Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

 

Sitat

 

Fra og med April vil Litauen ikke lenger kjøpe russisk gass. Det er det første landet til å ta dette skrittet.

– Fra og med denne måten er det slutt på russisk gass i Litauen, skriver president Gitanas Nauseda på Twitter.

Litauen er det første landet til å ta dette skrittet, skriver Aftonbladet.

– Hvis vi kan gjøre det, kan resten av Europa gjøre det også, tvitrer Nauseda.

 

Finn en feil..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

Ukraina hevder de har gjenvunnet kontrollen over Kyiv-regionen

Viseforsvarsministeren i Ukraina, Hanna Malyar, skriver på Facebook at ukrainske styrker har gjenvunnet kontrollen Kyiv-regionen.

– Hele Kyiv-regionen er frigjort fra inntrengeren, skriver hun på Facebook, ifølge Reuters.

Russiske styrker har ikke lyktes i å omringe eller trenge inn i hovedstaden Kyiv, men det har pågått kamper i forstedene både nord, øst og vest for byen i over en måned.

Tidligere lørdag sa rådgiveren til president Zelenskyj, Oleksij Arestovytsj, at ukrainske styrker har tatt tilbake rundt 30 småbyer utenfor Kyiv.

https://direkte.vg.no/krig-i-ukraina/news/afp-ukraina-hevder-de-har-gjenvunnet-kontrollen-over-kyiv-regionen.OWkEhZi6Z?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row2_pos1

Lenke til kommentar
Sitat

- Møtes sannsynligvis i Tyrkia
Et møte mellom Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj og Russlands president Vladimir Putin vil med høy sannsynlighet finne sted i Tyrkia.
Det hevder David Arakhamia, lederen for den ukrainske delegasjonen i forhandlingene, på ukrainsk TV lørdag, ifølge det ukrainske nyhetsbyråpet Interfax Ukraine.

Arakhamia hevder at Tyrkias president Recep Tayyip Erdoğan hadde telefonsamtaler med begge sider fredag, og at han «tilsynelatende bekreftet for eget vedkommende at de var beredt til å organisere et møte i nær framtid».

- Verken sted eller dato er klart, men Istanbul eller Ankara virker sannsynlig, sier Arakhamia.

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=89975

 

Beklager, jeg sliter med tekstbehandleren og skriftsstørrelser.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

De som utviser størst baller i denne sammenhengen synes å være de baltiske statene, i hvert fall Litauen.

(11) Gitanas Nausėda på Twitter: "From this month on - no more Russian gas in Lithuania 🇱🇹. Years ago my country made decisions that today allow us with no pain to break energy ties with the agressor. If we can do it, the rest of Europe 🇪🇺 can do it too!" / Twitter

Jeg må innrømme at jeg roter en del med disse tre statene, altså Litauen, Latvia og Estland. Jeg har vært der minst tre ganger, jeg er sikker på at minst ett av besøkene var i Litauen, men kan ikke med sikkerhet huske de to andre, men det var ikke Estland, fordi der snakker esterne omtrent finsk, og det hadde jeg husket.

Og hvorfor skriver jeg dette? Jo, i ett for forsøk på å sette meg inn mitt daglige liv der nabostaten - i dette tilfellet Russland - egentlig mener at jeg ikke tilhører en nasjon og en egen kultur som jeg ønsker å delta i å styre seg selv.

Jeg blir bare mer og mer forbannet på denne Mearsheimer tanken om at vi småstater - som Norge åpenbart er - bare må legge oss under de statene han benevner som "The Great Powers," og herunder hoppe etter hva disse statene til enhver tid mener. 

Mearsheimer er en dungeon bitch, men har tittel som samfunnsviter, jeg tror endog han er professor, men han forblir en svak mann som sannsynligvis har stor personlig glede av av å bli pisket og fornedret på andre måter.   

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (12 minutter siden):

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=89975

 

Beklager, jeg sliter med tekstbehandleren og skriftsstørrelser.

