemet er at Norge styres av politikere som ikke ser det slik. Her er utdrag fra en tale Huitfeld hadde på Universitetet i Oslo i 2022. 

Huitfeld sier klart fra at hun ikke anser Hamas for å være en ekstrem aktør på linje med ISIS. Hvis Huitfeld hadde giddet å lese Hamas sitt charter så sier dette at staten Israel skal "fjernes fra jordens overflate" og erstattes med en islamsk stat. Hvorfor er ikke det ekstremt nok for Huitfelt og regjeringen? Det er på tide at norske politikere tar islamistene på alvor. De mener 100% det de skriver og sier!

"Vår holdning er at vi kan snakke med alle grupper som ønsker en politisk dialog. Og som det er mulig å engasjere. Derfor snakker vi med Hamas. Ikke fordi vi er enige med dem, men fordi de spiller en betydelig rolle i de palestinske flyktningleirene. Og fordi FN verdsetter vår dialog med dem. Tilsvarende har vi kontakt med Taliban, Hizballah og med houthiene. – Men, selvsagt, det går en grense, for eksempel ved ekstreme aktører som ISIL. De snakker vi ikke med!"

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/tale-pa-universitetet-i-oslo-om-norge-i-midtosten/id2911708/

Merk: «FN verdsetter vår dialog med dem». Stjerne i boka hos FN = fancy jobb i FN etter endt politikerkarriere. Pe’eng på bok.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Cascada81 skrev (8 timer siden):

Også Dubai og Qatar var ørken. Områdene Israel besitter, har helt delvis vært jordbruksland i tusenvis av år, lenge før 1948. Områdene lengst sør i Israel er fortsatt ørken, og har i historisk tid alltid vært en ørken, og kommer også til å forbli en ørken, uansett hvem som styrer i landet.

Dubai og Qatar er vel fortsatt ørken, selv om jeg ikke skjønner relevansen til det at jødene økte levestandarden og dermed tiltrakk arabere til områdene de hadde slått seg ned i (som i utgangspunktet var ufruktbare og lite attraktive).

Uansett hjelper historikken lite her. Vi må forholde oss til det faktum at Israel eksisterer, og det får man ikke gjort noe med. Man kan være uenig i Israels eksistens, men det er uinteressant i dag. Vi må forholde oss til virkeligheten.  

Cascada81 skrev (8 timer siden):

Jeg har mer: Jødene som ble plassert i lukkede getthoer under andre verdenskrig, ble også stemplet som terrorister da de gjorde væpnet motstand mot nazistene. Å stemple motstandsbevegelse som terrorisme er en hersketeknikk.

Som allerede påpekt, så angrep ikke jødene tyske sivile. Palestinerne har gjennom alle år angrepet israelske sivile.

  

 

Aiven skrev (8 timer siden):

Det er helt ekstreme tall. Og enda er det ikke lov til å si at palestinerne har lov å forsvare seg på NRK :dontgetit:

Det de har gjort nå er ikke å forsvare seg. Det er ren terrorisme. Og det de har drevet med tidligere har også vært terrorisme. De har i stor grad gått mot sivile mål gjennom alle disse tiårene.

Og så må tallene ses i kontekst. Som noen andre skrev, er det Russland som har retten på sin side fordi de har langt større tapstall enn Ukraina? Gjør Russlands mye større tap at invasjonen kan rettferdiggjøres? De fleste rasjonelle mennesker vil si at det ikke kan det. Og da må vi se på tallene på palestinsk side, som stort sett er personer som har deltatt i væpnet strid/angrep, eller som er ofre for palestinernes ønske om å få drept så mange som mulig av sine egne som "martyrer", blant annet ved å bruke sivile som levende skjold rundt militære installasjoner som brukes til å angripe sivile israelere.  

