Gå til innhold

Hva satser man på når det gjelder ny vaskemaskin?


Anbefalte innlegg

Har hatt en LG kombimaskin i rundt tre år. Er spent på hvor lenge den vil holde, tre år er jo fortsatt innenfor reklamasjonstiden i Norge, men så langt god maskin. Kostet bare 6-7000 på tilbud, og var ikke satt ned så mye heller. Holder den lenge har det vært et bra kjøp. Den står riktignok ikke og går «døgnet rundt», og tørker nesten bare håndklær og sengetøy, men likevel.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bjerknez skrev (3 timer siden):

Vi har hatt en Miele vaskemaskin i ca. 8 år nå som det har vært mye problemer med. Den har liksom hanglet og godt i 8 år og ikke noe mer enn det. Jeg er dritt lei av den. Ikke var den billig heller. Tror den kostet 20.000 kroner for 8 år siden. 

Så det bli ikke Miele igjen. Ja, jeg vet at Miele skal være "mercedes" når det kommer til vaskemaskiner, men mitt inntrykk er vertfall ikke det. 

Jeg sier ikke at andre merker nødvendigvis er bedre heller, men jeg gir heller 10.000 kroner mindre for en maskin som hangler og går like lenge enn en ny Milene til rundt den samme summen.

Men til saken...

Det florerer jo av merker og modeller og forskjellene på pairet er svært få, selv om prisene varierer voldsomt. 

Jeg har kikket litt på LG sine maskiner da Elkjøp har flest av disse. Er en LG maskin til rundt 8-12.000 kroner et ok valg? Noen som har peiling på vaskemaskiner her i det hele tatt?

Sentrifugehastighet på 1400, autodosering av vaskemiddel, minst 8kg. kapasitet er minstekravene. LG sine maskiner jeg har sett på har også wifi og muligheter for styring med app etc. Usikker på hvor viktig det er, men det står vel ikke høyst på listen. 

Å sist men ikke minst, så må det være en kombi vask og tørk maskin.

Hvordan opplevde du servicen til Miele, naar maskinen ikke fungerte som den skulle?

Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (10 minutter siden):

Hvordan opplevde du servicen til Miele, naar maskinen ikke fungerte som den skulle?

Husker ikke helt da det var lenge siden det var noen som så på den, men dem kom nå vertfall og fikset den og vi betalte ikke noe for det, så servicen var vel helt på det gjevne den vil jeg tro. 

Etter dette har vi bare trikset og mikset for å få den til å gå. Feks. ta ut kontakten og sette den inn igjen gjorde at feilmelding forsvant en stund før den kom tilbake. Dørlåsen var også vrien og vi måtte slå deb av og på flere ganger samt dytte litt på døren før den gikk opp etc. 

I det hele tatt har det alltid vært ett eller annet småting med den maskinen, men den har fungert med tanke å vask. Det ble bare en del plunder. 

Frister vertfall ikke å kjøpe en Miele igjen. Spesielt siden dem er såpass dyre også.

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (31 minutter siden):

Husker ikke helt da det var lenge siden det var noen som så på den, men dem kom nå vertfall og fikset den og vi betalte ikke noe for det, så servicen var vel helt på det gjevne den vil jeg tro. 

Etter dette har vi bare trikset og mikset for å få den til å gå. Feks. ta ut kontakten og sette den inn igjen gjorde at feilmelding forsvant en stund før den kom tilbake. Dørlåsen var også vrien og vi måtte slå deb av og på flere ganger samt dytte litt på døren før den gikk opp etc. 

I det hele tatt har det alltid vært ett eller annet småting med den maskinen, men den har fungert med tanke å vask. Det ble bare en del plunder. 

Frister vertfall ikke å kjøpe en Miele igjen. Spesielt siden dem er såpass dyre også.

Maa si jeg blir sjokkert.

Servicen okei, men de problemene, du nevner, er jo ikke relatert til, kombi vask/toerk systemet.

Det er jo slike problemer, som ikke skal oppstaa, paa en Miele, til 20 000 kr, er det  ikke?

Det kommer jo en hel liste her,

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (4 minutter siden):

Maa si jeg blir sjokkert.

