Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Samms skrev (22 timer siden):

Spørsmålet er kva handlingsrom det er mot Kina. Risikoen er at Kina ser seg tjent med å støtte Russland meir om dei blir utsatt for sanksjonar. Ein krig mellom USA og Kina der Ukraina er slagmarka er dårleg nytt for Ukraina.

Kina ønsker nok mest mulig "seigpining" av Russland. Ikke tro at Kina og Russland er bestevenner. De har mye land det er konflikt rundt, som de kanskje midlertidig har lagt på is for å vise "felles front". Men jeg tror Kina gjerne ser at Russland blir så svekket at de ikke utgjør noen konkurrent, og at det heller blir slik at Russland er noe Kina kan kjøpe opp for en billig penge. Eller bare rykke inn og plukke det de vil ha av restene som er igjen av landet.

Samms skrev (7 timer siden):

Og leser ein denne, Krigen i Ukraina: - Våren blir blodig (dagbladet.no), så er ein mogeleg konklusjon at det strategisk beste for Russland er å bite seg fast der dei er og fortsette angrep langt innover i Ukraina for sakte bryte ned kampevna til Ukraina.

Jeg har vanskelig for å se hvordan Ukrainas kampevne skal svekkes når de har titusener av soldater til grundig trening i andre europeiske land (i tillegg til de som er ferdig med treningen), samtidig som de bare får flere og flere kraftige og avanserte våpen og systemer.

Hvis Ukraina vinner denne krigen, tror jeg landet kan ende opp som en militær stormakt i Europa med reell kamperfaring og topptrente soldater. 

Samms skrev (6 timer siden):

Du og andre har hatt stor tru på ukrainsk offensiv  sia i fjor sommar. Andre ventar og ser.

Du fikk ikke med deg motoffensiven der Ukraina rykket inn i Kherson, Kharkiv og andre steder altså? Da de tok tilbake store landområder på rekordtid?

Endret av Markiii
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Det florerer en video (på twitter) som viser en eller flere russiske soldater som tydeligvis drukner med spasmer i en vannfyllt skyttergrav eller grøft mens det droppes noe fra en drone.

Det er antydninger nå om at det benyttes kjemiske våpen av Ukrainerne. Er det noe som tilsier at disse ryktene stemmer? 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kjell Iver skrev (7 minutter siden):

Det florerer en video (på twitter) som viser en eller flere russiske soldater som tydeligvis drukner med spasmer i en vannfyllt skyttergrav eller grøft mens det droppes noe fra en drone.

Det er antydninger nå om at det benyttes kjemiske våpen av Ukrainerne. Er det noe som tilsier at disse ryktene stemmer? 

Han fikk splinter fra flere granater i fleisen. Trolig blind, døv, meget forfrosset, i store smerter og helt desorientert.

Endret av oddeh
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Kjell Iver said:

Det florerer en video (på twitter) som viser en eller flere russiske soldater som tydeligvis drukner med spasmer i en vannfyllt skyttergrav eller grøft mens det droppes noe fra en drone.

Det er antydninger nå om at det benyttes kjemiske våpen av Ukrainerne. Er det noe som tilsier at disse ryktene stemmer? 

Jeg så videoen, og jeg ville tro han i hovedsak fryser i hjel, og mister kontroll over lemmene sine. Å være til halsen i vann i kanskje 0-5C er dødelig på ganske få minutter.

Ikke usannsynlig at de også fikk splintskader.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

apropos disse drone-drop videoene som finnes hundrevis av,

jeg synes det blir for drøyt og er vel kanskje noe ukrainske militæret burde holdt seg for gode til å publisere? Det har jeg ment en stund, så ikke utløst av klippet som nettopp diskuteres.

Disse russiske stakkarene som holder til i disse gropene og gangene, er jo vanlig gutter/menn som alle oss andre, og har stort sett blitt utkommandert dit under kummerlige forhold. De prøver å gjøre det beste ut av det i sølen og kulden med provisoriske greier, og så ender de med å sprenges av disse granatene som droppes. Jeg synes synd på dem, selv om de er "fienden".

Er det noen andre land/myndigheter enn Ukraina som kunne sluppet unna med å publisere slikt dag etter dag?

En ting er mer overordnet media-info fra krigssonen, for å holde befolkningen og verden informert, men disse drone-drop klippene på enkelt-personer og små grupper av mennesker er over streken mener jeg i alle fall.

Og, kanskje ikke en gang lov, etter "krigens lover"?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tja, når vestlige land er involverte i konflikter er det ikke akkurat uvanlig med video fra fly og droner. Det som er litt nytt i denne krigen er at det er så tett på.

Det er på en måte over streken, men jeg tror egentlig at slike videoer har kommet for å bli. Det bare føyer seg inn i trenden med mobilkameraer overalt.

Men å syntes synd på de er å dra det litt langt, for min del. De hadde valget om å nekte å dra til Ukraina, i stedet valgte de å invadere et annet land, og å delta i et pågående folkemord. Man kan på en måte skjønne at de har følt seg tvunget inn i det, men samtidig er verden et bedre sted uten de.

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Mr.M said:

Er det noen andre land/myndigheter enn Ukraina som kunne sluppet unna med å publisere slikt dag etter dag?

Ja, sannsynligvis alle land som blir utsatt for en full invasjon av naboen som i tillegg benytter alle rasshølkortene i bunken.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (17 minutter siden):

De prøver å gjøre det beste ut av det i sølen og kulden med provisoriske greier, og så ender de med å sprenges av disse granatene som droppes. Jeg synes synd på dem, selv om de er "fienden".