Aiven skrev (7 timer siden):

Som du ser av statistikken litt lengre opp, så har Israel begått langt mer terror mot palestinerne, kontinuerlig og målrettet, år ut og år inn. Spørsmålet som melder seg da er jo åpenbart: Hvor var den grenseløse fordømmelsen og sympatien her inne da? Det meste av det er jo til og med ignorert av mediene, så det er vel mye av forklaringen. Men da blir jo neste spørsmål, hvorfor ignorerer mediene alt unntatt det verste som blir gjort mot palestinerne, som naturligvis er den direkte årsaken til tragedien vi har sett de siste dagene?

La meg gjette... "media er eid av jødene"?

Som du ser (og som jeg blant annet snakker om lenger opp i dette i innlegget) så må tall settes i en kontekst. Større tap betyr ikke automatisk at man har retten på sin side.

Og når det gjelder at Israel har målrettet, ja, det har de. De har målrettet gått etter militære mål. At disse militære målene bevisst plasseres i sivile områder er ikke Israels feil. Israel har også forsøkt å unngå sivile tap når mulig, blant annet ved å advare folk i nærheten av et militært mål før de angriper det.

Og så er det påfallende hvordan mange drepte "sivile" palestinere som i etterkant viser seg å ha deltatt i væpnet kamp. Som jeg påpekte tidligere om den drepte palestinske 17-åringen som ble omtalt nærmest som et "uskyldig barn" selv om det viste seg at han hadde deltatt i angrep på israelere.

 

  

PoseJaTakk skrev (7 timer siden):

Hvor lenge tror dere bakkeinvasjonen i Gaza vil vare hvis Hamas henretter ett av deres 150 gisler for hver halvtime  israelske militæret er i Gaza?

Israel byttet for noen år siden over 1000 palestinske fanger mot en mannlig soldat. Nå er det israelske kvinner, barn, soldater, bestemødre, hele familier der inne i fengselet sammen med palestinerne.

Var sikkert gøy å stjele bit for bit og gradvis utvide staten sin ved bruk av bosettere. Akkurat som Putin prøver på.

Men nå når konsekvensen kom var det ikke så gøy å ha gjort seg selv til fangevokter nei.

Hvorfor støtter du drap på uskyldige mennesker?

Spesielt å se folk som påstår at de er motstandere av krig fremelske krig på denne måten. Ønsker man mer profitt for våpenselskaper siden man støtter terrorangrep?

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Hvorfor er det blitt sånn som dette? Hvem er mest å klandre?

Oppigjennom har jeg sett mye jødeforakt, altså folk som skriver at Israel bare har seg selv å takke, og at der er de som er drittsekkene oppi dette osv.
På den annen side virker det også som både nazister og Islamfolk/arabere eller hva de alt er, er nokså besatt på å få has på jødene.
Hvis Jødene fikk det landet en gang i tiden ( altså det med Moses og de greiene i Bibelen), når havnet de utav det landet senere og hvorfor?  Det kan jeg ikke huske å hørt noe om. Og så fikk de det tilbake senere i 1948 altså. Var det sånn at masse Palestinere måtte jages vekk fra akkurat der jødene skulle være da? Eller ble det lagt opp til at de kunne være der sammen?
Litt rart med Isael, de er å regne med i Europa, de er feks  med i europeisk fotball og i grang prix og sånt. Hvorfor er de ikke med i Nato? Burde vært naturlig eller kanskje ikke?

Normalt har jeg en tendens til å ha sympati med Israel, men er ikke sikker på om det er riktig. Hva palestinerne har gjort seg fortjent til, syns jeg også er uklart. Men jeg har et inntrykk av, at de og andre Islam-stater, er besatt på å "ta" Israel/jødene og vil dem til pers, uansett hva de gjør eller hva som skjer. Det har noe med det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange peker på at Israel også dreper sivile, og at det drepes mange flere palestinere enn israelere. 
Dette er sant, og det er helt klart at alle sivile tap er for mye, men for meg er det som er viktig hva man gjør for å prøve å minimere sivile drap.