Servicen okei, men de problemene, du nevner, er jo ikke relatert til, kombi vask/toerk systemet.

Det er jo slike problemer, som ikke skal oppstaa, paa en Miele, til 20 000 kr, er det  ikke?

Man skal ikke ha problemer overhodet med en maskin til 20 lapper de første 10 årene vertfall, etter min mening. 

Kan jo være tilfeldigheter selvsagt, men uansett så frister det lite å gi 10 laken mer for en maskin bare for at det står Miele på den. 

Men uansett, så er denne historie for vår del. Nå blir det ny maskin så er vi vertfall fri for hodebry når det kommer til klesvask noen år. Får vi håpe :) 

Endret av Bjerknez
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (16 minutter siden):

Man skal ikke ha problemer overhodet med en maskin til 20 lapper de første 10 årene vertfall, etter min mening. 

Kan jo være tilfeldigheter selvsagt, men uansett så frister det lite å gi 10 laken mer for en maskin bare for at det står Miele på den. 

Men uansett, så er denne historie for vår del. Nå blir det ny maskin så er vi vertfall fri for hodebry når det kommer til klesvask noen år. Får vi håpe :) 

Hadde tenkt tyve aar, paa Miele jeg.

Og synes at, med den prisen, kunne de ha stillet opp, med den samme garantien, som Noroenna fjellutstyr, hadde for noen aar siden, 10 aar og skulle det dukke opp noen problemer, etter det, saa ville de vaere veldig behjepelige med aa ordne det.

Tror jeg er i droemmeland der. I disse tider i  elektrobransjen.

Lykke til! 

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (1 minutt siden):

Hadde tenkt tyve aar, paa Miele jeg.

Og synes at, med den prisen, kunne de ha stillet opp, med den samme garantien, som Noroenna fjellutstyr, hadde for noen aar siden, 10 aar og skulle det dukke opp noen problemer, etter det, saa ville de vaere veldig behjepelige med aa ordne problemet.

Tror jeg er i droemmeland der. I disse tider i  elektrobransjen.

Lykke til! 

Vi kunne sikkert fått den reparert, men jeg orker ikke alt styret rundt dette. Denne maskinen har vært et lite stikk i siden nå i mange år. Nå er det nok. :) 

Lenke til kommentar

Har LG vask/tørk som er nr 2 for min del da forrige tydeligvis  så attraktiv ut (etter 4 år) at kjøperne av leilighet ville at den skulle følge med på kjøpet.

Forrige ble ikke helt tørt, så måtte ha litt tid på varmt baderomsgulv el lign.  Nåværende blir knusktørr og kan legge rett inn i skap, men synes også det blir mer støv så jeg må kjøre trommel-rens program ganske ofte (eget valg, som et vaskeprogram).

Avbalansering har vært det vanskeligste, så tyder på at innmaten ikke er helt synkron med ytterskall ettersom jeg har vatret med både vanlig og laser-vater.  Angrer litt på at jeg ikke gikk opp fra 8 000 til en selv-avrettende modell som kostet 14 000 - men dette er bare et issue om du bor i leilighet over noen andre.  Går ganske så lydløst nå på 800 rpm.

Lenke til kommentar
Rune_says skrev (7 minutter siden):

Har LG vask/tørk som er nr 2 for min del da forrige tydeligvis  så attraktiv ut (etter 4 år) at kjøperne av leilighet ville at den skulle følge med på kjøpet.

Forrige ble ikke helt tørt, så måtte ha litt tid på varmt baderomsgulv el lign.  Nåværende blir knusktørr og kan legge rett inn i skap, men synes også det blir mer støv så jeg må kjøre trommel-rens program ganske ofte (eget valg, som et vaskeprogram).

Avbalansering har vært det vanskeligste, så tyder på at innmaten ikke er helt synkron med ytterskall ettersom jeg har vatret med både vanlig og laser-vater.  Angrer litt på at jeg ikke gikk opp fra 8 000 til en selv-avrettende modell som kostet 14 000 - men dette er bare et issue om du bor i leilighet over noen andre.  Går ganske så lydløst nå på 800 rpm.

