Gå til innhold

Hva satser man på når det gjelder ny vaskemaskin?


Anbefalte innlegg

I 2015 kjøpte jeg en Bosch serie 4, som knapt hadde gått i 2 år før den begynte å ule som et skadeskutt dyr. Kjøpte så en Bosch serie 10, med 10 års motorgaranti. Lurer på om vi måtte ut med rundt 10k den gangen. Den er stillegående den dag i dag, har autodosering, fin"layout" mtp. enkelt vedlikehold, 1600 sentrifugering, etc. Akkurat WiFi-funksjonaliteten og appen var et knot, så det har jeg lagt fra meg, men det plager meg ikke et sekund. Maskinen har etterhvert blitt et bedre og bedre kjøp.

Mitt inntrykk er at Miele og Bosch gjør mye likt i de litt dyrere prisklassene. Mine foreldre har en tilsvarende Miele som er enda noen år eldre, og som enda gjør jobben som om den var ny.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ble en LG kombi vask/tørk. Denne kostet 8995,- på elkjøp og den kostet i følge prisjakt nesten 16.000 for 2-3 måneder siden. Tenker det var et greit kjøp.

Litt knotete og koble maskinen til wifi og koble til appen. Krevde ett par restart av maskinen og litt knoting, men det gikk til slutt. 

Ellers ser den veldig bra ut. men har ikke fått testet den enda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Fornøyd med kjøpet, @Bjerknez? Hvilken modell var det?

Vaskemaskinen røk i dag og jeg har ikke kjøpt maskin selv tidligere så det er mye å sette seg inn i. Det har alltid fulgt med leilighet eller så har samboer tatt med. Det er jo vanvittig mange modeller der ute. Herregud for et marked. Virker som det er laget alt for mange kun for å forvirre forbrukerne. Elkjøp alene har 169 ulike modeller på nettsiden...

I tillegg er jo alle disse generiske "best i test" sidene bare reklame/spam/kjøpt og betalt og man kan ikke stole på ting der heller. Går man til Elkjøp/Power så får man jo bare råd om ting de har mest profitt på.

Noen her inne som har flere tips til hva man burde se etter? Er bare til en 2-personers husholdning så det meste burde vel gå egentlig. Kunne sikkert klart meg med en 7-kg maskin hvis man sparer penger på det.

Problemet mitt er jo at jeg nå må få levering relativt kjapt, ellers så må jeg bruke slike fellesvaskeri man kan leie eller noe hvis jeg går tom for rene klær 😬.

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (19 minutter siden):

Fornøyd med kjøpet, @Bjerknez? Hvilken modell var det?

Vaskemaskinen røk i dag og jeg har ikke kjøpt maskin selv tidligere så det er mye å sette seg inn i. Det har alltid fulgt med leilighet eller så har samboer tatt med. Det er jo vanvittig mange modeller der ute. Herregud for et marked. Virker som det er laget alt for mange kun for å forvirre forbrukerne. Elkjøp alene har 169 ulike modeller på nettsiden...

I tillegg er jo alle disse generiske "best i test" sidene bare reklame/spam/kjøpt og betalt og man kan ikke stole på ting der heller. Går man til Elkjøp/Power så får man jo bare råd om ting de har mest profitt på.

Noen her inne som har flere tips til hva man burde se etter? Er bare til en 2-personers husholdning så det meste burde vel gå egentlig. Kunne sikkert klart meg med en 7-kg maskin hvis man sparer penger på det.

Problemet mitt er jo at jeg nå må få levering relativt kjapt, ellers så må jeg bruke slike fellesvaskeri man kan leie eller noe hvis jeg går tom for rene klær 😬.

Jeg har ikke hørt madammen klage vertfall. Vaskemaskinen og bruk av denne er ikkemakkurat mitt bord, hehe. Derimot sier hun at tørketrommel delen er litt treg. Vi hadde en AEG kobimaskij for mange år siden som var mye raskere. Den spyttet ut knusktørre klær op mellom 4-5 timer. LG'en bruker nesten 7 timer på dette, selv om maskinen er sikkert 20 år nyere. 

