Jump to content

qualbeen

Medlemmer
  • Content Count

    3224
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

945 :)

Profile Information

  • Kjønn
    Ikke oppgitt

Recent Profile Visitors

10731 profile views
  1. Dette blir et sidespor, men jeg ble litt nysgjerrig i synspunktene dine. Dessverre falt jeg litt av, og er egentlig usikker på hva du mener. Barn og sparkesykler m/motor, tja, er vel lett å forstå at de ønsker en nedre aldersgrense? Er det leit/ubehagelig at "tiltaksløs ungdom" kjører rundt på sparkesykler? Du mener vel ikke at det er sparkesykler som hindrer de fra å «ta seg sammen», og å skaffe seg en jobb/studie/whatever you approves?
  2. Dersom det ikke fantes en eneste fordel, kun ulemper, så hadde ikke dette vært noe problem. For hvis det var sant, så hadde jo ingen giddet å betale for å bruke de 😉 Det er utfordrende med de nye sparkesyklene, men de byr også på fordeler. Det er eksempelvis mye enklere å komme seg kjapt rundt for myke trafikanter. Hvem gidder å stå sild i tønne på buss/bane, dersom en sparkesykkel tar deg like kjapt frem? Bysykler er også et fint alternativ - men brukervennligheten begrenses sterkt av stativene. Senest i dag opplevde jeg å ankomme ønsket destinasjon - men stativet var allerede fullt av sykler. Også de to nærmeste stativene var fulle. Jeg måtte sykle 950 meter for å få parkert -- og så spasere den kilometeren tilbake igjen. Kjedelig! Neste gang frister det å bruke sparkesykkel, siden den kan settes fra nærsagt hvor som helst (men på en hensynsfull måte!). Dersom bysentra skal bli reelt bilfrie, tror jeg vi er nødt til å akseptere alternativ transport i form av sparkesykler m.m.
  3. Hva er det som får folk til å laste ned kildekode til personlig datautstyr, for så å ta det med seg - samt faktisk benytte dette - i den nye jobben? En jobb som attpå til er hos en sterk konkurrerende bedrift?!? Tror man virkelig at dette er greit? Både etisk og lovlig temmelig langt ute å kjøre ... (PS: dette innlegget gjelder uansett hvilket selskap man forlot. Det er for meg likegyldig om x-selskapet heter Microsoft, Apple, Tesla, Google, Orkla, Tine eller Reidars turbusser AS! Slikt gjør man da bare ikke!)
  4. Hvorvidt det er like stor tilgang på subsidier i dag, vet jeg ikke. Men i elbilens barndom ble samtlige hovedkorridorer ut fra Oslo elektrifisert vha subsidier. Det fantes ikke kundegrunnlag i starten. Så da måtte staten hjelpe til (uten lader, vil ei heller noen kjøpe bil med ~20kWh batteri). I løpet av tidens tann, vil jeg tro ladestasjonene allerede har blitt noe rimeligere å produsere, samt installere. Kombinert med økt kundegrunnlag, skal man ikke se bort i fra at subsidier allerede er trukket tilbake mange steder i landet. Allikevel begynner det å bli godt med ladepunkter 😊. Har dessverre forstått det slik at bl.a. Finnmark fortsatt har alt for dårlig dekning?
  5. Så de to billigste bilene på markedet er ikke de som utstråler mest begeistring, wow-faktor og generell glede?! Nei. Kan ikke si jeg ble særlig overrasket. Dette er jo elementært. Leaf (og sikkert Zoe også) er en god bil. Men det beste er vel egentlig prisen. Noen år senere glemmer man gjerne prisforskjellen, og den er iallefall ikke stor nok til å løfte modellene opp forbi luksusbiler. Sjokkert? Ikke det, nei!? Skal vi se litt på fossilbilene, istedet da? Hvilken modell får topp score, og er dette den samme modellen det selges aller, aller mest av i Europa? Hvis ikke, hva kan det skyldes? ... Mulig jeg mistolker skribenten her, men jeg vil nå bare poengtere at det (selvfølgelig) er helt normalt at en bestselger ikke automatisk er best likt. Den er bare foretrukket i kjøpsøyeblikket 😉 Forøvrig har man også det psykologiske aspektet; vi føler oss bedre med dyre ting, enn billige. Vi forsvarer ofte våre dyre kjøp, og tror også at tingen er genuin automatisk bedre -- helt uavhengig av objektive fakta.
  6. Strøm er ferskvare. Den må benyttes med en gang den produseres. Så; hvor mye ønsker du at vi skal produsere? Det er ikke så veldig smart å produsere 500 TWh, dersom vi kun klarer å forbruke (samt selge til utland) ca 135 TWh! Hva skulle vi gjort med all overskuddsstrømmen? Med et forbruk på 135 TWh i et normalår, er det ikke veldig overraskende at gjennomsnittlig produksjon er på ca 135 TWh også ... I stedet for å fokusere på hvor mye som ble produsert i fjor, må du spørre om hva som er teoretisk maks å produsere! Kraftverkene våre kan nemlig produsere langt mer -- dersom noen står klar og er villig til å bruke strømmen (les: betale). I perioder med lavt forbruk velger også norske anlegg å pause eller redusere produksjonen sin. Ingenting dramatisk i det. Bare fint at de ikke tømmer dammen på tidspunkter hvor ingen er interessert i strøm ... 😉
  7. Ok, flott. Noen spesifikk grunn du ikke inkluderer link til løsningen? Det er kjedelig å måtte ty til Google hver gang jeg leser interessante artikler om et produkt eller en løsning. Gi meg en link direkte til produktet, også, da vel! 🤗
