Gå til innhold

Hamas har erklært krig mot Israel


Anbefalte innlegg

Camlon skrev (1 minutt siden):

Hamas har også en grense mot Egypt så de er like ansvarlige hvis Gaza ikke får importert medisin og mat.

Jeg har også ikke sett noen bevis på at Gaza har ikke fått importert mat og medisiner før krigen startet.

Men nå er ikke det poenget! Poenget er at Israel også går etter sivile.

 

Er dere virkelig så låst og lite objektive at dere ikke evner å ta et lite steg bakover?

Jeg har heller ikke påstått at de ikke får importert. Jeg sier det begrenses.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, Psykake said:

Men nå er ikke det poenget! Poenget er at Israel også går etter sivile.

Du mener Israel og Egypt går etter palestinske sivile ved å begrense import til Palestina?

Ingen land er perfekte, spesielt ikke Israel og Egypt, men de trenger ikke å være perfekt for å være mye bedre enn terrorister som ønsker å drepe så mange sivile som mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Psykake skrev (22 minutter siden):

De allierte ville selvsagt ikke drepe tusenvis av uskyldige tyskere, men det var et nødvendig onde.

Og før du legger ord i munnen min, jeg mener ikke at terroren i Israel var et nødvendig onde, men jeg kan forstå hva mannen som blir intervjuet mener.

Ref nødvendig onde.

Jeg mener dette halter litt.
Hvis han hadde støttet angrep på primært militære installasjoner, som også rammet sivile som "collateral damage", så hadde jeg forstått det.

Men her er det snakk om nedslakting av sivile, kun ment som terror.

I tillegg har man i dag mye mer presise våpen, nettopp for å kunne minimere sivile tap. 

Så er det riktig at palestinerne ikke har så mye av slike mer avanserte våpen, så hadde de bare utført rakettangrepet i seg selv, og deretter pirmært gått etter militære mål, kunne man i det minste til en viss grad forsvart dette. Men gitt den massive nedslaktingen og bortføringen av sivile, er det umulig å forsvare, og ei heller "forstå". 

For å ta en fortsatt haltende analogi, men dog kanskje mer treffsikker(?):
Man kunne under WW2 til en viss grad "forstå"(men ikke tolerere eller akseptere) tyskernes militære fremmasj, deres ønske om "lebensraum". Men det er umulig å forstå og forsvare deres ønske om å utrydde sivile, og i særdeleshet jøder og andre "urene raser".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (3 minutter siden):

Jeg mener dette halter litt.
Hvis han hadde støttet angrep på primært militære installasjoner, som også rammet sivile som "collateral damage", så hadde jeg forstått det.

Men her er det snakk om nedslakting av sivile, kun ment som terror.

I tillegg har man i dag mye mer presise våpen, nettopp for å kunne minimere sivile tap. 

Så er det riktig at palestinerne ikke har så mye av slike mer avanserte våpen, så hadde de bare utført rakettangrepet i seg selv, og deretter pirmært gått etter militære mål, kunne man i det minste til en viss grad forsvart dette. Men gitt den massive nedslaktingen og bortføringen av sivile, er det umulig å forsvare, og ei heller "forstå". 

For å ta en fortsatt haltende analogi, men dog kanskje mer treffsikker(?):
Man kunne under WW2 til en viss grad "forstå"(men ikke tolerere eller akseptere) tyskernes militære fremmasj, deres ønske om "lebensraum". Men det er umulig å forstå og forsvare deres ønske om å utrydde sivile, og i særdeleshet jøder og andre "urene raser".

Men han sier at han ikke støtter drap på sivile på den måten som ble gjort.

Han sier det var eneste utvei, selv om det høres horribelt ut.

Eneste utvei = nødvendig onde.

 

Det er slik jeg tolker det. 

Endret av Psykake
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Camlon skrev (9 minutter siden):

Du mener Israel og Egypt går etter palestinske sivile ved å begrense import til Palestina?

Ingen land er perfekte, spesielt ikke Israel og Egypt, men de trenger ikke å være perfekt for å være mye bedre enn terrorister som ønsker å drepe så mange sivile som mulig.

Jeg sier at Israel, som svar på påstanden om at kun Hamas går etter sivile, også går etter sivile. 

Nå har jeg repetert meg flere ganger. Jeg vet ikke hvordan jeg kan formulere annerledes.

Endret av Psykake
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Psykake skrev (6 minutter siden):

Men han sier at han ikke støtter drap på sivile på den måten som ble gjort.

Han sier det var eneste utvei, selv om det høres horribelt ut.

Eneste utvei = nødvendig onde.

 

Det er slik jeg tolker det. 

Men hvis man mener det er eneste utvei og han kaller det "en seier", mener jeg han likevel støtter det. For meg blir dette en logisk brist.
Hvis han IKKE hadde støttet det, hadde han sagt "slike drap på sivile er aldri en gyldig utvei". (Underforstått, "selv om det for mange betraktes som den eneste utveien")

Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (1 minutt siden):

Men hvis man mener det er eneste utvei og han kaller det "en seier", mener jeg han likevel støtter det. For meg blir dette en logisk brist.
Hvis han IKKE hadde støttet det, hadde han sagt "slike drap på sivile er aldri en gyldig utvei". (Underforstått, "selv om det for mange betraktes som den eneste utveien")

Godt poeng. Jeg kan naturligvis ikke være særlig sikker, det er bare slik jeg tolket akkurat det intervjuet.

