Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvorfor er det så mange som hater elbiler?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (Akkurat nå):

Dette er en særavgift som kun Norge har, som de tillot at man ikke betalte..

Får biler som ikke får plass til den berømte kassen til samme pris, med bakseter, som de som får plass til kassen, men da uten bakseter.

Jepp, men poenget står. Hvor ser du folk syte om dette? Så og si aldri.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 time siden):

Det er nok i ferd med å gå over nå som det meste normale er og kjøpe seg en elbil, vertfall her til lands, men det er liten tvil om at fossilfolket hadde problemer med elbil, bilenes jesus aka Jeremy Clarkson sto selv i fronten for noe av denne elbil skepsisen, det sier seg selv at mange hater elbiler, selv om det nok er like mange som hatet elbiler, men nå elsker dem.  

Hvis du liker lyden av en V8-er, lukten av olje og følelsen av å gire som James Bond så er det kanskje ikke så rart om man er skeptisk til elbiler. Mange av de tidlige elbilene hadde da også store kompromisser mhp rekkevidde, sikkerhet eller kvalitet på utførelse.

Jeg tør påstå at det har vært en minoritet som har «hatet» elbiler. Noen har vært kritiske til elbilers funksjon og nytte (på mer eller mindre saklig grunnlag). Langt flere har kritisert fordelene som elbiler har fått, måten enkelte elbileiere har framstått som nyfrelste Apple-fanatikere med liten forståelse for andres valg, eller har hevdet at mange elbil-sjåfører tar seg utilbørlig til rette i trafikken (lignende kritikken av Audi-eiere og Landrover Sport).

 

Når noen hevder at du må være «boomer» og ikke forstå deg på nye ting for ikke å like elbil så er det et utmerket eksempel på hvordan en diskusjon kan skjære seg.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
plankeby skrev (17 timer siden):

Men, mange som hater elbiler? Det er nok en drøy påstand. Det er personer som ikke forstår innspill eller kritikk, som kaller folk hater om de ikke er 100% enig. Det har jeg opplevd i diskusjoner. 

Om vi hadde hatt 100% med elbiler nå, lure jeg på hvordan dette hadde påvirket strømsituasjonen vi er i nå...

Havner du borti en elbil-diskusjon på Facebook, så skjønner du nok hva jeg mener med "hater". Noen av de overdriver kanskje, samtidig som Facebook-kommentartrådene også har de største trollene. Men enkelte går ganske langt i å uttrykke sin misnøye over elbiler, til det punkt hvor det går over til hets og mobbing av de som eier elbiler.

Hadde vi hatt 100% elbiler, ville det totale strømforbruket i Norge gått ned.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gufi skrev (16 timer siden):

Det var greit med litt forskjellsbehandling da elbilen var en liten Think for spesielt interesserte, men nå som elbilene er blitt som vanlige vare/ personbiler, så bør alle som har vare/personbiler behandles likt. Det betyr at elbileierne skal betale de samme skattene og avgiftene på bilene, i bomringene, for parkering, osv. som fossilbileiere. Og, elbilene skal ut av kollektivfeltene.

For såvidt enig med deg. Det selges flere elbiler enn fossilbiler nå, og er ikke for spesielt interesserte lenger. Men samtidig forurenser de mindre, som på sikt gir staten færre utgifter. De bruker totalt også mindre strøm enn en fossilbil, samt andre fordeler som koster staten mindre penger, som gjør at de ønsker å øke elbilandelen raskere, enn de hadde klart uten fordelene elbilister får.

At elbilene kjører i kollektivfeltet er helt greit for meg som kjører fossilbil. Skal de inn i hovedfeltene, blir jo bare køen enda lengre og tregere.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (14 timer siden):

Det nevnes hele tiden at elbiler har så rask akselerasjon, men de er de tregeste til å komme seg opp i fart.

Ofte at jeg kommer opp i 80 fortere med lastebilen, så kjører de forbi, og kjører under fartsgrensen. 