I alle tidligere trefninger, og i den siste i særdeleshet viser jo Hamas at de aktivt går inn for å drepe sivile, og ikke primært gå etter militære mål. Dvs ren terrorisme.
Israel derimot har i det minste satt inn tiltak for å begrense slike tap:
https://sol.no/nyheter/folkerettsekspert-om-hamas-klare-krigsforbrytelser/80315573
 

Sitat

Men ifølge Hellestveit har historien vist at Israel i økende grad har tatt tilstrekkelige slike hensyn når IDF gjennomfører fly- og droneangrep mot et så tett befolket område. Spesielt gjelder det etter at Gaza ble underlagt ICC fra 2015.


– Jurister er nå svært tett på israelsk målutvelgelse, nettopp for å hindre at det blir begått klare folkerettsbrudd i forbindelse med stridighetene, forteller hun.


Så er det garantert fortsatt MYE å kritisere Israel for i måten de svarer på angrepene, men jeg synes likevel det er en viktig vesensforskjell i viljet og ønsket som er i sterk disfavør til Hamas.

Så kommer argumentet om at palestinerne ikke har en regulær hær på samme måte som Israel, og at i teorien er alle militante palestinere "sivile" på tross av at de opptrer som om de var militære. Dette gjør det vanskeligere å få gode tall som skiller på sivile og militære tap.

I tillegg en dog litt haltende sammenligning: Det vil alltid være en skjevhet mellom hvor mange politifolk som blir drept og hvor mange kriminelle som blir drept. 
Dog ikke helt sammenlignbart, men tilsvarende vil man kunne tenke seg at det vil være en skjevhet i hvor mange (stort sett militante) palestinere som blir drept og hvor mange israelere som blir drept.

 

Endret av KalleKanin
Endret litt på rekkefølgen + skriveleif
  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 minute ago, Delvis said:

Og så fikk de det tilbake senere i 1948 altså. Var det sånn at masse Palestinere måtte jages vekk fra akkurat der jødene skulle være da? Eller ble det lagt opp til at de kunne være der sammen?

Jødene og muslimene klarte ikke å sameksistere i 1948 og det oppsto krig mellom Israel og nabolandene. Palestinerene flyktet områder med mange jøder og Israel ga dem ikke lov til å flytte tilbake. 

Det er naturligvis trist, men det er langt ifra den eneste folkevandringen som har skjedd på grunn av krig de siste 70 årene. Jeg klarer ikke å se noen realistiske alternativer. Jeg spurte 2 brukere som kritiserte FN-resolusjonen i 1947 og ingen av dem hadde en alternativ plan.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, KalleKanin said:

Nei, men det bør samtidig være lov å peke på at det er en skremmende stor andel muslimer som faktisk støtter det som skjer. Det gjelder ikke alle, men en alt for stor andel. Om det er en majoritet eller minoritet vet jeg ikke, men alle tidligere undersøkelser tyder på at det er ganske skremmende store tall.

PS: 
Du kunne jo heller svart med å henvise til ledende imamer sin fordømmelse av angrepet. 

Du får nok ikke mange hits på google hvis du søker på norsk "muslimer fordømmer hamas" eller "imamer fordømmer hamas". Der hvor alle nordmenn jeg vet om var enig om å fordømme ABB i de sterkeste ordelag er det alarmerende at unge muslimer mangler moralsk kompass til å uforbeholdent fordømme Hamas for sine grusomheter mot sivilbefolkningen. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (1 minutt siden):

Der hvor alle nordmenn jeg vet om var enig om å fordømme ABB i de sterkeste ordelag

Litt off-topic, men har du ikke fulgt helt med? Det finnes bokstavelig talt politiske partier med profilerte politikere som åpent har støttet ABB i Norge. Det ene partiet ble valgt inn i flere kommunestyrer. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Vil bare si at ikke kalt og skrike og si "Allahu akbar"    Det betyr Gud er Størst/Allah er størst* 

Dere Uvitende som ikke har peiling som nevnte dette, LES førdere nevner noe dere ikke vet noe om. Google ord/Navn.
https://nn.wikipedia.org/wiki/Allahu_akbar


Våknet nettop og leste totalt er 1100 døde fra begge sider.
IRAN er nå involvert 100% men NEKTER for og ha vært innblandet, dvs Amerika vil sannnsynlig kanskje krige mot IRAN/Sette sanksjoner mot IRAN, samme angrep som mot Iraq ta olje/Gass fra dem hvis dem har noe.

