Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

 

 

Snikpellik skrev (1 time siden):

Trodde "Ghost of Kyiv"-propagandaen egentlig var ment som en samlebetegnelse på hele den ukrainske innsatsen i lufta. Når man ser på mye av hva det ukrainske forsvaret har lagt ut av memes om det, så tror jeg ikke det er ment som at man skal tro på at dette er én pilot. "The Ghost of Kyiv downed 11 planes in two days in all parts of Ukraine" og lignende. 

Nå oppsto dette utenfor Ukrainsk "kontroll", og ble gjenfortalt med stadig flere nedskytinger. Men, det ble raskt plukket opp og brukt av det ukrainske apparatet også. 

Det har nok vært henvist til en enkelt pilot, men hadde nok vært mer "realistisk" om det hadde vært Ghosts og Kyiv. Det hadde imidlertid ikke vært like effektivt fra et propagandaståsted. 

På en annen side kan man jo spørre seg hvem propagandaen er rettet mot. Det er neppe Russiskse piloter. Så det er viktigere å skape symbolismen for motstand og samhold fremfor å skulle skremme fienden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Naturligvis skal man være skeptisk til begge sider her, og prøve å få en uavhengig bekreftelse før man stoler på en sak.

Men det vi veit om russland er at de i mange år har brukt store ressurser på sine trollfabrikker, og kringkastere som russia today og sputnik. De har satset store penger på å villede folk i vesten, både i forbindelse med valg og generelt destabilisering av vestlige organisasjoner som EU og Nato. Brexitbevegelsen i England fikk jo store pengebeløp fra russland, og folk som Nigel Farage bør være pinlig berørt av sine uttalelser om Putin i dag. At valget av Trump i 2016 ble påvirket av russland er eg ikkje i tvil om.

Og korfor bruker russland store ressurser på dette? Det svaret er enkelt, splitt og hersk. Ved å destabilisere vestlige organisasjoner som EU og Nato blir spillerommet for putin's russland større. Derfor støttet de opp om brexit-bevegelsen for å destabilisere vest-Europa, og de støttet Trump for å destabilisere Nato. Trump var og er en løs kanon.

Når du følger med på uttalelsene til Putin, Lavrov og Nebenzia er jo det de sier fullstendig absurd. Helt siden de sa at det bare var øvelser og ikkje forberedelser til invasjon har de løyet hele tiden.

Ingenting av det som blir sagt fra russisk side har noen som helst troverdighet i dag. Når russerene påstår at bombingen av teateret i Mariupol var utført av Azov-bataljonen så er det 100% sikkert at det var russerene som gjorde det.
Ukraina har blitt tatt i noen bløffer ja, men stort sett så har det de sier blitt bekreftet av andre i ettertid. Ukrainske uttalelser har mye større troverdighet enn russiske.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Fra en BBC-journalist i Moskva som var ved Luzhniki stadion og snakket med folk i går sin Twitter:

Sitat

This is the picture the Kremlin wants you to see: thousands of people who support President Putin and the "special military operation" in Ukraine, crammed into Luzhniki Stadium in Moscow. We went there today and talked to dozens of people who attended.

Many said they worked in the public sector (e.g. schoolteachers), and that they had been pressured into attending by their employers. One group of teachers, from a town near Moscow, were being told what to say to us by a woman who appeared to be from the local administration.

One man, who works in the Moscow metro, told us that he and other employees had been forced to attend the rally. "I'll be here for a while and then I'll leave… I think most people here don't support the war. I don't," he said.

In comparison to opposition rallies, most people didn't want to talk, be filmed or answer any questions. Some would cover their faces or put up their hoods when we said we are journalists. Many seemed embarrassed or ashamed to be there.

Students told us they had been given the option of a day off from lectures if they attended 'a concert.' Some of them didn't even know that the event was dedicated, in part, to support for Russian forces in Ukraine.

There were doubtless some people in attendance who genuinely support President Putin and the "special military operation in Ukraine", as the Kremlin prefers to call it.