 

Tror mange elbilister er litt forsiktige med akslerasjonen for å spare strøm/rekkevidde. Men en elektromotor reagerer mye raskere enn en motor som går på fossilt drivstoff, slik at akslerasjonen oppfattes mer kontant og direkte, ikke gradvis.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Nukleosid said:

Havner du borti en elbil-diskusjon på Facebook, så skjønner du nok hva jeg mener med "hater". Noen av de overdriver kanskje, samtidig som Facebook-kommentartrådene også har de største trollene.

Det største problemet med debatt på nett er at folk tror de må bruke de store ordene for å bli hørt. Det har pågått så lenge at de moderate ikke lenger gidder delta og bare skrullingene er igjen. Da får man et debattklima der det ikke er uvanlig at man snakker om hvor mye man hater alle andre og der man kan komme unna med å snakke om skuddpremie på politikere man er uenige med. Det er vanskelig å se at trenden kan snu.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Jeg er ikke enig i elbil politikken som har vært. Miljøperspektiv har nok vært viktig for stat og kommune, men trolig lite viktig for mange kjøpere av ny elbil. Samtidig har jo det å skape et enormt skille bidratt til at folk har kjøpt elbil i byen da man tjente mye på dette økonomisk. 

Jeg mener det var feil å innføre så store kontraster i fordeler på elbil. Ulemper det medførte for noen av byene har jeg nevnt i forrige innlegg. 

Så må noen klare å skille på at min uenighet om elbil politikken IKKE er motstand til elbil, eierene osv. 

Så vil sikkert noen kalle det jeg sier, misunnelse og hat. At jeg ikke unner at noen med ny bil hadde gratis parkering, bomring etc. Jo da, snev av misunnelse av og til når man selv ned kun en familiebil og trang økonomi må betale 70 kr timen i parkering med mere, der elbil uavhengig av standard på bilen ikke betaler ett øre. Slikt sosialt skille er jeg ikke vant til. Litt sånn, "du i armanidress slipper gratis inn her, du i vanlige klær må betale 500 kroner på dette offentlige museet". 

Nå er jo fordelene justert litt, for å redusere noe av utfordringene fordelene skapte i byene.

Uansett tema så handler det om at begge parter ikke er i svart hvitt modus. Elbil vs "fossilbil" diskusjoner har jeg sett gå over i krigstilstander.

Så er vel de fleste enige nå at man kan ikke kvele storbyer med så sterke elbilfordeler lenger. Å øke volumet av biler i byene kraftig kan ikke være intensjonen, selv om de ikke forurenser lokalt. Nå blir jobben å få en andel elbileiere tilbake til offentlig transport, sykkel osv igjen. 

Endret av plankeby
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (2 timer siden):

Det største problemet med debatt på nett er at folk tror de må bruke de store ordene for å bli hørt. Det har pågått så lenge at de moderate ikke lenger gidder delta og bare skrullingene er igjen. Da får man et debattklima der det ikke er uvanlig at man snakker om hvor mye man hater alle andre og der man kan komme unna med å snakke om skuddpremie på politikere man er uenige med. Det er vanskelig å se at trenden kan snu.

Der har du Facebook-diskusjonane der alle med FB-konto kan ramle innom. Det er fullstendig håplaust å prøve seg der.

Takke meg til diskusjon.no der dei fleste held seg til eit sakleg og moderat nivå.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
plankeby skrev (10 timer siden):

Nå blir jobben å få en andel elbileiere tilbake til offentlig transport, sykkel osv igjen. 

Bare vent, når alle har blitt penset over fra bensin, til diesel, så til elbil så kommer avgiftene på elbil. "Barnearbeid i Kongo for kobolt til batterier-skatten". "miljøpartiene i harnisk over ladestasjoner som ødelegger biotopen til sjelden frosk - forlanger avgift". "Tilhenger gjør elbilen mindre miljøvennlig - skatt på tilhengerfeste". "Sløsing med elbiler gjør at Putin vinner krigen i Ukraina. Solidaritetsskatt på kjøring utover 12 km pr dag".

