Gå til innhold

Hva satser man på når det gjelder ny vaskemaskin?


Anbefalte innlegg

Vi har hatt en Miele vaskemaskin i ca. 8 år nå som det har vært mye problemer med. Den har liksom hanglet og godt i 8 år og ikke noe mer enn det. Jeg er dritt lei av den. Ikke var den billig heller. Tror den kostet 20.000 kroner for 8 år siden. 

Så det bli ikke Miele igjen. Ja, jeg vet at Miele skal være "mercedes" når det kommer til vaskemaskiner, men mitt inntrykk er vertfall ikke det. 

Jeg sier ikke at andre merker nødvendigvis er bedre heller, men jeg gir heller 10.000 kroner mindre for en maskin som hangler og går like lenge enn en ny Milene til rundt den samme summen.

Men til saken...

Det florerer jo av merker og modeller og forskjellene på pairet er svært få, selv om prisene varierer voldsomt. 

Jeg har kikket litt på LG sine maskiner da Elkjøp har flest av disse. Er en LG maskin til rundt 8-12.000 kroner et ok valg? Noen som har peiling på vaskemaskiner her i det hele tatt?

Sentrifugehastighet på 1400, autodosering av vaskemiddel, minst 8kg. kapasitet er minstekravene. LG sine maskiner jeg har sett på har også wifi og muligheter for styring med app etc. Usikker på hvor viktig det er, men det står vel ikke høyst på listen. 

Å sist men ikke minst, så må det være en kombi vask og tørk maskin.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi har LG vaskemaskin og tørketrommel. Husker ikke modellnavnet men de har nå stått og gjort jobben sin uten problemer i over tre år nå. De har "alt" unntatt autodosering av vaskemiddel. Wifi, damp, 1400omdr., børsteløs motor, varmepumpe og selvrensende kondensator etc.. De bare virker. En kan velge om tørketrommelen skal tømme vannet i tank eller direkte i sluk. Begge har 9 kg kapasitet så jeg vet ikke om de er bygget ekstra solid på grunn av det.

Jeg leste at LG var rangert som nummer 2 etter Miele. Jeg tror det var i det danske forbrukermagasinet Tænk som hadde rangeringen. Det var utslagsgivende for meg og jeg er så fornøyd en kan være med en vaskemaskin og tørketrommel. Ikke bruker tørketrommelen særlig med strøm heller pga. varmepumpen.

Kombinert vask og tørk kan jeg ikke svare på, kun mine egne erfaringer med separat LG vask og tørk. Som merke innbyr LG til tillit for meg.

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke mine foreldres Miele varte særlig lenge heller. Fikk feilmelding som gikk bort hvis men satte en krakk med noe tungt oppå foran døra, men jeg feilsøkte dørbryteren, og den feilet ingenting. Så hvorfor gjør det forskjell å legge press på døra? Ble ikke klok på det. Endte med Asko fra Skausen.

De har separat tørketrommel, så kombi ble ikke vektlagt.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Uheldig med maskinen? Vår Miele er vel omtrent like gammel som din, den går daglig og det har aldri vært noe tull med den. Den var ikke like dyr heller. Jeg mener vi ga 12 000 for den. 

Forgjengeren var en Bosch, den gjorde også nytten sin, helt til reklamasjonstiden var gått ut, heh. Da det luktet brent av den heiv vi den ut. 

Det som gjerne trekker opp prisen er fancy ting som automatisk dosering av vaskemiddel, wifi og diverse stæsj. Sikkert gøy å ha, men tenk over om du trenger det. Jeg tenker at det er flere komponenter som kan gå i stykker... 

Endret av :utakt
Lenke til kommentar

Bor du alene og jobber turnus kan det nok være greit med wifi-styring, så du kan starte den til riktig tidspunkt uten å nødvendigvis være hjemme og våken til spesifikke tider.

Selv har jeg en eldre Electrolux, og bruker timeren. Litt knotete å måtte hoderegne antall timer til den skal starte for å være ferdig til et bestemt tidspunkt, og så trykke på samme knapp flere ganger for å justere antall timer til start, men det går greit.