Vi får se som jeg krev tidligere i går, umulig vite hva andre land tenker (( USA))
Spennende dag i dag om Israel starter Bakke Angrep.



Håper noen sov godt i natt det gjorde ikke jeg, fikk vite ei  god veninne av meg ikke lever mer. 😢
Døde i 2014 22 år fikk vite det i går kveld tenkte prøve få kontakt med ho igjen etter 9 år.

Endret av Rexxus
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

FN: Over 123.000 er fordrevet på Gazastripen
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/fn-over-123000-er-fordrevet-paa-gazastripen.bGj1YX2LL

Sitat

FN opplyser at over 123.000 palestinere er fordrevet fra sine hjem på Gazastripen siden krigen mellom Hamas og Israel brøt ut.

– Over 123.538 mennesker er blitt internt fordrevet på Gazastripen, for det meste på grunn av frykt, ønske om beskyttelse eller fordi hjemmene deres er ødelagt, opplyser FNs nødhjelpskontor OCHA mandag.

Over 73.000 har søkt tilflukt i skoler.

Dette er konsekvensen av Hamas sine barbariske terrorhandlinger og Israels okkupasjon og brudd på folkeretten. Og det kommer bare til å bli verre, mye verre når disse sivile, deriblant titusenvis av barna ikke har noe sted å flykte.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (1 time siden):

Det er lett å være enig i dette. Problemet er at Norge styres av politikere som ikke ser det slik. Her er utdrag fra en tale Huitfeld hadde på Universitetet i Oslo i 2022. 

Huitfeld sier klart fra at hun ikke anser Hamas for å være en ekstrem aktør på linje med ISIS. Hvis Huitfeld hadde giddet å lese Hamas sitt charter så sier dette at staten Israel skal "fjernes fra jordens overflate" og erstattes med en islamsk stat. Hvorfor er ikke det ekstremt nok for Huitfelt og regjeringen? Det er på tide at norske politikere tar islamistene på alvor. De mener 100% det de skriver og sier!

"Vår holdning er at vi kan snakke med alle grupper som ønsker en politisk dialog. Og som det er mulig å engasjere. Derfor snakker vi med Hamas. Ikke fordi vi er enige med dem, men fordi de spiller en betydelig rolle i de palestinske flyktningleirene. Og fordi FN verdsetter vår dialog med dem. Tilsvarende har vi kontakt med Taliban, Hizballah og med houthiene. – Men, selvsagt, det går en grense, for eksempel ved ekstreme aktører som ISIL. De snakker vi ikke med!"

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/tale-pa-universitetet-i-oslo-om-norge-i-midtosten/id2911708/

Vi ser den ufattelig naive tilnærmingen til dyp ondskap. Det gjelder Russland, og det gjelder Hamas. Og mange andre. Vi tror vi kan blidgjøre dem og dermed få dem til å være snille. Men vi må innse at noen bare er onde, og ikke kan dulles med. De må fjernes med makt.

 

  

fivebigcities skrev (11 minutter siden):

Når det er sagt, så skjønner jeg raseriet. Jeg hadde nok trykket på "Haha" om jeg så noen smelle ned noen som ønsket meg drept eller fordrevet, også. Av og til så må man bare være slem tilbake. 

Hva er det du snakker om? Påstår du at disse festivaldeltakerne ønsket noen drept eller fordrevet? Du er klar over hva slags arrangement det var, ikke sant?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...