😉 fordi intensjonen min ikke er å vekke harme men å være litt spydig

-k

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (44 minutter siden):

Bare vent, når alle har blitt penset over fra bensin, til diesel, så til elbil så kommer avgiftene på elbil. "Barnearbeid i Kongo for kobolt til batterier-skatten". "miljøpartiene i harnisk over ladestasjoner som ødelegger biotopen til sjelden frosk - forlanger avgift". "Tilhenger gjør elbilen mindre miljøvennlig - skatt på tilhengerfeste". "Sløsing med elbiler gjør at Putin vinner krigen i Ukraina. Solidaritetsskatt på kjøring utover 12 km pr dag".

😉 fordi intensjonen min ikke er å vekke harme men å være litt spydig

-k

Skal vi stille spørsmålet : «Er elbil en bærekraftig transportløsning for fremtiden»?

For det er ikke så mange som tåler svaret. De med penger ender opp med å eie bil lengst, men det er et huleboerkonsept rent miljømessig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (15 minutter siden):

Skal vi stille spørsmålet : «Er elbil en bærekraftig transportløsning for fremtiden»?

For det er ikke så mange som tåler svaret. De med penger ender opp med å eie bil lengst, men det er et huleboerkonsept rent miljømessig.

Elbil er uten tvil bedre for lokalmiljøet enn bensin og diesel.

Biler krever mer vei pr transporterte menneske enn hva buss gjør.

Så lenge flertallet av bilene i rushet har ett menneske inni seg så virker det rimelig å enten designe enmannsbiler, eller tenke ut kloke systemer for å motivere folk til å fylle bilen/sitte på med naboen.

 

Så lenge noen får ha mer penger enn andre så vil de ha muligheten til å bruke mer penger enn andre. Større forbruk innebærer ofte større utslipp.

Det mest nærliggende Alternativet til at de rike kan forurense mer enn de fattige synes å være å fjerne økonomiske forskjeller? Det er i så fall et radikalt annerledes samfunn.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, knutinh said:

Elbil er uten tvil bedre for lokalmiljøet enn bensin og diesel.

Biler krever mer vei pr transporterte menneske enn hva buss gjør.

Så lenge flertallet av bilene i rushet har ett menneske inni seg så virker det rimelig å enten designe enmannsbiler, eller tenke ut kloke systemer for å motivere folk til å fylle bilen/sitte på med naboen.

-k

Dersom man lar alle med bilsertifikat lov til å kjøre elektriske mopeder med hastighet opp til 65 km/t, og samtidig gitt intensiver for å kjøpe slike, ville det hjulpet masse.

Mopedsertifikat i dag ( maks 45 km/h) er ubrukelig som erstatning/supplement til bil.
 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg har avogtil havnet i sosiale sammenhenger med grupper av folk som IKKE har elbil (og ikke visste at jeg hadde elbil), og de bonder med hverandre ved å øse hverandre opp med negative elbil-myter. Da er det rett fornøyelig å legge noen fakta på bordet, som punkterer hele elbilhater-bondingen. Blir gjerne stille rundt bordet da. Fakta kan lett ødelegge en "god" diskusjon... 😉

Men det begynner å bli sjeldnere og sjeldnere med slike situasjoner nå, for nå har gjerne halvparten av disse folka skaffet seg elbil selv.

Har også vært morsomt å følge disse diskusjonene på nett de siste 10 årene, og sett hvordan diverse profiler (personer) har gjort meningsmessige helomvendinger. Utrolig mange ihuga elbil-motstandere har snudd og innsett hvor bra det er å kjøre elbil. Morosamt! ☺️

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (8 minutter siden):

Jeg har avogtil havnet i sosiale sammenhenger med grupper av folk som IKKE har elbil (og ikke visste at jeg hadde elbil), og de bonder med hverandre ved å øse hverandre opp med negative elbil-myter. Da er det rett fornøyelig å legge noen fakta på bordet, som punkterer hele elbilhater-bondingen. Blir gjerne stille rundt bordet da. Fakta kan lett ødelegge en "god" diskusjon... 😉

 

Fornoeyelig er det rette ordet, naar du diskuterer med el-bilmotstandere.

Som jeg har skrevet tidligere. Uansett hvilken vinkel, de proever seg i fra, vinner du.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...