Kilde

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Kineserne er fortsatt butthurt over at vi bomba dem i Jugoslavia.

Chinese people can fully relate to the pains and sufferings of other countries because we will never forget who had bombed our embassy in the Federal Republic of Yugoslavia. We need no lecture on justice from the abuser of international law.

image.png.a561c9da9e52f82ed4d5145c6bed4b46.png

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (1 minutt siden):

Det var vel mykje spekulasjon og mange teoriar om den bombinga, men offisielt så er vel framleis status at det var eit uhell pga. feil koordinater?

Mener jeg har sett den dokumentar om denne hendelsen en gang. Det ble slått fast i innledende etterforskning fra Det internasjonale krigsforbrytertribunalet at det var et uhell på grunn av en etterretningsoffiser på bakken som gjorde feil, og trodde han markerte FDSP-bygningen. USA beklaget formelt til Kina, betalte titalls millioner av dollar i erstatninger til den kinesiske regjeringen, familiene til de tre omkomne, sparket CIA-offiseren og ga reprimande til andre involverte. Kina aksepterte dette på den tiden og forholdet mellom landene ble normalisert noen måneder etter, da de inngikk en stor handelsavtale. Skremmende hvor grusomme og store konsekvenser én feil kan føre til når det er krig.

https://www.icty.org/sid/10052#IVB4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, Dudeliduu said:

Jøsses. Til og med VG har altså informert om at man skal være obs for propaganda fra alle parter i denne krigen? Imponerende.
NRK har valgt å gå en litt annen vei med: "du må ikke tvile på noe som kommer av informasjon fra Ukrainsk side" https://www.nrk.no/urix/xl/putins-propagandakrig-1.15891961

Det er jo utrolig at du dro den konklusjonen av at jeg kritisserte det jornalistiske arbeidet litt

At noen pirker i en artikkel betyr ikke at jeg er enig i Russlands påstander eller er på deres side i Krigen

eller at det ikke er i noen ukrainske artikler jeg syns det lukter mer rykter og propaganda av enn andre artikler

Syns bare artikkelen kunne vært bedre og påpekte det den ene plassen

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
2 hours ago, Dragavon said:

Ingenting av det som blir sagt fra russisk side har noen som helst troverdighet i dag. Når russerene påstår at bombingen av teateret i Mariupol var utført av Azov-bataljonen så er det 100% sikkert at det var russerene som gjorde det.
Ukraina har blitt tatt i noen bløffer ja, men stort sett så har det de sier blitt bekreftet av andre i ettertid. Ukrainske uttalelser har mye større troverdighet enn russiske.

Jeg er fortsatt ikke helt sikker på hvordan jeg skal forholde meg til alt det som kommer ut av Mariupol.

Det har lenge bltit hevdet at den ukrainske armyen har nektet folk å dra fra byen. Det finnes diverse ubekreftede videoder av ukrainske soldater som ber sivile snu fordi det er "for farlig" å dra, ubekreftede videoer av ukrainske soldater som skyter sivile i det de prøver å flykte ("russiske spioner"), det er også intervjuer med greske borgere i byen for litt tid tilbake siden som ble spurt hvorfor de ikke har forlatt byen og svarer med at de bare vil møte på ukrainske soldater og vil bli skutt, men spesielt etter de siste dagenes flyktningsstrøm har det dukket opp en rekke tilsvarende videoer. Ikke bare fra russiske medier, men også andre greske flytkninger med uttalesler til greske medier - Greek refugee from Mariupol:Ukrainian soldiers stopped and threatened us".
Også de typisk russiske videoene da.
- "the [ukrainain] military arrived and said: under any circumstances do not leave the city .. they wanted to continue using us as human shield"
- "they used us as a human shield"
- "ukranian army didn't let us use a corridor and leave the city"
- Civilians who escaped from Mariupol talk about the horrors they had to endure during the city battles. "[Azov] shot columns of civilians who tried to leave for Volodarsk - they shot buses!"