Jeg klarer ikke helt å syntes syndt på de så lenge deres eneste oppdrag er å drepe så mange ukrainere som mulig. Dreper de 10 ukrainere får de antagelig en medalje og skryt. Har de vært flinke soldater har de drept flere ukrainere allerede.

Det som er synd er at de i det hele tatt er der og at de er en fiende. Men så lenge det handler om at ukrainere må drepe eller bli drept så klarer jeg ikke syntes syndt på dem. Det er nå litt færre soldater og Ukraina er litt nærmere en seier og litt flere ukrainere overlever, takket være dette droneangrepet.
Optimalt sett hadde ingen trengt å dø, men det er jo ikke situasjonen.

De kan overgi seg, de kan rømme, flykte til andre land, gjemme seg i russland. Det er mange alternativer til å krige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (30 minutter siden):

apropos disse drone-drop videoene som finnes hundrevis av,

jeg synes det blir for drøyt og er vel kanskje noe ukrainske militæret burde holdt seg for gode til å publisere? Det har jeg ment en stund, så ikke utløst av klippet som nettopp diskuteres.

Disse russiske stakkarene som holder til i disse gropene og gangene, er jo vanlig gutter/menn som alle oss andre, og har stort sett blitt utkommandert dit under kummerlige forhold. De prøver å gjøre det beste ut av det i sølen og kulden med provisoriske greier, og så ender de med å sprenges av disse granatene som droppes. Jeg synes synd på dem, selv om de er "fienden".

Er det noen andre land/myndigheter enn Ukraina som kunne sluppet unna med å publisere slikt dag etter dag?

En ting er mer overordnet media-info fra krigssonen, for å holde befolkningen og verden informert, men disse drone-drop klippene på enkelt-personer og små grupper av mennesker er over streken mener jeg i alle fall.

Og, kanskje ikke en gang lov, etter "krigens lover"?

Det er trolig et håp om at disse klippene skal havne hos vanlige russere og mobiliserte for en demoraliserende/anti-regime effekt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Thor. skrev (1 time siden):

Jeg har sett videoen, og jeg tror heller på at Russerne fryser ihjel.

Bilde FØR de blir skadet av eksplosiver.

  Vis skjult innhold

image.png.0925e167479c00ca9ed70e57378d6b86.png

 

Tror det fra klippet som skjermbildet i spoiler nedenfor som diskuteres. Her har en granat akkurat gått av og splinter hagler rundt han, og han tar seg umiddelbar for ansiktet. Etter dette virker det som han mister alle sanser og ender trolig med å drukne.
 

Spoiler

image.png.f77a7965598e0723f1a1d860d4f574d6.png

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (18 minutter siden):

Det er på en måte over streken, men jeg tror egentlig at slike videoer har kommet for å bli. Det bare føyer seg inn i trenden med mobilkameraer overalt.

mobiltelefon og dronekamera er to forskjellige ting. Jeg er enig i at kan være vanskelig å forhindre at ting lekker på nettet fra fotsoldater med mobil. Men drone filmene er militærets eiendom, og uansett kunne militær-ledelsen i Kiev med en enkel orde sette stopper for publisering. Det er ingen ukrainske grupperinger lengre som ikke hører inn under øverste ledelse. -slik det var rett etter 2014, da opererte enkelte som nærmest paramilitære grupper.

for "ordens skyld" jeg sier ikke at det er galt å vise et fly som skytes ned, en tanks som blir truffet, osv. men sikter altså til de inngående filmingen av menneskelig lidelse som disse soldatene i skyttergravene utsettes for.

Det finnes vel en "vær varsom plakat" for krigførende nasjoner antar jeg, som sier noe om at man ikke skal bedrive denne typen kringkasting.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Mr.M said:

Det finnes vel en "vær varsom plakat" for krigførende nasjoner antar jeg, som sier noe om at man ikke skal bedrive denne typen kringkasting.

Du har så klart Geneve konvensjonene, men jeg tror ikke det står noe om dronevideoer i de.

Jeg tror det er deler av Geneve konvensjonene som ville kunne gjelde om det var snakk om krigsfanger. Men dette er ikke krigsfanger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

Du har så klart Geneve konvensjonene, men jeg tror ikke det står noe om dronevideoer i de.

Jeg tror det er deler av Geneve konvensjonene som ville kunne gjelde om det var snakk om krigsfanger. Men dette er ikke krigsfanger.

Det er ikke noe i krigens lover som forbyr å vise disse videoene. En skal ikke paradere eller nedverdige identifiserbare krigsfanger. Men å vise og dokumentere den umenneskelighet og meningsløshet en krig fører med seg, kan være vondt å se på, men er absolutt nødvendig for å vise krigens grusomhet.

Hva hadde verden visst om jødeutryddelsene og nazistenes herjinger på østfronten uten all den film dokumentasjon som har blitt vist tusenvis av ganger i ulike dokumentarer og historiske filmer? 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Mr.M said:

for "ordens skyld" jeg sier ikke at det er galt å vise et fly som skytes ned, en tanks som blir truffet, osv. men sikter altså til de inngående filmingen av menneskelig lidelse som disse soldatene i skyttergravene utsettes for.

Kanskje de videoene faktisk kan redde liv, kanskje noen russere so enda ikkje er i krigen ser de videoene og tar en beslutning om ikke om krige? Kanskje vi trenger videoer so dette for at alvoret skal synke inn? Krig er et helvete, folk dauer. Er landets leder en krigshisser burde folket kaste lederen. Angripende soldater kan ta et valg, de kan overgi seg. Forsvarende soldater kan ikke stoppe forsvaret, for da dauer de eller blir torturert. 

Endret av bojangles
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...