Gå til innhold

Hva satser man på når det gjelder ny vaskemaskin?


Anbefalte innlegg

Olsenhower skrev (1 minutt siden):

Å tørke jeans i tørketrommel ødelegger buksene, og 7 timer? Da må noe være galt. Tømmer aldri lofilteret? Når jeg tørker håndklær eller sengtøy blir det fullt av bare en tørkeprosess. Et par ganger i året!? Du må ha misforstått madammen, eller så mener du noe annet på disse vask/tørk-maskinene.

Kan godt være hun tømmer lofilteret oftere. Kan sikkert høre med ho. Å vaske klær er ikke min greie her i huset. 

Ingen av mine jeans har blitt ødelagt så langt i tørketrommel. Verken i den nye eller den gamle maskinen. Jepp, det tar 7 timer inkludert vask til døren låser seg opp ved full pupp på tørkingen. Det blir tørt og fint, men tar tid ja... 

Mulig det er noen innstillinger noe sted jeg har oversett, men føler vel ikke noe stort behov for å utforske dette noe mer. Det er en vaskemaskin tross alt :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Comma Chameleon skrev (4 timer siden):

Endte opp med å legge inn en bestilling på denne her luringen. Så kraftig tilbud på en ganske ny vare virker jo litt suspekt, men samtidig så er det jo en av de rimeligste kombi-maskinene og kommer fra LG så kan vel ikke være for ille kjøp. Kan se ut som den er verdt det selv om tilbudsprisen var en normalpris.

å lager og rask levering i alle fall så spent å hvordan den er i bruk. Steam-funksjon har den også som kan være kult å teste.

https://www.power.no/hvitevarer/klesvask/kombinert-vasktoerk/lg-p4y7erpyz-kombi-vasktoerk/p-2150421

Jeg hadde en slik dampfunksjon i min nå avdøde AEG kombi (kostet rundt 20k ny), og jeg synes det fungerte greit.
Ikke fullt så imponert når det gjaldt å fjerne rynker/skrukker, men her har det kanskje skjedd ting siden 2017 da jeg kjøpte min gamle kombi :)

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (4 minutter siden):

Kan godt være hun tømmer lofilteret oftere. Kan sikkert høre med ho. Å vaske klær er ikke min greie her i huset. 

Ingen av mine jeans har blitt ødelagt så langt i tørketrommel. Verken i den nye eller den gamle maskinen. Jepp, det tar 7 timer inkludert vask til døren låser seg opp ved full pupp på tørkingen. Det blir tørt og fint, men tar tid ja... 

Mulig det er noen innstillinger noe sted jeg har oversett, men føler vel ikke noe stort behov for å utforske dette noe mer. Det er en vaskemaskin tross alt :) 

Ja, det er hun nødt til å gjøre, for etter 1-2-3 vask så vil filteret være helt fullt, årevis(eller aldri) uten å tømme ville fått konsekvenser.

Jeg bruker 3 og en halv med tørk og vask adskilt(kommer an på mengde klær), men med min gamle kombi tok det minst 6 timer, men maskinen hadde en sakte død da kjøleribbene sakte men sikkert fylte seg opp med gunk over tid, så det tok bare lengre og lengre tid før det sa stopp 😅 

Lenke til kommentar
Olsenhower skrev (32 minutter siden):

Å tørke jeans i tørketrommel ødelegger buksene, og 7 timer? Da må noe være galt. Tømmer aldri lofilteret? Når jeg tørker håndklær eller sengtøy blir det fullt av bare en tørkeprosess. Et par ganger i året!? Du må ha misforstått madammen, eller så mener du noe annet på disse vask/tørk-maskinene.

Uderzo skrev (17 minutter siden):

Ja, det er hun nødt til å gjøre, for etter 1-2-3 vask så vil filteret være helt fullt, årevis(eller aldri) uten å tømme ville fått konsekvenser.

Utifra det jeg har skjønt så har ikke kombi-maskiner et lofilter slik som tradisjonelle tørketromler har. En liten utfordring, men man blir vel vant til det og det er vel andre måter å løse det på. Hvis forrige maskin også var en kombi så forklarer det kanskje saken.