Fullt mulig han hater alle jøder intenst og fryder seg, for alt jeg vet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (7 timer siden):

Lenken under viser hva Hamas står for. Tilsvarende video av NZ ekstremist som slaktet ned muslimer i Christchurch ble tatt ned umiddelbart. Men når fredens religion er synderen får dette være fritt tilgjengelig.

ADVARSEL: Meget sterke scener WARNING: Unspeakable atrocities.

*fjernet link*

 

Kan du heller gi en kort beskrivelse? Har ikke mage til å se slike klipp, men vil gjerne vite allikevel.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Hvorfor støtter USA og vesten de okkuperte i Ukraina, men okkupanten i Palestina?

Ukraina hylles og hjelpes når de prøver å kaste ut angriperen, som jo man bør.
Men Palestinerne fikk aldri hjelp... og enda verre: Det sendes nå hangarskip for hjelpe den egentlige aggressoren.

Hva med å hjelpe Palestinerne i å få okkupantene tilbake i sitt eget land, og holde dem der? Da hadde det vært en mulighet for fred i alle fall.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Og det blir vel også litt pussig å skylde på blokkaden.

Psykake skrev (1 minutt siden):

Godt poeng. Jeg kan naturligvis ikke være særlig sikker, det er bare slik jeg tolket akkurat det intervjuet.

Fullt mulig han hater alle jøder intenst og fryder seg, for alt jeg vet.

Og som du er inne på, det er garantert mange israelere som også hater sin fiende intenst, og kun ønsker å utrydde dem.
Det er nok litt for mange av disse i Netanyahu sine rekker, noe som gjør denne konflikten vanskelig. 

Mitt syn er derfor at man i størst mulig grad kategorisk må fordømme sivile drap, uansett hvilken side de kommer på. Og dette er nok eneste veien til en fred. Dog sannsynligvis en umulig vei, gitt historikk og sinnelag til partene. 

(Så kan man flere ganger i praksis "forstå" sivile tap, så lenge det er snakk om utilsiktede "collateral damage"/reelt selvforsvar.)

Lenke til kommentar
Just now, ozone said:

Hvorfor støtter USA og vesten de okkuperte i Ukraina, men okkupanten i Palestina?



Russland angriper. Russland har sivile som mål.
HAMAS angriper. HAMAS har sivile som mål.

Gaza har ikke vært okkupert siden 2005. Da forsøkte Sharon å få til en ny fredsavtale. Han tvang også israelske bosettere vekk fra Gaza. HAMAS svarte på gesten med å gå til angrep.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

For å ta "blokkaden" av Gaza:
Israel hevder den primært er for å stoppe våpenimport, og ikke for å hindre humanitær hjelp. 
Men gang på gang har de likevel sett at våpen slipper gjennom. De ser seg derfor stadig nødt til å begrense tilførselen til Gaza/stramme grepet.

Og dette angrepet med 5000+ raketter viser jo at det fortsatt er STORE huller i denne blokkaden. Da kan man jo også spørre seg hvorfor de ikke klarer å smugle inn nok medisiner og annen humanitær hjelp? 

Jeg får det dermed ikke helt til å rime at blokkaden er SÅ altomfattende som noen vil ha det til.

 

Edit:
Og Israel mener den er innenfor folkeretten:
https://frifagbevegelse.no/nyheter/ship-to-gaza-palestinske-fiskere-blir-straffet-for-andres-terrorhandlinger-6.158.641310.13eb7e2104

Sitat

Som tilsvar på uttalelsene fra Ship to Gaza Norway, svarer presseavdelingen ved den israelske ambassaden i Norge dette:

«Helt siden Hamas kom til makten i 2007, har mange næringer og sektorer opplevd forverring, inkludert fiskerinæringen. Israel er ikke interessert i å skade sivilbefolkningen.

Det er ingen tvil om at fiskerne langs Gazastripen står overfor en frustrerende og vanskelig situasjon, som et resultat av at Hamas valgte å investere ressursene sine i terror mot Israel. Israel fasiliterer regelmessig for overføring av mat, bistand, drivstoff og varer til Gaza.

Restriksjonene som pålegges fiskesonen er et svar på gjentatte forsøk på å smugle farlige våpen via kyststripen - inkludert ballistiske missiler fra Iran – vitner om at den maritime blokaden og restriksjonene er et viktig sikkerhetstiltak. Dette er nok en påminnelse om hvordan Hamas kynisk bruker sine egne borgere som brikker og setter dem i fare.

Den maritime blokaden og begrensningene er lovlige etter folkeretten. I 2011 undersøkte et FN panel satt sammen av FNs generalsekretær Ban Ki-moon den maritime blokaden. FN-panelet fant både den maritime blokaden og dens håndhevelse lovlig.

Israel er ikke interessert i en humanitær forverring, men vil ikke akseptere aggresjon og vold. Vi kan ikke forholde oss likegyldige til terrorisme.»

 

Endret av KalleKanin
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...