Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
43 minutes ago, Aiven said:

Godt fra Jeremy Corbyn: 

 

Det nevnes at vesten er hyklersk på grunn av krigen i Irak.

  • Flyktet Amerikanere ut av USA av den grunn?
  • Ble det forbudt å kalle det for krig?
  • Ble man arrestert hvis man protesterte mot det?
  • Ble ytringsfriheten og kritikk kneblet?
  • Ble fri presse stengt ned?
  • Ble det foreslått å ta fra folk jobben om de var imot krigen?

Det finnes nok en del amerikanere som var i mot dette. Det finnes dokumentarer, musikk og artikler som kritiserer det.

Finnes det russisk musikk som er en protest mot krigen? Kanskje ikke du er klar over det, men det finnes anti-krig bevegelser i hele vesten. Gjør det det i Russland?

  • Liker 9
Lenke til kommentar

I dag har det kommet videoer fra sentrum av Energodar hvor innbyggerne demonstrerer mot okkupasjonsmakten. Ser og høres ut til at det brukes granatkaster med tåregass og/eller sjokkgranater mot demonstrantene der, og det høres skudd. Telefon- og internettilgang skal være blokkert av russerne.

Dette er byen som huser Europas største atomkraftverk Zaporizjzjia, som ble beskutt av russiske styrker for en tid tilbake i begynnelsen av invasjonen.

Spoiler

 

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (37 minutter siden):

Og da er fuskeren Aiven tilbake. Hvis en først skal lime inn en You Tube video, bør man i det minste opplyse når og under hvilke omstendigheter den stammer fra.

Aiven har limt inn noe som er åtte år gammelt, og som stammer fra perioden rundt "anneksjonen" av Krim i 2014.

Med mindre Aiven har lagt i koma de siste seks - syv siste ukene har altså Russland gått til en brutal angrepskrig mot Ukraina, i mangel av et bedre råd, sett på NRK 1 kl. 19.00. Og i den konteksten er Jeremy Corbins uttalelser fra 2014 uten relevans. Fra hvor har du kildene dine? Patriark Kirill?

Og hva Jeremy Corbin mener eller ikke mener bryr jeg meg ikke så mye om. Men jeg tror også at Jeremy Corbin mener at "folk skal få bestemme selv," og i dette tilfellet det ukrainske folk, han hevder i hvert fall det i denne You Tube videoen som er fra etter at krigen begynte;

Jeremy Corbyn on Putin and Ukraine - YouTube

Burde Aiven heller ikke lime inn en fire uker gammel video enn en som er åtte år?

Her er noen merkelige vesener som er født og oppvokst i Vesten men som har en idè om at det er vi - "vi" er de fra Europa og USA - er ansvarlige for denne krigen. De hevder at siden Russland og Putin ser på seg selv som en supermakt, så må vi fra Europa og USA bare tilrettelegge for at Russland kan fremstå som en supermakt. Og prisen for dette er bl.a. at Ukraina med sine 42 millioner innbyggere bare skal legge seg flat for Putins kleptokrati og mafiasamfunn.

I min bok er dette ikke en ideologi, og enda mindre uttrykk for klar tankevirksomhet.

Den nærmeste betegnelsen på en slik holdning jeg kan komme på er "feighet." Jeg kan i tillegg toppe det med begrepet "prinsippløshet."

Jeg var ikke klar over at den var så gammel, det beklager jeg. Jeg ble litt overrasket over at han hadde såpass ryggrad også, men det forklarer jo saken. Da har vi oppklart det.

Forøvrig en imponerende samling stråmenn du leverer som respons, et tegn på "klar tankevirksomhet" antar jeg.

Endret av Aiven
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (7 minutter siden):

I dag har det kommet videoer fra sentrum av Energodar hvor innbyggerne demonstrerer mot okkupasjonsmakten. Ser og høres ut til at det brukes granatkaster med tåregass og/eller sjokkgranater mot demonstrantene der, og det høres skudd. Telefon- og internettilgang skal være blokkert av russerne.

Dette er byen som huser Europas største atomkraftverk Zaporizjzjia, som ble beskutt av russiske styrker for en tid tilbake i begynnelsen av invasjonen.

  Skjul innhold

 

 

Denne krigen er muligens den største blunderen en nasjon som kan være "krigførende" har stelt i stand.

Vi har alle hørt om USA's tabber i Vietnam, Irak og Afghanistan. Men vi har enda ikke blitt presentert historien om da USA invaderte Canada, og der canadiske bestemødre stod og kjeftet på GI Joe og spurte;

"Veit mora di kan du helde på med?"

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Aiven skrev (45 minutter siden):

Jeg var ikke klar over at den var så gammel, det beklager jeg. Jeg ble litt overrasket over at han hadde såpass ryggrad også, men det forklarer jo saken. Da har vi oppklart det.

Forøvrig en imponerende samling stråmenn du leverer som respons, et tegn på "klar tankevirksomhet" antar jeg.