OK, Mannen med Ljåen, jeg har ikke sjekket påstanden din på de internasjonale media. Og grunnen til det er først og fremst at jeg ønsker en halvtime med positive nyheter uten å bli dratt ned i driten igjen. Jeg har fortsatt et sterkt håp om at denne driten snart skal ta slutt.

Lenke til kommentar

Ukrainas forhandlingsleder sier lørdag at arbeidet med en fredsavtale mellom Ukraina og Russland har kommet langt nok til å bli løftet til presidentnivå.

– Russisk side har bekreftet at den deler holdningen om at utkastet er tilstrekkelig utarbeidet til at det kan avholdes direkte samtaler mellom de to landenes ledere, sier Davyd Arakhamia til Interfax Ukraine.

Ifølge Arakhamia har Russland akseptert alle forslagene til Ukraina, unntatt det som gjelder Krim-halvøya.

Uttalelsen er ikke bekreftet fra russisk side.

Tyrkias president Recep Tayyip Erdogan skal være klar til å organisere møtet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Aiven said:

Godt fra Jeremy Corbyn: 

 

 

Edit: Den så litt gammel ut ja så bra at noen påpekte det. Men svaret mitt omhandler likesågodt de som bruker "de følte seg truet" argumentasjonen.

Er ikke videre uenig i en del av det han sier. Men han lener seg til den "Russland føler seg truet" moralske hypotesen. Er det greit for ett hvilket som helst land å bølle og invadere ett annet land hvis de sier at de føler seg truet av noe?

Kan Japan nå erklære at de føler seg veldig truet av Russland og må bølle dem og kanskje invadere dem hvis de ikke oppretter en laaaang nøytral sone mellom landene på deres territorium? Kan Sør korea erklære at de føler seg veldig truet av Nord korea og derfor legitimt bølle dem til å avsette 80% av militæret sitt? Kan Moldova nå erklære at de føler seg veldig truet av det som foregår mellom Ukraina og Russland, og bølle Russland til å holde alt av militære enheter minst 100 mil fra Moldovas grense... ellers 'må' moldova bare invadere Russland... Kan Norge nå erklære at vi føler oss veldig truet av at vi ikke får nok mat lenger, sånn at vi bare 'må' bølle Russland og true med invasjon gjennom Finnmark hvis de ikke sporenstraks hjelper Ukrainske fraktskip med å sende mat ut til Europa?

Er dette med "Jeg føler meg truet, så derfor..." ett privilegie som hører til stormakter?

Er klar over all dobbeltmoralen til vesten, men dette med at Russland føler seg så veldig truet... "stakkars... Det er jo ikke bra det de har gjort, men kan vi virkelig klandre dem?" Jeg trodde de skulle være så veldig sterke der borti Russland? De sier jo det selv! Er Putin en sytepave som egentlig ikke kan klandres altså? Og at det er vår andres skyld her i de andre landene som forsøker å avtale ting fredelig mellom hverandre?

Endret av Selfuniverse
  • Liker 5
Lenke til kommentar
8 hours ago, Windfarmer said:

Og da er fuskeren Aiven tilbake. Hvis en først skal lime inn en You Tube video, bør man i det minste opplyse når og under hvilke omstendigheter den stammer fra.

Aiven har limt inn noe som er åtte år gammelt, og som stammer fra perioden rundt "anneksjonen" av Krim i 2014. 

Med mindre Aiven har lagt i koma de siste seks - syv siste ukene har altså Russland gått til en brutal angrepskrig mot Ukraina, i mangel av et bedre råd, sett på NRK 1 kl. 19.00. Og i den konteksten er Jeremy Corbins uttalelser fra 2014 uten relevans. Fra hvor har du kildene dine? Patriark Kirill?

Og hva Jeremy Corbin mener eller ikke mener bryr jeg meg ikke så mye om. Men jeg tror også at Jeremy Corbin mener at "folk skal få bestemme selv," og i dette tilfellet det ukrainske folk, han hevder i hvert fall det i denne You Tube videoen som er fra etter at krigen begynte;

Jeremy Corbyn on Putin and Ukraine - YouTube

Burde Aiven heller ikke lime inn en fire uker gammel video enn en som er åtte år?

