Gå til innhold

Hamas har erklært krig mot Israel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
0laf skrev (9 timer siden):

Kontrollen av vann gjelder grunnvann, som benyttes av flere, og som det krever tillatelse å bore etter.
Gaza har en lang kystlinje, og Hamas står fritt til å bygge anlegg for avsaltning for å skaffe vann til befolkningen, slik Israel har gjort, hvor mesteparten av vannet nå kommer fra avsaltning

Gjør det det? Jeg spør fordi jeg er usikker, følgende står på wikipedia, som jeg tolker dithen at alle vannprosjekter må godkjennes av Israel. Order 158 handler om grunnvann, men sammen med order 92 så virker det som det gjelder mer? 
https://en.wikipedia.org/wiki/Israeli_Military_Order

  • Order No. 158 (1967): "Order Amending the Water Supervision Law" ordained that all wells, springs and water projects are under the full direct command of the Israeli Military Commander.[22] Every installation or resource built without a permit will be confiscated.[22][23]
  • Order No. 92 (1967) states that it ″gives the absolute authority of controlling all issues related to water to the Water Officer who is appointed by the Israeli courts.″ Military Orders 498 and 558 of 1974 and 1977 transferred all powers to the IDF in Gaza.[22][23]
The combination of these two orders 158 and 92 gives the Israeli authorities complete control over the entire water supplies in the West Bank and Gaza. Only the Head, appointed by the Area Commander, has influence in any issue regarding “transportation, extraction, export, consumption, sale, distribution, inspection of its use, purification, allotment of shares, the establishment of water projects, measurement, prevention of contamination, carrying out of studies and measurements in anything that deals with water matters, drilling wells, hearing of objections and all proceedings dealing with any of the above laws, etc., fixing and collecting fees, taxes and any payments for any of the above and any other matter which has not been mentioned specifically above which deals in any way whatsoever with water subjects.” For example, Article 4(A) of Order 158 specifically states that “it shall not be permissible for any person to set up or to assemble or to possess or to operate a water installation unless he has obtained a license from the Area Commander.”[24] And although the exact number of granted licenses is disputed, the percentage is relatively small
Endret av Baranladion
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (14 minutter siden):

Gjør det det? Jeg spør fordi jeg er usikker, følgende står på wikipedia, som jeg tolker dithen at alle vannprosjekter må godkjennes av Israel. Order 158 handler om grunnvann, men sammen med order 92 så virker det som det gjelder mer? 
https://en.wikipedia.org/wiki/Israeli_Military_Order

  • Order No. 158 (1967): "Order Amending the Water Supervision Law" ordained that all wells, springs and water projects are under the full direct command of the Israeli Military Commander.[22] Every installation or resource built without a permit will be confiscated.[22][23]
  • Order No. 92 (1967) states that it ″gives the absolute authority of controlling all issues related to water to the Water Officer who is appointed by the Israeli courts.″ Military Orders 498 and 558 of 1974 and 1977 transferred all powers to the IDF in Gaza.[22][23]
The combination of these two orders 158 and 92 gives the Israeli authorities complete control over the entire water supplies in the West Bank and Gaza. Only the Head, appointed by the Area Commander, has influence in any issue regarding “transportation, extraction, export, consumption, sale, distribution, inspection of its use, purification, allotment of shares, the establishment of water projects, measurement, prevention of contamination, carrying out of studies and measurements in anything that deals with water matters, drilling wells, hearing of objections and all proceedings dealing with any of the above laws, etc., fixing and collecting fees, taxes and any payments for any of the above and any other matter which has not been mentioned specifically above which deals in any way whatsoever with water subjects.” For example, Article 4(A) of Order 158 specifically states that “it shall not be permissible for any person to set up or to assemble or to possess or to operate a water installation unless he has obtained a license from the Area Commander.”[24] And although the exact number of granted licenses is disputed, the percentage is relatively small

Det vil si at dersom en palestiner monterer et anlegg for oppsamling av regnvann så er dette ulovlig uten nødvendig tillatelse. En tillatelse som forøvrig  er notorisk vanskelig å få innvilget for palestinere.

