Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Theo343 skrev (1 time siden):

Personlig synes jeg det blir feil å kritisere den vanlige russer i dette. Det er mange som ikke støtter krigen. Vi nordmenn er ikke det dugg bedre, vi klarer ikke en gang komme ut av sofaen når regjeringen kjører over oss eller deltar i kriger vi ønsker å være en del av.

Vi har ikke et diktatur aka Putin men likevel er vi rimelig tiltaksløse når vi bør agere.

Ja, her har vi mye å lære av Franskmennene, de går jo ut å setter fyr på å velter biler når de er misfornøyde, jeg sier ikke at det er veien å gå men Ola og Kari Nordmann går å klager litt på Facebook og det er stort sett det vi gjør.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg forventer at det kommer en satsing på energi i EU som er større enn den bl.a. tyskerne varslet for forsvaret. Det er viktigere enn forsvaret.

Dersom dette ikke igangsettes med en gang så vil EU sitte i en helt uholdbar posisjon i mange år fremover.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
scuderia skrev (4 minutter siden):

Håper FN og andre internasjonale organisasjoner kommer raskt på plass så man får dokumentert alt.

Human Rights Watch, Amnesty og ICRC er i hvert fall tilstede på noen av plassene. Mange internasjonale journalister er også i Kyiv-området, inkludert norske. Jeg vil tro FN er på plass.

HRW har allerede dokumentasjon på en del ifølge nettsidene deres, det samme har Amnesty. 

Dette bør føre til et hastemøte i sikkerhetsrådet og endringer i FNs menneskerettighetsråd. Vi vet godt fra før hvordan russerne oppfører seg der og at de bare vil blokkere alt som kommer med sin vetorett slik de har gjort med f.eks. folkemordet i Srebrenica.

 
  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
42 minutes ago, Dragonlove said:

Ja, her har vi mye å lære av Franskmennene, de går jo ut å setter fyr på å velter biler når de er misfornøyde, jeg sier ikke at det er veien å gå men Ola og Kari Nordmann går å klager litt på Facebook og det er stort sett det vi gjør.

Det sier kanskje like mye om hvor lite vi har å klage over...

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Det som bekymrer meg mest nå er at bildene fra de stedene hvor russiske soldater har vært bare kan være toppen av isfjellet. Hva skjer akkurat nå på de stedene de fortsatt er, og har vært i flere uker med kontroll på områdene? Hva vil man finne i disse byene og landsbyene hvis de frigjøres? Og hva vil man aldri få vite om dersom de ikke frigjøres fra russisk kontroll?

Kherson, Mariupol, forsteder til Kharkiv og Chernihiv, byer i øst... det er mange folkerike byer som er langt større enn Bucha som russerne fremdeles har helt eller delvis kontrollen på. Mariupol har til eksempel 15 ganger flere innbyggere enn Bucha.

Som et eksempel fra en by under russisk okkupasjon har det kommet satellittbilder fra Kherson som viser at det nylig graves ut og fylles igjen det som ser ut som veldig mange nye graver:

FMxklpjXMAIK9FO?format=jpg&name=large

Geolokasjon her er https://goo.gl/maps/7Vs5eyt16xxTRfeb8

Kilde med forklaring og flere bilder: 

Spoiler

 

EDIT: Og mens jeg skriver dette kommer det meldinger om funn av enda en massegrav i Bucha:

AFP: 57 personer funnet i massegrav i Butsja 
Ifølge ukrainske myndigheter er det funnet en massegrav med 57 personer. Det melder AFP.
https://www.tv2.no/nyheter/ukraina-invasjonen/?post=1210003342

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

"Vesten er en oase for kriminelle..." https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/28AmbB/putin-talsmann-vesten-er-en-oase-for-kriminelle

Jeg er usikker på om Peskov er så mentalt utfordret som han fremstår her, eller om han bare får en ferdigskrevet "tale" fra en gruppe spenstige propagandanisser i Kreml. Samtidig må jeg være enig med ett punkt, at om kriminell må norske fengsler fortone seg som en oase sammenlignet med russiske.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke lenge en krig. Det er en folkemordkrig. Russiske militære ødelegge hele byer, angrep sivilister, plyndre for skritt, ødelegge sivilinfrastruktur for å terrorisere og pine. Deretter har man drept trolig flere tusen sivilister - Irpin og Bucha er bare to av opptil et par hundre lokaliteter tatt av russiske militære som ikke fortjent å kalles soldater.

Dette forvandlet alt. Enhver. Nå er ukrainerne rasende og blitt meget sterkt motivert for å redde de okkuperte områdene hvor det sannsynlig pågår et folkemord, og det er også meldinger om tvungne deportasjoner av flere titusener inn i Russland. Alle som kjemper for selvstendighet tortureres, drepes og begraves mens disse som deporteres, velges ut for disses "russiskhet".

