Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Mr.M skrev (1 time siden):

hvor mye av det han kommer med blir gjengitt i statlig russisk media? Kan godt hende "alt" blir referert, men bare lurer?

Forøvrig synes det å ha vært delvis "innafor" å kritisere enkelte sider ved "spesial operasjonen" bare man ikke er imot selve krigføringa og det angivelige "legitime motivet" for å invadere Ukraina. Har vel vært endel andre fremtredende personer i noen av de kjente debattprogrammene på TV som har vært kritiske (men så passer de muligens på å fremstå overdrevet patriotiske i grunnholdningen, for å være på trygg grunn. Alle vet jo etterhvert at det er kort vei til å bli en av de som uheldigvis faller ut av et vindu fra 5. etasje.

Det er Russland det er snakk om. De dreper han og sier at det var Ukraina som gjorde det og tar igjen på Ukraina for ugjerningen. Mest sannsynlig ved å bombe sivile, men jeg er enig i at det har gått langt nå.

 

Endret av DrAlban3000
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
20 minutes ago, Windfarmer said:

Jeg er neppe OT i Ukraina krigen når jeg kan meddele at Donald Trump nå er dømt for seksuelle overgrep og er idømt ca. NOK 50 mill. i erstatningsansvar?

Denne saken er en sivil sak som omhandlet erstatning, ikke en strafferettssak. Omtrent som den etterhvert så famøse sivile estatningssaken i Tengs-saken. Dermed er vel ikke Trump straffedømt som sådan.

Quote

Under New York Adult Survivors Act, passed in May 2022, survivors of sexual offenses are able to file a civil lawsuit against a perpetrator for damages even if the statutory window of time to bring a claim has expired, as long as they can also show the offense qualifies as a sex crime under the law. 

https://edition.cnn.com/politics/live-news/e-jean-carroll-trump-trial-verdict-05-09-23

Edit: Oppdatering: CNN sier selv (samme URL) at dette neppe vil ha noen konsekvenser for Trump som presidentkandidat:

Quote

 

The verdict in E. Jean Carroll's case against Donald Trump has no legal effect on his 2024 presidential candidacy.

For one, it is a civil case, and during the 2016 campaign, Trump also faced all sorts of civil action, like the fraud cases concerning Trump University. Those were settled shortly after he was elected and had no bearing on the requirements for the presidency laid out in the Constitution.

 

 

Endret av Arve Synden
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm

Har ikke sett Ukraina sitt bidrag i MGP før nå. Vil si visuelt var der veldig bra og relevant.

Jeg har ikke særlig greier på musikk, men sangen (ikke teksten) var ikke min stil.

Om de går videre til finalen, skal jeg bruke et generøst beløp for å stemme de frem.

Hvor fett hadde det ikke vært om de vant to år på rad. Da viser EU fortsatt ett år etter at man har sympati.

Om det ikke skjer, er det også ok, fordi denne konkurransen handler om musikken.

Lenke til kommentar
16 hours ago, Windfarmer said:

Jeg vet ikke hvor mye en kan stole på dette. Men her hevdes det at Russland har iverksatt en ny spesialoperasjon for å tvinge vesten til forhandlingsbordet for å gi Russland levelige vilkår i forhold til å avslutte krigen i Ukraina. 

 

Ææ? Levelige vilkår? De skal trekke seg ut, eller blir knust på slagmarken. Hvis det var "vilkår" Putin hadde i tankene så burde han kanskje ikke angrepet Ukraina?

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
ParadiseCity skrev (3 minutter siden):

Det er 10 toyotaer som kjører nedover "gata" der med russiske flagg hengendes ut av vinduene, det er liksom ikke halve Wagner og VDV fullt utstyrt. 

Nei, det er som du er inne på noe som ligner en tafatt rånefest og ikke så mye mer. Men, det er prinsippet her som er viktig. Dette er på norsk jord.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (16 timer siden):

Andre kilder har samme overordnede inntrykk.

639473256_Screenshot2023-05-09at23-29-37TotalcombatlossesofRussiasincethebeginningofthewarwithUkraine.png.a0e067043d406d5c8461bf92ce04329b.png

Medregnet et grovt anslag for sårede så nærmer de seg å ha tapt hele sin hær i antall soldater (riktignok antagelig større prosentvis tap blant mobiliserte enn blant de opprinnelige styrkene), men liten tvil om at det har gått brutalt ut over hæren/soldatene. I tillegg har de tapt store mengder utstyr. Tanks er omtrent brukt opp (de opprinnelige 3300 har antagelig økt til ~5000 ved å ta i bruk gammelt skrapjern. Blant tallene gjemmer det seg antagelig en del gjenværende T-90 og noen ytterst få T-14).

