Gå til innhold

paatur

Medlemmer
  • Innlegg

    112
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nylige profilbesøk

1 570 profilvisninger

paatur sine prestasjoner

138

Nettsamfunnsomdømme

  1. Nå vet jeg ikke hvor mye upgrade med Avis koster hos Finnair. Men har man kjøpt en Økonomi Comfort billett hos Qatar Airways. Så koster en upgrade på et fly eks Oslo - Doha normalt sett 20 000 Avios til Busniess.
  2. Blir litt off topic men. 22 000 var da veldig dyrt med premium eco til Asia med Finnair. Tenker og ta en tur til Hong Kong eller Seoul i Juni og det ligger på 13 800 i premium eco tur retur nå. Og 10 500 i normal økonomi
  3. Det er litt bedre seteplass på lange flyturer til Asia enn på lokale fly I Norge. Men jeg har sett at Premium Eco ofte bare koster er par tusen ekstra med Finnair. Det er det verdt. Husk også at man får gratis alkohol øl/brennvin på premium eco hele fly turen med Finnair mens på normal eco får man bare 1 gratis alkohol drikke med maten
  4. Det er ikke altid man kan oppgradere hverken for penger eller Poeng. Jeg flyr en rask tur til Jakarta om et par uker. Den turen er det ikke mulig og upgrade med hverken poeng eller penger. Grunnen er nok at fly Oslo - Doha - Jakarta. Jakarta - Doha - Copenhagen er forventa og selge ut. Mens jeg forrige uke fløy hjem fra Bangkok - Doha - Oslo. Der var der mulig og upgrade både for poeng og penger.
  5. Hvis reiser en del så kan det lønne seg og kjøpe PriorityPass kort frem til man har gull/platinum kort med en allianse. Da får du tilgang til lounger på de fleste flyplasser i Verden. NB. Gardemoen har ingen lounge avtale med Priority Passp
  6. Bare par ting. Oppgradering på reisen er nok meget sjelden for Amex kort. Jeg har nå Platinum kort med Qatar( hatt gull siden 2017), samme allianse som Finnair. Jeg har fått 5 oppgraderinger siden 2018 på rundt 30 turer med One World, også Finnair. Men når jeg hadde gullkort hos Skyteam fikk jeg upgrade på over 50% av turene der med gullkort Platinum og gull kort hos et medlem av Oneworld går altid over Amex når det kommer til oppgradering. Lounge tilgang er altid deilig, men det er veldig stor forskjell på kvaliteten på loungene. Eks man kommer ikke inn i Flyselvskapenes egne lounger med Amex kort. Det krever gull eller Platinum kort fra eks Finnair.
  7. Det er veldig lett og se hvilke biler i Kina som er EL biler, side EL biler har grønne bil skilter. (Utlendinger som bor i Kina har svarte bil skilter) og bensin/disel biler har blå skilter med hvit skrift. I en stor byer som Shanghai hvor det bor 26mil pluss mennesker kan det faktisk gå flere minutter mellom hver bil du ser med blå skilter nå.
  8. Nå har jeg reist mye, 110+ land. Mange steder i Afrika er det strøm ja, men ofte veldig ustabile strøm nett. Har oppleved og hvert uten strøm i flere dager i mange land i Afrika, også Sør Afrika. Til og med i Abuja hovedstaden i Nigeria opplever mann ofte at strømmen er borte i flere timer om gangen. Dette er også normalt over alt i Asia så fort man er utafor hoved turist områdene. Jeg skal 3 uker til Tsjad senere i år. Der har vi fått beskjed om og ha med sol lader for mobil og kamera. var 3 uker i Kina på høsten i fjor ( har hvert der over 20 ganger ) i Kina så man flere El biler enn bensin biller nå. Også i fjell områder veldig langt unna stor byene. Man så aldri lade stasjoner men, folk hadde med skjønte kontakt i bilen så man bare stoppet og ladet på resturanter og hotel.
  9. Ja flere, og de har alle gode jobber og er godt utdanna. Flere som har røyka flere ganger i uka i mange mange år. 0 problem
  10. I Thailand har Cannabis hvert legalisert i snart 2 år, uten at landet har gått til helvete. jeg var senest i Thailand forrige uke, og man ser mye mindre røyking der nå enn i September 2023 når jeg var der forrige gang. Alle som er så forbanna skeptiske burde kommet seg ut av landet en tur og se åssen det fungerer i andre land
  11. Amex blir mindre og mindre vanlig i de fleste steder uten om USA/Canada. Jeg reiser mye, rundt 60 fly turer i året. Har allerde hvert 3 ganger til Asia så langt i år. Hadde Amex, pre Covid men etter har det faktisk blitt ganske få steder som aksepterer det. Eks i Palau i 2019 så var det over alt, nå var det ikke et eneste sted som det er godtatt.
  12. Folk gjør ofte narr av Russisk kvalitet, men ser desverre ut som ikke alt av tysk utstyr er like bra heller. https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste-nytt/65df7f3a869fe7cd647caeda/der-spiegel-tysk-marinefartoy-naer-ved-a-skyte-ned-amerikansk-drone Ifølge magasinet Der Spiegel avfyrte fregatten to luftvernraketter mot dronen, men begge skal ha styrtet i sjøen som følge av «teknisk feil».
  13. Jeg hadde lignende problem når jeg flyttet fonda mine fra Sbanken til Bulder i fjor. det tok 11 uker! Først mente Bulder at Sbanken holt fonda igjen, senere mendte Sbanken at Bulder ikke hadde startet overføringen. Det var heller ikke mulig og avbrytte flyttningen. Kundeservicen fra Bulder var ekstremt dårlig og lite hjelpsom
  14. Denne har blitt delt mye de siste dagene 114 rub for en Stella er ca 13kr. Mener og huske jeg betalte rundt 11kr rett før krigen Husk at det er ekstrem forskjell på Russere som bor i stor byene i Russland og de som bor på landsbygda. Hvis budsjett blir kuttet i fattige områder så merker de meget liten forskjell pga det allerede stod veldig dårlig til der og ekstremt med korupsjon.
  15. En ting er at veldig få høyt utdanna har blitt sendt i krigen. Pluss veldig mange av de som er høytutdannede som dratt fra Russland, jobber ofte fortsatt for Russiske selvskapet bare nå i utlandet. Et par jeg kjenner fra Moskva som reiste fra Russland så fort krigen startet dro til Armenia, der bor og jobber de fortsatt for et stort Russisk selvskap men fra «hjemme kontor». I følge dem så er det veldig vanelig i Georgia, Armenia og Dubai. Så ar veldig mange høytutdannede stakk fra Russland når krigen startet stemmer, men veldig mange jobber fortsatt for de samme selskapene
×
×
  • Opprett ny...