Med app får du nok et mer intuitivt brukergrensesnitt, samt muligheten til å starte den fra jobb, når du vet hvorvidt det ble overtid eller ikke. Dumt om den har vasket klær som ligger våte og blir sure, fordi du ble forsinket.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt avhengig av hvordan du bor kan desibelnivå være noe å tenke på. Husk at hver gang lydnivået stiger med 3 dB, så fordobles lydnivået, det vil si at det dobbelte av 40 dB er 43. Hos oss er badet der vaskemaskinen står ganske nært der vi sitter i stua, og selv om det er ok lydisolert er det en bonus å slippe å høre maskinen dundre. Derfor var vi litt nøye på å velge en som hadde oppgitt lavere desibelnivå enn de andre alternativene, og er veldig fornøyd hittil med godt merkbar forskjell fra den gamle. Det ble Miele, så det kostet litt mer. Det var denne vi gikk for:

https://www.elkjop.no/product/hvitevarer/vask-og-tork/vaskemaskin/miele-w1-vaskemaskin-wed035wcsnds/385863

Kombimaskin ville jeg prøvd å unngå.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Sverger til Bosch serie 6 med hurtigprogram (15 min). Vi har flere i familien og dette ser ut til å være evighetsmaskiner til en forholdsvis lav pris. Noen av de ble kjøpt nede til 4000 kroner. Nå må du nok opp i 5000-6000 kroner på tilbud grunnet kronekursen vil jeg tro.

Maskinene er svært gode, men havarerer en etter 7-8 år er det ikke akkurat noen krise å kjøpe ny mtp prisen.

Som du ser er de på tilbud til stadig til 5500 kr.

image.png.33729ba2199c5eaca8c46c57652afdcb.png

Endret av Wisd0m
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi er også på jakt etter ny vaskemaskin. Finnes det egentlig modeller UTEN touch panel i disse dager? Vil ikke ha mer elektronikk enn nødvendig i nærheten av noe som av natur avgir fukt. Ønsker også en maskin med minst mulig tull som autodosering og autovannmengde.

Maskinen vi har skriker hver gang vi bruker den (antageligvis pumpen som er på vei ut), og vi vurderer å koste på den ny pumpe når det skjer, for resten av maskinen er gulle god (Zanussi FLS 1224C).

Merkelig også hvordan alle maskiner idag synes å ha enten svensk eller engelsk skrift på programpanelet. Det var en gang disse tingene stod på norsk... (bare en prinsippsak)

Wisd0m skrev (22 minutter siden):

Bosch serie 6

Maskinene er svært gode, men havarerer en etter 7-8 år er det ikke akkurat noen krise å kjøpe ny mtp prisen.

Hva er det som ryker på dem? Har ikke disse "10 års motorgaranti"?
En garanti jeg personlig anser som svindel, siden det ikke gjelder hele maskinen, og motoren er det som burde holde lengst uansett.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
14 minutes ago, PaladinNO said:

Vi er også på jakt etter ny vaskemaskin. Finnes det egentlig modeller UTEN touch panel i disse dager? Vil ikke ha mer elektronikk enn nødvendig i nærheten av noe som av natur avgir fukt. Ønsker også en maskin med minst mulig tull som autodosering og autovannmengde.

Maskinen vi har skriker hver gang vi bruker den (antageligvis pumpen som er på vei ut), og vi vurderer å koste på den ny pumpe når det skjer, for resten av maskinen er gulle god (Zanussi FLS 1224C).

Merkelig også hvordan alle maskiner idag synes å ha enten svensk eller engelsk skrift på programpanelet. Det var en gang disse tingene stod på norsk... (bare en prinsippsak)

Hva er det som ryker på dem? Har ikke disse "10 års motorgaranti"?
En garanti jeg personlig anser som svindel, siden det ikke gjelder hele maskinen, og motoren er det som burde holde lengst uansett.