Sorry Aiven, men jeg opplever at du ikke ser skogen for bare trær.*

Det er en veldig god grunn til at vi får denne reaksjonen, en reaksjon du synes å rasjonalisere eller bagatellisere bort med noe Mearsheimer snikk snakk.

Jeg føler meg helt og spesifikt og personlig angrepet av Putin, lar vi dette gå kan neste angrep komme hvor og når som helst. Jeg vil ikke ha denne dritten han forsøker å spre, og jeg kan et og annet om denne dritten han forsøker å spre.

Jeg vil ikke tilbake til en tid der vi skal benytte 8 - 10% av nasjonalbudsjettet på forsvar og der nesten alle menn i 19 års alderen må inn i 12 eller 15 måneder. Jeg vil ikke akseptere at småstater som Norge bare må finne seg i å leve under ett aller annet regime fordi der er en større hestkuk på den andre siden av grensen.

Kanskje du skal ha noen tanker om dette, i stedet for å fremme Patriark Kirills synspunkter.

 

*.  Hva betyr det hvis du ikke kan se skogen for bare trær? - notmywar.com

Endret av Windfarmer
  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Innslag fra BBC som viser åstedet på motorveien der en russisk stridsvogn skjøt og drepte sivile, inkludert paret som ble drept i bilen sin da de forsøkte å snu, og mannen i bilen holdt hendene i været som vi har sett dronevideo av her tidligere. De russiske soldatene forsøkte å brenne de sivile ofrene i ettertid.

Innslaget inneholder noen sterke bilder hvor kroppsdeler som fingre er synlig, men det aller meste er godt sladdet.

Spoiler

 

 

  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar

Ref. bildene fra Bucha og andre byer kommentert tidligere i tråden.

Minst 20 døde funnet i gate i Butsja
https://www.tv2.no/nyheter/ukraina-invasjonen?post=1209980035

Sitat

Likene etter minst 20 menn i sivile klær ble lørdag funnet i en enkelt gate i den ukrainske byen Butsja, vest for Kyiv.

Levningene ble funnet av ukrainske styrker, etter at de gjenerobret byen fra russiske styrker.

En av de døde mennene hadde hendene bundet sammen og de døde var strødd ut over flere hundre meter i en boliggate i byen, forteller journalister fra nyhetsbyrået AFP, som er på stedet.

Dødsårsaken er foreløpig ikke kjent.

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Aiven said:

Jeg var ikke klar over at den var så gammel, det beklager jeg. Jeg ble litt overrasket over at han hadde såpass ryggrad også, men det forklarer jo saken. Da har vi oppklart det.

Forøvrig en imponerende samling stråmenn du leverer som respons, et tegn på "klar tankevirksomhet" antar jeg.

Dårlig kildekontroll der altså.

Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (10 minutter siden):

Det er en veldig god grunn til at vi får denne reaksjonen, en reaksjon du synes å rasjonalisere eller bagatellisere bort med noe Mearsheimer snikk snakk.

Jeg føler meg helt og spesifikt og personlig angrepet av Putin, lar vi dette gå kan neste angrep komme hvor og når som helst. Jeg vil ikke ha denne dritten han forsøker å spre, og jeg kan et og annet om denne dritten han forsøker å spre.

Jeg vil ikke tilbake til en tid der vi ikke skal benytte 8 - 10% av nasjonalbudsjettet på forsvar og der nesten alle menn i 19 års alderen må inn i 12 eller 15 måneder. Jeg vil ikke akseptere at småstater som Norge bare må finne seg i å leve under ett aller annet regime fordi der er en større hestkuk på den andre siden av grensen.

 

Jeg forstår opprørtheten veldig godt. Men Russland har ikke alene skyld for denne krigen.  Mearsheimer advarte oss i 2014 i den videoen du sikkert har sett, men det finnes også kilder nærmere makta i USA, eksempelvis sjefen for Stratfor, som poengterte på denne tida at Russland var presset, anså Ukraina som vitalt strategisk og antakelig ikke ville godta å la USA innlemme det i sin influens-sfære.

Krigen er selvsagt ulovlig og må fordømmes, i likhet med all angrepskrig. Allikevel er det påfallende hvor mye motstand som høstes i allmennheten mot en krig som utføres av en av USAs konkurrenter. Det er eksempelvis ennå krig i Jemen, med langt større tapstall enn i Ukraina (i det minste foreløpig) utført av en av USAs allierte. Jeg forventer ikke at krig i Midt-Østen skal få like mye oppmerksomhet som en i Europa, til det er det dessverre blitt for hverdagslig. Like fullt er dekningsforskjellen og oppmerksomheten i offentligheten nærmest total, noe som dessverre viser Vestens hykleri nok en gang: Vi og våre allierte har lov til å bedrive krig, mens andre ikke har det. Det er åpenbart at en slik holdning fører til mer krig, ikke bare fra oss, men også fra andre. Dessverre kan Russland si: På hvilket grunnlag kritiserer dere oss? Dere gjør nøyaktig det samme.

