Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvorfor er det så mange som hater elbiler?


Anbefalte innlegg

Jeg vet denne tråden ved første øyekast passer bedre i elbil-kategorien, men de jeg ønsker svar fra frekventerer neppe den kategorien så hyppig.

Hva er grunnlaget for det store hatet mot elbiler?

Jeg har nylig bestilt en elbil. Grunnen til det, er at jeg har byttet jobb der vi har gratis lading av elbil. Samt at jeg må gjennom noen bomstasjoner på vei til jobb. Det jeg sparer på drivstoff og bompenger betaler det meste av det jeg må betale i lån på den nye bilen.

Men jeg har også lest en del mer om elbiler på grunn av dette, og legger merke til at i kommentartrådene tilhørende artikler om elbiler, syder det et intenst hat fra en del eiere av fossilbiler. Hva er grunnen?

Helt greit for meg at folk foretrekker lyden fra en fossilmotor. Men jeg hetser ikke de med fossilbiler likevel. Så... hvorfor?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nukleosid skrev (10 minutter siden):

Grunnen til det, er at jeg har byttet jobb der vi har gratis lading av elbil. Samt at jeg må gjennom noen bomstasjoner på vei til jobb. Det jeg sparer på drivstoff og bompenger betaler det meste av det jeg må betale i lån på den nye bilen.

Her har du nok mye av forklaringen. Mange synes elbilistene snylter. For ordens skyld, så har jeg elbil selv. 

Endret av ITtraktor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

For min egne del er det ikke elbil i seg selv, det er den falske hypen rundt Tesla. Før man faktisk prøver en selv så skulle man tro dette var kvantesprang i alle områder som gjelder bil, men i praksis så er det selv i 2022 bare en typisk amerikansk bil produsert uten noen form for kvalitetskontroll. Det skal liksom være laget av den yngre generasjon som fikser alt i software, men likevel er det mer bugs enn faktiske sikkerhetsfunksjoner. Det samme kan eller kunne vel sies om Apple, men uansett hvor mye jeg hater Apple også så er det i det minste et faktisk premiumprodukt. Tesla tar høykvalitet-fra-Tyskland-priser og leverer et produkt som selv britene for 30 år siden ville vært flau av. Dashcam video integrert høres f.eks. fantastisk ut helt til du ser video som ser ut som at den ble filmet på en mobil i 2003.. Er det mulig å fjerne bilen fra appen når du har vært leiesjåfør i en mnd? Niks. Får du fjernet bankkortet ditt fra Tesla appen slik at neste leietaker ikke bestiller Premium Connectivity med ditt kort? Nei. Fortsetter du å få SMS'er om service lenge etter bilen er levert tilbake? Ja, men du kan i det minste sende en SMS til et annet nummer for å melde deg av. Det er ingenting som tyder på at det er imponerende software eller hardware å finne, noe sted what so ever.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

De teslaer som jeg ser når jeg kjører har total mangel på respekt for medtraffikanter, kan ligge noe der og. 

 

Det samme kan jo også for den del tillegges de fleste bmw og audi etc. 🥴

 

Og som Complexity skriver, mye uvitenhet, redd for det som er nytt etc etc. 

Endret av Duriello
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
40 minutes ago, Nukleosid said:

Men jeg har også lest en del mer om elbiler på grunn av dette, og legger merke til at i kommentartrådene tilhørende artikler om elbiler, syder det et intenst hat fra en del eiere av fossilbiler. Hva er grunnen?

Det er altid noen vranginger. De gjør mer av seg i kommentartråder enn i det virkelige liv. Ingenting å henge seg opp i.

Lenke til kommentar

Hadde noen arbeidskamerater, som hadde wrom, wrom biler og hatet el-biler.

Det som var morsomt, var naar vi diskuterte el-bil, saa tapte de, uansett.

Oekonomi, utslipp, kraft, dreiemoment, behagelige, lydloese, stabile uansett, tapte de.

Jeg ertet dem med, hvordan gaar det med. registerreima, lydpotta, har du skifta olje, i det siste, osv

Jeg vant i alt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mange jeg kjenner kjører el bil av helt praktiske grunner. Man lader hjemme i garasjen. Slipper mye vedlikehold. Bilene er enkle å kjøre. Ingen cluch eller gear.

De har verken økonomi heller miljø i tankene. Det er bare enklere.

El bil hat har jeg sjelden opplevd. På nettet finner man en del. Stort sett elbil eiere som hater andre el biler. Forstå det den som vil!

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
45 minutes ago, Nukleosid said:

Hva er grunnlaget for det store hatet mot elbiler?

Jeg har nylig bestilt en elbil. Grunnen til det, er at jeg har byttet jobb der vi har gratis lading av elbil.

Hva en grunnen til at du føler der finnes et "hat" mot elbiler?

Å hate en elbil, eller et TV, eller en hva som helst ting, ser jeg ingen mening med.  Det er imidlertid god grunn til å mislike elbillister som snylter på strøm (som i eksemplet ditt), bruker infrastruktur de ikke bidrar til og deres selvgodhet bare for å ta et par eksempler.  Om der ikke hadde vært nogen forskjellsbehandling, er der neppe nogen som hadde brydd seg. 

De fleste er nok heller ikke så fornøyd med å bli påduttet ting.  Jeg bytter gjerne til elbil den dagen min gamle bil ikke kan mere og elbiler har blitt bra nok for mitt bruk. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (26 minutter siden):

De teslaer som jeg ser når jeg kjører har total mangel på respekt for medtraffikanter, kan ligge noe der og. 

 

Det samme kan jo også for den del tillegges de fleste bmw og audi etc. 🥴

 

Og som Complexity skriver, mye uvitenhet, redd for det som er nytt etc etc. 

Er du en av de som skal ligge å kosekjøre i venstrefila i samme hastighet som høyrefila går i? Hva legger du i total mangel på respekt? Jeg har Tesla - er dog det motsatte av fanboy. Aldri mer Tesla. 

Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (4 minutter siden):

Hva en grunnen til at du føler der finnes et "hat" mot elbiler?

Å hate en elbil, eller et TV, eller en hva som helst ting, ser jeg ingen mening med.  Det er imidlertid god grunn til å mislike elbillister som snylter på strøm (som i eksemplet ditt), bruker infrastruktur de ikke bidrar til og deres selvgodhet bare for å ta et par eksempler.  Om der ikke hadde vært nogen forskjellsbehandling, er der neppe nogen som hadde brydd seg. 

De fleste er nok heller ikke så fornøyd med å bli påduttet ting.  Jeg bytter gjerne til elbil den dagen min gamle bil ikke kan mere og elbiler har blitt bra nok for mitt bruk. 

Elbilister har høy lønn og bidrar derfor mye til samfunnet. Litt som å si, 'jeg liker ikke fattige folk for de betaler ikke nok til samfunnet', tragisk holdning!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
sverreb skrev (10 minutter siden):

Det er altid noen vranginger. De gjør mer av seg i kommentartråder enn i det virkelige liv. Ingenting å henge seg opp i.

Dette er fasiten synes jeg. Og det gjelder mange temaer, ikke bare elbil. iPhone vs. android mobil eller mac vs windows laptop er jo begge klassikere. 

At man har en preferanse den ene eller andre veien er jo legitimt all den tid man kan vektlegge egenskaper ved et produkt ulikt og dermed ende opp med ulike "beste valg", men er nok bare et lite fåtall "hatere" som mister gangsynet og all folkeskikk i kommentarfeltene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...