Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Brother Ursus skrev (10 minutter siden):


Selve paraden begynner vel senere, eller? Ser at flere norske nettaviser skal strømme den også.

Interessant at Von der Leyen valgte 9 mai til å være i Kyiv også 😊

Nytt for meg er at 9. mai også er dagen for da idéen til det vi nå kjenner som EU ble født. Da ble nemlig Schuman-planen presentert, dvs. den opprinnelige planen om å samordne tysk og fransk kull- og stålindustri. Idéen var at det var disse to industriene som var selve utgangspunktet for rustningsindustrien, og ved å sette de under felles europeisk administrasjon ville man forhindre fremtidige rustningskappløp med påfølgende kriger. Historien viser at det har fungert bra hva det kontinentale Europa angår.

Da har vi altså noe å feire her i vest også, og det er med utgangspunkt i dagens situasjon og narrativ fra Moskva det stikk motsatte av hva Putin og hans gjeng ønsker å markere med sine snurrebass-forlengende militærparader.

De stjeler rett og slett historien og forvrenger den til egen nytte.

Endret av <generisk_navn>
la til link
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 minutes ago, &lt;generisk_navn&gt; said:

Nytt for meg er at 9. mai også er dagen for da idéen til det vi nå kjenner som EU ble født. Da ble nemlig Schuman-planen presentert, dvs. den opprinnelige planen om å samordne tysk og fransk kull- og stålindustri. Idéen var at det var disse to industriene som var selve utgangspunktet for rustningsindustrien, og ved å sette de under felles europeisk administrasjon ville man forhindre fremtidige rustningskappløp med påfølgende kriger. Historien viser at det har fungert bra hva det kontinentale Europa angår.

Da har vi altså noe å feire her i vest også, og det er med utgangspunkt i dagens situasjon og narrativ fra Moskva det stikk motsatte av hva Putin og hans gjeng ønsker å markere med sine snurrebass-forlengende militærparader.

De stjeler rett og slett historien og forvrenger den til egen nytte.



Jeg har inntrykk av at mye av det russerne feirer 9 mai ikke hovedsakelig var at kampen over nazistene var vunnet og freden gjenvunnet, men det faktum at Russland hadde slått en mektig fiende og bevist at det fortjente en plass som et imperie og supermakt. Russlands "manifest destiny" som imperium.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Nok en putler-tale. Blir det 10 min, 30 min eller en time? Der han lyver nonstop, så han tror det selv. Kremls psych-ward har ingen begrensninger på historievridning, forfalsking, løgner og faenskap. Selv foran hele landets tv-skjermer.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Virket som om han hadde litt dårlig tid. Og som forventet masse defleksjon. Ikke bare kalte han det en krig, men han påstod også at Russland var under angrep fra Vesten. Koko.

Nesten hele gjengen er samlet der. Putin, Shoigu, Lavrov, Peskov, Lukasjenko osv.

Dette er det man kaller target rich environment.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Dragavon skrev (19 timer siden):

Dagens Medvedev er ved første blikk ganske normal, men kva er det som får han til å tru at russland kan oppføre seg slik dei gjer fordi dei kjempa mot nazistane for 80 år sidan?
 

 

 

Russerne "kjempet mot nazistene" kun etter at de ble angrepet sjøl og av ren egeninteresse. Før det, inngikk som kjent Stalin en pakt med Hitler om at de to landene skulle dele Polen og Baltikum mellom seg. Russland hadde ikke løftet en finger mot nazismen hvis ikke Hitler hadde brutt ikke-angreps pakten.

Russland prøver liksom å flyte på den begivenheten fortsatt, men er vel "oppbrukt" og full av skampletter pga. hva de har bedrevet senere.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (8 minutter siden):

0 fly
0 helikoptre

What?

tok vel ikke sjansen, kunne jo vært et "misfornøyd individ" et sted der ute med en kjekk manpad på skulderen :whistle:

tenk dere den fadesen, -et fly/helikopter deiser i bakken på Røde Plass 🤣

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke tenke meg at russerne ville tillatt dette med mindre det var tvingende nødvendig. Det er bare én konklusjon å dra her, og det er at Ukrainas tall på russiske tap er korrekte. Og at Oryx, Pentagon, MI6 og andre opererer med ALT for lave tapstall for russiske styrker.

Russlands moderne forsvar er i stor grad dødt og begravet i Ukraina. Restene som er igjen kjemper ved siden av mobiliserte og alt man har kunnet grave frem fra lager.

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Sitat

NSM med skarp kritikk av norsk trusselforståelse: – Vi må våkne opp
– Undersjøisk infrastruktur er spesielt utsatt og sårbar for sabotasje, sier Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM). De ber regjeringen nå våkne opp og se alvoret. To ganger har viktige norske sjøkabler blitt skadet de siste årene.

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/nsm-varsler-50-sikkerhetshull-og-retter-skarp-kritikk-_-mener-myndighetene-ikke-forstar-truslene-1.16398809

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (16 minutter siden):

Jeg kan ikke tenke meg at russerne ville tillatt dette med mindre det var tvingende nødvendig. Det er bare én konklusjon å dra her, og det er at Ukrainas tall på russiske tap er korrekte. Og at Oryx, Pentagon, MI6 og andre opererer med ALT for lave tapstall for russiske styrker.

Russlands moderne forsvar er i stor grad dødt og begravet i Ukraina. Restene som er igjen kjemper ved siden av mobiliserte og alt man har kunnet grave frem fra lager.

 

Eg synes det er veldig rart at ein tviheld på tradisjonen med å ha militærparade når ein ikkje er i posisjon til å imponere med mengda av krigsmateriell som kan visast fram. Her framstår det russiske militæret som litt nakne, og det dannar utvilsomt eit grunnlag til å spekulasjonar om kor militært svekka Russland har blitt. Uansett om Russland har lidd store eller små militære tap så er det lite lurt å bekrefte det gjennom ein litt pinleg militærparade, for det er ingen grunn til å tru at Putin ikkje ville vist fram masse moderne tanks og anna krigsmateriell om det var mogleg.

Hadde eg vært Putin så ville eg definitivt brukt krigen som ei unnskulding for endre tradisjonen med militærparade til å innføre f.eks. folketog, konsert, eller anna markering med mindre militært preg. Alternativt å bytte ut den endelause paraden med militærekøyretøy til å ha berre nokre få militære køyretøy i ei slags oppvising på den raude plass.
På den måten hadde det ikkje vært innlysande at mangelen på tanks i gatene var på grunn av store tap i Ukraina eller på grunn av at ein har valt å markere dagen på ein litt anna måte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...