Selv NYTimes sier at dette er en fraksjon av det ukrainske militæret som har en historie om å flere ganger bruker klasebomber mot egen befolkning, og de fleste her har sikkert fått noen rubler i hånda for å grine foran kameraet å fortelle en scriptet historie, men er det noe i det, eller bør man bare forkaste alt som ren propaganda?

Endret av jallajall
Lenke til kommentar

L.A.D.A = Laget av diverse avfall.
Husker engang når jeg gikk i folkehøgskolen så hadde vi 3-5 russere der, og jeg spurte hva dem synes om LADA, og hvor de ligg forhold til dagens biler vi kjenner til og det var ikke måte på... de sammenligner LADA med Ferrari, og dette er ikke engang kødd, dette var dog i 2001.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nagina skrev (31 minutter siden):

L.A.D.A = Laget av diverse avfall.
Husker engang når jeg gikk i folkehøgskolen så hadde vi 3-5 russere der, og jeg spurte hva dem synes om LADA, og hvor de ligg forhold til dagens biler vi kjenner til og det var ikke måte på... de sammenligner LADA med Ferrari, og dette er ikke engang kødd, dette var dog i 2001.

Som en kuriositet er Lada eneste personbil jeg har sett som har hatt trommelbremser foran i tilegg til bak 😁

Lenke til kommentar
nagina skrev (4 minutter siden):

L.A.D.A = Laget av diverse avfall.
Husker engang når jeg gikk i folkehøgskolen så hadde vi 3-5 russere der, og jeg spurte hva dem synes om LADA, og hvor de ligg forhold til dagens biler vi kjenner til og det var ikke måte på... de sammenligner LADA med Ferrari, og dette er ikke engang kødd, dette var dog i 2001.

Njæ. Lada er litt som Volkswagen. De har jo Volga. Det er mer sånn russisk Audi. Alle som har litt penger i Russland kjører Volga. Men vestlige bilmerker er status. Og de som har råd til det, kjører heller en Toyota eller noe annet fra utlandet. Det er dog 20 år siden jeg var i Russland, så ting kan ha endret seg siden det.

Sånn på siden: Vi kjørte til Russland i en 97 Hyundai Accent. Skikkelig billig bil i Norge. Men folk var mektig imponert over den. Det toppen seg da fattern sto å fylte bensin ute i ingenmannsland og en herre med Toyota Land Cruiser, som fylte bensin med skinnhansker på begynte å spørre om bilen vår. 

 

Jeg vet ikke helt hvordan det er i dag. Men jeg har liten grunn til å tro at det har blitt noen forbedring i kvaliteten på det som lages i Russland. Folk vil ha vestlige varer og de kommer til å merke det lengre ned i løypa at det svir når det blir vanskelig å få tak i. Den russiske industrien er ganske akterutseilt med tanke på at den ble hardt utkonkurrert på 90-tallet da landet "åpnet". Teknologien er gammel. Design er simpelt. Russland er en råvareøkonomi som ikke har vært i stand til å konkurrere på effektivitet og kvalitet i møte med vesten. De sitter igjen med store bedrifter som er bygget av korrupsjon (oligarkene). Når vi har hatt inspeksjoner på arbeidsplassen min av russiske myndigheter har holdningen deres vert at "vanlige arbeidstakere" ikke kan stoles på. De lurer f.eks. på hvordan vi sikrer oss mot at ansatte ikke skal sabotere produktene vi tilvirker. Det er ting vi i Norge tar for gitt at ansatte ikke gjør - vi er jo et lag. I Russland er det tydeligvis slik at ansatte best kan sammenlignes med innsatte. 

Når folk har spurt meg om hvordan jeg har opplevd Russland, sier jeg at det er som USA, bare at det er øst for Norge og de snakker et annet språk. Det er mye rart du får se og oppleve der. På samme måte som i USA.

Litt på siden av tema, men samtidig relevant for å forstå hva Russland egentlig er og hvordan det fungerer der.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...