Foreløpig ikke noe havari på noen. Er mer poenget med at det er surere og kaste en maskin som man kjøpte til 20 kNOK istedenfor 5 kNOK jeg ville fram til.

Bosch maskinene kommer med norsk klistremerk for knapper. Originalt er engelsk. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (1 time siden):

Å sist men ikke minst, så må det være en kombi vask og tørk maskin.

Det vil jeg fraråde på det sterkeste. Slike maskiner har kortere levetid uansett merke. Hvis du vil øke sannsynligheten for en trøbbelfri hverdag, gå for separate maskiner.

Jeg kjøpte en "top of the line" kombimaskin, etter 6 år så var den kaputt.

Nå har jeg vask og tørk hver for seg, bedre resultater (spesielt tørk) til en lavere kostnad. Og hvis noe ryker så slipper jeg å bytte ut alt og må punge ut en stor sum.

Etter min mening så burde man kun gå for kombi hvis man absolutt må, på grunn av plassmangel f.eks.

Endret av Uderzo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (1 time siden):

Uheldig med maskinen? Vår Miele er vel omtrent like gammel som din, den går daglig og det har aldri vært noe tull med den. Den var ikke like dyr heller. Jeg mener vi ga 12 000 for den. 

Forgjengeren var en Bosch, den gjorde også nytten sin, helt til reklamasjonstiden var gått ut, heh. Da det luktet brent av den heiv vi den ut. 

Det som gjerne trekker opp prisen er fancy ting som automatisk dosering av vaskemiddel, wifi og diverse stæsj. Sikkert gøy å ha, men tenk over om du trenger det. Jeg tenker at det er flere komponenter som kan gå i stykker... 

Vi har alle forskjellige erfaringer fra forskjellige merker og jeg er enig med deg at jo mere dilldall jo fortere ryker den. Men for oss er vask og tørk i samme maskin viktig da vi ikke ønsker to maskiner. 

Men vi har hatt en svindyr Bosh også tidligere med vask og tørk. Den holdt i 8 år før tørketrommel biten ga opp. Men den funket ellers så vi brukte den i to år til før det ble en Miele. 

Så sånn sett har Bosh'en holdt lenger. Men ja, det er mye tilfeldigheter ute å går også... 

Jeg tror vi prøver en LG denne gangen, så får vi se. :) 

Lenke til kommentar

Har bare erfaring med rene vaskemaskiner, og ikke kombo. Men sist kjøpte vi en AEG og er veldig fornøyd med den. De er ikke så dyre, og virker (foreløpig) til å være bra maskiner.  Det eneste vi angrer litt på er at vi ikke valgte en med litt større volum.
Men den har 1600 omdreininger, noe som kutter ned tørketiden.

Denne kan i så fall være et alternativ:
https://www.elkjop.no/product/hvitevarer/vask-og-tork/kombinert-vaskemaskin-og-torketrommel/aeg-7000-vasktork-l7weg963e2/354338

Denne har både greit volum (69 liter), og 1600 omdreininger.
Den er også billig, og man sparer jo mye på å kjøpe kombi vs to separate. Da har man råd til at den ryker fortere.

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar

Kan være fornuftig med kombimaskin. Er det trangt om plassen er det svindyrt å flytte for å få mer plass. Flytting koster jo fort over 300 000 i flyttekostnader i tillegg til en kvadratmeterpris på gjerne 50-150 tusen/kvm.

At folk henger seg så voldsomt opp i levetiden mener jeg skyldes at det kjøpes for dyre maskiner. Sats på folkemodell og "bruk og kast". Praksis blir kanskje ca. 10 år levetid og ny maskin uansett. Reparering av maskin kan man glemme med norske lønninger.

Kombimaskin er testet av forbrukerrådet:

EW7W5468E6 : Forbrukerrådet (forbrukerradet.no)

Electrolux PerfectCare 700 EW7W5468E6 (Hvit) - finn riktig produkt og pris med Prisjakt.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...