  8. Av seks punkt, var det et som gikk imot all fornuft og rettferdighet. Aktivt blokkere ute noen? Hva i alle dager ... Hvordan vil det se ut, hvis offentlige stasjoner ikke er for hele offentligheten? Jeg kan forstå misunnelse fra alle de som kjører en elbil som ikke er fra Tesla. Når man kjører forbi de store ladeparkene, men ikke slipper til, er det jo litt irriterende. Spesielt hvis man selv blir henvist til en lengre kø ... Har selv Nissan leaf, så forstår godt misunnelsen. Skulle gjerne hatt tilgang på et eget nett, jeg. Men dersom Nissan plutselig bygde sitt eget nett, hadde jeg allikevel ikke satt pris på å bli aktivt utestengt fra offentlige punkter! Nei, fysj, dårlig kotyme!
  9. For noen år siden ble det sluppet en ny elbil på markedet. Da de første kjøperne koblet til hurtiglader, gikk både laderen og bilen i svart. Helt dødt! Enden på visa, var at ladeoperatøren måtte oppgradere samtlige ladere. Utstyret som var kjøpt inn, hadde noen bugs, som kun denne ene nye bilmodellen trigget ... 🙄 I dag har jeg ikke hørt om slike feil lenger, og forhåpentligvis er de fleste barnesykdommer utdyddet. Men godt moden er nå teknologien stengt tatt ikke allikevel. Og hele tiden kommer nye endringer og justeringer - bl.a. høyere overføring med de utfordringer det gir (vannkjølte kabler og mye annet).
  10. 11 sammenhengende dager er absolutt ille, ja! I et slikt ekstrem-tilfelle må man oppsøke en annen lader... Mulig jeg er bortskjemt, men her jeg bor er det ladestasjoner fra ymse leverandører nærsagt overalt. Så skulle en lader streike, tyr jeg til en annen. Jeg må altså kjøre et godt stykke av gårde for å finne såpass få stasjoner, at oppetid begynner å bli kritisk. (Andre steder i landet er det gjerne motsatt, skal ikke se bort i fra at jeg burde vektlagt det mer?) Er det forresten slik at disse elleve dagene totalt over året, er ment pr ladeuttak? Eller for stasjonen som helhet? La oss si at en hurtigladestasjon har uttak til å lade 6 elbiler via DC-hurtiglading, og 6 elbiler på AC semi-lading. Dersom én av disse 12 uttakene streiker, blir det da registrert som et utfall? Eller må XX% av laderne streike, før vi begynner å telle av de 11 dagene? Finnes det fortsatt hurtigladere som har så lav kapasitet som bare 2 biler (1 x CHAdeMO + 1 x CCS)? Jeg tar for gitt at når man etablerer et ladepunkt i dag, så tenker man litt større. Som vil tilsi at samtlige ladepunkt fra siste XX år, dermed kan tilby redundans.
  11. Nei, her er jeg faktisk ikke enig med artikkelen. Et krav om minst 97% oppetid, er slett ikke håpløst. Synes det er ganske strengt egentlig. Teknologien som benyttes er relativt ny. Da ladestasjonene kom for ca fem år siden, var dette mye upløyd mark. Å kreve 97 % oppetid, kan være vrient nok det. Husk at dersom en stasjon streiker på andre kanten av landet, kan det fort gå noen dager før nytt materiell har blitt flydd inn fra Kina og montør har kommet seg ut på plass. Selvfølgelig ønsker vi jo alle at feil aldri skjer. Men dersom de mot formodning skulle skje, tror vi virkelig at ting kan løses på et kvarter?? PS: kravet er tross alt minst 97% oppetid. Ingenting som hindrer de fra å ha bedre oppetid. Disse elleve dagene er kun i worst case, og på ingen måte noen "normal" eller gjennomsnitt!
  12. Kan ikke Trump gjøre som han vil, og bruke akkurat det lydklippet som passer ham best? Trodde han var øverste leder av USA, og dermed kan diktere slik han selv vil? Ja ja, vi får gi det et par år til. I neste periode vil han nok stå over de kjipe lovene, og kan regjere slik han selv måtte ønske det ut fra dagsformen. Bare å glede seg .. 😁
  13. Slik jeg tolker artikkelen, så er det ca 56% som fanges opp i dag. For meg, som har null faglig peiling, låter ikke det særlig imponerende! Joda, det er sikkert teknisk vrient å fange opp alle uønskede avgasser. Og 54 prosent er bedre enn 0 prosent .. Men, allikevel, jeg blir bekymret når tallene ikke er bedre! Forstår godt at EU ikke ønsker å omtale blått hydrogen som "rent" eller "utslippsfritt". Vi har jo bare såvidt halvert utslippet ... Nei, skal vi jakte på ren energi, blir nok aldri oljeleting i Nordsjøen svaret. Noen som egentlig er overrasket?
  14. Problemet er ikke unikt mot Apple. Alle de store selskapene gjør det på samme måte. F.eks Google, Amazon, Facebook, etc etc. Som forbruker er det i dag vrient å holde kontroll på hvem som driver etisk og hvem som er uetiske. Videre er det nesten umulig å blokkere ute de store selskapene helt. (De har klart å gjøre oss avhengig av de!)
  15. Nei, nei, nei!! Før du vet ordet av det, har du blitt erstatningspliktig. Det er ikke lov til å ta bort alt man ikke liker over egen tomt. Heldigvis! Tenk hvis jeg kunne gjøre hva jeg ville med eventuelle ledninger i luft, vann-/avløpsrør i bakken eller annen infrastruktur som krysser tomten min?!
×
×
  • Create New...