Her er noen merkelige vesener som er født og oppvokst i Vesten men som har en idè om at det er vi - "vi" er de fra Europa og USA - er ansvarlige for denne krigen. De hevder at siden Russland og Putin ser på seg selv som en supermakt, så må vi fra Europa og USA bare tilrettelegge for at Russland kan fremstå som en supermakt. Og prisen for dette er bl.a. at Ukraina med sine 42 millioner innbyggere bare skal legge seg flat for Putins kleptokrati og mafiasamfunn.

I min bok er dette ikke en ideologi, og enda mindre uttrykk for klar tankevirksomhet. 

Den nærmeste betegnelsen på en slik holdning jeg kan komme på er "feighet." Jeg kan i tillegg toppe det med begrepet  "prinsippløshet."

Er jo ytringsfrihet. Aiven er nok påvirket av en eller annen retning. Er ikke helt fjernt å se at amerikanerne har gjort en del ugagn opp i løpet av årene. Men, det er de vi har som allierte. Syntes det toppet seg litt drøyt når amerikanerne holdt med Trump jeg. Men virker som om at Trump har ødelagt for seg selv. Men, man vet aldri i en så gal verden.

7 hours ago, Windfarmer said:

Denne krigen er muligens den største blunderen en nasjon som kan være "krigførende" har stelt i stand.

Vi har alle hørt om USA's tabber i Vietnam, Irak og Afghanistan. Men vi har enda ikke blitt presentert historien om da USA invaderte Canada, og der canadiske bestemødre stod og kjeftet på GI Joe og spurte;

"Veit mora di kan du helde på med?"

Kom over denne. Putin kan ha gitt amerikanerne idéer.

https://survivingtomorrow.org/america-will-invade-canada-before-the-year-2100-29d8f3dd3b24

Endret av G
Lenke til kommentar

https://www.vg.no/spesial/2022/ukraina-stories/meldinger/?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row23_pos1

Det er kanskje dette som skremmer meg mer enn noe annet. Det er ikke sånn at Putin står alene, det er millioner av komplett hjernevaskede russere som støtter han. Som tror på alle skammelige løgner som propagandaapparatet forer dem med. Russland blir bare mer og mer isolert, og russerne blir fortalt at Vestens rettmessige reaksjoner egentlig er urettmessig diskriminering mot russere. Jeg klarer ikke å se hvordan forholdet til Russland kan bli levelig de neste årene. Eller hvordan Putin kan akseptere noen fredsavtale med Ukraina når han forteller sin befolkning at Ukraina bomber sin egne og har gjort det de siste åtte årene, og Russland gikk inn for å redde befolkningen. Og så skal Putin si at de har inngått en avtale etter å ha fått juling i en måned? Mest skremmende er det kanskje at historien gjentar seg, vi ser at Putin klarer å hjernevaske millioner av mennesker på linje med Hitler, til tross for at russere har hatt tilgang på Internett med tilgang på uendelig mye informasjon. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
5 hours ago, jallajall said:

Plot twist. "Ukrainian beauty blogger who survived Mariupol hospital attack" is back. Hun var vist propagandist likevel. Bare ikke for Ukraina.

IG story.

Det er mye uklart og mange ubesvarte spørsmål her.

  • Hvem var "de" som skrudde av vann, elektrisitet og gass i byen?
  • Hva menes med at hun ikke hørte "blast"? Det var åpenbart skader på sykehuset fra eksplosjon.
  • Hvem sprengte sykehuset?
  • Hvorfor var reporterne så raskt på plass, innen 12 minutter?

Ellers legger jeg merke til at militæret brukte sykehuset som tilholds/tilfluktssted?!? Og de tok maten fra de gravide kvinnene?!

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
3 hours ago, Windfarmer said:

De som utviser størst baller i denne sammenhengen synes å være de baltiske statene, i hvert fall Litauen.

