Jump to content

qualbeen

Medlemmer
  • Content Count

    3151
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

794 :)

Profile Information

  • Kjønn
    Ikke oppgitt

Recent Profile Visitors

10474 profile views
  1. Hvorfor kobler ikke pantografen seg til? Er det virkelig viktig med centimeter-presisjon for pantografer? Jeg kan ikke særlig mye om emnet, men har nå alltid trodd at pantografen løfter seg opp til den møter kontakt. Altså at den støtter fleksible høyder. Har tross alt aldri sett overhengende ledninger som følger terrenget 100% for tog/trikk. Jeg forstår derfor ikke helt utfordringen... Kan noen opplyse meg (siden artikkelforfatter ikke klarte å bringe klarhet rundt dette)?
  2. Ja, da får man selvfølgelig ikke reservert. Dette blir jo som å booke kinobilletter eller lignende: du mottar bekreftelse på om det gikk i orden eller ei. Dersom ladestasjonen vet at den kommer til å være full, kan jeg dermed velge å ta ladepause litt tidligere. Voila! Størst nytte hadde dette systemet kanskje for fem år siden? Da kjørte vi rundt i biler med bittesmå batteripakker, og laderen hadde typisk maks kapasitet til 2-3 biler om gangen. I dag begynner ladebehovene å bli mindre prekære, samt mulighetene bedre. Så systemet er ikke kritisk. Men absolutt «nice to have», synes nå jeg.
  3. Hvis det viser seg at den norske befolkning er skeptisk til dette, så kan vel bare myndighetene henvende seg til Facebook og Google som allerede sitter på detaljer lokasjonsdata fra 99% av oss... Med pålegg om utlevering av data for å få lov til videre drift i Norge, så vil nok informasjonen sendes over fortere enn du kan si "personvern". 😉 Kriser har vel i grunn nesten alltid blitt forsøkt utnyttet til å få gjennom samfunnsendringer til fordel for regimet? Samtidig er det STERKT ironisk at vi er så skeptiske til denne appen, samtidig som vi frivillig altså har installert tracking fra bl.a Facebook og Google! Klarer vi oss ikke uten? Er det verdt det? PS: har ikke selv klart å logge meg av altså - bare så det er sagt 🙃🥺
  4. Beklager, men akkurat det kommer ikke til å skje. Musk er i overkant åpen om strategien sin, og vi vet at det er Model 3 som er billigbilen du snakker om. Lengde var det meningen at bilen skulle selges til $35k, men i praksis koster de i dag litt mer (selv om det er/var mulig å stå i kø for den billigste varianten også). Uansett; Model 3 er lansert, og det triller tusenvis av de rundt på norske veier. Noen billigere bil er ikke å vente fra den kanten. Fremover kommer det SUV (Model Y) og pickup fra Tesla. Ja, samt en ny versjon av Roadster (sportsbilen; deres første prosjekt). Etter det er planen å tette stadig flere hull i porteføljen sin, men enda en billigbil er ikke deres vei å gå. Skal du ha elektrisk billigbil, så velg Nissan Leaf eller Renault Zoe. Grei kvalitet og alle barnesykdommer er luket bort.
  5. Alle andre aktører vet også i sanntid hvor mange ladepunkt som er opptatt. Problemet ligger ikke der. Noen (få) ganger må man kanskje svinge av motorveien og bruke 3-5 min bort til ladestasjonen. Kjedelig dersom tre andre okkuperer de siste stolpene rett før deg, og man må snu og lete etter et annet ladepunkt. Denne funksjonen er kun tiltenkt for å gi trygghet. Tenk å kunne garantere 100% at ladeporten er tilgjengelig? Da blir lading på ferieturer bittelitt bedre. Nyttig for alle? Neppe! Nyttig i hverdagen? Sikkert ikke. Men på ferietur? Ja, jo, tja - kanskje. Jeg hadde gledelig betalt noen tiere før fjellovergangen for å reserve en ladeport 😉
  6. Ingenting ville vært bedre enn om du har rett. Vi fortjener flere gode merker å velge mellom. Rett og slett for dumt dersom Tesla skal forbli den eneste leverandør av elbil som får til dette med rekkevidde, lading, etc. På sikt er vi forbrukere også best tjent med konkurranse. Så viktig at Tesla ikke gjør store-slem og får nærmest monopol i mid-/highend markedet innen elbiler. (I billigsegmentet er det ikke Tesla som dominerer. Her er det Nissan og Renault som dominerer med hhv Leaf og Zoe. Ja, også finnes det vel strengt tatt noen merker som er ekstremt store i Kina? 🤔) Hvorvidt god lade-hastighet er nok til å ta igjen Tesla, vil tiden vise. Fra før av vet vi at f.eks. Jaguar sliter med unormalt høyt forbruk (svært mange kWh pr mil).
