Gå til innhold

Hollabaloo

Medlemmer
  • Innlegg

    633
  • Ble med

Nylige profilbesøk

5 764 profilvisninger

Hollabaloo sine prestasjoner

341

Nettsamfunnsomdømme

  1. Rav4 har også luftfilter til kjøling av hybridbatteriet som et servicepunkt (jeg vet ikke om det er på todo-listen til Toyota Norge, men det burde åpenbart være det). Det rettferdiggjør selvsagt ikke den høye prisen. https://www.youtube.com/watch?v=gjGLG6jg-Mk https://www.youtube.com/watch?v=L1l-JNGMTEs
  2. Jeg tenker det er et naturlig kontrollsteg å forhøre seg med merkeforhandler ang. pris ja. Det ville overraske meg hvis ikke Opel sin pris også vil være rundt 37000 kr. Utover det så tenker jeg det er helt forståelig at SnapDrive ikke ønsker å ta sjansen på pristilbud med kopideler med potensielt dårlig passform. Jeg stusser på at de i samme epost samtidig foreslår at du kjøper inn kopidel selv og at de så monterer den inn. Men mulig de kan inspisere og måle delen når de først har den hos seg, og evt. velge å avvise den før påbegynt jobb dersom de mener det er for dårlig kvalitet. Uten at de da selv sitter med noe ansvar.
  3. Som VW-eier synes jeg dette var veldig dyrt. Både grunnsatsen på litt over 8K samt priser på flere av enkelt-delene.
  4. @Rosewell1983: legg ut jobben på mittanbud.no eller tilsvarende sted
  5. Og hvis dette fiktive verkstedet "Grasbakken Auto" ikke skifter DSG-olje, så skifter de vel heller ikke olje og filter på Haldex-en heller.
  6. Dersom man bor i by der det er et godt tilbud av verksteder, så er det ikke verre enn at man legger ut en detaljert og god anbudstekst på hva man ønsker reparert på mittanbud.no, så får man en rekke tilbud fra lokale verksteder i nærheten. Men man bør nok ha avklart hva som er galt på forhånd, det er ihvertfall sånn det har vært gjort i min familie.
  7. Det som er fint er hvis man finner et verksted man får tillit til. Sånn hadde jeg det da jeg eide brukt BMW. Fant et uavhengig spesialistverksted som kun reparerte BMWer (Autopower DA). Der ble det etterhvert til at jeg bare leverte fra meg bilen og ba de fikse den hvis det var noe konkret som var galt. Følte ikke noe behov for å be om prisoverslag sånn som du skriver, for jeg var trygg på at priser på deler og arbeidstid kom til å bli ok. Nå når jeg har gått over til VW, så jakter jeg et tilsvarende type spesialistverksted. S-sentrum ser lovende ut. Foreløpig har jeg ikke hatt noen problemer jeg ikke har løst selv, og service tar Møller seg av (Service 5+ prisene synes jeg er helt greie).
  8. Hvis det hadde skjedd med min 2014 Golf, som sikkert deler mye av teknikken med sin konsernbror Octavia, så ville jeg Spurt chatGPT samt googlet for å få et bilde av om det er en kjent feil og eventuelt hvordan andre hadde løst det. Litt avhengig av 1) sannsynligvis også koblet til VCDS og sett etter relaterte feilkoder En potensiell "quick fix" som jeg personlig ikke ville vært redd for å teste på min egen bil, ville vært å koble fra batteriet noen minutter, så koblet til og kjørt rekalibrering av vinduet for å se om problemet forsvant da.
  9. Hvis man har en bil som bruker så mye olje, så vil olje for etterfylling være noe man kjøper på bilrekvisita-butikk eller på nett, og da den billigste varianten som har riktig viskositet og olje-spesifikasjon (noe annet er å fyre for kråka). Da kommer man gjerne ned i 100 kr pr liter når man kjøper 4L eller 5L dunker. Kanskje litt under også. Gitt et typisk worst case scenario med med 1L pr 2000km og man kjører 20K km i løpet av et år, så blir det en merkostnad på 1000 kr. En dråpe i havet i forhold til den virkelig store utgiftsposten når man kjører ny eller nesten ny bil: verditap. Ville vært mer bekymret for ringvirkninger/slitasje på andre kostbare komponenter på bilen som følge av oljeforbruket, f.eks. på katalysator, enn de 1000 kronene gitt.
  10. Finnes det noen som ikke har slitt med dette på et eller annet tidspunkt? Noen mer enn andre selvfølgelig. Selv Toyota har hatt trøbbel med dette enkelte årganger av sine mindre bensinmotorer. Ihvertfall ifølge Youtube/Toyota-mekanikeren i YT-kanalen "The Car Care Nut", ref. f.eks.: https://www.youtube.com/watch?v=v4JS7PybV2k
  11. Tja.... står 1L per 2000km i brukerhåndboka til Golf MK8 også: Ref. https://www.vwmanuals.org/2025-volkswagen-golf/ side 526
  12. I serviceboka til min 2014 VW Golf står det "inntil 1L per 2000km", ref. I virkeligheten bruker min motor selvsagt ikke i nærheten av så mye olje.
  13. Det lurer jeg også på. For på bildet av peilepinnen så står det i bakgrunnen både "1.5L TDCI" og "1.0L EcoBoost".
  14. At den ruser opp motoren som en scooter i tide og utide. Hvis det eneste som gir bilglede er maksimal driftsikkerhet og å spinke og spare på hver krone, ja da skjønner jeg sjarmen. Men fra et kjøreglede-perspektiv så er CVT bånn i bøtta. Det er en drivlinje for pensjonister som liker å kjøre litt under fartsgrensa
  15. Jeg vil også legge til: Det meste japanske av det som er «vanlige biler» er ingen fryd for øyet, og gjerne akkompagnert av andre ting som drar ned bruksgleden. Toyota sin eCVT er et eksempel.
×
×
  • Opprett ny...