Uderzo skrev (24 minutter siden):

Jeg hadde en slik dampfunksjon i min nå avdøde AEG kombi (kostet rundt 20k ny), og jeg synes det fungerte greit.
Ikke fullt så imponert når det gjaldt å fjerne rynker/skrukker, men her har det kanskje skjedd ting siden 2017 da jeg kjøpte min gamle kombi :)

Har vel egentlig lave forventninger til den funksjonen, men morsomt med litt nye funksjoner. Regner med det blir stryking eller håndholdt steamer på skjorter og slikt uansett.

Lenke til kommentar
31 minutes ago, Bjerknez said:

Jepp, det tar 7 timer inkludert vask til døren låser seg opp ved full pupp på tørkingen. Det blir tørt og fint, men tar tid ja...

En tørketrommel har vel gjerne større innvendig volum enn en vaskemaskin, så klærne etc. blir ikke liggende så tett inntil hverandre når trommelen går rundt. Dermed er det vel logisk at tørkingen går raskere med en dedikert tørketrommel.

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (25 minutter siden):

Utifra det jeg har skjønt så har ikke kombi-maskiner et lofilter slik som tradisjonelle tørketromler har. En liten utfordring, men man blir vel vant til det og det er vel andre måter å løse det på. Hvis forrige maskin også var en kombi så forklarer det kanskje saken.

Min hadde det, et lite enkelt filter, og jeg tømte den etter hver tørk, hjalp til syvende og sist ikke så mye da maskinen ble gunket opp uansett 😅

Tørketrommelen jeg har nå, som også er varmepumpebasert(i likhet med kombien jeg hadde), har doble sett med filter, for varmepumpebaserte tørketromler er veldig sensitive for lo, hvis maskinen bli gunket opp så vil tørkeytelsen bli dramatisk redusert. Så maskinen maser om å tømme filteret hver gang maskinen skrus på, uansett om den er tømt eller ikke, for det er såpass viktig 😅

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Skjønner! :D Det blir spennende å se hvordan jeg liker kombimaskin. I verste tilfelle så blir det en separat tørk etterhvert i tillegg, men nå har jeg muligheten til å teste det skikkelig. Hvis jeg ikke gjør det nå så blir det jo mange år til neste gang. Greit å gamble litt i blant. Jeg har vokst opp med kun tørkestativ mesteparten av livet så all tørking er egentlig bonus fortsatt. Samme med oppvaskmaskin. Ikke mange årene siden jeg vasket opp for hånd fortsatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (3 minutter siden):

Skjønner! :D Det blir spennende å se hvordan jeg liker kombimaskin. I verste tilfelle så blir det en separat tørk etterhvert i tillegg, men nå har jeg muligheten til å teste det skikkelig. Hvis jeg ikke gjør det nå så blir det jo mange år til neste gang. Greit å gamble litt i blant. Jeg har vokst opp med kun tørkestativ mesteparten av livet så all tørking er egentlig bonus fortsatt. Samme med oppvaskmaskin. Ikke mange årene siden jeg vasket opp for hånd fortsatt.

Hvis kjøleribbene er tilgjengelig via en luke, så vil jeg anbefale å børste vekk lo jevnlig, det vil forlenge levetiden.
Det fulgte med en kost med min nye Samsung tørketrommel, så jeg håper at det er mulig å utføre vedlikehold på kombimaskiner som selges i dag :) 
Jeg tør ikke annet enn å følge anbefalingene til produsent og gjør det hver 14 dag, i disse dyrtider så gjelder det å få ting til å vare 😅

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (På 29.8.2023 den 3:52 PM):

Det er nok sant det som skrives om kombimaskiner. Dem er nok ikke like robuste og ryker nok fortere, men det er veldig deilig å ha de få årene dem funker :) 

Det er ikke bare at de har flere problemer, det er også dårligere resultat på både vask og tørk. Spesielt på tørk.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (31 minutter siden):

Det er ikke bare at de har flere problemer, det er også dårligere resultat på både vask og tørk. Spesielt på tørk.

Det kan jeg tro, men selv om den ene er bedre enn den andre så kan fortsatt begge være mer enn gode nok og da vil mye av det over være 'bortkastet'. Om man kjøper en maskin til 30000 så er den jo garantert bedre enn en til 5000, men om den billige er god nok så kan man bruke de 25k på noe annet.