APV og artilleri har tatt store tap, men der har de nok ennå en del slagkraft igjen, så man skal ikke kimse av det gjenværende i denne krigen, men de er nok temmelig skrape tomme og sårbare i resten av landet.

  • Hjerte 9
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Snikpellik skrev (4 minutter siden):

Nei, det er som du er inne på noe som ligner en tafatt rånefest og ikke så mye mer. Men, det er prinsippet her som er viktig. Dette er på norsk jord.

Korrekt. I det minste burde vi gjøre det klart at enhver offentlig organisert parade som har til formål å fremheve en nasjons tilstedeværelse på Svalbard krenker vårt suverenitet på øya og er uakseptabelt. Det spiller ingen rolle hvor shabby hele markeringen er, en slik markering er et brudd på traktaten. Hvis vi gir disse pøblene lillefingeren, tar de hele hånda. Norge må være steinhard på prinsippet her, selv hvor bagatellmessig dette fremstår.

Lenke til kommentar
ParadiseCity skrev (14 minutter siden):

Det er 10 toyotaer som kjører nedover "gata" der med russiske flagg hengendes ut av vinduene, det er liksom ikke halve Wagner og VDV fullt utstyrt. 

Jeg ser i grunnen ikke noe problem at de kjører med sivile biler og flagg for å feire 9. mai. Det er vel en feiring av seieren i 2. verdenskrig og ikke noe med dagenes situasjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (14 timer siden):

 

Russerne "kjempet mot nazistene" kun etter at de ble angrepet sjøl og av ren egeninteresse. Før det, inngikk som kjent Stalin en pakt med Hitler om at de to landene skulle dele Polen og Baltikum mellom seg. Russland hadde ikke løftet en finger mot nazismen hvis ikke Hitler hadde brutt ikke-angreps pakten.

Russland prøver liksom å flyte på den begivenheten fortsatt, men er vel "oppbrukt" og full av skampletter pga. hva de har bedrevet senere.

Jeg forstår ikke hvorfor vi drar inn WW2 i denne tråden. Meg bekjent hadde Putin fint lite å gjøre med styre og stell av Sovjet rundt de tider ...

Forøvrig var det svært mange land som forholdt seg nøytrale til Hitler/Tyskland i '39. Mange land deltok ikke, helt frem til de selv ble angrepet, da. Blandt annet gjaldt dette oss selv, og ikke minst USA. Vårt naboland holdt seg som kjent nøytrale under hele krigen, og ga Tyskland fritt leide (alternativet var i praksis å selv bli trekt inn i krigen).

Uansett; at land var nøytrale frem til de ble angrepet, er det merkelig å kritisere. Det er ganske vanlig å prøve å unngå eskalering opp til verdenskrig. I starten håpte nok mange at Tyskland skulle gi seg med noen få land. Naivt? Kanskje ... Men vi er ofte naive i krig.

Hvis Tyskland aldri angrep Sovjet, og hvis Japan aldri angrep USA ... Hva hadde skjedd da? Hvilken vei hadde WW2 tatt da? Umulig å spekulere. Men vi vet at disse to nasjonene var svært viktige pådrivere på å knekke Tyskland! Det er jeg evig takknemlig for!
 

Det må være mulig å anerkjenne sovjeternes innsats under WW2, og samtidig fordømme det som skjer i Ukraina i dag. Vi trenger gjerne ikke å feire i gatene sammen med russere i dag. Men innsatsen fra 39-45 er ikke mindre verdt, selv om Putin oppfører seg som et rasshøl i dag..!

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (43 minutter siden):

Korrekt. I det minste burde vi gjøre det klart at enhver offentlig organisert parade som har til formål å fremheve en nasjons tilstedeværelse på Svalbard krenker vårt suverenitet på øya og er uakseptabelt. Det spiller ingen rolle hvor shabby hele markeringen er, en slik markering er et brudd på traktaten. Hvis vi gir disse pøblene lillefingeren, tar de hele hånda. Norge må være steinhard på prinsippet her, selv hvor bagatellmessig dette fremstår.

Enig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...