Hos oss står vaskemaskinen rett på marmorfliser som igjen ligger oppå betong. Så støy har aldri vært noe problem hos oss med noen maskin egentlig.

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (31 minutter siden):

Vi kunne sikkert fått den reparert, men jeg orker ikke alt styret rundt dette. Denne maskinen har vært et lite stikk i siden nå i mange år. Nå er det nok. :) 

Naa vil jeg ikke  bli masete, ser du har bestemt deg.

Men var inne paa Asko sin side, et merke som virkelig, er kjent for hoey kvalitet og holdbarhet. Blir mye brukt av institusjoner, foreksempel. Koster flesk ogsaa.

De produserer ikke kombivaskemaskin, av en eller merkelig grunn???????????

Men saa de hadde noen kjekke torkeskap, som kanskje, kan fungere i et annet rom???

Hvis det ikke bare er plassen da men det praktiske, som betyr noe. 

 

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt brukte maskiner stort sett. Når jeg har fått Miele vask og tørketrommel nå sist for 3000,- så ble jeg ikke lei meg da. 
 

Da blir også terskelen lavere for å eventuelt reparere den. Jeg tenker du bør holde deg til Miele, men kjøp en ren vaskemaskin. Samsung har jeg hørt har kort holdbarhet. LG og Whirlpool har jeg et nøytralt inntrykk av. Candy ville jeg holdt meg unna. Da har du fått utelukket noe i alle fall. Å konklusjonen er at du bør holde deg fortrinnsvis til to maskiner som gjør hver sin jobb. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Karltorbj said:

Og synes at, med den prisen, kunne de ha stillet opp, med den samme garantien, som Noroenna fjellutstyr, hadde for noen aar siden, 10 aar og skulle det dukke opp noen problemer, etter det, saa ville de vaere veldig behjepelige med aa ordne det.

Har du vurdert å skaffe deg et norsk tastatur? 🤔 (Dette har jeg lurt på lenge.)

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Kombi vask/tørk kan jeg ikke si mye om her og nå. 

Miele, Asko og Bosch har vært solide maskiner. Særlig de litt dyrere Bosch (som er mer lik prisen på Miele og Asko).

Wifi, diskolys, promillemåler og annet ser jeg mest som gimmick og hvor stabilet virker det om 6-7 år.

Mine foreldre har en Bosch vask som er 25 år nå. Var høy modell. Aldri vært problem. 

 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Er kombimaskiner egentlig mindre pålitelige, med tanke på at de jobber dobbelt så hardt?

Ikke rart dedikerte vaskemaskiner og tørketromler varer lengre når de bare gjør halve jobben. Men da har du to apparater som kan gå i stykker uavhengig av hverandre.

Du kan eventuelt ha to kombimaskiner, og bruke dem vekselvis (annenhver gang) for å øke levetiden på dem.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

At den faktisk vasker tøyet jeg legger oppi.

Jeg har en tørke/vaske kombo maskin, den tørker greit men tøyet blir veldig krøllete etterpå så bruker ikke den funksjonen så mye. Fint for et tonn med sokker eller undertøy, men syntes alt annet blir for krøllete etterpå som f.eks sengetøy.

Hadde jeg måttet kjøpe ny nå hadde jeg bare sett etter en som vasker og kanskje ikke bruker så mye strøm.

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (På 30.8.2023 den 1.29):

Er kombimaskiner egentlig mindre pålitelige, med tanke på at de jobber dobbelt så hardt?

Ja, det var det teknikeren som var og så på min maskin tidligere i år, sa. Maskinene er mer komplekse og blir lettere utsatt for slitasje, slitedelene er ofte mindre robuste. 

Han anbefalte tørk og vask hver for seg. Tørkedelen var fullstendig tettet igjen av gørr, det er visstnok ikke uvanlig. Tørkedelen er spesielt utsatt.

Jeg er fornøyd med vask og tørk hver for seg. Spesielt tørk er mye bedre, den bruker kortere tid, bedre resultat og jeg kan tørke flere plagg om gangen. Kombimaskiner kan være kjekke å bruke, men de har noen store ulemper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...