Det i kontekst med at IDF jevnlig ødelegger anlegg for oppsamling av regnvann.

 

Det er eksempler som dette jeg mener har en apartheidisk klang over seg.

Endret av Psykake
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 6
Lenke til kommentar
the 3 X skrev (17 minutter siden):

Men du håpet det ville styrke Hamas på sikt...om jeg forstod deg riktig..

Psykake skrev (6 minutter siden):

Du har absolutt ikke forstått meg riktig. Ikke på noen måte håper jeg Hamas blir styrket. 

Psykake ønsker selvfølgelig ikke at Hamas styrkes på sikt, det er ingen i denne tråden som ønsker det. Jeg syns det er trist at det i denne konflikten ikke er mulig å ha sympati for palestinere uten å bli stemplet som en som støtter Hamas sine ugjerninger. Det er akkurat slik islamister stempler alle som har sympati for Israelere som fans av Israelerenes bombing og drap av sivile og barn. 
 

Det Psykake vel mener (tror jeg) er at Hamas, eller ekstreme islamisters vil få støtte når Israel går så hardt til verks. Ja, man klarer kanskje å utslette Hamas militære makt, men tankegodset og hatet vil gro seg sterkere når så mange sivile blir drept, noe som på sikt kan skape en mye jævligere situasjon, som også kan påvirke oss som sitter trygt og godt bak et tastatur i vesten. 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (3 minutter siden):

Denne har sikkert blitt postet i tråden, men ikke de siste sidene, og er verdt å reposte:

Dette er i hovedsak mitt syn på saken. Hamas bør og vil utslettes, men det er ingen løsning på konflikten. I hvert fall ikke så lenge millioner av mennesker fortsetter å bo i elendige forhold.

Jeg har ingen sympati for Hamas og lite sympati for Israel, men stor sympati for de sivile på begge sider som lider av konflikten.

Jeg bare håper Israel klare å kontrollere sin hevngjerrighet, men forventer at de ikke klarer det.

Godt å lese et såpass reflektert og fornuftig innlegg, for en gangs skyld.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

For dem som anklager Israel for å være en apartheid stat, uten å kunne begrunne det...

Det er bekreftet nå fra rettsmedisinere at babyer og barn ble halshugget av Hamas..

Hamas, IS, Taliban, PLO... osv ...onskapens akse vokser ut fra en å samme religion... hvem snakket om apartheid stat..?

IDF: Kan si med relativ sikkerhet at babyer ble halshogget i Hamas-angrepet | ABC Nyheter

  • Liker 1
Lenke til kommentar
the 3 X skrev (Akkurat nå):

For dem som anklager Israel for å være en apartheid stat, uten å kunne begrunne det...

Det er bekreftet nå fra rettsmedisinere at babyer og barn ble halshugget av Hamas..

Hamas, IS, Taliban, PLO... osv ...onskapens akse vokser ut fra en å samme religion... hvem snakket om apartheid stat..?

IDF: Kan si med relativ sikkerhet at babyer ble halshogget i Hamas-angrepet | ABC Nyheter

Det ene utelukker ikke det andre.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • Uderzo låste denne emne

Denne tråden forblir stengt. Historien i området, fra antikken til i dag, har blitt diskutert til døde, hvem som gjorde hva og hvem som var der først.
Vi trenger ikke enda en slik tråd.

Nå har det altså brutt ut en krig mellom Hamas og Israel i en skala og alvorlighetsgrad som vi kanskje ikke har sett før, med store tap på begge sider.
Det er blitt opprettet en ny tråd med et klart og tydelig premiss, vi ber innstendig om at det diskuteres på en anstendig og sivilisert måte, Palestina/Israel-venner bes om å roe ned gemyttene, vi ønsker en balansert og nyttig meningsutveksling for alle sammen.
Vi har ikke noe behov for nok en "skyttegravskrig", hvor man går i fra den ene ytterligheten til den andre. La oss fokusere på hva som skjer her og nå.

 

 

  • Liker 2
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...