Jeg håper f.eks. denne kombimaskinen jeg har bestilt er god nok for meg. Og hvis den er det så har det plutselig lite å si at to separate er bedre, når jeg får noe som er godt nok på halvparten av plassen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Modern har hatt sine Miele maskiner (et stk vask og et stk tørk) i 35 år og de går fortsatt som smør.
Begge ble brukt daglig i 15-20 av årene.

Selv kjøpte jeg et sett AEG maskiner (et stk vask og et stk tørk til omtrent 10k hver) et par år etter jeg flyttet ut).
De fungerer begge som nye fortsatt etter 15-ish år, men har kun blitt brukt 1-2 ganger i uken.
Når/hvis mine tar kvelden tipper jeg at jeg hopper over på Miele jeg og

Lenke til kommentar

Dagen etter man la inn bestilling så blir det varslet om supertilbud fra Dnb/Power https://www.dnb.no/kundeprogram/fordeler/supertilbud/manedens-tilbud?sms=st07. Typisk 😅


Er 20% å hente på å avbestille og så bestille på nytt, men da blir det en god del lengre ventetid også. Og så må jeg finne fellesvaskeri i mellomtiden. Regner med jeg bare skriver det ned som uflaks og lar det være.

Greit å vite for alle andre som evt. er på utkikk og dermed er innom tråden.

Lenke til kommentar

Jeg gikk for Siemens når jeg kjøpte meg vaskemaskin og tørketrommel. Kjøpte noen relativt dyre. Det gjorde at jeg slapp belte og fikk direkte drift med motor. Tørketrommelen har varmepumpe, som er helt fabelaktig. Nå har ikke jeg brukt noen av de noe særlig, men samboer har ikke sagt et eneste vondt ord om noen av de. Det bare virker. Lite lyd og støy også. Kan ikke gjøre noe annet en å anbefale Siemens. 

Lenke til kommentar

Det viktigste jeg har fått med meg når det gjelder å kjøpe vaskemaskin er å først skikke på om den som er aktuell er tung nok. Har hatt 2 stk på de årene jeg har hatt vaskemaskin.

Den første var relativ lett, og selv om den hadde dempeføtter og var justert helt rett så måtte jeg gå å holde på den når sentrifugen startet for at den ikke skulle flytte seg. Når den røk etter 6-7 år så kjøpte jeg en Miele som veide 95 kilo, og den stod helt stille på samme plassen. Har hatt den i snart 10 år eller noe slikt, og ikke hatt ett eneste problem med den. Selv med litt feil last, og fulle 1400 omdreininger så rører den seg ikke.

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (På 28.8.2023 den 1:55 PM):

Man skal ikke ha problemer overhodet med en maskin til 20 lapper de første 10 årene vertfall, etter min mening. 

Kan jo være tilfeldigheter selvsagt, men uansett så frister det lite å gi 10 laken mer for en maskin bare for at det står Miele på den. 

Men uansett, så er denne historie for vår del. Nå blir det ny maskin så er vi vertfall fri for hodebry når det kommer til klesvask noen år. Får vi håpe :) 

Jeg har veldig god erfaring med Miele vaskemaskiner.

Den første jeg hadde holdt i nesten 20 år uten nevneverdige problemer. Den andre er nå mer enn 10 år gammel og har så langt gått uten noe som helst problem eller feil.

Maskinene gikk hyppig  - nesten daglig - så lenge barna bodde hjemme. Nå blir det 1 - 3 ganger i uka. Maskinen har dessuten høy kapasitet (8 kg klær), vasker de upåklagelig rene, sentrifugerer ved høy hastighet og går veldig stille. Jeg kommer nok til å velge Miele neste gang også. 

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (23 timer siden):

Det er ikke bare at de har flere problemer, det er også dårligere resultat på både vask og tørk. Spesielt på tørk.

Kan være du har rett, men selv om det tar litt tid, så blir vertfall klærne knusk tørre. Rent blir det også. Men nå har ikke jeg dyppet klærne mine i ketchup og rullet dem i aske da... 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (4 minutter siden):

Kan være du har rett, men selv om det tar litt tid, så blir vertfall klærne knusk tørre. Rent blir det også. Men nå har ikke jeg dyppet klærne mine i ketchup og rullet dem i aske da... 

For oss som har hund og derfor klær fullt av hundehår var hvertfall tørketrommel i kombimaskin ubrukelig. Standalone tørketrommel var helt topp, da samlet alt seg i filterne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...