Gå til innhold

paatur

Medlemmer
  • Innlegg

    117
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nylige profilbesøk

1 832 profilvisninger

paatur sine prestasjoner

144

Nettsamfunnsomdømme

  1. En uke til Azerbaijan neste uke. 2 gang jeg er der. Så til Laos i Juni. 3 gang jeg er er der
  2. Har blir bekreftet at det ikke er fra i dag, gammel video
  3. Husk selv on man har nok poeng så er det ikke altid muilig og oppgrade til premium eco eller Busniess.
  4. Husk og følg kampanjer hos fly selvskapene. Qatar har hatt 3X Avios kampanjer i det siste. Jeg har akuratt landet i Oslo etter en rask tur til Jakarta med Qatar.. Med platinum kort og 3X avios så tjente jeg nesten 60 000 avios på en tur for en Classic billett
  5. Er ikke bare i Norge hvor flere og flere ikke tar Amex, når jeg var sist i Palau i Stillehavet så stod det flere steder Amex ikke lengre var akseptert. Samme i Japan og Fransk Polynesia. Jeg reiser mye og ser generelt veldig veldig få steder som aksepterer Alex
  6. Nå vet jeg ikke hvor mye upgrade med Avis koster hos Finnair. Men har man kjøpt en Økonomi Comfort billett hos Qatar Airways. Så koster en upgrade på et fly eks Oslo - Doha normalt sett 20 000 Avios til Busniess.
  7. Blir litt off topic men. 22 000 var da veldig dyrt med premium eco til Asia med Finnair. Tenker og ta en tur til Hong Kong eller Seoul i Juni og det ligger på 13 800 i premium eco tur retur nå. Og 10 500 i normal økonomi
  8. Det er litt bedre seteplass på lange flyturer til Asia enn på lokale fly I Norge. Men jeg har sett at Premium Eco ofte bare koster er par tusen ekstra med Finnair. Det er det verdt. Husk også at man får gratis alkohol øl/brennvin på premium eco hele fly turen med Finnair mens på normal eco får man bare 1 gratis alkohol drikke med maten
  9. Det er ikke altid man kan oppgradere hverken for penger eller Poeng. Jeg flyr en rask tur til Jakarta om et par uker. Den turen er det ikke mulig og upgrade med hverken poeng eller penger. Grunnen er nok at fly Oslo - Doha - Jakarta. Jakarta - Doha - Copenhagen er forventa og selge ut. Mens jeg forrige uke fløy hjem fra Bangkok - Doha - Oslo. Der var der mulig og upgrade både for poeng og penger.
  10. Hvis reiser en del så kan det lønne seg og kjøpe PriorityPass kort frem til man har gull/platinum kort med en allianse. Da får du tilgang til lounger på de fleste flyplasser i Verden. NB. Gardemoen har ingen lounge avtale med Priority Passp
  11. Bare par ting. Oppgradering på reisen er nok meget sjelden for Amex kort. Jeg har nå Platinum kort med Qatar( hatt gull siden 2017), samme allianse som Finnair. Jeg har fått 5 oppgraderinger siden 2018 på rundt 30 turer med One World, også Finnair. Men når jeg hadde gullkort hos Skyteam fikk jeg upgrade på over 50% av turene der med gullkort Platinum og gull kort hos et medlem av Oneworld går altid over Amex når det kommer til oppgradering. Lounge tilgang er altid deilig, men det er veldig stor forskjell på kvaliteten på loungene. Eks man kommer ikke inn i Flyselvskapenes egne lounger med Amex kort. Det krever gull eller Platinum kort fra eks Finnair.
  12. Det er veldig lett og se hvilke biler i Kina som er EL biler, side EL biler har grønne bil skilter. (Utlendinger som bor i Kina har svarte bil skilter) og bensin/disel biler har blå skilter med hvit skrift. I en stor byer som Shanghai hvor det bor 26mil pluss mennesker kan det faktisk gå flere minutter mellom hver bil du ser med blå skilter nå.
  13. Nå har jeg reist mye, 110+ land. Mange steder i Afrika er det strøm ja, men ofte veldig ustabile strøm nett. Har oppleved og hvert uten strøm i flere dager i mange land i Afrika, også Sør Afrika. Til og med i Abuja hovedstaden i Nigeria opplever mann ofte at strømmen er borte i flere timer om gangen. Dette er også normalt over alt i Asia så fort man er utafor hoved turist områdene. Jeg skal 3 uker til Tsjad senere i år. Der har vi fått beskjed om og ha med sol lader for mobil og kamera. var 3 uker i Kina på høsten i fjor ( har hvert der over 20 ganger ) i Kina så man flere El biler enn bensin biller nå. Også i fjell områder veldig langt unna stor byene. Man så aldri lade stasjoner men, folk hadde med skjønte kontakt i bilen så man bare stoppet og ladet på resturanter og hotel.
  14. Ja flere, og de har alle gode jobber og er godt utdanna. Flere som har røyka flere ganger i uka i mange mange år. 0 problem
  15. I Thailand har Cannabis hvert legalisert i snart 2 år, uten at landet har gått til helvete. jeg var senest i Thailand forrige uke, og man ser mye mindre røyking der nå enn i September 2023 når jeg var der forrige gang. Alle som er så forbanna skeptiske burde kommet seg ut av landet en tur og se åssen det fungerer i andre land
×
×
  • Opprett ny...