(11) Gitanas Nausėda på Twitter: "From this month on - no more Russian gas in Lithuania 🇱🇹. Years ago my country made decisions that today allow us with no pain to break energy ties with the agressor. If we can do it, the rest of Europe 🇪🇺 can do it too!" / Twitter

Jeg må innrømme at jeg roter en del med disse tre statene, altså Litauen, Latvia og Estland. Jeg har vært der minst tre ganger, jeg er sikker på at minst ett av besøkene var i Litauen, men kan ikke med sikkerhet huske de to andre, men det var ikke Estland, fordi der snakker esterne omtrent finsk, og det hadde jeg husket.

Og hvorfor skriver jeg dette? Jo, i ett for forsøk på å sette meg inn mitt daglige liv der nabostaten - i dette tilfellet Russland - egentlig mener at jeg ikke tilhører en nasjon og en egen kultur som jeg ønsker å delta i å styre seg selv.

Jeg blir bare mer og mer forbannet på denne Mearsheimer tanken om at vi småstater - som Norge åpenbart er - bare må legge oss under de statene han benevner som "The Great Powers," og herunder hoppe etter hva disse statene til enhver tid mener. 

Mearsheimer er en dungeon bitch, men har tittel som samfunnsviter, jeg tror endog han er professor, men han forblir en svak mann som sannsynligvis har stor personlig glede av av å bli pisket og fornedret på andre måter.   

Over der så er de vant med å sanke ved. Foto er fra Estland som er et av de baltiske landene. De har veldig mye lav bjørkevekst de kan hugge:

estonia_monastery_firewood_214069.jpg

Lenke til kommentar
40 minutes ago, knipsolini said:

https://www.vg.no/spesial/2022/ukraina-stories/meldinger/?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row23_pos1

Det er kanskje dette som skremmer meg mer enn noe annet. Det er ikke sånn at Putin står alene, det er millioner av komplett hjernevaskede russere som støtter han. Som tror på alle skammelige løgner som propagandaapparatet forer dem med. Russland blir bare mer og mer isolert, og russerne blir fortalt at Vestens rettmessige reaksjoner egentlig er urettmessig diskriminering mot russere. Jeg klarer ikke å se hvordan forholdet til Russland kan bli levelig de neste årene. Eller hvordan Putin kan akseptere noen fredsavtale med Ukraina når han forteller sin befolkning at Ukraina bomber sin egne og har gjort det de siste åtte årene, og Russland gikk inn for å redde befolkningen. Og så skal Putin si at de har inngått en avtale etter å ha fått juling i en måned? Mest skremmende er det kanskje at historien gjentar seg, vi ser at Putin klarer å hjernevaske millioner av mennesker på linje med Hitler, til tross for at russere har hatt tilgang på Internett med tilgang på uendelig mye informasjon. 

Vet de hva internet er for noe da?

Lenke til kommentar
On 3/9/2022 at 5:16 PM, Snikpellik said:

Det er ikke et ord man skal veie lett, men jeg mener det russerne gjør nå i Mariupol er folkemord.

Byen, som har nesten 450.000 innbyggere, er avkuttet vann, gass og strøm i lang tid nå, ingen/få slipper ut, mat og medisiner kommer ikke inn og de bomber og beskyter sivile mål i byen. Som dette barnesykehuset. Helt jævlig grusomt.

Trygge videoer som viser litt av omfanget ved barnesykehuset:

  Reveal hidden contents

 

Og de ikke-trygge videoene man ikke kan poste her, det er bortimot det jævligste jeg har sett. Slike hendelser gjør at det blir vanskeligere for verden å ikke gripe inn direkte militært.

Spørsmålet er hvem som har kuttet vann, gass og strøm der? Det sivile målet viste seg også å være oppholdssted for ukrainske soldater.

Lenke til kommentar
On 3/9/2022 at 5:32 PM, Simen1 said:

Angående barnesykehuset så håper jeg Sting har rett i låta Russians. Håper at pilotene som gjorde noe så rasende grotesk var feilinformert om hva som var der. Hadde jeg vært i pilotens sko og fått beskjed med pistol mot tinningen om å bombe et barnesykehus så hadde jeg tatt en u-sving og kamikazet egne luftstyrker.

Hva om du hadde fått beskjed at sykehuset var brukt av fiendens soldater?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...