Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvorfor er det så mange som hater elbiler?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei. Jeg hater nok ikke El-Bil, men jeg tror ikke jeg vil ha det med det første, selv om jeg synes Skoda Enyaq ser fin ut.

At El-Bilene er lydløse er for meg som har god hørsel bare tull. Jeg har hørt både Audi og Tesla som bråker. Ellers, så vil man alltid høre en El-Bil uannsett. Ikke like mye som en Bensin, Diesel eller Hybrid, men like fullt, så hører man også El-biler. Iallefall jeg.

Jeg husker en gang for ikke lenge siden, når jeg hørte en Audi et eller annet (Ja. Det var en El-bil), og jeg lurte litt på hva som skjedde, for det var da sånn bråk synes jeg.

Forøvrig, så vet jeg ikke om jeg kan ha en Tesla noen gang, for ut i fra det jeg har sett av Youtube Videoer, så virker de så vannvittig avansert ut. Legge inn app, sette opp bil, lage konto. Alt mulig rart man må gjøre bare for å få en bil til å fungere sikkelig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (7 minutter siden):

Det er imidlertid god grunn til å mislike elbillister som snylter på strøm (som i eksemplet ditt), bruker infrastruktur de ikke bidrar til og deres selvgodhet bare for å ta et par eksempler.  Om der ikke hadde vært nogen forskjellsbehandling, er der neppe nogen som hadde brydd seg. 

Ser ikke helt logikken i at det er elbilistene man skal mislike, det er vel mer logisk å rette eder og gallen mot politkerne som har bestemt reglene? Er veldig menneskelig og normalt å ville benytte seg av regelverket på en måte som er mest mulig gunstig for en selv. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (9 minutter siden):

Er du en av de som skal ligge å kosekjøre i venstrefila i samme hastighet som høyrefila går i? Hva legger du i total mangel på respekt? Jeg har Tesla - er dog det motsatte av fanboy. Aldri mer Tesla. 

Stygge forbikjøringer med stor risk for front mot front. Meg først meg først meg først, uavhengig av hva veitrafikkloven sier i gitte situasjoner. Osv.

Greit at dette gjelder mange sjåfører, men Tesla er grovt overrepresentert.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (5 minutter siden):

Stygge forbikjøringer med stor risk for front mot front. Meg først meg først meg først, uavhengig av hva veitrafikkloven sier i gitte situasjoner. Osv.

Greit at dette gjelder mange sjåfører, men Tesla er grovt overrepresentert.

Det kan jeg forsåvidt tro - mye aks i bilene. Mange sjåfører tar nok råsjans og tror de kjører formel1. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (23 minutter siden):

Det er imidlertid god grunn til å mislike elbillister som snylter på strøm (som i eksemplet ditt), bruker infrastruktur de ikke bidrar til og deres selvgodhet bare for å ta et par eksempler.

På hvilken måte mener du jeg snylter på strøm?

Hvilken infrastruktur mener du jeg ikke bidrar til?

På hvilken måte er jeg selvgod?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Det kan ikkje handle om uvit og at det er nytt, for dei treng absolutt ikkje kjøpe seg elbil sjølve. Det er dei som er negative til elbil (og elbileigarar) som stikk seg mest ut. Då handlar det ikkje om lyd, lading og alt det der som ikkje påverkar dei, men kostnader, avgifter og mest av alt subsidiar, mangel på eller reduksjon av avgifter. At dei er billegare i drift og har billegare vedlikehald påverkar ikkje andre, men dei meiner at momsfritak, bompengefordelar, parkeringsfordelar osv. er reine djevelens verk som går ut over dei personleg.

Så har du nokon som meiner at alt nytt er teit og legg sit hat på elbilistar for å få utløp for sine frustrasjonar i dagleglivet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
kremt skrev (9 minutter siden):

Enkelte må vel jobbe litt med sine egne holdninger. Kalle folk boomers og elbilhatere oppnår man ingenting med, kaster bare bensin på bålet.

Dersom man er født mellom 1945 og 1965 så er man per def en boomer, selv om det i disse dager ofte brukes som begrep i en nedsettende kontekst:

The Lost Generation – 1914 generasjonen – de som kjempet i første verdenskrig (født 1885-1905)

The G.I. Generation – veteraner fra 2. verdenskrig (‘the greatest generation’ – født 1905-1925)

The Silent Generation – The Lucky Few – noen kjempet i 2. verdenskrig, flere i Korea og Vietnametterkrigsgenerasjon (født 1925-1945)

The Baby Boomers (the Me Generation) – stor etterkrigsgenerasjon (født 1945-1965)

Generation X (født 1965-1985) – kjent for alternativkulturer

Generation Y eller Millenials (født 1985-2000) - stor kohort

Generation Z – iGeneration, Post-Millenials, Homeland Generation, (født 2000- ) - dagens unge

Kilde:

https://www.legeforeningen.no/contentassets/e5dc721f9fa94dafb8650ea108adf3c1/generasjon-finis.pdf

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (1 time siden):

Her har du nok mye av forklaringen. Mange synes elbilistene snylter. For ordens skyld, så har jeg elbil selv. 

Mulig, men tror du det hadde blitt rimeligere i bomringen om det ikke fantes elbiler? Neppe. Elbiler sparer samfunnet for mer forurensning, så det kan også være grunnen til at det er rimeligere for elbiler i bomringene. Vil heller tro mange irriterer seg over elbilister i kollektivfeltene, mens jeg ser det som positivt da det skaper mindre kø for oss i hovedfeltene. Og om det på noen måte påvirker strømprisene, så er det i positiv retning.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (2 minutter siden):

På hvilken måte mener du jeg snylter på strøm?

Hvilken infrastruktur mener du jeg ikke bidrar til?

På hvilken måte er jeg selvgod?

Elbilister bruker gjerne mer strøm enn andre. De betaler derfor mer avgifter og moms. Videre betaler jeg nå ytteligere i form av introduksjonen til den nye nettleie-modellen. Så kan man jo diskutere hvorvidt det er elbilisters skyld at strømnettet trenger oppgraderinger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (13 minutter siden):

Stygge forbikjøringer med stor risk for front mot front. Meg først meg først meg først, uavhengig av hva veitrafikkloven sier i gitte situasjoner. Osv.

Greit at dette gjelder mange sjåfører, men Tesla er grovt overrepresentert.

Skal du først dra i gang den diskusjonen så er det førarar av enkelte tyske merker som allereie har mange tiårs erfaring med ufin kjøring, og det er ikkje med elbil.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...