  7. Felles system: jo, det burde det absolutt vært! Men når alle aktører har lyst til å lage sitt eget, så … F.eks. var Tesla tidlig ute å tilbød andre aktører å leie tilgang. Jeg aner ikke prisen. Sikkert ikke billig. I dag vet jeg ikke om en eneste aktør som leier tilgang hos Tesla – kanskje tilbudet ikke engang eksisterer lenger? Det er dessverre en lang modningsprosess å innse at felles infrastruktur er til eget beste. Nå sitter hver lille aktør på sin lille tue, og tror at de kan utkonkurrere alle andre ved å lage infrastruktur in-house. Det fungerer nok fint en stund. Men det er lite forbrukervennlig. Ladehastighet: Bil og hurtiglader kommuniserer hele tiden gjennom kabelen. Bilen informerer om SOC, hvor mye den klarer å ta i mot, etc., og laderen informerer om teoretisk maks leveranse, hva som blir levert akkurat nå, etc. Sikkert masse annen informasjon som også utveksles. Det er ikke slik at laderen sender 250kW til en bil som kun kan ta imot 70! Det er med andre ord ikke behov for å 'reservere' noe. Bil og lader blir enig om ladehastighet, og så leveres dette. Reservere: Vet du, det syntes jeg var en spennende tanke! Hvor kjedelig er det ikke å svinge av motorveien, bare for å se at en annen bilist parkere foran den siste pumpa 30 sekunder før deg? Dette er riktignok et problem som oppstår stadig sjeldnere, da de fleste hurtigladestasjoner har kapasitet til stadig fler biler. Sammen med økt batteristørrelse på bilparken, som betyr færre ladestopp pr mil kjørt. På mine første langturer med Leaf (24 kWh, 2015) opplevde jeg stadig ladekø på de få få stedene det ble tilbudt lading. I dag er det ladestasjoner nesten overalt, og dermed langt sjeldnere kø. Allikevel: dersom det fantes mulighet for å reservere en pumpe X min før, slik at du er garantert å få ladet, så tror jeg dette ville blitt populært – og samtidig uten at det trenger å påvirke ladetilbudet så mye. Meget god idé!
  8. Slik jeg tolker Tesla, benektes det ikke at strømmen kan fordeles jevnt på alle biler. Men det er slutt på 50% reduksjon fordi noen seiler inn på nabo-pumpa. Tidligere delte tydeligvis to og to biler på en gitt effekt - uavhengig av antall andre biler som ladet. Men nå har de fått skikkelig last-fordeling, virker det som. Kilde: https://www.tesla.com/no_NO/blog/introducing-v3-supercharging?redirect=no
  9. Er det noe som hindrer en i å installere Google sitt rammeverk på denne Android-telefonen? Slik at altså app-butikken «Play Store», GMail, Google Maps, YouTube, m.fl., kan installeres? Det første jeg gjorde med min Huawei P30 Pro, var nemlig å installere Play Store. Og alt av apper fungerer – alt fra Google, BankId, Vipps, etc – alt virker som seg hør og bør. Så P30 kommer kanskje ikke pre-installert med Google Services, men det er heldigvis lekende lett å installere!
  10. Alt for mange er «tallblinde», og/eller gidder ikke engang å prøve å forstå ... Morsomt at du trekker frem manualen – hvor mange tror du faktisk sitter å detaljleser manualen? De fleste vet vel knapt hvor den er; og har garantert aldri bladd i den! Det ser man på den lokale bensinstasjonen: folk trenger jo hjelp til helt trivielle ting som å finne korrekt dekktrykk, forstå hvilke vindusviskere som passer bilen, velge korrekt lyspære, og så videre. Kanskje handler det ikke bare om (mangel på) kunnskap. Kanskje skyldes det bekvemmelighet? Noen folk synes kanskje det er greit og komfortabelt å slippe å sette seg inn i detaljer? Jeg vet virkelig ikke. Men jeg vet at kunnskapen er lav. Så vi må forenkle mest mulig. Erfaringene artikkelen omtaler, bekrefter jo dette. Folk har valgt den aller dyreste laderen – fordi de tror den er bedre for de! Huff.
  11. Well ... her på forumet vet nok de fleste forskjellen. Men stopp 10 tilfeldige folk på gata, og du vil bli skuffet. Dette er ikke noe folk flest har et forhold til. Kanskje var de innom forskjellen en gang på skolebenken for 20+ år siden, men det betyr ikke at folk har kunnskapen innabords. Konklusjon: du har for smarte venner og familie, dersom alle i din omgangskrets behersker dette 😉
  12. Tåle en kollisjon? Vis meg den takboks som tåler en kollisjon ... Er vel en grunn til at man ikke oppbevarer mange levende ting oppi der, liksom … Den må tåle å ikke løsne/falle av – for all del. Men selve takboksten blir sikkert like most uansett hvilken vei du plasserer den før du frontkolliderer i traileren i 100 km/t.
  13. Nei, dessverre. Står det at bilen din støtter maks 45 kW hurtiglading, får du mange bekymrede forbrukere som ikke tør å koble til 50 kW-laderen. Skal vi løse problemet, må vi slutte å bruke terminologi som (kilo)watt og (kilo)wattimer, samt tall om hverandre. Fargekoder (rød/grønn/blå/gul) lader, er kanskje bedre. Eller se til mobil-verdenen, hvor det ble etablert et 'G'-system (2G, 3G, 4G, 5G) i stedet for å omtale faktisk teknologi. (Vi har hurtig- vs. lynlader. Tror det er veien å gå. Da trenger jeg kun å lære meg om bilen min støtter X eller Y, uten å måtte huske rare tall og vrien terminologi.) Eksempelvis: De fleste biler har nå batterier på mellom 25 og 75 et sted. Noen opp mot 100. Samtidig støtter de teoretisk lading på hastighet 50, 100 eller kanskje 150. Men i praksis får de fleste kun ladet med 30 til 40 et sted.. Med alle disse tallene opp og ned, er det ikke rart at nybegynnere innen elbil blir forvirret! Fra før av er det forøvrig ingen som vet forskjell på kW og kWh, heller … bare for å gjøre forvirringen komplett!
  14. Det har vært ulovlig ganske så lenge. Dette pga faren for utilsiktet gasslekasje og de miljøødeleggelsene det medfører.
×
×
  • Create New...