Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvorfor er det så mange som hater elbiler?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
iblazeqt skrev (1 minutt siden):

Elbilister bruker gjerne mer strøm enn andre. De betaler derfor mer avgifter og moms. Videre betaler jeg nå ytteligere i form av introduksjonen til den nye nettleie-modellen. Så kan man jo diskutere hvorvidt det er elbilisters skyld at strømnettet trenger oppgraderinger. 

Då bør ein like så godt gå til angrep på dei med unødvendig store hus eller hytter som står varme heile året. Elbilane har faktisk positive bidrag til miljøet rundt oss.

Endret av Zeph
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AnthonyEdwardS skrev (1 time siden):

For min egne del er det ikke elbil i seg selv, det er den falske hypen rundt Tesla.

Elbil er så mye mer enn Tesla. Og selv om jeg ser mye hat mot Tesla, ser jeg like mye hat mot elbiler generelt.

Tesla er nok så populært og "hypet" fordi de var blant de aller første med en brukbar elbil med bra akslerasjon, rekkevidde og slikt. Ikke fordi den er spesielt bra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hollabaloo skrev (20 minutter siden):

Ser ikke helt logikken i at det er elbilistene man skal mislike, det er vel mer logisk å rette eder og gallen mot politkerne som har bestemt reglene? Er veldig menneskelig og normalt å ville benytte seg av regelverket på en måte som er mest mulig gunstig for en selv. 

Akkurat. Det er regjeringa som styrer alt det der, ikkje forbrukarane. Bli politisk engasjert om elbilfordelane er så stort problem. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Duriello skrev (57 minutter siden):

Det samme kan jo også for den del tillegges de fleste bmw og audi etc. 🥴

Elbilen blir min tredje Audi 😉

Men jeg er noe så sjeldent som en Audi-eier som faktisk bruker blinklys, både i lyskryss og rundkjøringer. Er en ganske snill sjåfør. Har nok noe med at jeg begynte min bilerfaring i en Hyundai og har også kjørt Toyota, og ble "snill" på grunn av det 😄

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Hollabaloo skrev (30 minutter siden):

Dette er fasiten synes jeg. Og det gjelder mange temaer, ikke bare elbil. iPhone vs. android mobil eller mac vs windows laptop er jo begge klassikere.

iPhone vs. Android føler jeg det stort sett er fjortisser og småunger som driver med. Elbil-hatet føler jeg kommer fra fysisk godt voksne menn som synker ned til samme nivå som fjortissene og småungene.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (10 minutter siden):

Elbilister bruker gjerne mer strøm enn andre. De betaler derfor mer avgifter og moms. Videre betaler jeg nå ytteligere i form av introduksjonen til den nye nettleie-modellen. Så kan man jo diskutere hvorvidt det er elbilisters skyld at strømnettet trenger oppgraderinger. 

Elbilister bruker mindre strøm enn andre. Riktignok indirekte sett.

Produksjon og distribusjon av bensin og diesel bruker så mye strøm, at elbilene kommer best ut.

Om det er elbilistenes skyld at strømnettet trenger oppgraderinger, er det mye tvil rundt. Hvis de fleste lader om natten, trengs det mest sannsynlig ikke noen store oppgraderinger mange steder.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (2 minutter siden):

iPhone vs. Android føler jeg det stort sett er fjortisser og småunger som driver med. Elbil-hatet føler jeg kommer fra fysisk godt voksne menn som synker ned til samme nivå som fjortissene og småungene.

Det vil alltid finnes et lite fåtall mennesker som mister all folkeskikk i det de setter seg bak et tastatur, og ikke bryr seg om eller reflekterer over at det er ekte mennesker de sitter og chatter med. Er godt mulig enkelte av disse også er psykisk syke som sitter timesvis hver dag og øser ut, på internett så er det få stengsler og lav list for alle mulige slags folk å kunne bidra med sin mening. Da blir det mye støy og det fremstår som en større gruppe enn det i virkeligheten er.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (1 minutt siden):

Elbilister bruker mindre strøm enn andre. Riktignok indirekte sett.

Produksjon og distribusjon av bensin og diesel bruker så mye strøm, at elbilene kommer best ut.

Om det er elbilistenes skyld at strømnettet trenger oppgraderinger, er det mye tvil rundt. Hvis de fleste lader om natten, trengs det mest sannsynlig ikke noen store oppgraderinger mange steder.