Russland er blitt Nazi-Russland. Da er vi nødt til å reagere knallhardt og gir Ukraina all hjelp, og eventuelt sender inn militærstyrker i verste fall. Det er ikke bare Putin. En hel nasjon har blitt gal, som kaller nazistiskeliknende forbrytelser "denazifisering".

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 timer siden):

Personlig synes jeg det blir feil å kritisere den vanlige russer i dette. Det er mange som ikke støtter krigen. Vi nordmenn er ikke det dugg bedre, vi klarer ikke en gang komme ut av sofaen når regjeringen kjører over oss eller deltar i kriger vi ønsker å være en del av.

Vi har ikke et diktatur aka Putin men likevel er vi rimelig tiltaksløse når vi bør agere.

Var det ikke nærmere 60 000 i Oslo som demonstrerte mot Irak-krigen i 2003?

Og det har vel vært drøssevis av andre folketog og demonstrasjoner utenfor Stortinget i årene etterpå, mot Afghanistan, Palestina, Libya etc.?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
bjokys skrev (Akkurat nå):

Var det ikke nærmere 60 000 i Oslo som demonstrerte mot Irak-krigen i 2003?

Og det har vel vært drøssevis av andre folketog og demonstrasjoner utenfor Stortinget i årene etterpå, mot Afghanistan, Palestina, Libya etc.?

Stemmer det. Demonstrasjonen mot Irak-krigen i 2003 ble tidenes største fredsdemonstrasjon i Norge. Det var også tiårsjubileum for demonstrasjonen i 2013 som ble markert med enda en stor demonstrasjon (jeg var der). Har vært mange svære demonstrasjoner mot Irak-krigen i Oslo. Det har også vært store demonstrasjoner for Palestina, mot FN-resolusjonen i Libya etc. Mange husker kanskje den store Palestina-demonstrasjonen i fjor, som ble politianmeldt av Frp for smittevernbrudd.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg sa ikke at vi aldri har demonstrasjoner i Norge. Irak krigen var et hederlig unntak hvor jeg selv deltok. I de andre krigene har engasjementet vært vesentlig labrere fra den jevne nordmann. En bekjent var med i demonstrasjonen for Palestina under pandemien, men de består gjerne av den harde kjernen som deltar i slike type demonstrasjoner, ikke de aller fleste som gjerne sitter her og kritiserer russerne og at de ikke gjør nok.

Siden jeg jobber i sentrum nær stortinget har jeg også sett flere demonstrasjonene mot både kriger og annet som opprører folket og det er jo ofte en ganske så liten gruppe som står der. 
image.png.4a6cdf736693f7149e2c552339e7a44a.png

 

Med tanke på hva straffene i Russland er så synes jeg det er beundringsverdig at det er så mange i Russland som har demonstrert. I det siste tallet jeg så var over 15.000 er fengslet i demonstrasjon mot krigen i Ukraina og det har nok økt siden da. Hvor mange nordmenn hadde stått foran stortinget om de fikk samme straff?

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Duriello said:

Nå er det på tide at verdenssamfunnet gjør noe!! 

Atom krig eller ikke, vi satt iallefall ikke bare å så på at det skjedde!! 

Tror ikke løsningen er å ta livet av noen hundre millioner mennesker for å statuere et eksempel… derimot, å kaste Russland ut av absolutt alle økonomiske systemer, fellesskap og internasjonale avtaler er en fin start. Sett dem økonomisk tilbake til steinalderen, så kanskje får de lyst på endring.

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sitat

Mange husker kanskje den store Palestina-demonstrasjonen i fjor, som ble politianmeldt av Frp for smittevernbrudd.

Den Israelske okkupasjonen har god støtte i FRP, selv da Irael hadde drept over 500 barn på et par uker klatret Siv opp på talerstolen og sa at dette var helt greit 🙂

  • Liker 3
Lenke til kommentar
The Very End skrev (6 minutter siden):

Tror ikke løsningen er å ta livet av noen hundre millioner mennesker for å statuere et eksempel… derimot, å kaste Russland ut av absolutt alle økonomiske systemer, fellesskap og internasjonale avtaler er en fin start. Sett dem økonomisk tilbake til steinalderen, så kanskje får de lyst på endring.

Russerne skjønner bare ett språk, virker det som at de bryr seg nevneverdig om sanksjoner og økonomiske pressmidler? 

 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Duriello said:

Russerne skjønner bare ett språk, virker det som at de bryr seg nevneverdig om sanksjoner og økonomiske pressmidler? 

 

De forstår makt, og vi kan - om vi vil, dominere det drittlandet om vi går inn for det. Problemet er at det gjør vondt for oss også, rammer uskyldige i Russland og mulig skaper et enda bedre narrativ for Russland til å si Vesten = bad. Men, satser på å knuse dem økonomisk til de selv knerten Putin (som fra nå av er synonym med Hitler) er løsningen.

Endret av The Very End
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...