Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvorfor er det så mange som hater elbiler?


Anbefalte innlegg

On 8/28/2022 at 5:20 PM, Nukleosid said:

Hadde vi hatt 100% elbiler, ville det totale strømforbruket i Norge gått ned.

 

11 hours ago, Nukleosid said:

Først må vi se på den faktiske produksjonen av diesel og bensin.

Tallene fra 2021, forutsetter at bilen har et gjennomsnittlig forbruk av drivstoff som i Norge ligger på 0,8 liter pr mil:  (link)
Produksjon av en liter diesel : 2,13 kilowattimer strøm. Altså cirka 1,7 kilowattimer pr mil.
Produksjon av en liter bensin : 1,63 kilowattimer. Cirka 1,3 kilowattimer pr. mil.

Elbil bruker cirka 1,9 kilowattimer pr. mil.
 

Kun hver femte liter diesel og hver fjerde liter bensin vi bruker er raffinert i Norge. Som betyr at produksjonssiden for disse literne har 0 strømforbruk i Norge.
Regnestykket blir da
Dieselbil: 0.34kwt norsk strømbruk per mil
Bensinbil:  0.325kwt norsk strømbruk per mil
Elbil bruker: 1.9kwt

Det er såklart om bensinen/dieselen vi importerer ikke raffineres i utlandet av importert norsk råolje. Hvis det motsatte er tilfellet kommer strømbruken for å produsere oljen i tillegg. 

Quote

*Oljeplattformene bruker enorme mengder energi, og disse skal elektrifiseres. Det er beregnet et behov på 15 terrawattimer pr. år (link). Dette kommer da i tillegg til selve produksjonen av drivstoff. Til sammenlikning ville 7,6 millioner elbiler brukt totalt 18,5 terrawattimer pr. år.

Korriger meg hvis jeg tar feil, men jeg tror norske oljeselskap bare ville eksportert enda mer olje om vi ikke trengte den lille biten råolje som brukes i Norge. Altså hvis du knipset med fingrene og alle norske diesel/bensinbiler ble forvandlet til elbiler, så ville plattformene tatt råoljen som skulle gått til norske kjøretøy og solgt den til utenlandske kunder istedet, altså ville plattformene hatt samme strømforbruket. 

Quote

*Diesel og bensin pumpes inn i tankbiler, og disse bruker på sin side diesel for å frakte dette ut til bensinstasjonene, noen veldig langt fra nærmeste raffineri. Det fører til at selv om bilen bruker 0,8 liter pr. mil må det legges på noe for drivstoffet som brukes til å frakte drivstoffet til pumpene (en tankbil bruker naturlig nok mer enn 0,8 liter pr. mil).

Det stemmer. 

Quote

*Bensinstasjonene bruker strøm til pumper, utstyr, lys og lignende.

Det er jo riktig for stasjoner som bare har pumper og betalingsterminaler. Men for bensinstasjoner med butikk er det jo litt anerledes. De fyller jo andre funksjoner også som fører til at elbiler også bruker dem; toalettpause, bilvaskemaskiner, vaskesaker for frontvindu, fylle spylervæske, kjøpe dårlig hotdog osv.. 

Er du fortsatt like overbevist om at påstanden din er riktig? 

 

Endret av debattklovn
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (1 time siden):

Nederst viser snitt under det som ble sakt over, og bilene blir vel bare enda mere effektiv fremover.

Ja, men dette er for lengre turer. Småkjøring gjennom et år vil gi vesentlig høyere forbruk. Det må også nevnes at tesla er en egen klasse, og er ikke representativt for snittet av biler. Snittet for elbil ligger nok i 17-22kwh tipper jeg. 

 

Complexity skrev (1 time siden):

Du har jo nevnt at forbruket på Polestaren din er temmelig høyt.

Den har permanent firehjulsdrift. Ligger på 25kwh nå på sommeren. Nærmere 28 på vinteren. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (14 timer siden):

Synes dere 0,8 liter pr. mil høres mye ut, så er det i dette regnestykket tatt med køkjøring, tomgang, småturer osv...

Leaseplan publisere tilbake i 2010 at bilparken deres i faktisk kjøring brukte 10-25% mer enn EU-normert forbruk. Jeg antar at bruken og førerene er ganske representive for folk flest men mulig at de bilene velges av folk som kjører mer og lengre enn snittet.

For min store diesel st vogn med 4wd fra 2014 som er oppgitt til 0.55l/mil så tilsier det 0.6 til 0.67 l/mil. Det stemmer bra med min erfaring.

Hvis man skal basere seg på den faktiske fossil-parken så bør man også basere seg på den faktiske elbilparken. Evt sammenligne store halvgamle Tesla med jevnstore halvgamle Audi.

Evt kan man sammenligne 2022-modell med 2022-modell ICE.

-k

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...