-
Innlegg
320 -
Ble med
Nylige profilbesøk
4 148 profilvisninger
Hollabaloo sine prestasjoner
117
Nettsamfunnsomdømme
-
Vil ikke motorstyringen av moderne bilmotorer sørge for at de problemene du beskriver for det meste unngås selv om man lar den gå på tomgang etter kaldstart? F.eks. ved automatisk regulering av turtall, justering av luft/bensin-tilførsel, og sånne ting inntil motoren er driftsvarm?
-
Jeg synes denne videoen om korrekt kaldstart av gamle klassiske motorer er fin. Mot slutten av videoen kommer Tyrrell såvidt inn på hvordan ting har utviklet seg og at teknologien nå hjelper sjåføren å starte bilen korrekt.
- 17 svar
-
- 1
-
-
Når du stiller denne typen veldig grunnleggende spørsmål, så blir jeg i tvil om du har satt deg godt nok inn i ting til å gjøre denne jobben selv. Jeg vet at bremsejobber gjerne blir "solgt inn" på diskusjonsforum som noe som er veldig enkelt og alle kan få til, men det er tross alt enn viss kompleksitet i det, og man skal ha respekt for at man jobber på det primære sikkerhetssystemet på et over 1 tonns kjøretøy som på brøkdelen av et sekund kan gjøre ekstremt mye skade hvis noe går galt. Hva er planen din for å ivareta din egen sikkerhet ifm at du gjør denne jobben? Har du støttebukker bilen kan stå på mens jobben gjøres? Vil bilen stå på et plant stabilt underlag?
-
For VAG så må du også vite PR-kode, det holder ikke med bare registreringsnummer på bilen. Jeg har selv brent meg på dette for flere år siden da jeg naiv og godtroende tastet inn registreringsnummer på en Golf og bestilte opp en ny spindel foran fra en kjent norsk nettbutikk. Dette var i en tid der nettbutikken ikke ramset opp PR-koder for delene. Passet den? Nei. Og det oppdaget jeg ikke før jeg skulle montere på bremskiva igjen og så at den ikke passet. På det tidspunktet var altså spindelen montert på bil, og hjullager og hjulnav var presset inn. Ikke gøy.
-
Du tar feil, enkelt og greit. Du kan mikse og blande.
- 21 svar
-
- 1
-
-
Dersom PR-kode for bakbremser på din bil er 1KD i service-heftet, og du har kjøpt skiver og og klosser kompatibel med din bil og 1KD, så skal de passe uavhengig av hvem som er produsenten av skivene og klossene. Det eurodel refererer til som "bremsesystem", som kan f.eks. være TRW eller ATE, har ikke noe med hvilken produsent av skiver/klosser som er kompatible, men peker på teknisk løsning. Usikker på hvorfor man refererer TRW og ATE, mulig det var de som patenterte hver sin tekniske løsning en gang for lenge siden? Det eneste potensielle skjær i sjøen for deg som jeg kan se er dersom noen har ettermontert et komplett bremsesystem med andre dimensjoner etter at bilen var ny. Kjører man en gammel pimpet BMW med 15 tidligere eiere, så er det en reell risiko, men høres ikke ut som det er særlig sannsynlig i ditt tilfelle. Husk også at med eurodel så har du gratis retur dersom bestiller feil, forutsatt at delene leveres tilbake i nystand. Jeg har en rutine på at jeg alltid måler og sammenlikner mål på gamle og nye bremsedeler før jeg river av plastikk og papp den dagen delene byttes som en ekstra sikkerhet.
-
Min erfaring er at det er en fordel å ha tilgang til en delekatalog/sprengskisser som supplement til PR-koden når man bestiller deler til VAG-biler for å dobbeltsjekke at man kjøper riktig. Tidligere brukte jeg delekatalog/sprengskisser på 7zap, men den siden er nå stengt. Partslink24 er veldig bra men koster penger. Det er ikke alle skivebremsesystemer der det er naturlig å kjøpe med et monteringssett, f.eks. enkelte ATE bremsesystem har ikke den patenten med metallklips som klossene glir på, og det er vanlig å rengjøre og gjenbruke glideboltene istedet for å kjøpe nye. En av flere løsninger uten metallklips: En av flere løsninger med metallklips:
-
Noen med praktiske erfaringer med batteritestere for startbatterier?
Hollabaloo svarte på Gjest MKII sitt emne i Bil og motor
Artig at du nevner dette, for jeg så for noen dager siden en video av DiagnoseDan som er et veldig godt eksempel på dette med at multimeter i seg selv ikke er egnet verktøy ifm delvis brudd (fra 6:38 i videoen):- 19 svar
-
- 2
-
-
-
Noen med praktiske erfaringer med batteritestere for startbatterier?
Hollabaloo svarte på Gjest MKII sitt emne i Bil og motor
Det kan oppstå tvilstilfeller der det usikkert om det er selve batteriet eller noe annet som er galt, og da er det nyttig å ha et verktøy som måler batteriets helse (noe et vanlig multimeter ikke kan). Profesjonelle verksteder har også slike verktøy. De er mer avanserte enn de små testerne det er snakk om her, men er vel noe av det samme konseptet. Fint "case study" i denne videoen:- 19 svar
-
- 1
-
-
Noen med praktiske erfaringer med batteritestere for startbatterier?
Hollabaloo svarte på Gjest MKII sitt emne i Bil og motor
Jeg har en sånn (Solar BA9), og bruker den for indikasjon på batterihelse dersom jeg mistenker at batteriet er dårlig: https://www.amazon.com/BA9-40-1200-Digital-Battery-System/dp/B00IZFNJ6Y/ref=zg_bs_15707371_sccl_93/137-8768249-7088222?th=1 Var denne videoen som fikk meg til å skaffe en sånn i sin tid:- 19 svar
-
- 1
-
-
Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt
Hollabaloo svarte på Hyperio sitt emne i Bil og motor
Denne ga meg lyst på en LC500: https://www.youtube.com/watch?v=0VRr0x9mlZ0 -
Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt
Hollabaloo svarte på Hyperio sitt emne i Bil og motor
At Audi sine ingeniører har skrudd sammen bilen så klønete at motoren må tas ut ved regreim-bytte høres ikke riktig ut. -
VW sitt PR-nummersystem krever litt tilvenning, men nå når jeg har vent meg til det så synes jeg det fungerer bra. Men å kjøpe deler til en VW i nettbutikk som ikke oppgir hvilke PR-numre som delen passer til, det er gambling med tid og penger.
- 31 svar
-
- 1
-
-
Fransk? Du mente vel tysk? Er til Tyskland man eventuelt sender varer i retur, med dertil hørende fraktkostnader. Jeg har som deg gode erfaringer med Eurodel og bruker de som primær delebutikk. De har dessuten norsk returadresse, 1 års åpent kjøp, gratis retur og en ryddig og grei nettside. Bestilte fra de 9 ganger totalt i 2022.
-
Sjekk ut bremsetesten her (slutten av videoen): Carwow Der hører du pulserende lyd fra dekkene som ligger helt på grensen til grep. Det var jeg ikke i nærheten av den dagen jeg var ute og testet. Og man trenger ikke en Audi RS-utgave (som i videoen) for å oppnå sånn type bremsing, det fikk jeg til med min gamle BMW E39 med sommerdekk på tørr asfalt også. Enig i at det er bremselengden som betyr noe, men gitt gode sommerdekk og tørr asfalt så vil jeg jo tro at bremselengden blir kortere når bremsene biter så hardt at det er dekkenes gripeevne som ender opp med å være det svakeste leddet, slik som man ser i videoen?