Har ikke så mye å si lengre, for nå betaler de som belaster nettet mer slik at de 'gjør opp' for belastningen sin.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hollabaloo skrev (Akkurat nå):

Det vil alltid finnes et lite fåtall mennesker som mister all folkeskikk i det de setter seg bak et tastatur, og ikke bryr seg om eller reflekterer over at det er ekte mennesker de sitter og chatter med. Er godt mulig enkelte av disse også er psykisk syke som sitter timesvis hver dag og øser ut, på internett så er det få stengsler og lav list for alle mulige slags folk å kunne bidra med sin mening. Da blir det mye støy og det fremstår som en større gruppe enn det i virkeligheten er.

Det er sant. Samme med antivaxxere og konspirasjonsteoretikere. Etter 10 minutter på Facebook føles det som 90% av nordmenn er både antivaxxere, koronaskeptikere, Trumpister, Putin-sympatisører og så videre, når sannheten er at det er 5% eller noe sånt. Har noe med at de fleste med de meningene har alt for mye tid til overs av grunner jeg skal holde meg for god til å snakke om.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (På 27.8.2022 den 19.02):

Endra den for deg :)

Ok, saa skal jeg gulpe opp noen erfaringer da, tror nok fordommer, er det rette ordet, men.........

Hvorfor er bensinmotoreigere saa inn i hampen treige i lyskryssene?

Lyset har jo staat groent i en evighet, foer dere klarer aa faa loeys ut klutchen og begynner aa rulle fremover.

Hver gang, jeg staar i kollektivfeltet og venter paa groent lys, kjoerer jeg naar det kommer, med en normal akslerasjon, ogsaa etter hundre meter ser jeg bensinbilene, ved siden av meg, begynner aa trille, langt bak.

Blir dere sloeve, av aa kjoere, de der drittbilene?

 

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar
Zeph skrev (13 minutter siden):

Det er alle og ingen si skuld at straumnettet er underdimensjonert. Forbruket har gått jevnt og trutt oppover heilt sidan straumen byrja bli produsert, og lenge før elbilane tok over nybilmarknaden.

Joda, men elbiler har virkelig skrudd opp koken. Noen biler kan jo lade på 22kW. Det er mer enn 4x vårt max forbruk. Det er heftig.

Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (2 minutter siden):

Ok, saa skal jeg gulpe opp noen erfaringer da, tror nok fordommer, er det rette ordet, men.........

Hvorfor er bensinmotoreigere saa inn i hampen treige i lyskryssene?

Lyset har jo staat groent i en evighet, foer dere klarer aa faa loeys ut klutchen og begynner aa rulle fremover.

Hver gang, jeg staar i kollektivfeltet og venter paa groent lys, kjoerer jeg naar det kommer, med en normal akslerasjon, ogsaa etter hundre meter ser jeg bensinbilene, ved siden av meg, begynner aa trille, langt bak.

Blir dere sloeve av aa kjoere de der drittbilene.

 

Hehe kjenner igjen frustrasjonen. Det er seigt som snått. 

Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (8 minutter siden):

Ok, saa skal jeg gulpe opp noen erfaringer da, tror nok fordommer, er det rette ordet, men.........

Hvorfor er bensinmotoreigere saa inn i hampen treige i lyskryssene?

Lyset har jo staat groent i en evighet, foer dere klarer aa faa loeys ut klutchen og begynner aa rulle fremover.

Hver gang, jeg staar i kollektivfeltet og venter paa groent lys, kjoerer jeg naar det kommer, med en normal akslerasjon, ogsaa etter hundre meter ser jeg bensinbilene, ved siden av meg, begynner aa trille, langt bak.

Blir dere sloeve av aa kjoere de der drittbilene.

 

Jeg kjører elbil selv, så... 😅

Er du litt butthurt? Virker sånn. 

 

"Do not dare to speak anything negatively about muh precious Tesla!" 

Endret av Duriello
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (26 minutter siden):

Verre med de som tror venstrefila er en racerbane, og blinker og tuter når de kommer bakfra i  mellom 120-160 km/t.   

Vet ikke om jeg syns det er verre. Mtp skadepotensialet, så ja. Men det er et så jævla enkelt konsept å forstå, at det irriterer noe så inn i he*****e. På lik linje med folk som ikke bruker blinklys, og ligger 10-20 under grensa. Mange farlige situasjoner blir fremprovosert av slike bilister. 
 

Noe jeg alltid har tenkt - det er jo en kjennsgjerning at politikere ønsker at alle skal reise kollektivt. Men det virker som om at det er en menneskerett å få førerkortet. Hva med å stramme inn kravene? Møter også på tidvis mange i den eldre generasjonen som er bestie med fastlegen, og burde blitt fratatt lappen for flere år siden. 

Endret av iblazeqt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...