Bortsett fra det, så er det ikke noe galt med maskinen så langt :) 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar

Takk for feedback! Det hjelper. Hørtes veldig lenge ut å tørke 7 timer ja.

Jeg har en gammel tørketrommel som fungerer fortsatt, så det gir nok mest mening for meg å gå for ren vaskemaskin nå. Mer for pengene/lavere pris og slipper å lage unødvendig el-avfall. Det hadde jo vært typisk om tørketrommelen røk rett etterpå da, så jeg har det i bakhodet også når jeg ser 😛

Lenke til kommentar

Rense filter etter hver vask?? 😅

Hele poenget med tørketrommel er jo og få tørket raskt. At buksene tørker over natten når man henger dem opp har liten relevans.  
 

Det finnes nok bedre maskiner enn denne LG’en helt klart, men den vasker tøyet og funker bra. Men den er altså utrolig treig vedrørende tørking av klær. 

Lenke til kommentar
.berZerk skrev (9 minutter siden):

Høres ut som en brannfare

Sikkert...

Uansett, så fungerer maskinen bra ellers. Vi er greit fornøyde. I forhold til prisen synes vi kanskje den var i overkant dyr. Hadde jeg vist det jeg vet i dag, hadde vi nok kjøpt noe annet. Mest grunnet tørketiden. 

Med 7 timer tørketid går det nesten fortere å tørke klærne på snora en varm sommerdag. 

Skal prøve å tømme filteret og se om det hjelper og komme med tilbakemelding etter neste vask hvor tørketrommel blir brukt. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (50 minutter siden):

Merkelig at den gamle AEG maskinen vi hadde tørket alt på 4-5 timer. Lofilteret i denne tømte vi vel et par ganger i året… 

Er du gal mann 😂

Lofilteret må tømmes etter hver vask, spesielt når det gjelder varmepumpe basert tørketrommel. Ellers vil ytelsen være dårlig og du vil redusere levetiden på maskin ganske dramatisk.

Min tørketrommel minner meg på å tømme filteret hver gang jeg skrur den på. Kom plutselig på at jeg har glemt å gjøre det etter sist gang, går bort å gjør det nå😅

Lenke til kommentar
Uderzo skrev (3 minutter siden):

Er du gal mann 😂

Lofilteret må tømmes etter hver vask, spesielt når det gjelder varmepumpe basert tørketrommel. Ellers vil ytelsen være dårlig og du vil redusere levetiden på maskin ganske dramatisk.

Min tørketrommel minner meg på å tømme filteret hver gang jeg skrur den på. Kom plutselig på at jeg har glemt å gjøre det etter sist gang, går bort å gjør det nå😅

Sjæl 🤣

Lenke til kommentar
21 minutes ago, Uderzo said:

Lofilteret må tømmes etter hver vask, spesielt når det gjelder varmepumpe basert tørketrommel.

Vi tømmer heller aldri lofilteret for hver tørk. Tømmer det når det begynner å bli fult, samme med vannoppsamleren. Dette er en bosch WTW875M8SN som vi ga 5k for, for 6 år siden. Vaskemaskinen måtte vi bytte ut nå nylig, det var en bosch WAT284M9SN som var like gammel. Det ble en ny Whirlpool vaskemaskin FFB 9469 WV EE på tilbud hos elkjøp.

Lenke til kommentar

Endte opp med å legge inn en bestilling på denne her luringen. Så kraftig tilbud på en ganske ny vare virker jo litt suspekt, men samtidig så er det jo en av de rimeligste kombi-maskinene og kommer fra LG så kan vel ikke være for ille kjøp. Kan se ut som den er verdt det selv om tilbudsprisen var en normalpris.

å lager og rask levering i alle fall så spent å hvordan den er i bruk. Steam-funksjon har den også som kan være kult å teste.

image.png.70f4e4b9f7aedf08b371e60adf44656d.png

https://www.power.no/hvitevarer/klesvask/kombinert-vasktoerk/lg-p4y7erpyz-kombi-vasktoerk/p-2150421

Endret av Comma Chameleon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...