Jeg vil også poengtere at det er noen som har lobbet for hver eneste NATO-utvidelse, profitert voldsomt på dette og vil profitere også på de økte spenningene etter denne krigen. Chris Hedges spør seg om det militærindustrielle komplekset har mer ansvar for NATO-utvidelsene, enn ambisjoner fra maktglade politikere:
 

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Aiven skrev (1 minutt siden):

 

Jeg forstår opprørtheten veldig godt. Men Russland har ikke alene skyld for denne krigen.  Mearsheimer advarte oss i 2014 i den videoen du sikkert har sett, men det finnes også kilder nærmere makta i USA, eksempelvis sjefen for Stratfor, som poengterte på denne tida at Russland var presset, anså Ukraina som vitalt strategisk og antakelig ikke ville godta å la USA innlemme det i sin influens-sfære.

Krigen er selvsagt ulovlig og må fordømmes, i likhet med all angrepskrig. Allikevel er det påfallende hvor mye motstand som høstes i allmennheten mot en krig som utføres av en av USAs konkurrenter. Det er eksempelvis ennå krig i Jemen, med langt større tapstall enn i Ukraina (i det minste foreløpig) utført av en av USAs allierte. Jeg forventer ikke at krig i Midt-Østen skal få like mye oppmerksomhet som en i Europa, til det er det dessverre blitt for hverdagslig. Like fullt er dekningsforskjellen og oppmerksomheten i offentligheten nærmest total, noe som dessverre viser Vestens hykleri nok en gang: Vi og våre allierte har lov til å bedrive krig, mens andre ikke har det. Det er åpenbart at en slik holdning fører til mer krig, ikke bare fra oss, men også fra andre. Dessverre kan Russland si: På hvilket grunnlag kritiserer dere oss? Dere gjør nøyaktig det samme.

Jeg vil også poengtere at det er noen som har lobbet for hver eneste NATO-utvidelse, profitert voldsomt på dette og vil profitere også på de økte spenningene etter denne krigen. Chris Hedges spør seg om det militærindustrielle komplekset har mer ansvar for NATO-utvidelsene, enn ambisjoner fra maktglade politikere:
 

 

Du har et par katastrofale feilberegninger i ditt siste innlegg.

Det er ikke nødvendig å fortelle meg om Palestina/Jøde konflikten, der har jeg omtrent samme synspunkt som Kåre Willoch. Jeg har heller ikke noe behov for å bli fortalt om de groteske urettferdighetene som skjer i Jemen. Forbrytelsene i Jemen er et er et utslag av at de er en nabostat til Saudi Arabia som først i 1956 innførte lovgivning om at slaveri. Noe de fortsetter med til den dag i dag. Jeg har vært i denne drittstaten minst åtte ganger, og jeg kan bekrefte at det er en drittstat. 

Men som en sidekommentar; Lise Klaveness sine "kommentarer" på fotballmøtet i Doha, det er hendelse som kan løfte verden videre, en verden som avviser Patriark Kirill og President Putin  som sine ideologiske forbilder.

Jobb med saken.   

  • Liker 4
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Aiven said:

Jeg vil også poengtere at det er noen som har lobbet for hver eneste NATO-utvidelse, profitert voldsomt på dette og vil profitere også på de økte spenningene etter denne krigen. Chris Hedges spør seg om det militærindustrielle komplekset har mer ansvar for NATO-utvidelsene, enn ambisjoner fra maktglade politikere:

I bunn og grunn er den "provokasjonen" NATO har stått for å la land bestemme for seg selv om de vil beskytte seg mot Russland ved å bli med i NATO. De ønsker at vi skulle ha nektet tidligere sovjet-stater å bli med i NATO, for å bruke de som en buffersone mot Russland. De vil nekte disse bufferlandene sikkerhet og selvstendighet, bare for å tilfredsstille Russlands stormaktsgalhet.

Og når det gjelder våpenindustrien er den et symptom på et ønske om selvstendighet, det er ikke det som driver frem NATOs ekspansjon. Polen vet at om de ønsker ha selvstendighet i forhold til Russland trenger de våpen. De trenger å ha allierte som de kan støtte seg på. NATO og vestlig våpenindustri kunne så klart latt de seile i sin egen sjø, men det er umenneskelig.

Våpenindustrien er ganske lik som forsikringsindustrien. I bunn og grunn har man inntekter kun fordi det skjer forferdelige ting i verden, men det er ikke slik at om man avvikler våpenindustrien eller forsikringsindustrien så vil det bli mindre lidelse. Det motsatte er faktisk tilfelle, man bare øker lidelsen, ettersom tragediene bare blir større. Uten noen slags evne til å håndtere tragedier har man fjernet muligheten for at ting kan gå greit.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...